[WN] welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:24

Toch raar dat een bit zo ontzettend veel verschil maakt dan volgens jou. Is het niet zo dat je het meeste toch met je zit en je gewicht doet?
Daarnaast zoals ik eerder zei, dit bit is ideaal voor jonge paarden, OMDAT het zo stil ligt en dus voor weinig ruis zorgt. Jonge paarden hebben toch ook nog geen verfijning nodig? Dat komt pas als de basis er 100% in zit en voor de basis, zou ik niet weten waarom dit bit ongeschikt zou zijn.

Daarbij, metaal blijft metaal, of het nou gebroken is of niet, naast dat een ongebroken trens stiller ligt, zie ik niet zoveel verschillen in de werking tussen een ongebroken trens en een enkel/dubbel gebroken trens. (die dus voor meer ruis zorgen)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:52

Ja precies Shahazai, ik volg het ook niet helemaal. Een snaffle is als opereren met een zaag en een een shank als met een scalpel???
Ik weet niet wat jij precies doet met het bit wanneer je aan het rijden bent..?
Normaal gesproken blijf je zoveel mogelijk van de paardenmond af en al helemaaaaal bij jonge dieren.
En dan maakt het inderdaad vrij weinig uit wat je erin hebt hangen zolang je zelf maar erg rustig kunt blijven met je handen en weet waar het bit voor is bedoeld.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:52

@Shahazai , dat zgn rustige bit kan je alleen als een sidepull gebruiken.
@LiVetime ,het gaat er om dat je met een snaffle overdeven aangeeft wat je wil, en met een shank heel miniem kan werken, maar als je het niet weet wat ik met een bit doe , neem ik je dat niet kwalijk hoor,als het niet zou uitmaken wat je er in hangt, waar om zijn er dan zo veel opties?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:59

Tja.. waarom zijn er zoveel soorten hulpteugels te koop? Ook zo'n vraag.. Mag van mij ook terug naar 0.
Mensen maken waar mensen om vragen.
Van mij mogen ze het aantal soorten bitten terug brengen naar 2.
Snap dat je met een shank hele minimale aanwijzingen kunt geven, maar ik reageer nog steeds op de openingspost van de TS, waarin wordt aangegeven dat het om een jong dier gaat.
En dán ben ik geen voorstander van een shank op jonge leeftijd.
En wat betreft dat ik zei dat het eigenlijk niet uitmaakt wat erin hangt, hiermee doel ik op het gebruik van de hand van de ruiter qua inwerking. En óók weer gericht op het rijden van een jong dier, dús zo min mogelijk aan de mond zitten :)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:59

niemand gebruikt een shank op jonge leeftijd.

ik was zelf erg weg van de myler level 1.