Ik schat dat 75% van de paarden onder een niet goed passend zadel loopt ... shocking but true!![/quote]
Zeker weten, helaas

Enne...naar jou als zadeldeskundige ben ik inmiddels ook wel benieuwd! (Komt er maar niet van om je te consulteren...)
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
marengo schreef:Ik zit met een beetje verbazing al dit commentaar te lezen......
Ik kan je melden dat als Arthur of Anoeska niet weten wat ze doen, dat niemand dat dan meer weet.
Wat ik vooral veel zie, vooral de laatste jaren, is dat de mensen vaker meer problemen hebben met
zadels als paarden.
Ik zie het al voor me jaren geleden: geloof je echt dat een cowboy voor elk paard een ander zadel had?
Een westernzadel, past al gauw, ik mag het zeggen, ik reed er al mee toen in Nederland nog niemand ervan
gehoord had, en ze mij voor gek verklaarden, wat ik nou met zo'n kojboj zadel moest met een levensgevaarlijke knop
erop ook nog......
Het zadel is een handgemaakte Longhorn, en heeft gelegen op mijn pony, en op ongeveer 25 verschillende arabieren....
nooit een centje pijn gehad.
Ik heb een simpel Stubben veelzijdigheidszadel gehad, dat heeft 30 jaar meegegaan, zijn ongeveer 146 Arabieren mee gereden en
ingereden, en zo'n 50 KPWN paarden, lag overal prima op en de paarden liepen als een zonnetje.
Probleem is dat een nieuw westernzadel veel stugger, en van veel dikker leer gemaakt is dan bv een engels zadel, want het moet 100 jaar meegaan.
Vandaar ook de dikke pads eronder, want het duurt gewoon LANG voor het zich naar je paard vormt, vandaar dat passen met een kale boom niet echt wenselijk is want er hoort een dikke pad onder en daarmee moet ie ook passen.
Een westernzadel is vrij simpel van structuur en zal op het ene ras veel moeilijker perfect gaan liggen dan op het andere, heeft te maken met het ras en de bouw van je paard: een Fjord of Belgisch trekpaard, zijn even iets anders van bouw als een Arabier of een Quarter.
Als je nou een heel goed in de rondte kijkt, zul je zien dat veruit de meeste westernzadels "wippen" of omhoog komen aan de achterkant als er niemand op het paard zit, vooral als ze nieuw zijn.
Dat heeft voornamelijk ook te maken dat de zadels tegenwoordig een stukje missen: de achtersingel.....die hoort er eigenlijk aan, maar gezien dat de meeste mensen geen kalf gaan vangen met de lasso, hebben ze die weg gelaten. Mijn zadel is oud en heeft wel een achtersingel.
Wat voornamelijk belangrijk is, is dat het zadel niet te lang is, en dan moet je of je paard meenemen, of de centimeter langs je paard houden.
Als je zelf al weet dat het van een minifotootje niet te beoordelen is, waarom in vredesnaam vraag je dan om toch een beoordeling ???
Arthur heeft bij op stal bij verschillende mensen zadels gepast, en er is niemand die klachten heeft gehad.....
hutch84 schreef:was dat inderdaad maar waar, dat 1 zadel op alle paarden past hier staan 3 quarters en alle 3 een ander zadel..
hier zelf net een nieuw zadel laten maken en zeker omdat het leer nog erg stug is en ik niet meer wist dat je een nieuw zadel met een oude pad in moest rijden. heeft mijn paard nu toch gevoelige lendenen terwijl ik een dikke nieuwe pad gebruikte. terwijl het zadel niet te lang is ,,
ik ben er achter gekomen bij mijn paard dat een cm te ver naar voren of naar achter of een pad die net niet goed ligt een hoop narigheid kan geven. maar zo leer ik er wel van
mirgino net je bak aan het opknappen? want wat is die bodem los ongelijk
voor de rest laat ik commentaar over aan de andere maar ben benieuwd
marengo schreef:Als je zelf al weet dat het van een minifotootje niet te beoordelen is, waarom in vredesnaam vraag je dan om toch een beoordeling ???
.....