[WN] Teugelbevesting bij de shank

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:11

Een reden waarom daar een ring zit kan volgens mij zijn omdat het een draaiend (bewegend) gedeelte van de shank betreft. Om te voorkomen dat het mondstuk kan gaan verschuiven is aan beide kanten een 'stuk ijzer' geplaatst. Ter versteviging of misschien om veiligheidsredenen is hier een ring van gemaakt.

Het is tenslotte de bevestiging van het mondstuk aan de rest van de shank.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:14

Ik beredeneer dan weer door, dat zou ook opgelost kunnen zijn door er een versmalling/verbreding in te voegen (van zoiets heb ik ergens een foto, even zoeken) en dus niet per direct een ring. Vandaar, ook afgaande op de literatuur, dat die ring dus waarschijnlijk toch is gebruikt als bevestigings punt voor de reins.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:16

Nou ik heb een Myler snaffle en een Myler bit met praktisch hetzelfde mondstuk, alleen dus twee losse modellen. Het bit in de OP is een snaffle (Met D-ringen dus) en shank in één. Dat het op een show niet is toegestaan hem als snaffle te gebruiken prima, maar thuis kan dat dus wel.
Vooral mensen die aan het overstappen zijn doen dat vaak. Dan hoef je niet steeds een bit te wisselen als je de ander wil, alleen de teugels. Het mondstuk blijft toch hetzelfde.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:11

XoNo

Re: Teugelbevesting bij de shank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:10

Ik vind de keren dat die middelste beugel gebruikt wordt als teugelbevestiging zo laag dat ik dat het vermelden niet waard vind. Daarbij heeft het weinig toegevoegde waarde bij overgang van shank naar snaffle. Maargoed, als ik bovenstaand verhaal lees, ben jij daarin niet op andere gedachten te brengen :D

En bij een schuimbeugel is het vastpakken van de scharen nog steeds mogelijk. Om die reden zijn er 7-shanks bedacht. Het gaat volgens mij puur om de afhankelijke beweeglijkheid van beide shanks te minimaliseren.

Je stukje over pompwerking begrijp ik niet. Ik persoonlijk ken geen mondstukken die op en neer kunnen bewegen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:37

Dit is dan wel een menbit...
Afbeelding

... maar wel een scharenbit met pompwerking. Zoals je bij het mondstuk ziet, is er de mogelijkheid dat het paard het mondstuk een stukje kan optillen en dus ermee kan spelen. Een paar westernbitten hebben dit ook, vandaar de vermelding erbij (ze staan echter nog niet op de site vermeld).

Bij de schuimbeugel twijfel ik inderdaad, ik hoor daar beide soorten verhalen over waarvoor hij er nu precies is. Want men zegt dat als de scharen 'vast' aan elkaar zitten, dan de kans wel veel kleiner is dat het paard de schaar kan vast pakken. Vandaar dat ik beide argumenten er bij heb gezet.

Kijk, mijn website is niet alleen op het nu gericht, maar ook op de geschiedenis van de bitten. Als vroeger iets gebruikelijk was met een bepaald bit, dan vermeld ik dat er ook bij. Nu is het wellicht niet meer gebruikelijk dat de middelste ring wordt gebruikt, maar vroeger schijnbaar wel. Vandaar dat ik vanwege de compleetheid inderdaad niet op andere gedachte ben te brengen. :)

[edit]

Afbeelding

Hij stond al wel op de website mijn excuses. Als je goed kijkt, zie je dat dit mondstuk langs de scharen nog op en neer kan worden bewogen. Dat is wat ze bedoelen met een pompwerking.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:14

Ik heb het als tussenoplossing wel even zo gehad:
Afbeelding

Nu heb ik een snaffeltje

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:18

@klijntjuh : je hebt er geen kinriem aan?

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:31

bij mij op de manege zit het hoofdstel aan de bovenste ringen/ogen en de teugels aan de onderste...
ik weet niet hoe ze anders zouden moeten :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:18

@jelson. Nee? Moet dat bij een snaffel?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:29

waarop baseer je dat het vroeger wel gebruikelijk was? volgens mij is dat je eigen interpretatie. misschien moet je er eens meer bronnen bijhalen dan 1 nederlands boek als je het historisch correct wilt hebben... vooral mbt western zou ik dan toch echt in de amerikaanse literatuur gaan kijken.
want volgens mij (en ik ben toch ook al zo'n 15 jaar actief in de westernsport) is het nooit gebruikelijk geweest maar een alternatief omder er nu eenmaal een teugel door past... maar nooit zo bedoeld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:33

Als je goed had gelezen ging het om 2 boeken waarvan 1 een vooraanstaande westernruiter is. Zij is Amerikanse en de andere Engels. Beide boeken zijn ook vertaald en ik heb de nederlandse versie hier dus liggen. Daarnaast zag ik het vanavond toen ik aan het internet hierop zoek naar was toch wel wat teksten voorbijkomen waarbij de middelste ring ook in gebruik wordt genomen. Ik kan het dus volledig uitsluiten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:44

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:53

magda_90 schreef:
Jullie begrijpen het allemaal verkeerd wat ik bedoel met die foto, het is namelijk net als deze...

http://www.paardenbitten.nl/Inwerking/Teugel05.png

... het is niet dat je met beide teugels rijdt, maar dat je daar uit kunt kiezen om de teugels aan te bevstigen.

[edit] Koetjesreep, zou ik die foto mogen gebruiken voor de website?

Even off topic
Bij de liverpool mist nog 1 optie. Je kunt de leidsels op 5 manieren bevestigen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:54

Op dat boek staat dat ze amerikaanse is, maar goed ik weet niet uit welk jaar het boek komt, dus dingen kunnen anders liggen ondertussen.

En waarom zou die Engelse niet relevant zijn? Omdat ze Engels is en niet Amerikaans?

Als je het zo tegen spreekt dan zie ik graag een webpagina oid tegemoet waarbij staat dat het echt niet daarvoor bedoelt is. Snap mij niet verkeert maar er zit veel werk in over het uitpluizen van die bitten en als ik tegengesproken wordt dan wil ik graag weten waar ik het betreffende materiaal kan vinden, ik kan er niets mee als men alleen maar iets van horen zeggen heeft, snap je? Als ik iets tastbaars heb dan verdiep ik mij erin en kan ik het verbeteren. Tot nu toe is het enige tasbare die 2 boeken en referenties op sites die oa. die bitten verkopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:56

Suzan, hoe dat dan? Ik dacht dat ik ze allemaal had namelijk. :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:00

Afbeelding

Je mist optie 2 (denk dat dit het duidelijkst is, is wat lastig omschrijven)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:03

Maar dat is in feite hetzelfde als ik bij optie 2 heb staan, als ik die foto's zo vergelijk. Maar ik kan het niet zo goed zien vanaf mijn mobiel dus ik zal er morgenavond beter naar kijken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:06

Nee, jij hebt bij optie 2 de leidsels door de gleuf, deze zit niet door de gleuf, maar door de bril, om de schaar heen als het ware. Dan heb je zeer weinig hefboomwerking. Wordt veel gebruikt in het mennen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:12

Op die manier, op mijn telefoon was het lastig te zien. Dat wordt dus een nieuwe foto maken. Bedankt!