[WN] Wat zijn nu A- B- C- D- en F-merken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:07

je hebt top-merken (prijsklasse ; onbetaalbaar :D ), A merken, B-merken, en een hele hoop rotzooi.
edit : en in de VS een hoop zadelmakers , met een klein bedrijfje (en geen grote naam) die goed en vakkundig vakwerk leveren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:10

Zo is het ! :j

Dacota

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:24

Citaat:
@dacota : ik begrijp het probleem niet. Het topic gaat toch niet over het passen van zadels ? Het gaat over de kwaliteit van de zadels. En draai of keer het hoe je wil, maar als jij, als "ervaren westernruiter", want dat leid ik toch af uit je post, een zadel van Garland in je handen hebt, en een Bob's, en je voelt en ziet het verschil niet, dan stel ik mij daar toch ernstig vragen bij ;)

Laten we stellen dat pasvorm de eerste vereiste is bij een aankoop. Wat is dan voor jouw het 'goede' merk, toch hetgenen dat je paard en jouw past? Dan kan je kijken naar de afwerking en gebruikte materialen. Verder moet je ook een beetje kijken naar het type. Bijna alle zadels die ik tegen kom in de shops zijn reiners. Hoeveel rijden er reining ivm recreatieve ruiters? Je kan merken dus moeilijk gaan beoordelen op het merk.

Je kan wranglerbroeken toch ook niet in klassen gaan verdelen. Wat zit jouw lekker? Wat vind ik belangrijk?....

Je mag je ernstige vragen stellen bij mijn kennis van leder, ed :) maar zoals ik al aangaf had de garland dun leder met nylon en goedkope concho's, en.....hij lag en zat als een huis. En de Bob's die ik al in hande had waren ongelofelijk grote brede zadels met een hoop extra (nutteloze) cm2 leder, die niet voldoen aan wat ik verwacht van een zadel.
Maar voor een reiningwedstrijd zullen ze wel in het 'plaatje' passen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:44

@dacota- je klinkt als een zadelmaker :*

onmogelijk dat er zoveel bob 's gebruikt worden, door topruiters ( en dan heb ik het niet eens over hier ;) ), als het nix is.alsof zo 'n peperduur paard alles wint, ondanks een" slecht" zadel..

firstchapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:31

Ik sluit me voor een groot deel bij DubbelD aan:

1e plaats :
Niemand hier is in staat om "Oak tanned leather" te onderscheiden van "Cromide tanned leather".
Daarmee valt dus de beoordeling door een ieder - ook de experts hier - van leer volledig in het water.

2e:
Vrijwel niemand hier, is in staat om een houten/rawhide boom te onderscheiden van een houten/fiberglas boom of een kunststof boom. En van die die het wel kunnen is er waarschijnlijk niemand in staat om een slechte hout/rawhide boom te onderscheiden van een goede hout/rawhide boom.

3e:
Laat de zgn experts eerst maar eens proberen te achterhalen, welke merk nu RVS gebruikt en welk merk ijzer. Tip gebruik een magneet.....

4e:
Weer anderen, die Billy persoonlijk lijken te kennen, baseren hun indeling op het feit dat A-merken gebruikt worden door de winnaars. Laat ik je uit de droom helpen; die top-ruiters rijden op die merken omdat die daarvoor geld betalen. Marketing heet zoiets. En wie betaald die marketing? Juist de koper van zo'n zadel - dat overigens net zo slecht is als die van 1850 eurie. En wie koopt zo'n zadel? Juist de domme gans die ook meent dat Billy Cook nog zadels maakt die in Nederland in de winkel te koop zijn. Laat ik je ook hier uit de droom helpen: Billy is bijna tachtig en maakt alleen nog zadels voor de liefhebbers die er op willen wachten en die hopen dat Billy het nog redt totdat het zadel klaar is.

