[WN] zadel op wedstrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:23

:D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:23

Uiteindelijk gaat het er nog altijd om hoe je RIJDT en niet hoe je UITGEDOST bent. Was laatst naar de European Futurity gaan kijken. Heb daar meerdere internationale ruiters gespot met wat - hier op bokt- als een grote don't aanzien wordt, namelijk : gekleurde beenbeschermers, one-ear headstalls met snaffle bit, pad en blouse niet matchend, een pad die ikzelf als trainingspad zou gebruiken, enz
Het viel mij toch niet direct op dat die ruiters minder punten kregen. :=
Voor de reining lijkt mij zo'n zadel gewoon niet erg geschikt, omdat het type zich er niet toe leent. Voor trail kan het m.i. perfect.
De paardensport, en dan vooral de westernsport is al elitair genoeg. Laten we er geen snobistenclubje van maken aub. >;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:56

sevke schreef:
De paardensport, en dan vooral de westernsport is al elitair genoeg. Laten we er geen snobistenclubje van maken aub. >;)

_/-\o_

quarterH

Re: zadel op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:18

Dat is t al hoor... Its all about the money! Hoe hoger het niveau hoe meer het om geld draaid. Zoals in iedere sport eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:26

European futurity en snaffle met one ear? Ik weet niet waar jij gekeken hebt, maar euro-futurity is toch echt op bit. Verder heb ik die gekleurde beenbeschermers en het hele circus niet gezien tijdens de finals of andere goede ruiters, dus wie bedoel je :)

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 16:01

Volgens mij dwalen we te ver van het hoofdonderwerp af. Laten we het hierbij afronden :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:22

hollywood86 schreef:
European futurity en snaffle met one ear? Ik weet niet waar jij gekeken hebt, maar euro-futurity is toch echt op bit. Verder heb ik die gekleurde beenbeschermers en het hele circus niet gezien tijdens de finals of andere goede ruiters, dus wie bedoel je :)

oa Steve Vannietvelt. Hij heeft lak aan alles, en zeker aan al dat regeltjesgedoe over kleurtjes en one-ears ;)
Maar hij wint wel. En zijn paarden ook. En daar gaat het om.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:06

Was trouwens op deze wedstrijd :
19 - 23 September
5th Intenational Western Events & Futurity's Llyda Stables Destelbergen, waar het paard van Steve (Chicken and Cherries) in de Open L2 Futurity mooi tweede werd mét gekleurde beenbeschermers. :+
En het is geen alleenstaand geval :
In Oostenrijk in de novice horse non pro : 4th place met Toosexy for Ricochet.
In Italie : Ernst Claassen met Gallo Step 2th place in de Intermediate Open.

En dat vind ik nu tof, zie : een ruiter/eigenaar die denkt : "foert, met al die do's en don'ts !", maar die wel mooi in de prijzen rijdt. Dat doet mij toch denken dat het alsnog het RIJDEN is wat telt, en niet de uitdossing ! Gelukkig maar, of ik hing mijn (western)zadel met onmiddellijke ingang aan de wilgen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:16

quarterH schreef:
Dat is t al hoor... Its all about the money! Hoe hoger het niveau hoe meer het om geld draaid. Zoals in iedere sport eigenlijk.

Sorry, maar dat is bullshit. Ik denk niet dat het de bedoeling is van TS om op topniveau mee te draaien. Daar gaat het inderdaad om geld, maar daar rijden we ook al niet meer op ons eigen paard in de meeste gevallen, en gaat het absoluut niet meer over de kleur van je pad of vorm van je zadel.
De meesten van ons rijden gewoon beginners of amateur bij de NRHA, of een nationale vereniging, en zijn allang tevreden als ze daar een 70 kunnen rijden. En dat is alsnog een hobby die voor de meesten van ons nog wel te betalen is.
Het gaat hier niet over internationale wedstrijden, want zeg nu zelf : hoeveel van de bokkers hier rijdt écht internationaal ? En dan bedoel ik niet even voor de fun de grens over naar NL of D (of B in jullie geval ;) ) ?

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:42

Het is ook niet mijn bedoeling dat jij zo'n monoloog houd over iets wat al lang niet meer over mijn start topic gaat. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:25

dit is een discussie forum.niemand mag voor een ander bepalen, wat er gezegd mag worden. m.u.v. de algemene regels dan..
niet aardig om te zeggen, van iemand die voor je opkwam..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:44

Idd TS wordt nu wel erg onbeleefd..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:00

Ik vind dat het juist nog wel gaat over wat de TS vroeg, oké een beetje uitgewijd daarover maar zeker nog on topic.
Daarvoor dient toch een forum?

