[WN] Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:39

TS wat jij zegt heb ik met elk western zadel die ik geprobeerd heb +- 10 stuks, vandaar dat ik geen western rij- kan er niet op ontspannen, krijgt pijn in mijn rug + billen en heb het gevoel dat ik er zo naast ligt.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:26

Op basis van de laatste foto zou ik zeggen dat je wat meer voorin het zadel zou moeten gaan zitten en je beugels een gaatje langer. Maar als je dan op je doos zit dan schiet dat niet op :P Alleen ik zou daar nog wat advies van een CR -instructrice bij vragen of de oplossing echt niet te vinden is bij jezelf. Soms is het even een tijdje wennen en een nieuwe balans vinden.

En anders wordt het zadels testen!

horselover39

Re: Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:15

Even wat anders dan over je zit! Complimenten dat je zoveel af gevallen bent. Echt knap werk! Mag ook wel gezegd worden denk ik. Uiteindelijk zal het met je zit ook goed komen want je hebt al wel aangetoont dat je doorzettingsvermogen hebt! Succes! *\%/*

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:44

Xanne schreef:
Andersom: vrouwen hebben een breder bekken dan mannen.

Je hebt gelijk :D het heeft meer iets met de lijn van het dijbeen te maken vanuit het bekken.

TS ik denk dat Evelien je zeker kan helpen wat het probleem ook is, dat is zo van de foto's natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen en kunnen meerdere oorzaken hebben. Succes iig! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:18

TS, hoe ontspannen ben je op de foto's?

Natuurlijk zal een zadel die je beter past, goed helpen, maar iemand die een goede houding weet aan te nemen, kan dit vrij vaak op elk zadel wel aannemen. ( heel zwart wit ) Kijk bijv eens naar langere trainers die op een paard stappen van iemand en ongeacht model en maat fenders keurig weten te zitten. Die houding zit er dan goed in en heel belangrijk hun zit is onafhankelijk. Je moet echt op je kont zitten en je benen onafhankelijk kunnen bewegen.

Mijn man is weer wat serieuzer aan het rijden na lange tijd en inmiddels 40+. Ik geef hem een aantal keren pw zitles nu. Ik laat hem oa lichtrijden zonder teugels met handen in zijn zij, op zij hoofd etc. We slalommen door te kijken en met gewicht verplaatsen. Hij ademt goed, maar heb vaak klanten gehad die niet goed door ademen. Zelfs in rust voel je al hoeveel je lichaam zich aanspant, als je je adem inhoudt. En zo zijn er nog tig leuke dingen om te oefenen die je goed helpen. Je beugels uitdoen is goed en kan helpen, maar niet als je niet ontspannen gaat zitten, dan ga je juist klemmen.

Als je thuis slecht zit, zijn er hernia kussentjes die je ruggegraat vrij houden. Dus alleen een kussen onder je beide billen. Toen ik zelf een hernia had en te snel wilde rijden kwam ik zoiets tegen voor engelse zadels of in een engels zadel verwerkt, dat weet ik niet meer. Misschien is zoiets mogelijk als een ander zadel je niet voldoende helpt. dan zou ik bij Country Mill informeren die ook aangepaste zadels kan maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 12:16

Op de foto's met Engels zadel ontspannen, op de foto zonder beugels ook ontspannen. Op de 2e foto mijn rug en stuitje ontlastend, dus niet volledig ontspannen.
Een professionele trainer vergelijken met een amateur is appels met peren vergelijken. Ten eerste zit een man anders dan een vrouw, hebben de meeste niet de vorm bovenbenen/billen die ik heb en rijden ze veel meer paarden per dag dan ik in een week.

