[WN] Mag dit bit op wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Re: Mag dit bit op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:55

Oeehh die laatste ziet er niet echt vriendelijk uit. Denk dat je geen dressuur ruiter op je knol moet laten met dat bit in :)

Ik rijd met een normale shank. Heb een tijdje op een snaffle geprobeerd maar mevrouw werd al jaren op shank gereden (zelfs in lessen met getrek en geduw) dus heb het idee van een snaffle maar weer geparkeerd.

Het bit is zo sterk als de hand die hem rijd is mij ooit verteld. En laat ik het daar nou helemaal mee eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:59

rina schreef:
En ja er zijn bitten die je gewoonweg niet moet willen gebruiken. En die ook niet showlegal zijn.
Bij voorbeeld deze
[ Afbeelding ]
Foto met dank aan kotrading.com

Of deze
[ Afbeelding ]
foto met dank aan horseloverz.com

Zeker weten dat die show-illegal zijn?
Ik ken zat mensen die op dergelijke bitten rijden en die worden gewoon goedgekeurd bij bit-judge. Van deze bitten kan je natuurlijk niet de afmetingen zien, maar op het eerste gezicht lijken ze mij show-legal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:04

rina schreef:
En shanks zijn niet bedoeld voor onervaren beginners. Die mogen ook niet met deze bitten showen (de showlegal bitten dus). Die moeten gewoon op trens rijden. Je hebt het dus over ervaren ruiters die hun paard al zover hebben opgeleid dat ze met hele minimale inwerking hun paard kunnen rijden.

Dit roept bij mij dan weer de vraag op waarom zo'n ijzerwinkel nodig is als het paard is opgeleid om op minimale inwerking te reageren.
Klinkt mij niet helemaal logisch in de oren...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:20

@hollywood86 de bovenste zeker omdat de port aan de onderkant uitsteekt ;)

@senna waarom rijden ze vanaf de ZZ met S&T ?? gedeeltelijk vanwege de traditie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:22

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:28

senna21 schreef:
rina schreef:
En shanks zijn niet bedoeld voor onervaren beginners. Die mogen ook niet met deze bitten showen (de showlegal bitten dus). Die moeten gewoon op trens rijden. Je hebt het dus over ervaren ruiters die hun paard al zover hebben opgeleid dat ze met hele minimale inwerking hun paard kunnen rijden.

Dit roept bij mij dan weer de vraag op waarom zo'n ijzerwinkel nodig is als het paard is opgeleid om op minimale inwerking te reageren.
Klinkt mij niet helemaal logisch in de oren...

Nu vraag je eigenlijk om heel de essentie van het western rijden uit te leggen :D .
Het zal wel gedeeltelijk traditie zijn maar in mijn ogen gaat het toch verder dan dat. Snaffle bit is een bit waar je contact mee houdt en nu wil je toch wel met heel losse teugel rijden. Dan heb je een signalen bit nodig en dat is een bit met shanks.
En dan zoek je in die massa bits het juiste bit voor je paard.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:33

die met de onderuit-stekende takken van de port zijn niet showlegal.
maar volgens mij de cathedral wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:44

Citaat:
, maar dat zijn signaalbitten en niet bedoelt om aan te trekken oid. Daar worden paarden mee gereden die alleen al op de lichtste hulpen reageren.

je bedoelt , daar worden paarden mee gereden die eigenlijk op lichte signalen zouden moeten reageren maar het niet doen en daarom hangen we er maar wat extra ijzerwerk in

een paard wat echt goed op lichte signalen zou reageren heeft zo'n bit niet nodig

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:45

HW je link doet het niet. 404 vorbidden zegt ie zelfs :')
And yes know your rulebook. Een cathedral en een prong bit zijn beide illegal bij de AQHA, APHA en APHC en zelfs bij de WRAN. NRHA regelboeken ken ik NIET uit mijn hoofd, daar zul je ze dus zelf moeten opzoeken.

AQHA regelboek: Nothing may protrude below the mouthpiece (bar), such as extentions or prongs, including upwards prongs on solid mouthpieces.
Het prongbit (de bovenste) lijke me duidelijk he, uitsteeksels aan de onderkant van de bars. De cathedral wordt tegenwoordig niet meer letterlijk omschreven als zijnde forbidden, maar zoals je kan lezen in het stukje wat ik het overgetikt, extentions zijn ook naar boven toe niet meer toegestaan.

