[WN] Longeren met Tie-down?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:15

Ik gebruik deze longeerhulp ook
Touwtjes aan t bit maar ik doe de longeerlijn aan t knoophalster die ik over het hoofdstel doe
zo is mn paard verantwoordelijk voor haar eigen druk ......
Nog ff een kant tekening van mijn kant, vind dat ze snel de neiging hebben om op de voorhand te vallen , dus idd erg actief houden vanachteren uit

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:54

Diaz schreef:
Ik ben vooral bang met iets als schrikken ofzo ;) Dan hangt het allemaal maar aan het bit.. :o
Maar nu weet ik iniedergeval dat mijn idee dus geen zin heeft ;) Dan ga ik opzoek naar zo'n touwen-set-ding :j

Heey karlijn. :D Ik longeer barney ook vaak met zo,n longeerhulp, maar dan ook met kaptoom.

Mabotje

Re: Longeren met Tie-down?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:05

Ik heb bij mijn paard het idee dat, zodra ik hulplijnen of touwtjes gebruik, dat hij dan in de 'autistische-mode' gaat. Geen idee hoe ik het moet uitleggen eigenlijk... De eerste paar rondjes gaat het goed, maar dan lijkt het wel of ie op slot slaat in zijn hoofd, steeds harder gaat draven en ik dring hélemaal niet meer tot hem door met mijn stem. Meestal gaat de longeerlijn dus gewoon aan het halster en dat gaat wel gewoon goed. Één keer in de zoveel tijd probeer ik het nog een keer met touwtjes aan de longeersingel. Eerst los en dan wat bijzetten. Heel soms gaat het goed, vaak ook niet. Met 2 lijnen is hij al een paar keer met een noodgang naar achter gevlogen en zelfs gevallen, dus daar begin ik maar niet meer aan. Iemand dit ooit meegemaakt?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:11

Gelukkig nog nooit meegemaakt Mabotje. Maar je paard geeft dus heeeeeel duidelijk aan dat dit niet de manier van trainen is.. Andere oplossing zoeken dus :)

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:34

Mabotje schreef:
Ik heb bij mijn paard het idee dat, zodra ik hulplijnen of touwtjes gebruik, dat hij dan in de 'autistische-mode' gaat. Geen idee hoe ik het moet uitleggen eigenlijk... De eerste paar rondjes gaat het goed, maar dan lijkt het wel of ie op slot slaat in zijn hoofd, steeds harder gaat draven en ik dring hélemaal niet meer tot hem door met mijn stem. Meestal gaat de longeerlijn dus gewoon aan het halster en dat gaat wel gewoon goed. Één keer in de zoveel tijd probeer ik het nog een keer met touwtjes aan de longeersingel. Eerst los en dan wat bijzetten. Heel soms gaat het goed, vaak ook niet. Met 2 lijnen is hij al een paar keer metoodgang naar achter gevlogen een n en zelfs gevallen, dus daar begin ik maar niet meer aan. Iemand dit ooit meegemaakt?

Ja heel erg in het verleden helaas, paard had zijn rug gebroken en moest ingeslapen worden, hoop het ook nooit meer mee temaken.
Ik longeer toch altijd met hulplijntjes verschillende zelfs maar lastige paarden doe ik dan altijd met zn tweeën, de een kijkt alleen maar of het paard vooruit gaat en zorgt ervoor dat hij vooruit gaat als het dreigt verkeerd te gaan.
En de andere let op de voorkant van het paard, je moet natuurlijk wel heel erg op mekaar aan kunnen dat het ook daadwerkelijk zo werkt anders kan je het beter niet doen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:55

Er komt dus ook al een tijdje niks anders meer aan dan een halster & lijn. Gebroken rug.... ik moet er niet aan denken... vreselijk zeg.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:18

is veilig op te lossen onder begeleiding ! met je les persoon.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:35