5e:
De topic starter doet een poging die vanaf het eerste moment al gedoemd is op een flop uit te draaien. ALLE westernzadels die hier of in de USA in winkels te koop zijn voldoen NIET aan het lijstje dat DubbelD heeft gemaakt m.b.t. A-merk classificatie. Dat kun je alleen vaststellen als je regelmatig westernzadels uit elkaar haalt (bijv. voor reparatie). Wat je dan tegen komt slaat alle verwachtingen en alleen zo zou je een indeling kunnen maken.
Alleen als je IEDER merk en daarvan ieder type, "uitkleed" en door mensen, die WERKELIJK iets van leer, bomen en constructie weten, zou laten beoordelen, kun je een dergelijke vergelijking zinvol doen.
Doe je dat niet, wordt de lijst gemaakt door "experts", die wel weten waar de melk klotst, maar niet weten waar de tepel hangt.
Dan wordt een westernzadel een A-merk, omdat er tig "slimmerikken" de meest onzinnige voordeel reacties voor hun merk schrijven, wat ze ook prompt zullen doen, omdat zij toch niet zo stom waren om zo'n rommel te kopen. Wel?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:11

Jeetje, zeg, doet dat er allemaal toe ? Wat wil jij nu eigenlijk duidelijk maken ? Dat iedereen die een Bob's koopt een mutten is ? (voor de Nederlanders onder ons : een mutten is een jaarling rund)
Ik twijfel er niet aan dat de topruiters gesponsord worden door bekende zadelmerken, uiteraard zijn ze dat. En wat dan nog ? Denk je nu echt dat ze rommel op hun dure paarden gaan leggen en dan verwachten dat ze een topprestatie neerzetten ? Ik dacht het niet.
Dat een reiningzadel over veel overtollige cm2 leder beschikt kan ook best zijn. You like it, or you don't. Is mijns inziens enkel een kwestie van persoonlijke smaak.
Vind jij zo'n zadel niks ? OK, dat is je goede recht, koop het dan niet. Die vrijheid heb je namelijk. Om iets NIET te kopen. :)

Bij ons op stal hebben de trainers twee (reining- want het is een reiningstal) zadels in gebruik. Eentje met bredere boom en eentje met smallere boom. Daar worden alle paarden mee gereden. De paarden lopen fijn en presteren netjes, wat ze m.i. niet zullen doen als ze onder een slecht passend zadel lopen. Af en toe zit er eens een paardje tussen van een ander ras (haf, warmbloed) waarop deze twee zadels niet passen, maar dit is eerder uitzonderlijk.

Ik ben het met je eens dat niet iedereen naar een reiningzadel moet grijpen, in het bijzonder niet de recreatieruiters oftewel wandelruiters. Ik ben het met je eens dat een reiningzadel daar niet voor geschikt is. Maar ik ben het totaal NIET met je eens dat de meeste zadels in een shop reiningzadels zijn. De meeste zadels zijn in mijn ogen RECREATIEzadels. Voor mij, en voor de meeste mensen die min of meer ernstig met de sport bezig zijn, moet een goed reiningzadel aan een hele hoop voorwaarden voldoen. En laten er nu heel weinig zadels aan die voorwaarden voldoen in mijn ogen. Ik denk hier aan : erg vlakke en ruime zit. Zeer lage cantle (max 2 vingers tussen cantle en achterkant vh zadel), fenders iets naar voren geplaats, fenders voorgedraaid, fenders een ruime en gemakkelijke swing, rigging zodanig dat het zadel stabiel blijft liggen bij stops ed, maar dat je toch niet teveel leer onder je bovenbeen hebt, close contact zit, kleine knop. En dan de uiterlijke eisen : grote skirts, mooie concho's en tooling, hier en daar op de juiste plaatsen wat zilver. Let wel, dit is MIJN idee van een goed reiningzadel, daarvoor niet dat van Jantje of Mieke.
Maar nu mag jij eens gaan kijken in de westernshop op de hoek. Als je al 3 zadels zult vinden die hier aan voldoen, zal het veel zijn.
Maar daar gaat het opzet van het topic toch niet om ?

Zoals ik al eerder zei, gaat het niet over de pasvorm, maar over de kwaliteit. Als jij nu toevallig een paard hebt met een moeilijke rug, waar een standaard reiningzadel niet op past, dan zul je wel moeten grijpen naar een ander merk, maar dit maakt dan nog niet de zadels van de betere merken per definitie slecht.

