[WN] Zadelkwestie..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: Zadelkwestie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:00

noem eens ene goede enduranceruiter die al een tijd boomloosrijdt? mijn ervaring is dat men toch na max 2 jaar weer overstapt op een boomzadel.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:03

het gaat hier niet om een endurance ruiter, voor die paar keer kan een boomloos zadel echt geen kwaad. en tuurlijk een boom zadel is beter maar dan is het handig als je paard niet de hele tijd veranderd. (spieren enzo)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:05

Ik gebruik mijn eigen zadel(s), heb er ondertussen drie, en het zadel van de eigenaar, allen hebben een andere breedte, en het verschuiven is bij allemaal. Het betreft een ouder paard, dus ik verwacht niet dat de bespiering toeneemt, zeker niet met mijn hobbymatige gehobbel.. Het is echter wel zo, dat ik niet goed durf te galopperen, omdat het zadel ook opzij schuift, op de ene hand dan, de ander gaat goed. Paard springt soepel aan, loopt verder netjes.

Ander vraagje, wanneer is een zadel een full of medium Quarter, qua boom?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:35

Zonder foto's is het moeilijk iets nuttigs te vertellen, en zelfs met foto's is het nog steeds een gok. De keren dat ik problemen bij een paard had met een naar achter schuivend zadel is wanneer je een paard zonder schoft hebt, en veel te vet is. Waneer ze op conditie zijn, past er een van de zadels fatsoenlijk op. Het klinkt niet dat jouw paard zo rond is, dus dan simpel: zadel past niet. Wat je moet veranderen, geen idee. Als het niet passen minimaal is, kan een pad helpen. Misschien heb je wel een built up-cutback pad nodig (schoft zo hoog, en je gullet te laag, dat het zadel op de schoft zit en hierdoor naar achteren schuift. Zeker met ruitergewicht erop.). Als je hetzelf niet weet te beoordelen, dan zou ik toch iemand er bij halen die er verstand van heeft.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:46

Citaat:
Ander vraagje, wanneer is een zadel een full of medium Quarter, qua boom?

De maat (semi-quarter of full-quarter) bepaalt de hoek van de bars en de wijdte van de gullet.
Wanneer een zadel te groot of te klein is, los je dat niet op met een onderlegger.
De hoek die de bars maken, is niet gelijk aan de hoek die de rug van het paard nodig heeft.

En dan heb je nog de lengte van het zadel, de vorm van de boom etc. etc.

Het luister allemaal echt veel nauwer, dan menigeen je wil doen geloven!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:05

vergeet ook niet dat met boomloos de ruiter niet zwaarder mag zijn als 85 kg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:35

Ten eerste vind ik het toch wel oke dat je tenminste de moeite neemt om naar een oplossing te zoeken. Het is niet jouw paard, maar je gaat er wel op zitten, dus daar heb je toch een stuk verantwoording over wat jij doet en beslist in deze situatie.

Als je de kans hebt die 2 zadels in te ruilen of te verkopen en er 1 goed passend zadel voor terug te krijgen zou ik dat doen. Tenzij je niet van plan bent dit paard lang te blijven rijden.

Een goede pad kost ook wat en is weggegooid geld, omdat het niet het probleem oplost, dus zou ik niet doen.

Evelien kan komen, ruilt in en heeft 2e hands bij d'r, Voor 2e hands moet je naar Arthur toe en bij Herman van Country Mill kun je ook kijken. Die kan ook langskomen, maar die hebben ook een bak, dus voldoende opties om eens te informeren.

Een zadel past toch niet snel op een nieuw of ander paard, dus de kans dat je het daarna ooit weer moet inruilen of verkopen is gewoon heel groot, dat hou je. Meeste mensen hebben in het leven van 1 paard al meerdere zadels.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:21

Boomloos wordt zo makkelijk als één zadel gezien, terwijl er echt diverse merken en uitvoeringen zijn die allemaal onderling behoorlijk verschillen. En ook, ondanks het boomloze aspect, gewoon soms ook niet passen op een bepaald paard. Blijf dus ook hierin kritisch, het is écht te makkelijk en te kort door de bocht om te zeggen dat boomloos altijd past.
Veel boomloze zadels kun je wel een week als testzadel uitproberen. Zo krijg je in ieder geval een idee van de mogelijkheden, de eerste reactie van je paard op het zadel en hoe je zelf erin zit!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 07:25

Verplaatst van [WN-AM naar WN-TR]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:45

spicegirl schreef:

Dat geldt voor de meeste kleinere paarden mét boomzadel ook ;)

FHS heeft deels gelijk als die beweert dat de druk per cm2 bij boomloos hoger is. Maar het is niet alleen de druk waar je zit, maar ook waar je bovenbenen liggen. Dus die druk is best over een behoorlijk oppervlakte verdeeld.
Verder is het zo dat een boom ook niet een 100% gelijke verdeling heeft. Want de bars lopen vaak aan de voor- en achterkant wat omhoog en daar is de druk dus ook lager als puur op de rug.

Zoals al eerder opgemerkt kun je beter een boomloos zadel hebben als een niet-goed-passend boomzadel en aangezien maar een paar procent van de boomzadels met kale boom gepast is (en ervan uitgaand dat dát goed gedaan is en het paard ondertussen niet veranderd is) zijn er dus maar zeer weinig boomzadels écht goed passend.

