[WN] Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:43

Het feit dat wij al jaren op paarden rijden en dat paarden ons ook al jaren dragen zegt niets over het feit of het wel zo gezond is voor hun rug !!
Tegenwoordig zijn daar wel degelijk allerlei wetenschappelijkheidjes over te vinden. Je moet ze alleen wel WILLEN weten ;)
http://www.foundationsofsoundness.com/1 ... issue.html
Citaat:
The equine and human spines differ somewhat, with the horse’s intervertebral discs being of a more fibrous nature, relatively thin, and less elastic. As bipeds, the human spine is designed to absorb shock and torsion in a way that the spine of a quadruped such as the horse cannot

En ja, ook ik weet wat mijn paarden wegen, wat ik weeg en wat mijn zadel weegt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:17

TurdusMerula schreef:
Ben benieuwd of de personen die hier reageren over het gewicht van het zadel zelf wel precies weten hoe zwaar hun zadel is. :o

Ik weet dat ik een zadel heb van 18kg en van 15,5. Ik weet wat ik zelf weeg en wat 2 van onze pony's wegen. Eentje is net bij ons en moet aankomen, dus verandert hopelijk nog, maar kan ik wel goed inschatten.
Mijn d-pony is geblesseerd. Ik mocht hem nog tot de echo rijden, maar vanwege mijn gewicht van 60kg en zadel van 18kg toch niet meer gedaan. Normaal loopt hij er prima onder. Nooit rugproblemen gehad, nagekeken zowel door bekende zadelpasser en fysio. Pony is 1.42m en weegt 440kg.
Merrie zal nu 520 wegen bij 1.50m. Vanwege spieropbouwen maar ook haar gewichtsverlies bij vorige eigenaren en haar leeftijd rijden we 2 a 3x kort op haar.

Evelien past niet alleen zomaar een zadel, maar bekijkt ook zeker de rug. Bij twijfels zou je ook een fysio/osteopaat of wat je voorkeur heeft de rug, benen etc kunnen laten nakijken.

Kyno

Re: Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 08:52

Ik ben, handig genoeg, zelf paardenfysio dus dat is allemaal al afgecheckt en in orde.
Ze heeft nergens last van maar ik heb dan ook in zn totaliteit het betreffende zadel gedurende 3 maanden gemiddeld 2x per week een half uur gebruikt.
Ik begon alleen behoorlijk te twijfelen toen ik over het gewicht van de combinatie begon na te denken omdat het naar mijn idee écht een grensgeval is.
Ik wil benadrukken dat Evelien mij goed geholpen heeft en ik haar zeer kundig vindt! Dit is dan ook meer een gevoelsmatige kwestie. Ben dan wel paardenfysio van beroep, maar ook ik ben een mens en kan als het om mijn eigen dieren gaat zeer onzeker en pietluttig zijn. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:10

En dat is ook alleen maar goed :j

Ook al werkt een bepaald zadel heel erg goed, als jij als ruiter er geen goed gevoel bij hebt, dan is het toch waardevol om op zoek te gaan naar iets anders waar je paardje ook lekker onder loopt maar je wèl een goed gevoel bij hebt.

Maar let wel op, verhaal uit de praktijk dat ook kan gebeuren:

Ik heb regelmatig een zadel-klant gehad die bvb. al 2 jaar super tevreden over een Barefootje was, allerlei rug- en trainingsproblemen uit het verleden waren opgelost, paard liep als een zonnetje en ruiter zat heerlijk.... maar omdat stalgenoten ofzo dan wat te zeuren hadden in de categorie praat-elkaar-maar-na en steeds heel fel kritiek bleven geven van "boomloos is slecht" en "natuurlijk bekappen is slecht"... besluiten die mensen om dingen te veranderen. Boomzadel erop, ijzers er onder timmeren omdat ze dan het gevoel hadden dat ze beter voor hun paard zorgden.

Half jaartje leuk en aardig, daarna nog anderhalf jaar rommelen met verschillende zadels en steeds weer tegen problemen aanlopen....en 2 jaar later zie je ze weer terug met spijt als haren op hun hoofd dat ze wat goed werkte, weg hebben gedaan en nu al een paar jaar lopen te kneuzen.

