scoxxx schreef:Btw to TS: overweeg een ritje naar Duitsland voor een goed westernzadel. 1. meer aanbod 2. betere kwaliteit 3. meer specifieke pasvormen.
En naar wie zou de TS dan moeten gaan???? Hier in Duitsland, ja ik woon er, zitten wel meer dan 1 zadelmaker. En nog erger nog veel meer zadelverkopers, die imo net zo passen als die in NL. Ik durf zelfs wel te zeggen dat ze hier in Duitsland nog sneller op dr (sorry TS) bek kan gaan dan in NL. Om hier het kaf van het koren te kunnen scheiden moet je nog veel meer kennis hebben.
De betere zadelmakers:
Triple Horn= Kan ze net zo goed Evelien van Eurohorse laten komen. Die verkoopt hun zadels en meet ook die in met kale boom.
Deuber= Is echt wel lastiger want de betere dealers daarvan zitten een heel stuk van de NL grens. En die komen ook niet maar even voor 1 paard. Deuber zelf is geen optie aangezien die zelf geen zadels verkopen. Dat gaat allemaal via dealers van hun.
Gomeier= te ver weg, is Zuid Dld.
GT saddlery = Detlef is gestopt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan
Wat betreft "de vrienden" van saddles punt de, die zowel Continental als Equiflex dealer zijn voor Duitsland (en Europa voor Continental) imo meer dan non optional. Zijn en geen zadelmakers, ze verkopen alleen maar. Heb er hele slechte ervaringen mee. Zitten ook diep in Dld en komen zeker niet voor 1 paard richting de NL grens. En dat kan ik je met zekerheid zeggen
Ik had nl een Amerikaanse Conti willen hebben, ingemeten en wel. Maar die heren houden zich niet aan hun afspraken, leggen de zwarte piet dan bij hun klanten neer. Uiteindelijk heb ik via Evelien van Eurohorse 2 ingemeten en aangepaste Triple Horns gekocht. Ze hebben zich zelfs niet eens 2 zadels door de neus laten boren, nee 4. Ik was er 3 nodig en een vriendin van me ook 1. Ja die zijn imo het toppunt van waar je echt niet wilt kopen.
Overigens is Westwood geen Duits merk. Westwood is Amerikaans en komt van Crates
FHS schreef:omdat ze met eigen ogen het verschil tussen niet passend en passend kunnen zien en dat een zelfde maat van 5 verschillende merken, bij ieder zadel net even anders is.
En dat niet alleen tussen de verschillende merken. Zelfs in een merk kan er al verschil zitten in de boom van hetzelfde type! En daar ken ik ook al verschillende verhalen van. Mensen die een bepaald zadel hebben, precies zoeen erbij kopen omdat die boom past, en er dan achterkomen dat die boom in dat nieuwe zadel toch net even anders is. De bomenmakers in Amerika zitten ook niet stil, en die bomen worden continu doorontwikkeld.
Ik vind het dan ook een nobel streven van je dat je alle zadels uit elkaar haalt om met kale boom te kunnen passen. Maar dit zul je wel moeten blijven doen en er niet prat op gaan dat die boom in dat zadel zit.
Waarbij ik dan ook hetzelfde vraag als Rumpleteaser, hoe werkt bij jou het passen dan?? Kom je eerst met de kale boom en dan een week oid later met het complete zadel???
Scoxxx een leek die een zadel uit elkaar haalt lijkt mij geen strak plan. Daar ben je toch wel kennis voor nodig. En het lijkt mij dat de TS daarin helemaal geen kennis heeft. Daarbij zijn er fatsoenlijke zadelverkopers te vinden in NL en hoef je helemaal niet zulke wegen te bewandelen. Tis leuk voor diegene die zich erin verdiept heeft en er interesse in heeft, maar iemand dat adviseren die alleen maar een zadel zoekt om te rijden, imo iets overbodig en niet echt goed advies.