Ik heb persoonlijk verschillende zadels. Om shows te rijden heb ik (jaja) een Bobs. Dat jij een Bobs niets vindt, dat zal mij aan mijn achterste oxideren. Het zadel ligt als een huis op mijn twee (trouwens erg verschillende) wedstrijdpaarden, ze lopen er fijn onder en hebben geen witte/droge plekken of zijn niet chagrijnig als ze opgezadeld worden. Ik zit er ook goed en netjes in, en ik vind het zadel nog erg mooi ook. Wat wil een mens meer ?
Om te gaan wandelen, trekken, enz heb ik twee Vaquero wade zadels, een breder en een smaller. Die gebruik ik ook op al mijn paarden en ze zijn heerlijk voor dat doel, maar ik kan er totaal geen deftige reiningproef mee rijden, wat ook normaal is omdat die zadels daar niet geschikt voor zijn.

@dacota : het is fijn voor jou dat jij tevreden bent over je garland, en niet kiest voor een bobs.
Maar het doet voor mij niets af aan het feit dat ik een bobs een A-merk en een garland een C-merk vind. En niet omdat ik zelf een bobs heb, maar omdat de kwaliteit, afwerking, tweedehandswaarde enz gewoon veel hoger is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:38

Kijk wat ik bedoel :

zoek de verschillen.

Dit is wat ik noem een (voor mij) goed reiningzadel :
Afbeelding
Het voldoet aan al mijn eisen, en als het nu ook nog op mijn paard past ben ik helemaal happy. (En als het niet past, probeer ik eens een andere maat. Nu moet je niet doen alsof die zadels maar met één boommaat bestaan)

Vergelijk dit nu even met dit zadel :
Afbeelding

Wordt ook verkocht als "reiner", maar dit is dus voor mij een recreatiezadel.
En als je het verschil tussen deze twee niet ziet, dan kan ik je volgend hulpmiddel aanraden : B-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

nix beters te doen, louis ??
sommige zadels willen topruiters toch echt niet gebruiken, sponsor of niet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:49

De meesten kunnen wel het verschil zien tussen een heel goed zadel of een heel slecht zadel. Degenen die niet kunnen zien dat een zadel heel slecht is zouden eerst eens wat voorwerk moeten doen voor ze een zadel gaan kopen.

Het is de middenmoot waar de meeste problemen zitten.
Een bekende naam is iig niet zaligmakend voor kwaliteit.
Maar welke kwaliteit je nodig hebt is zeer afhankelijk van het gebruik en hoelang je met een zadel wilt doen.

Natuurlijk preekt een zadelmaker met hart voor zijn werk voor eigen parochie :) maar feit blijft dat iemand die niet al te hoge eisen stelt aan een zadel voor de weinige uren die hij in dat zadel doorbrengt gewoon jaren met een 'wat minder' zadel uit de middenmoot kan doen.
In hoeverre de prijs van die middenmoter reëel is is een andere diskussie.

Voorop zou moeten staan dat een zadel veilig in gebruik is, dat kun je iig van categorie F niet zeggen.
Dat schroeven een beter houvast hebben in materiaal als spijkers mag ook duidelijk zijn. Maar het is ook beslist niet zo dat als er spijkers gebruikt zijn dat het zadel daardoor meteen minder stevig tot zelfs gevaarlijk zou zijn, zolang het maar niet op de essentiële onderdelen gebruikt is.

Wat er hopelijk met deze items bereikt wordt is een stuk awareness kweken. Dat mensen zich niet blindstaren op namen, maar zich daadwerkelijk verdiepen in hoe een zadel in elkaar hoort te zitten (en ook hoe niet) en dit ook weet te herkennen als de tijd rijp is om er weer eens eentje aan te schaffen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:54

preken voor eigen parochie is niet erg, begrijpelijk zelfs. alles afkraken, wat niet uit je hobbykamer komt, is jezelf voor gek zetten.
goede kwaliteit +goede pas op je paard = een goed zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:39

Maar dat 'goede pas op je paard' is iets waar ook het nodige over te melden is ;)
Bij A mag je verwachtten dat dat goed verzorgd wordt, bij F maakt het niet uit want voor die pasvorm moet het eerste paard nog geboren worden :)
Grootste probleem is dus weer de middenmoot, waarbij je afhankelijk bent van diverse verkopers en hun 'kijk' op de zaak. Sommigen hebben zich er serieus in verdiept, anderen vertrouwen op hun jarenlange ervaring of röntgenogen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:50

natuurlijk, maar dat is hier het onderwerp niet.evenals het onderscheid tussen diverse soorten leer, en het onderscheid kunnen zien.