@ Sevke: ik kan alleen maar helemaal akkoord gaan met jou!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:31

Sorry TS, dat ik voor je opkwam. Ik zal het nooit meer doen. :x

Ik dacht dat het onderwerp was : "kan ik met een roundskirt op wedstrijd gaan ?". Men zegt : "nee." Ik zeg : "waarom niet, er zijn nog andere goede ruiters die lak hebben aan die zogenaamde do's en dont's", en ik staaf mij met concrete voorbeelden.

Als jij niet wil dat er iemand een reactie plaatst, open dan geen topic. Beetje zielig, hoor. :n

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:49

Citaat:
Het zadel is compleet met singel, beugels, zadelbontje en twee pads.
Alhoewel beugels er natuurlijk altijd aanzitten :D

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:52

Het ligt ook aan het niveau denk ik. Rij je op niet al te hoog niveau en heb je geluk met de judge zal hij je misschien niet minder punten geven omdat je bv een roundskirt zadel hebt. Sta je gelijk aan een andere ruiter wordt op dat moment echt wel de voorkeur gegeven aan een ruiter bij wie het totaalplaatje, incl showkleding, zadel enz, klopt.
Wil je op hoger niveau starten? dan zou ik eens kijken of je op hoger niveau bij de serieuze wedstrijdruiters wel eens iemand ziet starten met een roundskirt. Nee dus...

Persoonlijk vind ik het geen gezicht, een roundskirt op wedstrijd. Ik had er zelf een omdat het op dat moment het enige goed passende zadel voor mijn paard was. Heb er een onderling wedstrijdje mee gereden, maar op een officiele wedstrijd zou ik er nooit mee starten, dan zou ik eerder een zadel van iemand lenen voor die paar minuten in de ring.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:09

helemaal mee eens :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:03

Persoonlijk denk ik toch dat dit meer opgaat voor de pleasure, waar het uiterlijk een véél belangrijkere rol speelt, dan in de reining, waar je toch meer objectief de manoeuvres kunt beoordelen. Een fout is een fout. En er is maar één ruiter in de ring, dus veel moeilijker om te "vergelijken".

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:05

Dat klopt. Maar juryleden zijn gewoon mensen. Met oordelen, geen machines. Dus als er iemand binnen komt waarvan hun eerste reactie is ' wat is dat? Die snapt er niks van' zul je die slechte eerste indruk eerst goed moeten maken voordat je dezelfde scores op de manouvres krijgt dan iemand waarvan ze bij binnenkomst denken ' wauw'

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:02

Quarterh heb je ooit met jury's gesproken?
wat ik er van gehoord heb, kijken ze in de reining niet eens naar wat er op het paard zit, ze kijken puur naar de maneuvres van het paard
je hebt hooguit bij binnenkomst dat ze je even aankijken maar wees eerlijk, een hoop reiningruiters zijn het aankijken niet waard

reining is nou net het onderdeel waar ik me totaal niet zou druk maken over wat voor zadel ik erop deed, als het maar past en het paard zo optimaal kan bewegen

pleasure, horsemanship en showmanship zijn juist de onderdelen waar de hele tierelantijn wel mee beoordeeld wordt
daar hebben de jury's ook geen score bladen
bij trail zal er best naar gekeken worden maar zul je toch moeten scoren in de onderdelen

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:05

spatter schreef:
maar wees eerlijk, een hoop reiningruiters zijn het aankijken niet waard

Offtopic, maarre: raap mij maar op! :') _O-

hobbelheksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:11

Aangezien TS een arabier heeft zal zij rijden bij de DAWRA of Wran dit staat er in dat regelboek
407. In alle rij-onderdelen moet een westernzadel met knop gebruikt
worden.
408. Voor alle harnachementonderdelen geldt dat zilveren
versieringen (zoals bij "Showzadels") niet hoger gewaardeerd
worden als een degelijk, goed verzorgd werkharnachement.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:55

.. " degelijk, goed verzorgd werkharnachement. " ..
maar heel vaak is het niet goed verzorgd.en soms zelfs niet degelijk.
maar je maakt toch een andere indruk, als je in je dagelijkse trainings-kloffie komt, of spic en span in een mooie show outfit en show tack.
trainings tack heet niet voor niets "training " . dat is voor de training van een paard. bij het tack met zilver komt het show-element kijken. om op te vallen in de ring, oftewel "showen " .
ik zie maar al te vaak een vuil en opgekruld zadel . een slecht onderhouden hoofdstel, en een vuile pad.
dat kan toch wel beter ?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:05

tja, dat is natuurlijk niet de bedoeling

dat je één goed passend zadel hebt en dat gewoon gebruikt vind ik redelijk normaal
een nette wedstrijdpad en alles spik en span gepoetst moet toch geen probleem zijn