Onafhankelijk zitten kan ik wel, in een zadel dat mij niet in een houding dwingt. Op een Engels zadel had ik het liefst plat met weinig wrong, zodat je zelf je zit moet zoeken. In een gesloten zit word ik in een houding gedwongen die voor mij niet prettig is en dus niet onafhankelijk. Zitles heb ik ook zeker gehad, alleen nog niet echt sinds de overstap naar western. Ademen is zeker belangrijk en ik weet hoeveel invloed het heeft. Laag en ontspannen ademen is onderdeel van mijn werk (muziekdocent), dus ik mag hopen dat dat wel goed zit :D

Thuis zit ik niet slecht, heb ik ook nooit last van mijn rug. Het is enkel en alleen nu met rijden. Als ik een week niet rijd, verdwijnen de klachten ook. Ga ik weer rijden, worden de klachten per dag erger. Tot ik inderdaad niet meer ontspannen kan zitten en mezelf een houding geef om het nog enigszins uit te houden. Maar zowel voor mij als voor mijn pony is dit natuurlijk niet wenselijk. Blokkeer ik, blokkeert hij ook :j
Aangepaste zadels is denk ik niet nodig. Ik rij ruim 20 jaar en heb tot nu toe 2x eerder dit probleem gehad. Op een zadel met een beugelophanging te ver naar voren en een te gesloten zit. Vandaar dat ik daar nu ook aan denk.

Ik vond nog een foto van de zijkant. Als ik zo kijk, loopt de voorkant schuin op, waardoor ik wat achterop het zadel gezet word. Waar al weinig ruimte is, vanwege de aanwezig billen :))
De beugelophanging hangt volgens mij zo'n 5-10cm te ver naar voren. En dan krijg je het effect zoals op foto 2 in de openingspost.
Afbeelding

Even een foto uit het 'Show je tack-topic' gepikt, maar als ik dan bijvoorbeeld naar dit zadel kijk, dat heeft meer ruimte aan de voorkant en zou voor mijn benen dan beter moeten passen toch? Zo kom ik beter in het midden van het zadel te zitten.
Afbeelding

Maar goed, wat ik ga doen na nog eens goed lezen en overdenken is gewoon contact opnemen met Evelien. Ondertussen laat ik Paulette eens opletten hoe ik zit en waar mijn zadel mij tegenwerkt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:22

Heb je al eens aan een boomloze barefoot gedacht?
Die kun je een weekje uittesten via barefoot.
Hij past op 90 % van de paarden/pony's en zit heer-lijk
Ik heb er nu 2 en ik zou niet anders meer willen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:27

het grote verschil tussen beide getoonde zadels is ook de hoogte van de cantle, maar ook de lengte van de zitting is groter op de onderste foto.
wat jou waarschijnlijk goed 'past' is een zadel met een lage cantle (geen barrel model iig) een pommel die goed naar voren staat een platte zit (wenig tot geen opbouw) en voldoende lengte

is je pony ook iets overbouwd ?? of staat ie gewoon niet goed op de foto ??
ook dat heeft nl direkt gevolg in je zit.

als boomloos een optie is dan heb je meer mogelijkheden dan alleen BareFoot :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 12:46

Barefoot kan ik niet op zitten, dan zou ik toch meer neigen naar een BM. Maar liever een boomzadel voor de drukverdeling, aangezien ik geen lichtgewicht ben. ;)

DD: Bij Engelse zadels zie ik die verschillen toch beter dan western, dus erg bedankt voor het advies.
Heb even plaatjes erbij gepakt en ik zie wat je bedoelt. Denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben :j
En hij is iets overbouwd inderdaad.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:59

Voor mij persoonlijk, ik vind het gedeelte waar je dijbenen rusten op het zadel te dik (hoog) en ook de achterkant van je zadel dus waar je billen aansluiten echt te hoog. Daardoor word je soort van voorover gedrukt. Nogmaals, slechts mijn visie.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:52

Ik denk dat jij comfortabeler zou zitten op een plattere (en wellicht ruimere) zitting. Ik had ook een testzadel met een kuipje. Hoewel dat op het oog helemaal geen extreem kuipje was, had ik er toch erg last van. Ook pijn in mijn rug en zadel niet genomen. Bij de BM zaten de beugelriemen voor mij te ver naar voren dus daar moet je dan goed opletten (bijv endurancemodel).

