[WN] Moe van zoeken boomzadel, barefoot > ervaringen wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Moe van zoeken boomzadel, barefoot > ervaringen wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:07

En dat kan ook gewoon, geen 1 zadel werk voor iedereen, dat zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:16

Ik ben ook niet zo weg van de barefoots... maar goed ik heb verwende billen :P Ben gewend aan de Bob Marshall, Debra Sibley en Circle Y Nature Trail en die zijn gewoon niet te vergelijken met een barefoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:20

Jouw verwende billen willen zo te zien steviger, die van mij juist zachter :P

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:22

Heb genoeg padding van mezelf dus een zacht zadel is niet noodzakelijk ;) Maar al mijn boomzadels zijn redelijk hard dus idd zo'n zacht kussentje vind ik zelf niet zo fijn. Ik vind het wel plezierig om t paard goed te voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:25

Die padding heb ik helaas ook :o

Mijn favoriete combinatie is nu een BF Arizona basis (met VPS) en daarop de zitting van een Christ Butterfly Fellsattel, met daaronder nog een Christ pad met Heavy Duty inlages.

Ideale combinatie van zacht en stevig +:)+

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:28

Zelf vind ik de Arizona nut een super zadel om te zien. Ook vanwege het stevige leer ipv nubuck.
Hoelang zijn deze zadel eigenlijk in de omloop? 2e hands is er niets te krijgen, of 2e hands, en dan heel weinig gebruikt, maar dan betaal je een keer 200 minder dan dat je hem nieuw zou kopen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:31

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:35

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:41

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:49

Vind ik persoonlijk een barefoot arizona nut mooier dan een startrekk.
2 jaar is nog niet lang, vraag me af of ik dan misschien beter eerst met een gewone arizona kan gaan rijden en over een tijdje eens verder gaan kijken.
Maar ik heb ook weer geen zin in het gedoe dat ik dan straks weer een zadel moet verkopen.

Mijn budget ligt tot max 650 euro. eigenlijk zou ik mijn huidige zadel eerst verkocht moeten hebben, maar dat gaat nog niet zo hard.

Vraag me wel af of het dan wel mogelijk is een arizona nut voor die prijs...

pff wat een gedoe die zadels altijd, vooral als je niet zon hoog budget hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:52

Het zadel zelf kan nog wel lukken lijkt me, maar dan wel al snel zonder pad en singel.
Als ik er 1 heb waar wat aan mankeert van een kras ofzo dan zet ik hem ook al snel voor 150 euro minder te koop :)

Wil ik er echt snel vanaf dan wil ik hem gewoon weg hebben en wordt het meestal 750.
Dan is het nog maar een klein eindje zakken voor iemand die hem toch weer weg wil doen :)

Maar een Arizona Nut is dus echt VEEL meer "zadel" dan de Ocean Blue was, veel stugger.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-09-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:55

een singel heb ik zelf, 2 stuks zelfs haha. alleen de pad zou ik dan moeten hebben.
Hier op bokt staat er 1 te koop, maar voor 150 euro meer (800) dan ik mij veroorloven kan.

zadel is 1 jaar oud, en amper gebruikt. pad is wel veel gebruikt.
maar dat wordt m dus niet dan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:36

Mandy_89 schreef:
Zelf vind ik de Arizona nut een super zadel om te zien. Ook vanwege het stevige leer ipv nubuck.

Pmarena, dit dus. Een westernzadel van nubuck... tsss :n

Plus dat de Arizona nut wél showlegal is. Met de Arizona zonder nut mag je gewoon niet showen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:41

Tja ik zie het probleem niet eerlijk gezegd :)

Je hebt ook westernzadels waar zelfs helemaal geen leer in zit, of met het leer binnenstebuiten, of...noem maar op.
De Barefoots van nubuck zijn soepeler / passen zich makkelijker aan en zijn dus gewoonweg praktischer en efficiënter in gebruik....niks mis mee lijkt me :)

Was dat trouwens niet het uitgangspunt van die koeienjongens ooit, efficiënt materiaal :P

Dat veel mensen er niet mee in de ring willen verschijnen dat is weer iets heel anders, maar als alles dat wedstrijdruiters niet goed of mooi genoeg vinden geen bestaansrecht zou hebben en in rook op zou moeten gaan dan wordt het leeg in de winkels en zadelkasten denk ik :P

Waarom mag je er niet mee showen? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:50

Zolang er een knop op zit en 'enige skirts van betekenis' is het showlegal, zelfs in een stocksaddle met knop met je starten.