Komt er alsnog weer gewoon een Barefootje en de tijd wordt genomen om weer lekker zonder ijzers te gaan rijden, en een jaartje later zijn paard en ruiter weer dolblij dat ze gewoon hebben gedaan wat goed voelde.

Hou daar ook rekening mee dat je iets soortgelijks kan krijgen, het kan zijn dat je een veel fijner zadel vindt waar je een veel beter gevoel bij hebt, maar het kan ook zijn dat je over een jaartje enorme spijt hebt als je dit zadel nu weg doet :=

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:21

Wijze woorden pmarena!
Stiekem herken ik wel eea uit je verhaal!
Heb hiervoor namelijk ook toevallig een barefoot gehad, maar die wipte door de lengte helaas erg aan de achterzijde. Het boomloze idee sprak me echter wel heel erg aan en ik zat er zelf heel fijn in. Achteraf bezien had ik misschien beter naar een korter of ander model boomloos kunnen kijken. Gewoonweg omdat het concept me aanspreekt. :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:54

Het wippen aan de achterzijde kan ook komen doordat de singelplaats bij een zadel niet de geschikte plaats is voor een paard. Dat hoeft niet iets met boomloos te maken te hebben.

@kyno: ik ben dan wel benieuwd naar de lengte van je huidige zadel, want over het algemeen dan boomzadels langer als de BareFoots.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:56

@ DD: wil je dat eens uitleggen van de singelplaats? Mijn zadel is gepast met kale boom. Die kale boom ligt perfect, mijn zadel wipt alleen een beetje. Ben wel benieuwd hoe dat nou komt :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 13:09

DD: ik heb de lengte van beide niet opgemeten maar ik zie wel dat mijn boomzadel duidelijk korter is. De LWK ligt mooi vrij. Dat was met mn bf arizona nut niet het geval, die viel net tegen de eerste lumbale wervel. Was wel een maat 2 overigens. Weet niet of dat uitmaakt. Het boomzadel is een zeer compacte roundskirt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:12

Rumpleteaser schreef:
@ DD: wil je dat eens uitleggen van de singelplaats? Mijn zadel is gepast met kale boom. Die kale boom ligt perfect, mijn zadel wipt alleen een beetje. Ben wel benieuwd hoe dat nou komt :)

Dan is de pasvorm mogelijk niet optimaal....... en/of de rigging niet geschikt voor het paard.

Western zadels kunnen met diverse soorten riggings ( singelplaatsen) worden uitgevoerd; enkel/ dubbel, met of zonder "plate" en dan ook nog variërend qua plek op het zadel.

http://lib.store.yahoo.net/lib/thesaddl ... itions.jpg
http://www.western-saddle-guide.com/ima ... es-200.jpg
http://www.rodnikkel.com/content/files/ ... awings.jpg
http://www.saddlemulenews.com/images/ri ... itions.jpg ( alle mogelijke posities van de rigging)
http://lib.store.yahoo.net/lib/thesaddl ... g-3way.jpg ( de mogelijkheden bij een double plate rigging, voordeel daarvan is dat je dus kan variëren, voor sommige paarden is bijv. de front/ full goed, bij andere de 7/8 omdat het zadel dan stabieler ligt door het gebruikt van beide ringen).

Ook kan er een enkele rigging op de full, 7/8 of 3/4 geplaatst worden, allemaal dus afhankelijk van model paard/ type zadel, etc. Ik heb zelf graag een plate rigging, liefst double i.v.m. de stabiliteit maar ook omdat je wat variatie mogelijkheid hebt en dat kan soms makkelijk zijn.

flat plate single rigging: http://www.rodnikkel.com/content/files/ ... saddle.jpg
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... LEI5kNT_r7 diverse types rigging

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:17

Dank je wel voor de uitgebreide info en plaatjes ElCid!