Dus ja zeker weten dat ze showillegal zijn :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:52

rina schreef:
Nu vraag je eigenlijk om heel de essentie van het western rijden uit te leggen :D .
Het zal wel gedeeltelijk traditie zijn maar in mijn ogen gaat het toch verder dan dat. Snaffle bit is een bit waar je contact mee houdt en nu wil je toch wel met heel losse teugel rijden. Dan heb je een signalen bit nodig en dat is een bit met shanks.

Dankjewel. Ik denk dat ik er iets van snap..... en dat er, net zoals in alle paardensport.. veel is wat ten goede en ten kwade gebruikt kan worden. Met zoveel keus in de ijzerwinkel is het volgens mij wel heel verleidelijk om daar op terug te grijpen als het ff niet lukt. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:54

NRHA ken ik alle regels wel van, maar zodra het over getallen en afmetingen gaat, haak ik af :D
Wellicht dat NRHA hierin afwijkt van de andere verenigingen, zal eens navragen bij een nrha-judge.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:58

spatter schreef:
Citaat:
, maar dat zijn signaalbitten en niet bedoelt om aan te trekken oid. Daar worden paarden mee gereden die alleen al op de lichtste hulpen reageren.

je bedoelt , daar worden paarden mee gereden die eigenlijk op lichte signalen zouden moeten reageren maar het niet doen en daarom hangen we er maar wat extra ijzerwerk in

een paard wat echt goed op lichte signalen zou reageren heeft zo'n bit niet nodig

Oké in principe heb je helemaal gelijk en het zou zo moeten zijn.
Maar ik vind dat je best wel met zo'n een scherper bit mag rijden zolang je dan de juiste manier mee traint en correcties geeft. En dan leer je ze ook veel lichter te reageren. Je kan dan op snaffle blijven rijden en tot in het oneindige je dood op werken om je paard er toch wat gevoeliger op te laten reageren (wat in vele gevallen dus jammer genoeg niet lukt). Dikwijls is dit het geval met paarden die geleerd hebben lekker op je handen te hangen en dan maar gewoon hun zin te doen. Maar ook bij jonge paarden zitten er wel eens rotsblokken bij die overal doorheen lopen.
Je doet jezelf en je paard er geen plezier mee met snaffle te blijven rijden. Je kan dan een iets scherper bit insteken waardoor het paard ineens wel weet wat de bedoeling is en waardoor die sneller en correcter gaat reageren. Jij blij want je hebt resultaat en paard blij omdat hij nu duidelijk het signaal krijgt als het wel goed is en dan maak je vorderingen.
Dit is ook het geval over het met of zonder sporen rijden.
Ik moet er wel nog even bij vermelden dat je dan alsnog moet werken op die achterhand onderbrengen en heel die mikmak. Alleen een zwaarder bit insteken is geen oplossing.
Het is in mijn ogen ook een utopie dat je met scharen nooit op 2 handen rijdt (wat ik hier op bokt dikwijls zie voorbij komen). Ik heb nog geen enkele western ruiter (recreatief, amateur of pro in allerlei disciplines) uitsluitend op 1 hand een paard zien trainen met shanks.
En nu krijg ik heel bokt over me heen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:59

senna21 schreef:
rina schreef:

Dankjewel. Ik denk dat ik er iets van snap..... en dat er, net zoals in alle paardensport.. veel is wat ten goede en ten kwade gebruikt kan worden. Met zoveel keus in de ijzerwinkel is het volgens mij wel heel verleidelijk om daar op terug te grijpen als het ff niet lukt. O:)

Die verleiding is heel groot maar in mijn vorige bericht zie je ook wat ik daarvan denk. En zoals altijd, het bit is zo zwaar als de ruiter zijn hand. En je moet ook gewoon wat ervaring in die bitten hebben vooraleer je er naar grijpt, of laat je begeleiden door een goede trainer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:01

Dana82 schreef:
Dikwijls is dit het geval met paarden die geleerd hebben lekker op je handen te hangen en dan maar gewoon hun zin te doen. Maar ook bij jonge paarden zitten er wel eens rotsblokken bij die overal doorheen lopen.