Maar als ik het zo hoor dan moet je op zoek naar een zadel met een platte ruime zitting en beugelriemen verder naar achter. Daarna kan het alsnog geen kwaad om een CR juf te raadplegen. Mijn western/CR juf heeft mij echt goed in het zadel moeten zetten. Ik moest erg wennen namelijk. Nu zitten mijn beugels een gaatje langer en zit ik (paar maanden verder) eindelijk helemaal lekker!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:10

Is een houding, zit en balans les niets voor je? Dan leer je anders te zitten in heel je romp en hoofd houding? Dan bedoel ik niet die van longeerlijn beugels uit en dan oefeningen doen in het zadel;) Want gek genoeg kon ik die toen ondanks foute houding prima. Maar had wel pijn in mijn lichaam. ik heb 3 lessen gedaan van de Akasha Rijkunst gedaan. Dat heeft mij erg geholpen! Maar je hebt ze die hetzelfde doen en heten dan gewoon bewegingscoach ofzo. Flexchair zonder paard kan ook al helpen en is met 3 lessen al veel verbeterd.

Een oefening die ik moest doen was naast mijn paard gaan staan en in de houding gaan staan zoals ik op mijn paard zou zitten. KReeg onverwacht een duw in de rug van de trainingspersoon en viel dus gewoon uit balans;) Daar was al een grondpunt die in het zadel terug kwam;) Oefening gekregen om dat te verbeteren en die was best zwaar maar zat wel beter in zadel. En zo ook met skippybal zitten. Galopperen na doen op een skippybal.?? Ging bij mij niet goed..zoveel verbeterd in 3 lessen:)

IK had juist het tegenovergestelde dat ik in een bolle bijna foetus houding zat;) En...mijn zadel deed dit toen niet mee helpen. Die lag niet goed in balans op de rug van mijn paard. Kon mijn benen ook nooit stil houden zeg maar. Ik merkte het verschil pas toen de zadelpasser een ander zadel correct in balans op de rug van mijn paard legde;) Ik zat ineens al stukken beter in het zadel en minder bewegende benen. Minder moeite met kiep beweging;)

En dan nog iets waar ik nu mee aan het werk ben:) Mijn paard was scheef;) Die zetten mij daardoor in een scheve houding in het zadel..helpt ook niet mee. Ik ben nu een paar lessen rechtrichten aan het volgen want blijkbaar had mijn instructie die overgeslagen want snapte er niets van de eerste keer. Maar toen mijn paard in 1 les al wat beter liep:) Zat ik ook alweer beter...

Het is soms niet alleen maar je zadel:)

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:12

Niet helemaal on-topic, maar je klachten wijzen wel wat op bekken klachten, daar al eens aan gedacht??? Heb je kinderen? Fysiotherapie kan erg helpen, ik denk sowieso in jouw geval.
Die heeft ook vast wel oefeningen voor op je paard. En dan daarna pas zitlessen nemen, als je wat werk hebt verricht aan je bekken en buikspieren...
Maar dat is mijn tip.

Trouwens, inderdaad knap hoeveel te afgevallen bent!
Jij en je paard passen goed bij elkaar en western staat jullie veel beter (je profiel bekeken).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:34

Wat voor maat is de seat van het zadel? Misschien heb ik er over heen gelezen.. Als je zelf niet lekker zit in een zadel gaat dat te koste van alles, ook het ont/belasten van de paardenrug. Een zadel moet bij beide passen, anders werkt het niet en op de foto's lijkt het zadel voor jou vrij krap. Het kan een kwestie van wennen zijn, maar dat zou niet meer dan een week of 2 mogen duren.

Er zijn zoveel verschillende types westernzadels waarbij de ene seat beter bij je past dan de andere. Ik heb zelf een custom made Wade zadel, met hard seat; ik vind het heerlijk zitten maar dat vind lang niet iedereen! Als je dus een zadel koopt, test het dan niet alleen qua maat op je paard maar ook op jezelf. Bepaalde merken zadels zit ik bijv. echt niet fijn in, terwijl ze qua maat wel passen.......
Wel eens over een maat zadel gedacht? dan weet je zeker dat zowel jij als je paard er in en op passen ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:42

Ik heb echt ALLES geprobeerd...... stond zelfs op het punt mijn paarden te verkopen, en kreeg vorig jaar de diagnose reuma.