De verschillende soorten riggings ken ik, al wist ik niet wat een "plate" was :)
Wat ik me afvraag is wat het effect van de locatie heeft op (in dit geval) het beetje wippen aan de achterzijde. De natuurkunde ervan zeg maar :D Is dat uit te leggen? Dat zou ik heel graag willen leren!
Of ben ik nu heel erg offtopic......?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:34

ElCid heeft het al mooi duidelijk uitgelegd, scheelt mij weer een hoop tikwerk :D

@Rumpleteaser; als jouw zadel kaal op de rug gepast is dan kun je eigenlijk alleen zien dat de bars goed de ruglijn volgen.
Wat je vervolgens eigenlijk zou moeten doen is die kale boom voorzien van een singelriem en dan de riem gewoon los naar beneden laten hangen.
Als ie dan een handbreedte (+/- 10 cm) achter het voorbeen hangt dan past het zadel en is ook de singelpositie goed voor jouw paard.
Je kunt je indenken wat er gebeurd als de singelplaats NIET op die positie hangt maar verder naar voren. Het zadel zal dan de neiging krijgen om naar achteren te schuiven. Zit ie te ver naar achteren dan zal het zadel naar voren willen schuiven.
En weg is dan je goede zadelpasvorm :)

Dát is meteen het grote gevaar van een zadel passen via een visgraat-pasmal. Het ding kun je nog zo goed
op de rug pasmaken als je niet OOK de juiste singelplaats markeert, kun je mooi de boot in gaan als je denkt een passend zadel gevonden te hebben.

Verder heb je lange zadels waarvan de singelplaats erg naar voren zit. De kans dat het zadel dan gaat wippen is meer aanwezig. Dit kan opgelost worden met een 3-puntsgording (dan trek je de achterkant van het zadel iets strakker op het paard) of een achtersingel die je niet strak, maar wel tegen de huid vast maakt.
Een 2e mogelijkheid is dat een paard (vaak met een wat kortere rug) een erg beweeglijke rug heeft. De billen bewegen veel sterker heen en weer en gooien als het ware het zadel omhoog.
Hier geldt eigenlijk dezelfde oplossing voor.
Het hóeft dus niets te maken te hebben met een niet goed passend zadel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:38

het is een zwaar zadel maar zou een 5 kilo lichter zadel uitmaken dan? of 7 kilo lichter en jij 5 kilo zwaarder?? ik denk het niet..... als je paardje geen ongemakken vertoond en je zadelmaker, dierenarts, osteopaat of wie dan ook zeggen dat het goed gaat wat kan jou dat ene commentaar van die ene stalgenoot dan schelen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:44

@ DD: dank voor de uitleg, weer iets geleerd :)

Mijn zadel is zoals gezegd gepast door een kale boom van dat zadel op de rug van mijn paard. Helemaal perfect die boom :D Alleen dat beetje wippen dus.... De verklaring over de rigging zou het best kunnen zijn, daar ga ik vanavond eens naar kijken. Die zou dan een beetje te ver naar voren liggen, volgens de theorie hier.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:04

Rumpleteaser schreef:
Die zou dan een beetje te ver naar voren liggen, volgens de theorie hier.

Nee hoor hoeft niet. Als je paard erg veel beweging in de rug heeft, krijg je precies hetzelfde ;)
Mijn ene merrie heeft een maatwerk zadel, rigging en alles goed en toch wipt die bij het longeren ook. Maar zij heeft dus zoveel beweging in de rug, is uberhaupt een gruwelijk lenig paard, dat hij daarom beweegt.
En mijn andere merrie, heeft een BM waarvan ik de rigging naar voren heb gezet. Die heeft nl een full/ voor de full rigging nodig en ook haar zadel wipt een beetje met longeren. Bij haar is het dus wel dat de rigging erg ver naar voren zit, maar een achtersingel denk ik niet aan. Dan wipt ie maar een beetje met longeren, als ik erop zit is er niks aan de hand ;) :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:06

Dat zie je met de Barefoot ook vaak, vooral een wat lang zadel in verhouding met een korte rug, en eventueel ook nog een wat overbouwd paard met een lekker wiebelig loopje :P ... dan wordt de achterkant van het zadel toch al snel de lucht in gestoken zeg maar.

Ziet er heel lüllig uit maar kan verder weinig kwaad :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:09

Precies Pmarena :j :D Mijn jonge merrie is ook licht overbouwd en dan een behoorlijk lange BM, rigging mee geklooit :P en een heerlijke wiebelgang, plaatje compleet :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:16

Ik vind het altijd echt zonde om te zien.