@spicegirl: Weet niet of je het tegen mij hebt, maar nee dus... maakt niks uit. Soms moet je dingen laten voor wat ze zijn denk ik.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:39

ben ik niet met je eens.maar goed, ieder het zijne..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:50

Ik heb er gister ook 1 gekocht, Inja loopt er heel fijn mee. Bij die van mij zitter er 2 speciale breekbeveiligingshaakjes tussen zodat als ze een keer erop staat ofzo dat deze 2 dingetjes doormidden breken. Je schijnt ze dan wel weer eenvoudig terug te kunnen buigen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:22

Sorry, maar ik vind dit touwding een beetje bullsh*t. Wij doen gewoon de reins door de beugels, en dan aan elkaar knopen over het zadel. Kun je in het begin los doen, en dan na het loswerken een beetje strakker. Dus net hetzelfde als dit koordding, maar dan veel goedkoper, want iedereen heeft al een hoofdstel en een zadel. Met een tie-down zie ik zo het nut niet van in. Het is toch de bedoeling om het paard te leren van het bit te blijven ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:33

Diaz schreef:
Het stomme is dat ze nieteens schrikt ;) Tenminste, ze bevriesd dan..

Héél slecht idee om een hulpteugel te gebruiken die haar vastzet, of dat nu aan een neusriem is of een bit, de paniek is net zo groot.
Beste is dan gewoon een touwtje vanaf de schoft door het bit en tussen de benen losjes vastmaken, een passoa op een hoge stand kan ook.
Tie-down is zoals de naam al zegt je paard naar beneden vastknuppen, net zo onzinnig als een bijzet en hartstikke gevaarlijk.

Overigens is een hulpteugel geen oplossing voor jouw rijkunst, als jij haar onder het zadel niet ontspannen krijgt dan blijft dat zo, alleen een goede instructeur kan je daarbij helpen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:36

sevke schreef:
Sorry, maar ik vind dit touwding een beetje bullsh*t. Wij doen gewoon de reins door de beugels, en dan aan elkaar knopen over het zadel. Kun je in het begin los doen, en dan na het loswerken een beetje strakker. Dus net hetzelfde als dit koordding, maar dan veel goedkoper, want iedereen heeft al een hoofdstel en een zadel. Met een tie-down zie ik zo het nut niet van in. Het is toch de bedoeling om het paard te leren van het bit te blijven ?

Ik knoop ze aan een longeer singel, zelfde effect maar minder kans op schade aan zadel. wel goed actief houden van achter. werkt flitsend.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:13

Idd. kan ook. :j
Doe ik ook weleens als ik niet van plan ben achter het longeren nog te gaan rijden. Heeft het voordeel dat je niet met dat zware zadel moet sleuren :P

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:26

sevke schreef:

ik wilde het gaan zeggen als niemand het zei. waarom extra geld uitgeven als je gewoon de reins gekruist door de benen kan halen en op de rug kan knopen.

wel zoals BU zegt, achter meer drijven zodat ze niet op voorhand vallen,

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:08

Ik heb niks met hulpteugels, het zit mij te vast...zeker voor een jong paard. Een jong paard zet je niet vast, dat moet juist zijn lijf leren gebruiken. Ik gebruik een longeerlijn met niks, voor een trutteldag en dubbele longe voor het echte werk. Eerst voor het wennen aan een simpel halster, maar na twee keer gewoon aan het bit. natuurlijk gebruik ik een longeersingel om de lijnen te leiden. Paard is nu, na wat zoeken en rare bekken trekken, gewend aan het bit en het feit dat ook daar druk op kan komen, gaat netjes door de longeerbak, gebruikt zijn lijf en geeft na. Met die lijnen kan je zelf nageven, meebewegen, ik heb niks in mijn hand als ie goed loopt, er mag van mij niet getrokken en gerukt worden door het paard, dat doe ik zelf ook niet. Hij krjgt dus ook vertrouwen in de hand. Gewoon doen!