@Mandy_89: sommige zadel blijven ook gewoon een bepaalde waarde houden (zoals een BM), dus dan moet je al heel veel geduld én geluk hebben wil je er eentje vinden binnen je budget.
Even doorsparen is dan misschien een betere optie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:55

Dat is ook de informatie die ik heb...knop, fenders, skirts, westernrigging moet ruim voldoende zijn, vandaar dat ik benieuwd ben wat Koper bedoelt :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:01

heb je ook een podium westernzadel gepast? Die zijn geloof ik ook niet zo heel lang, en ze komen in maatje smal.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 12:12

Heb al wel eens een podium western gezien, maar geen idee of dit heb zal passen, lengte geen probleem maar de breedte? Zie ze altijd met een L boom voorbij komen, dan staat er wel bij voor de smallere paarden, maar die bars lopen echt veel te breed uiteen.

Verder is in een straal van 50-75 km niets te vinden, en ik heb nu denk ik al wel meer dan 100 euro uitgegeven aan voor brandstofkosten en verzendkosten van het heen en weerom met niet passende zadels

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:16

pmarena schreef:

Omdat er singelstoten aan zitten? Al mag het in de L5 vast nog wel, ik vraag me alleen af, tegen de tijd dat TS gaat showen zal ze in de L4 moeten beginnen, neem ik aan?

Nubuck is natuurlijk wel "leer" dus het is ongetwijfeld toegestaan. Ik zeg ook niet dat je niet mag showen met een zadel van nubuck. Ik zeg alleen dat ik dat geen westernzadel vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:21

Koper schreef:
pmarena schreef:

Omdat er singelstoten aan zitten? Al mag het in de L5 vast nog wel, ik vraag me alleen af, tegen de tijd dat TS gaat showen zal ze in de L4 moeten beginnen, neem ik aan?

Nubuck is natuurlijk wel "leer" dus het is ongetwijfeld toegestaan. Ik zeg ook niet dat je niet mag showen met een zadel van nubuck. Ik zeg alleen dat ik dat geen westernzadel vind.

Singelstoten lijkt me wel praktisch :P
Aan een normale Arizona zitten gewoon een off-billet en tie-strap hoor :)

Qua Podium hoor ik vaak dat de zadels vrij smal vallen, heb regelmatig mensen die van Podium overstappen op Barefoot om die reden.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-09-13 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 12:23

Heb geen idee waar ik beginnen moet, heb nog geen wedstrijden gereden in de western tak van de paardensport, dat komt allemaal nog.
Pony is nog jong en ben nu nog met de basis bezig. Maar wil wel een zadel waar ik in de toekomt ook wat aan heb, en niet over bijvoorbeeld een half jaar weer opnieuw moet gaan zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:30

pmarena schreef:
Aan een normale Arizona zitten gewoon een off-billet en tie-strap hoor :)

Sinds wanneer :+ Van jou neem ik het meteen aan. Ik had ze alleen enkel met engelse singelstoten gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:35

Sinds altijd :P Ik denk dat je een beetje in de war bent met de Nevada misschien? :)

Je had eerst de Cheyenne.
Vonden mensen leuk maar er kwam steeds meer vraag naar wat anders, een western of barok model ofzo.
Toen kwam de Nevada. Beetje vierkant barok model met knop en fenders, was ook leuk.

Maarja toen kwam de vraag om een "echt" westernmodel, en kwam de Arizona. Roundskirt met westernrigging.

Is dus altijd al zo geweest :P

Toen de Arizona er eenmaal was wilden mensen graag dat model, maar dan zonder knop en met "gewone" singelstoten...en toen kwam de Atlanta.

Enz. enz. enz. met de andere modellen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:00

Dan heb ik me blijkbaar inderdaad vergist. Excuus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:01

De enige regel die er in de boekjes staat omtrent showen en tack is een knop en 'skirts van enige betekenis', al het andere mogen ze je niet op uitsluiten !!

Al moet ik zeggen dat als je in een rassenshow start (zeker in de Amateurs of Open) er wel verwacht wordt dat je er een beetje je best voor doet er zo western mogelijk uit te zien :D

Er staat dus nergens dat een westernsingel verplicht is.