[WN] Bob Marshall en reining/cutting/wch etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Bob Marshall en reining/cutting/wch etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:32

als jij met een boomloos zadel serieus reining wil gaan doen moet je het doen.
ik geloof er niet. en met mij schijnbaar alle pro's die toch allemaal kiezen voor een boomzadel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:32

met een (zeer) lage cantle, kleine knop, ruime vlakke zit, iets naar voor gebouwde voorgedraaide fenders en een reiningBOOM erin, die de vorm van de rug volgt van een paard wat mooi rond loopt. Voor de mooi mogen er oversized skirts aan zitten. Zo wil IK het tenminste. Nog geen enkel boomloos zadel gezien dat aan die vereisten voldoen. En ja, ik volg QH hierin volledig. Volgens mij rijd je je paard gewoon aan gort als je serieus reining gaat trainen met een boomloos zadel. De druk op de rug wordt voor geen meter verdeeld, alle boomloze zadels komen slecht uit drukpadtests. Enig idee hoe dat op het paard moet overkomen in een stop ? :=

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:35

Afbeelding

Dit is (op een paar kleine details na) mijn zadel. Feel free mij een boomloos zadel te laten zien wat even goed in elkaar steekt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:41

@sevke Daar heb je idd wel een punt := Zal wel niet zo fijn voelen

En hoe denken jullie nou over de koeien onderdelen? Roping lijkt me niet zo'n succes nee, maar working cowhorse, cutting en team penning?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:47

@sevke: kun je mij een druktest laten zien die gemaakt is op een reiningboomzadel ??
Ben nl wel benieuwd hoe die zich verhoudt tijdens de oefeningen ;)

Verder zijn niet álle boomloze zadels slecht getest, om de simpele reden dat lang niet alle merken en modellen getest zijn :)
Ik kan je bijvoorbeeld hele mooie afdrukken laten zien van PLIP-testen van een boomloos zadel die een boomzadel maar zelden haalt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:50

@DD zou je die kunnen PBen? Was net n.a.v. dit topic begonnen met het zoeken van druktesten :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:53

Stuur je email maar per PB, geen zin om alles te uploaden :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:18

En ik heb geen zin om het hele net af te struinen naar die tests. We gaan hier wel uit van een GOED PASSEND boomzadel. Daar staat of valt uiteraard alles mee. Verder hebben al die boomloze zadels een drukpuntbelasting op een vrij kleine oppervlakte. Gewoon omdat er geen boom in zit die de druk verdeelt. Het gewicht van de ruiter komt dus min of meer direct op de paardenrug. Dat is namelijk waar een boom voor uitgevonden is : om de druk te verdelen. Like it or not. En dat geklooi met die speciale pads en zo, nee, dat is het ook niet voor mij.
Veel boomloosrijders komen er op termijn van terug omdat hun paarden ernstige rugproblemen krijgen. Gebruik je zoekmotor maar eens op bokt...
In het begin LIJKT het beter, omdat ze meestal met een slecht passend boomzadel reden. Maar na een tijdje komt de kat op de koord.
Nee, geef mij maar een goed passend boomzadel. Veel beter voor paard én ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:22

Laten we er geen discussie van wel of geen boom van maken, daar zijn genoeg topics over :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:22

Dat is waar, maar het kan wel verklaren waarom ze geen reiningzadels aanbieden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:42

Dat zeker, maar voordat die discussie ook in dit topic gevoerd wordt ;)