Nu heb je veel verschil in boomloos en er zijn op Bokt voldoende ervaringen te lezen van gebruikers en het merk wat ze gebruiken.

@eponine: met een build-up pad zul je in slechts een paar gevallen de ligging van een slechtpassend zadel kunnen verbeteren en in principe moet het een tijdelijk iets zijn.
Met het kopen vanaf fotoos zijn al veel mensen de boot in gegaan, begin daar dus niet aan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:17

spicegirl schreef:

Niet vervelend bedoeld voor mensen boven de 85 kilo maar ik vind dat hoe dan ook echt aan de zware kant voor een paardje van vaak rond de 1,50. Maargoed dat is een andere discussie.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:05

ik niet...en dat is zeker niet de insteek hier. ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:11

niemand een idee ivm mijn vraag?

Wil er namelijk geen passer naar laten kijken, want ik weet dat het zadel niet past, maar vraag me af wat mogelijke oorzaken kunnen zijn

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:14

Gleyla schreef:
Mag ik deze topic misschien ook even gebruiken om een vraag te stellen?

Ik heb een zadel, en begrijp dat deze niet past op mijn paard, maar ben ook benieuwd welke oorzaak dit kan hebben.

Ik rijd met een dikke vilten pad, en een crates reining zadel. Tijdens het rijden verschuift mijn zadel niet (of toch niet dat het mij opvalt), maar als ik mijn paard met zadel en pad aan de longeertouw zet, dan schuift mijn pad helemaal naar voren. Wilt dit dan zeggen dat het zadel te smal is? Of te breed?
Of dat mijn zadel niet voldoende aangesingeld is? Of..?

De oorzaak is dat je zadel niet past; of het groter of kleiner moet kan alleen een kenner zien...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:51

Wauw echt? Wanneer weet je of iemand een kenner is?
Ik vind mezelf een betere "kenner" dan de westernzadel verkopers hier in BE hoor.

Als ik nu al aangeef dat ik wéét dat het zadel niet past, maar ik me afvraag wat daar mogelijke oorzaken van kunnen zijn...waarom worden er dan zinloze reacties op gegeven?

Ik vermoed dat het zadel breed genoeg is vooraan, maar te smal verder op de rug, waardoor de pad bij beweging/wrijving, dus naar voren wordt geschoven...Maar ik was dus benieuwd of iemand anders daar misschien een andere logica inzag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:57

Als je wilt weten wáár het zadel niet goed past kun je een digitale drukmeting laten doen of even met een Carola-pad rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:58

je schrijft:

Gleyla schreef:
Wilt dit dan zeggen dat het zadel te smal is? Of te breed?
Of dat mijn zadel niet voldoende aangesingeld is? Of..?

Daar lees ik in dat je geen idee hebt wát er mankeert en dat je denkt dat aansingelen het probleem zou kunnen zijn (terwijl een goed passend westernzadel in theorie zelfs zonder singel te rijden is). Dus dan denk ik niet dat je een kenner bent nee, sorry.

Hoe verwacht je dat iemand op bokt iets zinnigs kan zeggen over de maat van je paard of zadel via woorden op papier? Dat kan de gemiddelde persoon niet eens kan zien als hij naast het paard met het zadel op de rug ligt; een zadelpasser kan dat wel maar die wil je niet laten komen.

Dan blijft het dus bij gokken, daar heb je bokt niet voor nodig denk ik.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:21

Ik ben "kenner" genoeg om te weten wanneer een zadel niet past, en dat schrijf ik ook. Het zadel past niet. Ik vraag enkel naar MOGELIJKE oorzaken. Kunnen heel verschillend zijn, was benieuwd of iemand ook dit probleem heeft gehad, en wat daar de oorzaak dan was. Daar heb ik bokt wel voor nodig, hoe meer mensen, hoe meer ervaringen, meningen die gedeeld kunnen worden.

Ik vraag ook niet of dat zadel past. Ik vertel wat het probleem is, en vraag me dan af waaraan dat MOGELIJK kan liggen!!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:39

dat valt moeilijk te zeggen zo..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:46

Maar ik wil niet weten wat het probleem is bij mijn zadel en mijn paard, maar wat gewoon mogelijke oorzaken kunnen zijn...

Als ik dan voor een ander zadel ga zien, dat ik die dingen in mijn achterhoofd kan houden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:49

maar wij kunnen vanhier zo toch niet zien, of ie te groot is, of te wijd, of te nauw, of...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:57

maar niemand kan dat toch zien? Maar aan de hand van een bepaald "probleem" (dus het naar voren schuiven van de pad zonder gewicht aan de lounge) kunnen er toch een aantal oorzaken aan te binden zijn?

Maar goed...ik heb het zelf al wel wat aangegeven, waaraan het kan liggen..dacht hier bevestiging te vinden of (ik herhaal)andere MOGELIJKE oorzaken

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:01

wat mij lijkt, is niet genoeg aangesingeld.of het gebrek aan gewicht op het zadel.
als het alleen het schuiven van de pad tijdens longeren is, lekker longeren zonder zadel.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:10

Ja, ik vind het ook best raar. Het zadel is vrij "breed" en geeft voldoende ruimte op de schouders. Ik had altijd ook een egale zweetplek.

Het zadel blijft wel goed liggen, het is de pad eronder die verschuift (dikke vilten pad), maar als het niet zou passen, waarom blijft het dan met gewicht wel liggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:27

Een pad kan zelf té dik zijn ;)