[WN] Afgebroken haren door pad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:50

Poeh, dat is inderdaad wel een typische pad om schuurplekken van te krijgen, zo met dat scherpe randje aan de achterkant dat lekker over de rug gaat liggen schaven :=

Het is vaak een combinatie van voor het mooie wat te lang zijn, waardoor het achterste randje alweer op (tegen) het omhoog lopende deel achterop de rug komt te liggen, en het materiaal dat zo stroef is dat de haren er aan blijven "kleven" als het ware, en steeds heen en weer bewogen worden wanneer het paard al lopend de rug onder de pad door "rolt" zeg maar.

Na een tijdje is de haar dan "op" en breekt af.

Daarom werken pads met echt lamsvel vaak ook zo goed: als je die goed schoon houdt dan zijn ze zo super zacht dat ze over de haren heen glijden zonder deze mee te nemen in de beweging, en blijven de haren dus ongemoeid :)

nenaavdw

Re: Afgebroken haren door pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:01

hmm daar heb je een goed punt!
Het achterste stuk van de pad is een beetje naar binnen gekruld idd waardoor het af en toe wel op de haren komt.. de schuurplekken zijn ook absoluut niet erg. Het viel me alleen op dat de haartjes afbraken.
Als ik onder de pad kijk dan zitten er ook afgebroken haartjes in het wol.

Mijn pad is wel van wol (op de ik denk vilten binnenkant na).
Zou het misschien helpen als ik de witte onderkant van de pad vaker afborstel?

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:03

Bij de mattes doe ik er inderdaad altijd nog een blanket op. Zonder vind ik hem ook wat aan de dunne kant, of je moet er eentje met inlages nemen. Met blanket kun je ook nog eens met kleurtjes wisselen, ook leuk! Goedkoop zijn ze inderdaad niet, maar bij goed onderhoud gaan ze lang mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:05

Ik ben bang dat dat weinig helpt eigenlijk :o

Wol is ook totaal iets anders dan echt lamsvel, dat veeeeel zachter en gladder is :)

Jouw wol heeft toch een geweven structuur die vrij ruw is, en ook nog eens pal op de haren ligt / in de haren geduwd wordt als het ware, waardoor de haren onder de pad gaan bewegen. Lamsvel is zo glad en zacht dat het de haren niet beweegt (meestal) vandaar dat dat veel beter werkt :)

Ik ben zelf een groot liefhebber van de Christ pads, die voor onder boomloze zadels hebben inlage-vakken waar je flink dikke inlages in kwijt kunt, echt ideale dingen +:)+

Je kunt met de dikte van de inlages spelen, je kunt ze uitnemen zodat de pad minder volumineus is om te wassen, ze geven ruggengraatvrijheid en doordat je de inlages alleen maar onder de zitting van je zadel doet (waar je de dikte wilt hebben voor o.a. de schokdemping) zijn de zijkanten een stuk dunner waardoor je minder breed op je paard komt te zitten.

Enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn..en dat je lamsvel wel goed schoon moet houden om het zo heerlijk knuffelzacht :+: te houden.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:30

OEHHHHH het klinkt meer om lekker mee te knuffelen voor het slapen gaan haha.
Het is waarschijnlijk goedkoper om een lammetje te kopen en tussen je paard en je zadel te proppen haha..

Ik ga eens even kijken of ik me dat kan veroorloven :')
Zijn die pads er ook voor western zadels of alleen voor boomloos?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:36

Hihi ja je krijgt ook direct zin om een dutje er op te doen vind ik als je er aan voelt :+:

De "boomloze" pads kun je prima ook onder boom-westernzadels gebruiken volgens mij hoor :)

Ik heb zelf deze in gebruik, heerlijke pad:

http://www.lammfelle.de/HorseDream/Trek ... directed=1

Deze pad is van zichzelf dan net zoiets als de Mattes qua dikte...alleen dan kun je natuurlijk inlages er in doen zodat je zelf kunt kiezen hoe dik, welk model en welk materiaal je wilt gebruiken :j

