[WN] ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:11

Ik denk eerder dat het omgekeerde het geval is |(
Ik schat dat 75% van de paarden onder een niet goed passend zadel loopt ... shocking but true!![/quote]

Zeker weten, helaas :(
Enne...naar jou als zadeldeskundige ben ik inmiddels ook wel benieuwd! (Komt er maar niet van om je te consulteren...)

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:26

Ik ben jaren geleden ook in Vorstenbosch geweest (met paard) voor een zadel. Qua vriendelijkheid en behulpzaamheid absoluut geen klagen, echter een passend zadel heb ik daar niet gekregen... Ik heb mijn relatief nieuwe Westwood omgeruild voor een versletener, minder kwalitatief Billy Cookzadel dat achteraf toch niet goed bleek te passen. Ik heb dan elders een zadel op maat laten maken (na passen kale boom). Dus moest je 't mij vragen: nee ik ga er niet meer voor een zadel...

savath

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:28

Heb al meerdere zadels van bij Arthur gehaald en ben daar heel tevreden, paarden lopen er fijn onder en ostheopaat heef tweinig werk bij ons, dus ze zullen wel fijn liggen. Ik rijd met bob's, billycook showzadel,en billycook pro reiner.
Ook de continental equiflex vond ik een goed zadel, maar na mijn bob's is mijn voorkeur wel bob's, hoewel het niet op alle paarden fijn ligt, vandaar dat ik ook nog andere zadels heb..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:03

Helaas is mijn ervaring nou ook niet bepaald positief.
Ik ben drie jaar geleden naar Arthur gegaan in de kerstsale. In eerste instantie niet direct van plan een zadel te kopen maar de rest kon ik wel vast meenemen.
Ik gaf aan dat ik een zadel wilde en vroeg wat ik het beste kon doen. Arthur vroeg naar foto's (die stonden op mijn telefoon dus had ik wel mee) en zegt oh ik heb hier een zadel dat vast goed past. Hij gaf aan een paar weken later toch bij ons op stal te komen dus dan kon hij het controleren en mocht ik het eventueel nog inruilen als het niet pastte.
Gezien het enorme prijsverschil vanwege de kerstsale en aangezien hij aangaf te komen kijken heb ik het zadel gekocht. Op stal opgelegd en foto's gemaakt en deze op bokt geplaatst. Toen zeiden een aantal mensen al dat hij te ver omhoog kwam aan de achterkant. Zadel dus in de kast gehangen totdat Arthur op stal kwam. Hij heeft het zadel op mijn paard gezien met en zonder dat ik er op zat en gaf aan dat het perfect lag.
Vervolgens heb ik drie jaar met een zadel gereden waarvan ik ervan uitging dat het goed lag (ik rij nog niet zo lang western dus vond het ook nog moeilijk om te zien) en waarvan nu blijkt dat het vanaf begin af aan meerdere! Boommaten te groot was. Dat vind ik toch wel kwalijk.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:12

Ik zit met een beetje verbazing al dit commentaar te lezen......
Ik kan je melden dat als Arthur of Anoeska niet weten wat ze doen, dat niemand dat dan meer weet.
Wat ik vooral veel zie, vooral de laatste jaren, is dat de mensen vaker meer problemen hebben met
zadels als paarden.
Ik zie het al voor me jaren geleden: geloof je echt dat een cowboy voor elk paard een ander zadel had?
Een westernzadel, past al gauw, ik mag het zeggen, ik reed er al mee toen in Nederland nog niemand ervan
gehoord had, en ze mij voor gek verklaarden, wat ik nou met zo'n kojboj zadel moest met een levensgevaarlijke knop
erop ook nog......
Het zadel is een handgemaakte Longhorn, en heeft gelegen op mijn pony, en op ongeveer 25 verschillende arabieren....
nooit een centje pijn gehad.
Ik heb een simpel Stubben veelzijdigheidszadel gehad, dat heeft 30 jaar meegegaan, zijn ongeveer 146 Arabieren mee gereden en
ingereden, en zo'n 50 KPWN paarden, lag overal prima op en de paarden liepen als een zonnetje.
Probleem is dat een nieuw westernzadel veel stugger, en van veel dikker leer gemaakt is dan bv een engels zadel, want het moet 100 jaar meegaan.
Vandaar ook de dikke pads eronder, want het duurt gewoon LANG voor het zich naar je paard vormt, vandaar dat passen met een kale boom niet echt wenselijk is want er hoort een dikke pad onder en daarmee moet ie ook passen.
Een westernzadel is vrij simpel van structuur en zal op het ene ras veel moeilijker perfect gaan liggen dan op het andere, heeft te maken met het ras en de bouw van je paard: een Fjord of Belgisch trekpaard, zijn even iets anders van bouw als een Arabier of een Quarter.
Als je nou een heel goed in de rondte kijkt, zul je zien dat veruit de meeste westernzadels "wippen" of omhoog komen aan de achterkant als er niemand op het paard zit, vooral als ze nieuw zijn.
Dat heeft voornamelijk ook te maken dat de zadels tegenwoordig een stukje missen: de achtersingel.....die hoort er eigenlijk aan, maar gezien dat de meeste mensen geen kalf gaan vangen met de lasso, hebben ze die weg gelaten. Mijn zadel is oud en heeft wel een achtersingel.
Wat voornamelijk belangrijk is, is dat het zadel niet te lang is, en dan moet je of je paard meenemen, of de centimeter langs je paard houden.
Als je zelf al weet dat het van een minifotootje niet te beoordelen is, waarom in vredesnaam vraag je dan om toch een beoordeling ???
Arthur heeft bij op stal bij verschillende mensen zadels gepast, en er is niemand die klachten heeft gehad.....