En dat los jij op met een bit? Paarden die zich hebben aangewend om te gaan hangen kunnen wel degelijk weer lichter worden, ook op een snaffletje.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:08

Je moet wel alles lezen, ik heb gezegd dat je er ook wel een degelijke training aan moet hangen.
Ik vind dat allemaal heel mooi, je kan alle paarden die zwaar op de hand zijn, lichter maken ook op een snaffle. Weet je dat 100 % zeker? Zoveel paarden, zoveel manieren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:11

dana ik ben niet tegen zwaardere bitten, al ligt de grens bij mij wel een heel stuk lager als bij anderen maar dan heb je dus een paard in opleiding

een paard wat eenmaal geheel beleerd is zou je op 2 pinken, nouja, 1 pink dus, moeten kunnen rijden met zelfs het simpelste of zelfs zonder bitje
dan is een paard helemaal klaar in zijn opleiding en kun je spreken over een paard wat op de lichtste hulpen reageert

dat dat niet met ieder paard zal lukken, dat lang niet iedere ruiter zo'n goed ruitergevoel heeft dat die dat z'n paard kan aanleren is het probleem
maar roepen dat zulke ijzerwerktuigen geen kwaad kunnen omdat die paarden op de lichtste hulpen reageren is natuurlijk onzin, ze zullen wel moeten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:14

Dana82 schreef:
Je moet wel alles lezen, ik heb gezegd dat je er ook wel een degelijke training aan moet hangen.
Ik vind dat allemaal heel mooi, je kan alle paarden die zwaar op de hand zijn, lichter maken ook op een snaffle. Weet je dat 100 % zeker? Zoveel paarden, zoveel manieren.

Ik weet zeker dat een paard niet voor de lol gaat hangen, en dat je de oorzaak daarvan moet aanpakken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:18

@ Spatter: Oké, ik ben zeker eens met jou en ik bedoel ook zeker niet ze geen kwaad kunnen. Integendeel, bij sommigen (of bij heel velen jammer genoeg) gaat ook mijn haar recht overeind staan.
Daarom heb ik ook geschreven dat als er met zo'n bit wordt gereden en zeker in het geval om hen iets af te leren (namelijk hangen op het bit), is het van groot belang om op de juiste moment die correcties te geven en ook het nageven. Iemand die dus wel wat ervaring heeft in het trainen met paarden of goede begeleiding heeft. En dan ga je een paard krijgen dat ook steeds fijner en beter gaat reageren.

@ Koper: ja en meestal is dat aangeleerd gedrag.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:20

Dana82 schreef:
Ik heb nog geen enkele western ruiter (recreatief, amateur of pro in allerlei disciplines) uitsluitend op 1 hand een paard zien trainen met shanks.
En nu krijg ik heel bokt over me heen.

:wave: Hier eentje die dat wel doet :D Maar ik kan niet anders, 1 hand werkt niet. ^) Ken er nog een paar, maar daar werkt vaak ook 1 hand/arm het niet.

'T is wel een stukkie moeilijker moet ik zeggen, heb voor mijn ongeluk wel 2 handig kunnen rijden, zeker met 2 pony's die helemaal groen waren.

Maar wel een interessant topic, ik vroeg mij al af wat wel en niet toegestaan was/is. Ik weet nu dat mijn bitten wel mogen.

Ik vind de scherpte aan westernbitten nogal mee vallen. In de draver wereld heb ik martel werktuigen gezien die ze in de mond hingen waar ik spontaan al pijn van kreeg, en dan hangen ze daar ook nog eens vol aan. Of de constante druk van trens of de S&T bij de dressuur/springen. En het vaak bij komende gezaag. >;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:24

@ Aikon: ja, dat is natuurlijk een heel ander geval. Ken ook iemand die op hoog niveau dressuur rijdt met 1 hand omdat de andere arm lam is. Dus dan kan je je afvragen waarom dat alle dressuurruiters niet op 1 hand gaan rijden ;) .
Trouwens moet erg voor je zijn geweest, zo'n ongeluk, zal met het rijden ook serieus aanpassen zijn geweest...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:25

senna21 schreef:
rina schreef:

Let wel die quote is niet van mij he :D Voordat hier nu van alles door elkaar gaat lopen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:27

Nee die is van mij ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:30

Dana je wil niet weten wat voor impact het gehad heeft. Maar we gaan de goede kant met een instructeur waar ik vertrouwen in heb.

En ja, waarom rijden ze in de dressuur niet 1 handig :? Heb jaren geleden wel eens een amazone gezien die een kuur reed en ook een stuk op 1 hand. Mocht niet van de jury, want anderen konden dat niet :? Kunnen ze leren toch?

joepy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 15:45

Ik heb het ook nog even nagevraagd aan een jury van de WRAN en die zegt het volgende;

Zie hier: http://www.westernreiter.com/uploads/tx ... ad-112.pdf en dan de bitjes 5 en 6.
Dit bit is toegestaan, mits de ringen waarmee het middenstuk aan de beiden mondstukken vastzit, én het rolletje niet dikker zijn als het mondstuk zelf (er mag niets onder het mondstuk uitsteken). En natuurlijk moeten alle delen glad zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:16

ik weet toch echt iemand, die zowel nationaal, als internationaal start met een cathedral.. :j