[WN] Dekjes onder westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:20

Tja, ken de vorige eigenaar niet en zegt ook niks. Er zijn nog heeeeeeeeeel veel mensen die met slechte tack rijden. mensen die denken dat een westernzadel leuk is voor erbij en als je je teugels losgooit en gaat racen of kort draaien, je ook weleens western rijdt. Niet dus!!

Als je je serieus verdiept in de western en meer serieuze mensen ontmoet en zal spreken, kom je het vanzelf wel tegen en leer je het wel.

Volgens mij is het al gezegd; Een goed westernzadel past goed op je paard. Dat is aangemeten door een goede westernzadelpasser waar er maar een paar van zijn. Dat zijn dus niet de engelse ruitersportzaken en ook niet winkeltjes die western erbij verkopen.

Een westernzadel heeft geen zadelkussens. Een goede pad is erg belangrijk. Er is verschil in dikte's en wat men kiest hangt van verschillende dingen af.
Als je een pad tussen wijsvinger en duim knijpt en je vingers raken elkaar is het echt te dun. Dunnere pads liggen vaker onder een nieuw zadel die nog veel wol heeft bijvoorbeeld of onder een showblanket. Dan nog kijk je naar de demping en hoe je zadel blijft liggen.

Zoals ik zei; een goed westernzadel koop je door kaal te passen en met een goede pad. Als je paard erg verandert of een moeilijke schouder of rug heeft, zijn er bijv build up pads etc etc.

Een goede pad ligt tussen de 150 en 300 euro, die raak je niet zomaar kwijt denk ik. Je hebt er bij dagelijks gebruik ook wel meerdere nodig vaak.

DubbelFun

Re: Dekjes onder westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:42

Nou...150-300 is wat overdreven hoor. Je hebt al hele leuke (goede) pads van rond de 100 :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:58

Tot nu toe heb ik er nog nooit eentje gevonden waar ik tevreden over was en waar ik langere tijd mee heb gedaan onder de 150. Eigenlijk onder de 170 als ik heel precies ben. Maar goed, voor ''gewoon'' kun je vast ook iets van 100 euro vinden. Denk niet dat 50 of 100 euro veel verschil maakt als je kwaliteit wil en er langer mee doet. Heb eerst neopreen gehad en dat vond ik makkelijk. Die hoeven niet veel te kosten, maar ben er wel van teruggekomen.
Heb daarna alleen maar wol gehad en dat is lastiger schoonmaken. Tussendoor nog 1x een hafpad van jou overgenomen, maar die had ik heel snel weer weggedaan, vond het echt een vreselijk ding.
Daarna weer wol en nu rij ik vrijwel dagelijks met wolvilt. Schoonmaken is een ding en na 2 jaar is deze wel iets aan het op gaan, maar mag echt geen naam hebben, dus doe met die nog wel even en wil graag nog een zelfde erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:16

Ja die Haf-pad was hier ook geen succes, maar er zijn hele volksstammen wel blij mee (gelukkig maar :D )
Op Ebay.de komen regelmatig zeer betaalbare goede pad's voorbij :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:44

tja, ik ga 1 x per jaar naar een kerstsale en daar koop ik ieder jaar van rond de 100€ een wolvilte pad en eigenlijk verslijt ik die niet maar zo bouw ik reserve op :)

vroeger reed ik altijd met een dubbele wollenpad/deken, dat paard vond die echt het fijnste onder zijn zadel
kon die ook alleen in Duitsland kopen, waren nergens in die kwaliteit in Nederland te krijgen

dunnere pads heb ik in het verleden ook wel eens aangeschaft maar eindigen standaard als hondenligplek, die zijn er reuze blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:10

DubbelDun schreef:
Nou...150-300 is wat overdreven hoor. Je hebt al hele leuke (goede) pads van rond de 100 :D

Niet in mijn kast :n
Ik vind de 300 realistischer dan de 150, ben ik bang. Maar ja ik mishandel ze ook met die dikke warme pads. En dat arme (werk-)zadel gaat ook gerust mee het water in tijdens een trailride.
Wat een prutser ben ik toch ook }:0

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:30

sonja welk materiaal heb jij dan?
voor 300€ mag er wel gouden stiksel op zitten onderhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:04

Laatst aangeschafte was geloof ik 260 ofzo. En elke euro waard. Superstevig, goede drukverdeling, blijft mooi, en na een dik jaar er mee rijden nog geen 'deukplekken' erin. Merk weet ik zo uit m'n hoofd niet, moet ik morgen even kijken. Ik weet dat het op het leer staat.
Andere pads waren tussen de 140 en 170 euro en krijgen 'deukplekken' na een tijdje.
Deze was duurder, maar blijft beduidend beter en mooier; zou er gerust mee op wedstrijd kunnen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:49

voor 100 euro ben ik ook nog niks tegengekomen.
echt wol is nu eenmaal duur, virgin wool is nog duurder.
en ik heb ook gehad van rond de 300 euro. geen gouden randje :D helaas te kort voor mn zadel. was wel een schitterende pad.
5star zit qua prijs daar al aan..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:07

nog nooit deukplekken gehad in mijn pads :n

ik rij liever met wolvilt als echt schaap, dat wordt zo ontzettend warm en is moeilijk droog en schoon te krijgen
ik scheer/knip ieder jaar zelf mijn 2 schaapjes dus ik weet hoe warm het is onder zo'n wollen jas %)

mijn idee is dat als een zadel goed past je alleen een pad nodig hebt voor de demping en je ook niet strak hoeft aan te singelen want een goed zadel blijft vanzelf op zijn plek liggen, al scheelt het natuurlijk wel dat ik paarden heb met schoft, zelfs de bolle rondgeribte