Dacota

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:31

Sommige kunnen het hier veel beter uitleggen dan ik (en dit bedoel ik positief) namelijk Dubbeldun en Firstchapter. En ik sluit me dan ook volledig bij hen aan. Voor sommige die blijkbaar denken dat ik een zadelmaker of zoiets ben...sorry ik ben gewoon een Belgische western recreant :j
Het is duidelijk dat er voor en tegenstanders zijn van dit topic. Ik ben een van de laatste soort. Maar laat je daardoor niet tegenhouden :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:45

Helemaal mee eens !!!

Ware het niet dat de meeste zadelmakers (en met name custom saddlemakers en vooral dan diegenen die in Europa rondlopen) nogal eigenwijs zijn. als ik ergens tussen de 6000 en de 15000 € wil investeren in een custom made zadel, wil ik graag advies van de zadelmaker, maar ik wil geen preek horen. een zadel is namelijk een tool, een stuk gereedschap, en dan wil ik vooral naar het advies van mijn trainers luisteren, die moeten hun (en mijn) achterwerk erin verslijten. maw, de klant en zijn/haar trainer bepalen wat, wie, waar, wanneer en hoe en de zadelmaker kan adviseren maar hoort dit uit tevoeren naar beste vermogen, daarvoor wordt hij namelijk betaald, niet om zijn theorieën op te dringen die het beste verkopen voor zijn winkel maar niet noodzakelijk voor de ruiter.

ik ben bij ruiters geweest die bv door Bobs gesponsord zijn. diegenen daarvan die niet dag dagelijks Bobs zadels gebruiken in de trainingen gebruiken dan weer wel bv Broken Horn, Leddy's, Sean Ryon, Leson (4 merken buiten categorie, veelal ook buiten categorie van de gemiddelde geldbuidel) en dat soort spul, en hun contract zadels enkel op show. niks mis mee.

Het overgrote deel van "endorsing riders" zijn de grote sterren en "milllion $ riders" en die binden hun naam echt niet aan iets waarin ze niet geloven.
Laatst bijgewerkt door Ods op 31-03-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige grote quote verwijderd

Popstra

Re: Wat zijn nu A- B- C- D- en F-merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:02

Je slaat de spijker op zijn kop doffuz over dat de trainers niet dagelijks hun Bob's gebruiken. Het zijn mooie zadels maar of ze nu werkelijk zo goed liggen voor dagelijks gebruik??

Een A, B of wat voor categorie zadel is leuk maar moet wel passen. Ik heb liever een goedkoop zadel waarvan de boom goed op mijn paard past dan een duur A merk zadel waarvan de boom dus niet past!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:05

@rapido- een dooddoener.als je dan toch mag kiezen :P heb ik liever een goed merk, wat goed past..
maar pas gaat boven merk, dat wel.maar het een sluit het ander gelukkig niet uit ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:25

ik ook maar ken vooralsnog geen adres in nederland waar bob's d.m.v een kale boom op de rug van je paard gepast kan worden!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:58

rapido schreef:
ik ook maar ken vooralsnog geen adres in nederland waar bob's d.m.v een kale boom op de rug van je paard gepast kan worden!

alweer een dooddoener : omdat een zadelboom naakt past op een paardenrug wil nog niet zeggen dat hij ook nog past als een handschoen wanneer het effectief een zadel is. en omdat hij vandaag past tot in de absolute perfectie wil nog niet zeggen en biedt helemaal geen garantie dat hij binnen 4 weken na een showtuning bv nog past. ik pas boots ik altijd met sokken en pumps met panties

