[WN] Waar op letten bij passen westernzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Re: Waar op letten bij passen westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 09:41

misschien zijn ze wintecjes gewend daar haha :D
of ze zijn niet zo sterk :+

Maar, na de link in je onderschrift te hebben gelezen DD, kan ik zoiets verwachten van dit zadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:02

Pools is wel een slag beter als de link in mijn onderschrift :D

Van een aantal B-merken heb ik gezien dat de boom de neiging heeft om scheef te trekken na een aantal jaren. Dus buiten de pasvorm is dat ook iets om goed naar te kijken.

Overigens schijnt in de nieuwe Pool's een Steele tree te zitten. Dat is een bekend merk fabrieksboom.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:24

weet je dan vanaf wanneer die fabrieksbomen erin zijn gezet?

zou namelijk kunnen zijn dat het een wat ouder model is, dus dat er dan nog een houten boom in zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:32

Persoonlijk zou ik liever een model met een Steele tree hebben ;)
Nee, ik weet niet wanneer ze daarmee begonnen zijn. Misschien de fabrikant even mailen ??

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:35

ah! ik lees overal dat fabrieksspul niet al te best is, maar dat geldt dus niet voor de boom?

maar wat is dan het verschil met zo'n steele tree en de 'ouderwetse' boom?

gewoon nieuwsgierig hoor, gaat onderhand een beetje lijken op een kruisverhoor hiero :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:42

Ja het beste is natuurlijk een handgemaakte eikenhouten boom. Maar dan gaat je zadel minstens 25 kilo wegen en minstens 2500 euro kosten :D
Dus om de boel betaalbaar te houden worden ze ook fabrieksmatig gemaakt. Een goede fabriek (zoals Steele) heeft daar hele knappe machines voor, met een goede nakontrole en een hele rits modellen/maten/pasvormen.
Een slechte fabriek gebruikt waaibomenhout en machines waarbij de afstelling niet altijd even nauwkeurig werkt, heeft geen nacontrole en geen mensen met hart voor de zaak c.q. oog voor een goed product.
Dan krijg je dus bomen zoals uit mijn link :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:42

"Steele" is de merknaam, genoemd naar de oprichter van deze "bomen fabriek".

http://www.equi-flex.com/AES.html deze bomen kunnen dus ook ( deels) van hout zijn!

Er zijn echt wel goede fabrieks zadels, alleen het passen ervan is waar het nogal eens fout gaat!

De bomen zijn van soms hout ( niet perse Eiken, dat is echt loodzwaar, er zijn ook hele sterke houtsoorten die net zo sterk zijn) en meestal worden ze met rawhide overtrokken om ze langer te laten "leven" omdat dat veel vocht buitenhoud.
Overigens worden er tegenwoordig heel vaak Fiberglas bomen met rawhide gebruikt, ook en vooral voor de werkzadels; die zijn iets lichter dan hout maar veel sterkte omdat ze niet ( zoals hout) bij vocht kunnen rotten/ kromtrekken! Veel "echte" cowboys prefereren Fiberglas met rawhide omdat dit tegen veel meer "stootjes" kan dan hout en vaak langer meegaat dan hout.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-03-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:43

aha. Nog eens verkeerd gelezen hiero, ik dacht 'steel tree'.
En ja, dat ist nou net niet :+

bedankt!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:11

ElCid schreef:
Overigens worden er tegenwoordig heel vaak Fiberglas bomen met rawhide gebruikt, ook en vooral voor de werkzadels; die zijn iets lichter dan hout maar veel sterkte omdat ze niet ( zoals hout) bij vocht kunnen rotten/ kromtrekken! Veel "echte" cowboys prefereren Fiberglas met rawhide omdat dit tegen veel meer "stootjes" kan dan hout en vaak langer meegaat dan hout.

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar :)

Kunststof (bv Ralide) zadelbomen hoeven niet omwikkeld te worden, omdat ze niet gevoelig zijn voor vocht/kromtrekken/rotten.
Houten zadelbomen kunnen door 3 verschillende materialen omwikkeld worden; bullhide, rawhide of fibreglass.

Bij gebruik van sommige houtsoorten (waaronder eiken) hoeft een zadelboom niet omwikkeld te worden, maar wordt deze enkel gelakt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:42

Klopt, niet helemaal duidelijk! Ik bedoel dus dat er bomen zijn van hout met daaroverheen Fiberglass en daar overheen rawhide en deze wegen dus hetzelfde als houten bomen.
Het hout wordt eerst in Fiberglass gedompeld en daarna nog eens overtrokken met rawhide, daardoor zijn deze bomen helemaal geseald en oersterk en volledige waterbestendig ( dus geen rot/ kromtrekken). Deze bomen worden heel vaak in de zware ropers gebruikt omdat de bomen zo ontzettend lang meegaan, vrijwel onbreekbaar zijn en waterbestendig. Voor het "gewone" westernrijden is een houten/ rawhide of ralide boom vaak sterk genoeg, mits van goede kwaliteit.

Kunststof ( ralide) bomen zijn wel iets lichter dan hout.

Ik moet ook de dingen niet te snel neerschrijven, dan gaat het mis ;) .

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:02

ElCid: daarom heeft Evelien ook eerst de mal gebruikt voor scghoft en daarna de graat voor de vorm, aan de hand daarvan heeft ze van de meest passende zadels de kale bomen gepast, elk soort heeft ze de kale boom van liggen. Toen bleven er 2 over....
Ik vind dat ze goed de tijd neemt, hele middag bij me geweest, en gekeken met longeren en rijden... ik heb wel een nieuw zadel gekocht en geen tweedehands.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:03

Wij verkopen ook gebruikte westernzadels. Op de website staat een aantal. Inclusief een uitgebreid pasconsult en we verkopen alleen als we zeker weten dat 'ie past ... zie onderschrift.