Ik ben hier terecht gekomen:
http://www.ruiterfysio.nl/

Ik geloofde er niet meer zo in... Had zoveel 'peuten' geprobeerd, en medische fysio, alles.... zelfs een handgemaakt op maat gemaakt zadel...
Zoveel tijd, geld en energie gestoken in ontspannen en pijnloos kunnen rijden en leven.
Maar dit heeft echt alles veranderd.... ik rij weer, vaak, en probleemloos.... kan mijn geluk niet op!

Zoveel minder pijn dat ik zelfs geen reuma-medicijnen heb willen nemen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:58

Ik vind een BM een platte en ongedwongen zit hebben. Persoonlijk heb ik geen last van beugelophanging die te ver naar voren zit, maar ik heb een erg holle rug buiten het rijden om. En sinds de overstap naar BM geen lage rugpijn meer met rijden. Ik betwijfel of jij prettig zit op een boomloos zadel omdat het over het algemeen breder zit dan een boomzadel (zover ik weet).

Knap dat je zoveel bent afgevallen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:01

een BM heeft 'geen' zit; het zadel vormt zich nl naar de rug :D
op een paard met een rechte rug zul je dus platter zitten als op een paard met een holle rug.
mede daarom gebruik ik een swaybackpad, omdat een holletje voor mij minder lekker zit

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:24

Ik zeg ook niet dat een recreatie ruiter te vergelijken is met een goede trainer. Maar ik geef aan dat iemand met een goede zit, vrijwel op elk paard, op elk zadel goed kan zitten. Dus je zadel is 1 ding, maar je zit zo niet nog belangrijker

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 21:52

Flexchair en daaropvolgend les van een Akasha instructeur zijn we toevallig hier proberen aan het organiseren, dus ik hoop dat dat lukt :j

Bekkenklachten heb ik aan gedacht. Maar het komt echt vanuit mijn stuitje en gaat dan naar boven. Geen kinderen hier overigens, ook niet zwanger en ook niet in de planning :))
Maar ik kan het de fysio eens voorleggen, loop daar momenteel toch voor mijn nek.
En bedankt voor het compliment :)

Maat van de seat is 16 inch.
Maatzadel zeker aan gedacht, maar daar heb ik momenteel echt het geld niet voor. Kan best een leuke 2dehands kopen, maar een maatzadel is boven budget. Ik heb Evelien overigens gemaild en het probleem voorgelegd, dus ik hoop binnenkort wat van haar te horen.

Ninx: bedankt voor de tip, die site ga ik eens bekijken :j

Vandaag gereden met langere beugels en wat extra op dingen gelet. Ik heb inderdaad niet de ruimte om mijn bekken goed te kantelen, mijn zadel houdt me aan de voorkant gewoon tegen. Beugels langer hielp me wel meer om te ontspannen, maar alsnog steken mijn benen naar voren. Doe ik ze naar achter, kiep ik met mijn bovenlichaam weer naar voren. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar recht te zitten, vooral omdat de voorkant hoog oploopt en in de weg zit, waardoor ik erg snel op mijn doos wordt gedwongen zeg maar. Of ik duw mezelf achterin het zadel. Dus zadel eraf gegooid en zonder zadel erop gaan zitten. En toen kon het wel. Benen lang en recht naar beneden, bovenlichaam recht en bekken op de juiste manier gekanteld. En ik kon ook bewegen en veel meer met mijn zit doen. Voor mij een teken dat ik toch echt wordt vastgehouden door het zadel op een manier die niet prettig is voor mij. Helaas :\

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:20

Heb je dan alleen maar nekklachten? En heeft ie al eens naar je gehele rug gekeken? Ik was een tijd terug verbaasd bij onze zoon waar zijn klachten vandaan kwamen.
Oogklachten kwamen uit zijn nek en is stukken beter.

Maar zijn voetbalblessures die continu terug kwamen komen uit zijn rug en heupen. Hij heeft zelfs groeiproblemen gehad en mocht van een sportarts 2 jaar niet voetballen en moest uitgroeien.

