[WN] Graag info over westernzadel aanschaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:50

_Cindy schreef:
Welke inchmaat heb jij? Ik zou in ieder geval voor een roundskirt gaan vanwege de korte rug.

Westernzadels moeten altijd gepast worden met de kale boom op de rug van het paard. Hoewel er heel veel zadels op marktplaats aangeboden worden 'die op veel verschillende paarden passen'

ik heb een 18 incl engelse maat nodig

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:53

spicegirl schreef:
maar als je paard te jong is voor een maatzadel, is ie dan wel oud genoeg voor een rit van 7 uur ?

Ik maak alleen maar stap ritten. En hij kan het prima aan. ik heb het beste voor mijn paard over.

Ik rijd nu met een boomloos barefoot Ceyenne met een Echt geheel lamsvellen Christ pad met inlages. Het zijn geen warmte plekken want hij krijgt nu witte haren op zijn rug. Ik heb een geheel onafhankelijke zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:55

Dan heb je dus een 16" western nodig. Veelal worden die gebouwd op een 21 tot 23" boom.
Reken voor de voor- en achterkant minimaal 2" leer erbij en je weet de lengte van je zadel.
Als dat te lang is dan zul je óf veel moeilijker een zadel kunnen vinden óf aan maatwerk vast zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:57

Kelly1992 schreef:
Ik maak alleen maar stap ritten. En hij kan het prima aan. ik heb het beste voor mijn paard over.

Ik rijd nu met een boomloos barefoot Ceyenne met een Echt geheel lamsvellen Christ pad met inlages. Het zijn geen warmte plekken want hij krijgt nu witte haren op zijn rug. Ik heb een geheel onafhankelijke zit.

Je weet dat stappen onder een ruiter de zwaarste gang is voor een paard?? Draf is veel minder belastend.
Wáár zitten die witte haren, want witte haren kan dus wel degelijk op een warmteprobleem duiden.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:00

DubbelDun schreef:
Kelly1992 schreef:

Je weet dat stappen onder een ruiter de zwaarste gang is voor een paard?? Draf is veel minder belastend.
Wáár zitten die witte haren, want witte haren kan dus wel degelijk op een warmteprobleem duiden.

Dat kan inderdaad zo zijn, maar ik kijk naar mijn paard en ik weet wat hij aan kan. maar goed dit is geen discusie topic over wat ik wel en niet doe met mijn paard.

De witte haren zitten 5 cm achter de schouder en dan 5 cm van de ruggengraat af .. en het wordt een steeds groter oppervlak.. je ziet ook als ik afzadel dan die stukken licht bezweet zijn en de andere krijgen gewoon een donkere kleur,

DubbelFun

Re: Graag info over westernzadel aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:02

Dat klinkt idd als drukplekken van óf de singel óf de beugel-ophanging. Bekend probleem bij de goedkopere/oudere boomloosjes.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:06

DubbelDun schreef:
Dat klinkt idd als drukplekken van óf de singel óf de beugel-ophanging. Bekend probleem bij de goedkopere/oudere boomloosjes.

De barefoot is nieuw gekocht. en ik dacht dat barefoot toch wel een kwalitatief goed boomloos zadel is.

ik denk zelf beugelophaning.

ik moet wel zeggen dat dit in 1 jaar tijd al ong mijn 4de zadel is. het ligt allemaal 1 maand goed en dan ligt het niet meer. ik begin nu ook wel een beetje wanhopig te worden want ik wil gewoon een goed passend zadel voor zijn rug. maar als ik er nu een op maat laat maken voor een hoop geld vind ik weer zonde want hij is zo aan het veranderen kwa bespiering.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:10

Barefoot heb je in diverse modellen van 500 tot 1200 euro.
Andere boomloze merken beginnen bij 1200 ;) ergens moet dat verschil in geld tot uiting komen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:13

ja okee dat snap ik.