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:29

Je vergeet wel dat de cowboys vroeger allemaal paarden hebben die qua bouw heel hard op elkaar geleken. En daarom pastte 1 zadel op veel paarden.
Nu zijn er zoveel verschillende rassen en zelf types binnen de quarters die ineens een westernszadel willen. Je zegt zelf dat je je pony en een tig aantal Arabieren ermee hebt gereden, lijkt me toch oom dezelfde types.
1 ding vind ik wel, er wordt me er iets teveel poespas om gemaakt maar de meeste paarden zijn hier beter mee af, dus laat mensen maar kritisch zijn.
We hadden ook een paard gekocht. Zadel erop dat hier lag en dat beestje was niet te rijden. Ander zadel erop en zie daar een braaf paard.
Daarvoor zadelmarkt zadel en stout paard galopeerde geen cirkels. Ander zadel erop en voilà geen probleem meer.
Over Arthur zelf ga ik me niet uitspreken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:14

de paarden waren juist niet hetzelfde type.alles werd met alles gekruist.een cowboy had zelf een zadel, en kreeg voor de hele lange rit paarden van de werkgever/rancheigenaar. onderweg werd er vaak gewisseld van paard, en altijd gebruikte de cowboy zn eigen zadel. ook als ie voor een ander ging werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:51

marengo schreef:
Ik zit met een beetje verbazing al dit commentaar te lezen......
Ik kan je melden dat als Arthur of Anoeska niet weten wat ze doen, dat niemand dat dan meer weet.
Wat ik vooral veel zie, vooral de laatste jaren, is dat de mensen vaker meer problemen hebben met
zadels als paarden.
Ik zie het al voor me jaren geleden: geloof je echt dat een cowboy voor elk paard een ander zadel had?
Een westernzadel, past al gauw, ik mag het zeggen, ik reed er al mee toen in Nederland nog niemand ervan
gehoord had, en ze mij voor gek verklaarden, wat ik nou met zo'n kojboj zadel moest met een levensgevaarlijke knop
erop ook nog......
Het zadel is een handgemaakte Longhorn, en heeft gelegen op mijn pony, en op ongeveer 25 verschillende arabieren....
nooit een centje pijn gehad.
Ik heb een simpel Stubben veelzijdigheidszadel gehad, dat heeft 30 jaar meegegaan, zijn ongeveer 146 Arabieren mee gereden en
ingereden, en zo'n 50 KPWN paarden, lag overal prima op en de paarden liepen als een zonnetje.
Probleem is dat een nieuw westernzadel veel stugger, en van veel dikker leer gemaakt is dan bv een engels zadel, want het moet 100 jaar meegaan.
Vandaar ook de dikke pads eronder, want het duurt gewoon LANG voor het zich naar je paard vormt, vandaar dat passen met een kale boom niet echt wenselijk is want er hoort een dikke pad onder en daarmee moet ie ook passen.
Een westernzadel is vrij simpel van structuur en zal op het ene ras veel moeilijker perfect gaan liggen dan op het andere, heeft te maken met het ras en de bouw van je paard: een Fjord of Belgisch trekpaard, zijn even iets anders van bouw als een Arabier of een Quarter.
Als je nou een heel goed in de rondte kijkt, zul je zien dat veruit de meeste westernzadels "wippen" of omhoog komen aan de achterkant als er niemand op het paard zit, vooral als ze nieuw zijn.
Dat heeft voornamelijk ook te maken dat de zadels tegenwoordig een stukje missen: de achtersingel.....die hoort er eigenlijk aan, maar gezien dat de meeste mensen geen kalf gaan vangen met de lasso, hebben ze die weg gelaten. Mijn zadel is oud en heeft wel een achtersingel.
Wat voornamelijk belangrijk is, is dat het zadel niet te lang is, en dan moet je of je paard meenemen, of de centimeter langs je paard houden.
Als je zelf al weet dat het van een minifotootje niet te beoordelen is, waarom in vredesnaam vraag je dan om toch een beoordeling ???
Arthur heeft bij op stal bij verschillende mensen zadels gepast, en er is niemand die klachten heeft gehad.....