Het kan je misschien in zijn geheel helpen. Ik geef zelf veel aandacht aan zit bij lessen en zit door te denken, omdat je duidelijk klachten aangeeft bij je stuitje.
Ik noemde het al eens dat je thuis op je eetkamerstoel bijv misschien geholpen bent bij een kussen met uitsparing. Ook wanneer je geen last hebt, ontzie je je ruggewervel. Je ziet alleen met 2 billen op het kussengedeelte. Dat hadden ze in een engels zadel ook al, maar het neemt natuurlijk niet altijd de oorzaak weg.

IK heb vandaag trouwens op een nieuw zadel gereden. Heel fijn zadel, maar ladyseat en helemaal anders dan ons andere zadel. Ik had momenten dat ik het fijn vond, maar als ik in de spiegel keek, zag ik wel dat ik iets anders was gaan zitten en merkte het in de galop wel aan mn paardje.

Hopelijk kun je wat andere zadels uitproberen. Maar het zou natuurlijk fijn zijn dat als bijv een Evelien komt, je ook zelf goed gaat zitten en goed kan testen. Misschien dat iemand er dan bij is? Of je laten filmen dat je even terug kijkt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 22:32

Filmen is altijd een goed idee :j
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom ik een kussen op een eetkamerstoel moet doen, terwijl mijn klachten van het rijden zijn. Thuis met zitten heb ik nergens last van.

Oh en fysio voor mijn nek heeft een hele andere oorzaak. Staat compleet los van dit verhaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:44

Tja, dat geloof ik dan. Maar ik heb nu al een aantal keren gezien en meegemaakt bij onze zoon, mezelf en bij verschillende klanten dat problemen vaak ook ergens anders vandaan komen. Thuis goed zitten en een correcte houding aannemen en je stuitje ontlasten helpt je de juiste spieren te ontwikkelen en de juiste houding standaard erin te krijgen. Niet alles weet je voor je ermee te maken krijgt of verder gaat kijken. Is niet negatief bedoeld, maar het kan zijn dat je dat nog gaat tegenkomen.

Ik heb zelf de pech gehad dat ik 2 zware buikoperaties heb gehad, een hernia operatie een 1,5 jaar later en nu 6jr later een ongeluk. Als ik niks aan mijn houding en zit doe kan ik amper lopen, zitten of autorijden, paardrijden etc. Ik verknal het het meeste op de bank.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 22:46

Nekklachten komen van een recent ongeluk, de klachten van het zitten zijn al van veel langer. Vandaar dat het er niets mee te maken heeft :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:58

Snap ik. Maar het had gekund en je kan altijd kijken wat iemand nog voor je kan betekenen. Onze zoon had van jongs af aan knieklachten bij voetbal. Hoog niveau gespeeld en continu onder begeleiding etc. Veel fysio, zooltjes, sportartsen gezien.
Nu had hij dus een oog wat dicht hing na ene ongeluk. Dat oog kwam uit zijn nek en toen ze verder keken ook uit zijn rug ter hoogte van zijn schouders.
Daarna een ongelukje op het voetbalveld en weer naar fysio. Kwamen ze erachter dat het uit zijn heupen komt. Door zijn scheefheid, heeft hij altijd ene slechte houding aangenomen. Ik heb daar vaak aan gewerkt en ook tijdens zijn blessure eerder over gesproken etc. Nu hij uitgegroeid is, werd het allemaal duidelijker en werken ze er nog steeds aan. Compenseren is wat mensen vaak doen, maar niet altijd direct goed wordt gezien of directe klachten geeft.
Ik zat ook alleen maar met je mee te denken, omdat ik pijn aan je stuitje zo vreemd vind en nog maar weinig heb gehoord eigenlijk. Maar het zijn maar foto's en geen bewegende beelden, dus durf er verder weinig over te zeggen. Ik hoop dat er in ieder geval iets je goed gaat helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:33

ik vind de pijn aan het stuitje ook vreemd en ik zou daar zeker eens naar laten kijken, ons laatste stukje staart zorgt wel eens vaker voor problemen ;)