Om 1 of andere reden lijkt het er heel sterk op dat de Arizona Nut van BF nog wat extra rond gebouwd is waardoor je daarbij nog extra snel hebt dat het kontje de lucht in steekt.

Natuurlijk altijd beter wanneer een zadel (zowel voor als achter) wat naar boven / buiten wegloopt zodat het randje zich niet in gaat graven in spieren / spekjes enzo, maar zeker zonder ruiter erop lijkt het dan net alsof je een zadel hebt dat voor geen meter past -O-

Ik heb ook al gehad dat mensen daardoor zeiden dat hun BF last had van bridging op hun paard, terwijl dat eigenlijk gewoon onmogelijk is gezien de (tegenwoordig relatieve) soepelheid :P

Dat zal je bij een BM ook hebben neem ik aan, dat bridging e.d. eigenlijk onmogelijk zijn met een ruiter in het zadel :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:18

Grappig( nou ja niet voor het paard) is dat ook hier weer het probleem word gegeven aan een dood ding, het zadel dus! kijk eerst eens naar je eigen manier van rijden ( maar daar mankeert volgens vele echt niets aan, want we zijn allemaal minimaal Anky!) voor je begint over een zadel wat misschien niet goed ligt!En natuurlijk is een passend zadel heeeeel belangrijk, maar de ruiter die er op zit nog vele malen meer!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:32

pmarena schreef:
Dat zal je bij een BM ook hebben neem ik aan, dat bridging e.d. eigenlijk onmogelijk zijn met een ruiter in het zadel :)

Bridging is idd onmogelijk met een BM :D Die is zelfs zo (relatief :+ ) soepel dat bij een paard met een wat holle rug hij mee buigt die holling in.

Maar zelfs mijn oudje, met echt een behoorlijk holle rug, krijgt de BM aan het wippen met longeren. Zelfs al toen de rigging nog 7/8 stond. Die heeft ook erg veel beweging in de rug, heerlijk wiebelen in de jog, maar zelfs bij haar begint ie dus ik maakt me er echt niet druk om. Wat Aerdenhout schrijft is idd vele malen belangrijker :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:40

Bij zulke dingen is het vaak ook een kwestie van onzekerheid bij de ruiter, als je zelf gewoon begrijpt hoe je zadel "werkt" en accepteert dat het er een beetje suf uitziet dan maak je je er ook verder niet druk om omdat je weet dat het effectief gezien gewoon prima werkt :j

Maar ruiters / eigenaren die wat onzekerder zijn en niet goed begrijpen hoe hun zadel werkt, kunnen dan toch een heel onzeker gevoel hebben van "dit klopt gewoon niet" en die willen dan toch liever wat anders.

Ik kan dat best begrijpen dat men dan voor een ander zadel kiest :j

(dat dat andere in sommige gevallen beter lijkt te liggen maar dat effectief gezien dan niet altijd doet is dan wel een beetje jammer := )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:34

aerdenhout1 schreef:
Grappig( nou ja niet voor het paard) is dat ook hier weer het probleem word gegeven aan een dood ding, het zadel dus! kijk eerst eens naar je eigen manier van rijden ( maar daar mankeert volgens vele echt niets aan, want we zijn allemaal minimaal Anky!) voor je begint over een zadel wat misschien niet goed ligt!En natuurlijk is een passend zadel heeeeel belangrijk, maar de ruiter die er op zit nog vele malen meer!

Als een zadel klappert terwijl er geen ruiter op zit kun je dat moeilijk de ruiter aanrekenen :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:21

Interessant verhaal over de rigging!
Dressuurruiters bij mij op stal gebruiken een speciaal gevormde singel als de rigging eigenlijk te ver naar achteren zit. Hoe denken jullie hierover? Misschien een oplossing voor ts (mijn eigen zadel ligt goed)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:22

Voor western heb je ook maansingels etc voor als de rigging niet helemaal goed zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:51

Is heel fijn hoor, een goede C-vormige singel voor paarden waarbij de singelgroeve vrij ver naar voren ligt :j

Erg jammer dat dat in "de western" een beetje achterblijft :)

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:56