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:49

hmm word wel een duur geintje zie ik al..
En dan nog met de vraag of hij wel past onder mijn zadel
Misschien toch maar een levend lammetje tussen m'n paard en zadel haha

Ik heb nu dan een wollen pad, maar dan zou een vilten pad nog meer schuren natuurlijk..
Het is maar lastig

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 06:00

Kijk eens op ebay bijvoorbeeld daar heb je gewone westernpads gemaakt van lamsvel die wat meer betaalbaar zijn..Een schapenvacht kopen op bv marktplaats kan natuurlijk ook, die zijn ook goed betaalbaar..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:19

Ik meld me even. Poown hier heeft er ook last van. Hij heeft schuurplekken van een vilten pad van Professionals Choice. In de zomer niet, dan heeft hij er geen last van. Dus denk dat het echt komt door het (geschoren) wintervachtje!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:59

Ik heb de laatste weken van de "zomer" met een veelzijdigheids zadel gereden.
Ik rij Zig pas vanaf oktober dus ik heb geen idee of het in de zomer ook zo is.
Hij heeft nu wel een dikke deken op dus geen onwijze wintervacht.
Maar als het idd alleen in de winter is lijkt het me niet iets om onwijze zorgen over te maken..
Zolang het niet kaal word ofzo >;)

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:32

Bij mijn poown heb ik daar ook last van. Al veel verschillende pads geprobeerd, maar maakt allemaal niet uit. Hoort gewoon bij de wintervacht. Zolang het maar niet helemaal kaal wordt is het geen probleem, althans niet bij mijn poown!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:46

Ik heb zelf ook het idee dat het na het rijden super erg opvalt.. maar als ik 2 dagen niet heb gereden het wel meevalt.. dan denk ik echt bij mezelf.. ik stel me aan.
Het scheelt wel dat wij alleen een buitenbak hebben en met dit "heerlijke" sneeuw weer is er dan niet te rijden.
Dan mag hij lekker even op het land spelen of clickeren..
Dus ik heb stiekem wel het idee dat het een beetje tijd krijgt om te herstellen.. maar dat kan ook tussen mijn oren zitten haha

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:24

Bij mij hielp een neopreenpad, gewoon een goedkope. Sinds die tijd geen afgeschuurde haren meer gehad.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:16

Beetje lastig alleen als een paard overgevoelig is voor Neopreen, zoals die van mij... :n

Maar gelukkig dat het bij jou heeft geholpen! +:)+

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:38

Dat is dan wel een goed idee!
Dat is niet zo duur en dan met een leuke blanket..
In de winter zweet hij toch niet super veel met rijden!

Zijn er nog meer mensen waarbij neopreen helpt?

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:46

Nee hier geen neopreen. Paard is ook overgevoelig voor Neopreen! Kan zelfs geen neopreen singel omheen.
Wordt juist van neopreen kaal!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:59

Met mijn neopreen singel heb ik nog geen problemen gehad.
Alleen het neemt geen vocht op natuurlijk.. dus hij krijgt wel natte haartjes.. maar dat is beter dan kale haartjes!
In de winter is het vaak toch niet buiten-bos-cross weer.. en als het dat wel is dan kan een andere pad er best onder!

Lijkt mij...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:28

De uitleg van Pmarena klopt als een bus.
Geweven wol, vilt, dat is allemaal vrij stug materiaal.

Neopreen kan de oplossing zijn, maar je paard moet ertegen kunnen. Ken dieren die dan bultjes krijgen op de rug omdat ze irritaties krijgen van hun eigen zweet, wat niet weg kan (dat zie je trouwens nooit bij singels, is echt in combi met gewicht op het zweet dat dan terug in de huid gedrukt wordt als het ware).

Mattes kan een oplossing zijn maar is inderdaad vrij prijzig. Hebben wel een erg lange levensduur en zijn fijn in onderhoud (gewoon in de wolwas in de machine).
Heb wel nog een stel nieuwe pads liggen die voor minder weg mogen, dus als je interesse hebt pb je maar.