Maar boomloos zit er voor mij denk ik gewoon niet meer in.

maar countrymill wat vinden jullie daarvan?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:13

Heeft een starrtrek een 'betere 'beugelophanging? kan iemand het verschil uitleggen? Ik zoek ook een westernzadel voor mijn paard, en dacht ook aan een boomloos exemplaar. (tot u toe alleen Barefoots gezien).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:16

ik kan evelien van euro horse aan raden

als je de zoek functie gebruikt kom je een hoop topic's tegen waar naar advies word gevraagd naar western zadels
daarin kun je een hoop ervaringen en aanraders in lezen

caroline_max
er is hier een topic over geweest ik zal even kijken of ik die voor je kan vinden

hier heb je alvast wat info http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/fo ... opic=135.0

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:20

@caroline_max : ST is gewoon een veel steviger zadel.
Beugelophanging kun je direkt over de rug laten lopen c.q. alleen aan de zijkant van een zadel vastmaken, maar je kunt ook de bevestiging zowel naar voren als naar achteren vastzetten, zoals bij de Bob marshall is gebeurd. Hierdoor heb je een veel betere drukverdeling.

@Kelly1992 : misschien is dit iets voor je
[EA-CO] Startrekk en Deuber zadels
Countrymill is gewoon een zadelverkoper, net als er meerdere in de verkooplink te vinden zijn.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:21

ok,thamx. Ik zal eens verder speuren hier....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:26

kan het zo niet 123 vinden
(al moet ik zeggen het stugge waar ze het in dat topic over hebben merk ik niets van :o )

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:50

Zijn er ook merken waar de fenders goed kort kunnen? ivm mijn lengte.. want volgens mij zijn de westernzadels voor niet al te kleine mensen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:53

ik ben ook niet de langste (ik pas op redelijk veel zadels) hoe lang ben je ?
het enige waar je op moet letten is dat de voorkant van de fenders niet te lang zijn
zijn die op redelijke lengte kun je ze redelijk kort maken

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:57

ze zeggen wel dat een christpad niet altijd gewenste resultaten geeft onder een bf, hoe goed de kwaliteit ook is. Dat kan altijd zo zijn.
En natuurijk is het inderdaad dat de een geschikter is dan de ander.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:59

rommulus schreef:
ik ben ook niet de langste (ik pas op redelijk veel zadels) hoe lang ben je ?
het enige waar je op moet letten is dat de voorkant van de fenders niet te lang zijn
zijn die op redelijke lengte kun je ze redelijk kort maken

ik ben 1.63 en tot nu toe op alle westernzadel waren te fenders net 2gaatjes te lang

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:59

Slofje schreef:
ze zeggen wel dat een christpad niet altijd gewenste resultaten geeft onder een bf, hoe goed de kwaliteit ook is. Dat kan altijd zo zijn.
En natuurijk is het inderdaad dat de een geschikter is dan de ander.

ik had juist deze pad gekocht ivm dat het beter zou zijn voor zijn rug. Maar ik denk niet dat dit alleen aan de pad ligt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:03

ik ben 1,62 :+

je kan vaak wel gaatjes bij schieten he ;)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:05

jaa klopt maar het paste net niet.. Ik heb misschien wel hele kort benen dan:haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:07

ik vrees het :+
ik heb het zadel wat ik op maat heb laten maken wel met korte fenders laten maken uit angst dat de zadelmaker bedacht er fenders op te zetten voor iemand van 2 m :+

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:16

Nog een vraagje.. je hebt zadels voor verschillende takken in de westernsport. Voor wat zal ik moeten gaan zoeken (uiteraard bij de zadelpasser).

Zelf vind ik mooi ik weet niet of het in jullie geheugen zit maar het westernzadel van The horse whisperer die op pelgrimm lag. Zoiets zoek ik dus. Zijn dat soort zadels al gauw te lang voor mijn hafje en zijn dat soort zadels geschikt voor lange ritten.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:18

Ik heb een tweedehands westernzadel van evelien (euro-horse) van de 26 zadels die ze bij der had was er maar 1 die paste op mijn fjord. Mijn fenders waren ook te lang heb er met moeite gaatjes bij geprikt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:19

Heb even gegoogelt:

Master saddle-maker Chas. Weldon of Billings, Montana, created saddles, chaps and hand-tooled belts finished with sterling silver buckles from the historic studio of Edward H. Bohlin. Weldon has been making tack, custom saddles and chaps for Buck Brannaman for 17 years.

"When Buck became involved in the movie and the need for custom tack arose, he had the production company contact me," says Weldon. "I don't usually have time to make chaps much, but for this movie I ended up doing a lot of zippered shotgun chaps, tooled belts and tooled spur straps." Weldon's shop is a one-man operation, and the usual waiting list for a Weldon saddle is three to five years. He and Brannaman designed a special saddle tree that is the foundation of the unique Vaquero-style roping saddle that Redford uses in "The Horse Whisperer."