Bij de wereldsterren wordt geopteerd voor een topzadel met een goede boom in, EN VOOR EEN GOED ZADELPAD (van pokkeveel geld) om hier en daar waar nodig wat extra support of relieve te geven. Ik heb bij Fappani, Schmersal, Kronsteiner, Fonck & co nog nooit iemand een zadel weten aanpassen op een paard, en al helemaal geen naakte boom. heeft een paard natte/droge plekken of drukplekken, neemt men een ander zadel en pad voor betreffend paard, that's it!

natuurlijk werkt een paard beter als hij niet gehinderd wordt door een slechtpassend zadel, maar wat mij betreft is dat hele zadel-passen-liefst-met-de-naakte-boom-die-zal-gaan-gebruikt-worden een mooi verkoopspraatje.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:11

de grootste reden waarom ze niet showen in de zadel waar thuis veelal mee gereden wordt is dat de door mij genoemde merken geen endorsing nodig hebben en daar dus niet voor betalen, of geen gratis zadels geven. pure economics.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:29

Ik gebruik mijn Bobs dagelijks op mijn twee huidige wedstrijdpaarden en ik heb nog nooit problemen gehad. Ze lopen er goed onder en ik heb geen kale/witte of-wat-dan-ook-plekken. Mijn paarden reageren ook niet raar, en ze zijn niet chagrijnig bij het opzadelen.
Ik ga er gewoon vanuit dat het zadel simpelweg past. Ook al is het zonder kale boom gepast.
Kijk, wij hebben altijd redelijk wat paarden in eigendom. Als ik voor elk paard telkens een naakte boom moet gaan passen, ben ik goed zoet. Sommige paarden houden we niet zo lang. Wat moet ik dan doen met mijn kaleboomgepaste zadel ? Meegeven met het paard ? Ben ik wel telkens 3000 euries lichter. Of ik moet ze bij het paard bijtellen, en dan krijg ik het niet meer verkocht.
Op mijn vorige quarter had ik een met naakte boom gepast zadel. Paard is ondertussen verkocht, en ik gebruik het zadel gewoon verder op mijn andere paarden. Dus : of het nu een zadel is wat met kale boom gepast is, of gewoon een Bobs uit de westernshop om de hoek, wat maakt dat nu uit ?
Bovendien geloof ik niet in het fabeltje dat een paard niet verandert gedurende zijn leven. Een paard wat getraind staat of wat niet getraind staat heeft een heel andere rugvorm. Mijn merrie is door haar zwangerschappen ook een beetje "uitgezakt" geworden. Een ander paard is zo ongeveer in breedte verdubbeld door training en doordat ze ziek was toen ik haar kocht. Diegene die mij probeert wijs te maken, dat haar rug nog steeds hetzelfde is, die mankeert iets aan zijn ogen.
Die veranderingen proberen we op te vangen door wat te gaan "spelen" met pads met verschillende diktes. Je kunt toch moeilijk telkens een ander zadel laten aanmeten ?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:09

Moderatoropmerking:
Een aantal off-topic berichten verwijderd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:17

en een kale boom past-prima !
maar het zadel wat er om heen gebouwd word ? dan moet er toch nog een kieer gepast worden ?
of is het zadel wat daadwerkelijk om de kale boom heenkomt, niet van belang ?
(serieuse vraag ) als een kale boom past, past het zadel dan automatisch ?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:49

spicegirl schreef:
(serieuse vraag ) als een kale boom past, past het zadel dan automatisch ?

Ja :j
Wat denk je dat er 'allemaal om heen gebouwd wordt' eigenlijk? :?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:53

@SG : Ik denk het wel. Maar verschillen die kale bomen dan zoveel van de standaard bomen ? Ik zeg nu niet een kale boom die op maat gemaakt is, maar een gewone is toch ook een standaardboom ?
@WB : anderhalve cm dik tuigleer en 2 cm schaap.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:02

@Sevke: ik vroeg het aan SG :+
Idd dik tuigleer (1,5 cm lijkt me wel erg dik) dat om de vorm van de boom wordt "geblockt" en 2 cm dikke schapenvacht - bij de zadelmaker die mijn zadel heeft gemaakt, tenminste ;)