'Vroeger' had hij meerdere 'gecontroleerde meetpunten', een aantal mensen die hij ook liet aanmeten. Maar voor zover ik weet, doet hij dat nu alleen nog maar zelf.
Het probleem is dat de hoeven qua lengte in maat 'x' vallen en qua breedte weer in maat 'y'. Er is geen merk uit dit topic waar hij qua breedte EN lengte in 1 specifieke maat valt.... Is mijn paard nou zo bijzonder??? Hoe zit dit bij jullie?
Het lijstje heb ik nu niet bij me, maar uit mijn hoofd was het ongeveer dacht ik (b x l): - rv: 12 x 12,5 - lv: 13 x 12 - ra: 12,5 x 11,5 - la: 12,5 x 11,5
Ik denk dat ik vanavond gewoon nog een keertje heel goed ga meten, voor alle zekerheid.
En is dit net na de smid geweest is ?? Het vreemde is dat RV dus een afwijkende maat heeft (langer dan breed), terwijl de rest dus breder is (wat 'normaal' is). Is RV een 'probleem' voetje ??
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 13:29
Nee, de smid is twee weken geleden geweest.
Pfoe, misschien dat ik me de maten niet helemaal goed herinner hoor. Wat ik er nog van weet is dat de smid wel gezegd heeft dat hij verschillende hoeven heeft. Maar omdat alles erboven netjes recht staat, laten we het lekker zo. Hij hoeft geen keuringen te lopen
Het is logisch dat voorvoeten en achtervoeten verschillen in grootte, dat is normaal. Maar dat er verschil is tussen de voorvoeten is 'aparter' ook al zie je het wel vaker en hoeft niets vervelends te betekenen. Voordeel van schoenen kopen bij bijv. Smid is dat ze op maat gemaakt worden. Bij bijv. Easyboots koop je ze per schoen, dus kun je ook makkelijk de maat nemen die het beste past. Andere merken gaan per set/2. Easyboot zit erg strak en moet je zelf de hoeven wat op maat houden óf verschillende maten kopen Bij bijv. Old Mac's kun je met inlages werken om het maatverschil wat op te vangen.
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 14:33
- Easyboot kwam qua maattabel het minst goed overeen. - Old Macs zijn (las ik) meer geschikt voor langere hoeven dan brede hoeven.
Na een weekendje researchen neig ik een beetje naar de Renegades of Cavallo...
Dana82
Geplaatst: 27-02-12 14:56
Oei, da's moeilijker ook omdat die voorhoeven dan (in Cavallo dan) in twee maten vallen 2 en 3. Het hoefje 12x12.5 valt dan in maat 2. Er staat bij de maattabel dat zolang de breedte en de lengte geen maat schelen, er geen probleem is. Maar dat die ander een cm langer is (en dus in maat 3 valt), dat is wel moeilijk! Nu is mijn paard zijn rechtervoorhoef ook iets groter, dan moet ik altijd wat duwen voor de schoen aan te krijgen. Maar da's maar een paar mm. Maar een cm... da's een groot verschil. Is het niet mogelijk om die hoef iets korter te zetten?
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 15:24
@ Dana: de maten heb ik uit mijn hoofd hier getikt, dus ik ga ze eerst nog ff checken en nogmaals meten. Overigens laat ik de hoef liever zoals-ie is; tot nu toe werkt dat namelijk het beste. Om nu de hoef aan te passen aan de schoen vind ik ook weer zowat Zou twee verschillende maten een probleem zijn? Behalve met bestellen dan?
Dana82
Geplaatst: 27-02-12 15:35
Aan de hoef gaan prutsen zou ik ook niet doen. Maar een paar mm kort kan al veel schelen zonder dat het paard er last van heeft. Ik weet eigenlijk niet of 2 verschillende maten een groot probleem zou geven (tja, buiten het bestellen dan hé). De ene schoen zal allicht net iets zwaarder zijn maar dan spreek over een paar grammen uiteraard. En de ene schoen zal ook groter zijn dan de andere, misschien dat je paardje daar nog het meeste "last" van zal hebben. Alhoewel hij toch al gewoon is dat zijn ene hoef groter is dan de andere. Ik zou het persoonlijk ook niet goed weten dan.
Mmm, het is toch lastiger dan ik dacht Je hebt gelijk, wellicht scheelt een paar mm en is dat ook weer voldoende. Bij de volgende kapbeurt ga ik maar eens overleggen met m'n smid daarover.
In ieder geval weer super bedankt voor het meedenken!