Wat een bullsh*t!!
Een boom in een zadel gaat echt niet naar het paard vormen hoor!!
Hoogstens dat de seat voor de ruiter lekkerder gaat zitten en dat het leer wat veranderd maar de boom dus de pasvorm zal nooit veranderen!
En een goed passend zadel wipt echt niet op van achter want dat betekent dan dat hij voor te krap is.
Aangezien veel mensen heel niet in de gaten (WILLEN) hebben, naar signalen luisteren die het paard afgeeft tijdens het zadelen of rijden zullen er altijd mensen zijn die zeggen dat het zadel helemaal fantastisch ligt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:28

even op marengo reageren
was het maar waar dat 1 zadel op alle paarden zou passen!
ik heb een filmpje,zadel komt NIET bij Arthur vandaan maar bij een ander die best hoog aangeschreven staat.
ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!

Afbeelding

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:32

was dat inderdaad maar waar, dat 1 zadel op alle paarden past hier staan 3 quarters en alle 3 een ander zadel..
hier zelf net een nieuw zadel laten maken en zeker omdat het leer nog erg stug is en ik niet meer wist dat je een nieuw zadel met een oude pad in moest rijden. heeft mijn paard nu toch gevoelige lendenen terwijl ik een dikke nieuwe pad gebruikte. terwijl het zadel niet te lang is ,,
ik ben er achter gekomen bij mijn paard dat een cm te ver naar voren of naar achter of een pad die net niet goed ligt een hoop narigheid kan geven. maar zo leer ik er wel van

mirgino net je bak aan het opknappen? want wat is die bodem los ongelijk
voor de rest laat ik commentaar over aan de andere maar ben benieuwd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:49

Ik ben een paar jaar terug op boomloos overgestapt, en wil nooit meer anders. (Of ik moet echt eens een paard tegenkomen wat er niet fijn onder loopt, maar mijn zadel heeft al op van ales en nog wat gelegen en gaf nooit problemen.)

Dus dat zou ik iedereen ook aanraden, dan heb je echt een zadel wat je overal op kunt gooien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:55

hutch84 schreef:
was dat inderdaad maar waar, dat 1 zadel op alle paarden past hier staan 3 quarters en alle 3 een ander zadel..
hier zelf net een nieuw zadel laten maken en zeker omdat het leer nog erg stug is en ik niet meer wist dat je een nieuw zadel met een oude pad in moest rijden. heeft mijn paard nu toch gevoelige lendenen terwijl ik een dikke nieuwe pad gebruikte. terwijl het zadel niet te lang is ,,
ik ben er achter gekomen bij mijn paard dat een cm te ver naar voren of naar achter of een pad die net niet goed ligt een hoop narigheid kan geven. maar zo leer ik er wel van

mirgino net je bak aan het opknappen? want wat is die bodem los ongelijk
voor de rest laat ik commentaar over aan de andere maar ben benieuwd

nee, dit was het bakje bij de eigenaar van de wei waar hij stond toen ik hem net had
omdat mijn paard niet te rijden was heb ik 1x gelongeerd daar

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:04

marengo schreef:
.....

Hij vroeg of hij het paard kon zien, "of we geen foto hadden". Hij nam voldoening met de minifoto, niet wij...

En dat een zadel past op elk paard vind ik toch wel sterk hoor. Mocht dat zo zijn zou ik twee jaar geleden geen halfjaar met mijn beestje naar de osteopaat moeten zijn gegaan, noch naar de kliniek in Merelbeke om hem helemaal door te lichten wat zijn rugprobleem nu feitelijk was!!!
Zadel weg gedaan, lang niet gereden, zadel op maat en hij loopt als een tierelier.
Maar bon, zoals Dana zegt, goed dat we tegenwoordig wat kritischer zijn, paard kan er maar baat bij hebben..