[WN] Ervaringen BF Arizona Nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:47

Anoniem schreef:
@NRJ van de cheyenne had ik ook maatje 1,dus dat kan ikzelf in elk geval wel hebben.
misschien ga ik hem eens testen....als die mogelijkheid er is.
ken niemand met dit zadel helaas.

ik weet eigenlijk niet of er al testzadels beschikbaar zijn... je kunt natuurlijk altijd navragen bij barefoot. wat ik wel vaker gelezen heb, je kunt een nieuw zadel kopen en het dan uitproberen, als het niet bevalt kun je het terugsturen. maar dan heb je natuurlijk het risico dat je niet het volledige aankoopbedrag terug krijgt ivm beschadigingen/slijtage aan het zadel.
of misschien reageert er nog wel iemand uit jouw buurt op dit topic ;)

pmarena

Re: Ervaringen BF Arizona Nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:50

Dan probeer je toch gewoon een normale Arizona , die zijn er wel als testzadel hoor :P

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:51

@pmarena: dat had ik ook al geconstateerd, daarom had ik na een paar antwoorden ook een linkje geplaatst ;) maar ik vind het fijn om ook meningen over andere zadels te horen, zoals ik ook al aangaf in de beginpost.
bedankt voor je verduidelijking met foto's! :D

wat betreft het testen van een arizona ipv een arizona nut: ik heb het idee dat de zit ook anders is vd nut, dieper als het ware. klopt dit?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:58

DubbelDun schreef:
NRJ schreef:
... boomloos is natuurlijk minder stabiel als met boom, waardoor je idd eerder voorover zult vallen...
Dat is echt onzin hoor :)
Als je voorover valt in een boomloos zadel omdat je geen balans hebt (of het paard behoorlijk overbouwd) dan heb je dat in een boomzadel ook.
Overigens kan het wel uitmaken wat de vorm van zitting is; vlak of oplopen. Ook de hoogte van de pommel kan voor meer stevigheid zorgen.

Bij mij was het in het begin toch echt wel zo hoor ;) op een boomzadel zat ik stabiel en ontspannen, maar bij de eerste tijd boomloos moest ik mijn evenwicht weer vinden en had dus ook moeite met ontspannen, bovendien had ik het gevoel of dat ik mega breed zat :o na een tijdje was ik het gewend en ging het goed. kwestie van "oefening baart kunst" denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:04

"Breed" is iets wat zeer afhankelijk is van paard en type zadel. Van de BF hoor je het idd vaker.
Het is IMO niet eerlijk naar het boomloze principe toe om ergens een vooroordeel aan te hangen wat maar voor een deel van de boomloze zadels op gaat.

Jij spreekt uit jouw ervaring, maar dat hoeft zeker niet de ervaring van iemand anders te zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:10

ja misschien ga ik de arizona eens testen...
vind de nevada mooier,maar die is vrij groot...dus wellicht is arizona iets.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:29

DubbelDun schreef:
"Breed" is iets wat zeer afhankelijk is van paard en type zadel. Van de BF hoor je het idd vaker.
Het is IMO niet eerlijk naar het boomloze principe toe om ergens een vooroordeel aan te hangen wat maar voor een deel van de boomloze zadels op gaat.

Jij spreekt uit jouw ervaring, maar dat hoeft zeker niet de ervaring van iemand anders te zijn. :)

je hebt gelijk, ik had duidelijker moeten zijn :D

Bij deze: mijn eerst boomloze ervaringen waren op een haflinger met een BF Cherokee en een BF virginia rose. ik moest echt mijn evenwicht opnieuw vinden, vooral met lichtrijden. en ik had het gevoel erg breed te zitten, haflingers zijn meestal ook geen smalle paardjes ;) maar na een tijdje was ik er aan gewend en ging ook het rijden met deze zadels goed.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:32

Misschien nog meer mensen ervaring met de BF Arizona Nut?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:29

kennis van me heeft er een gekocht bij me
deze is ook bekend met de "normale" arizona
ze vind de nut iets steviger zitten , heeft inderdaad een iets "diepere"zit
maar dit merkt ze alleen op een jonge hitepetit bij een lange rit
ze vond de nut eerder ingereden dan de "normale" betere leder kwaliteit
maar toen ze vd week op mijn budget ging zitten vond ze die ook wel heel erg fijn
(niet leder = minder glad) en wist ze eigenlijk niet meer wat ze nu lekkerder vond en of er wel zo'n heel groot verschil in zat
ja in het gewicht :+ wel vind ze de arizona's iets smaller zitten dan de nevada (een andere barefoot waar ze ook ervaring mee heeft)

moet zeggen normaal reed ik met de miss.nut deze is wel soepeler dan de budget arizona
maar bij de arizona zit ik inderdaad smaller (rechter / betere been ligging)
maw moet de beugel ophanging van de miss nut eens iets naar achteren gaan plaatsen :o
.. vind ik toch wel weer een voordeel van de barefoots :D

meer kan ik je ook niet vertellen ..

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:38

Bedankt voor je reactie! :) ik heb even mijn eigen reactie uit een ander topic gecopieërd, de antwoorden van iedereen hebben me goed geholpen een keuze te maken:

inmiddels heb ik besloten om het model "short round skirt" van Freeform te gaan uitproberen: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html
ik heb al contact gehad met degene die de zadels verkoopt (buitenzinnig @ bokt), ik had binnen een dag al duidelijk antwoordt op mijn vragen, super hoor!
de zadels hebben in ieder geval een smallere zit, dus als het goed is geen "breed zitten"-gevoel meer en er zijn vele mogelijkheden qua kleuren, tooling, zitting, forkmaten, centerfire rigging (verplaatsbare singelplaats, als ik me zo goed uitdruk) etc. de beugelophanging is ook netjes, stevig en verplaatsbaar. de beugels zijn net zo makkelijk op maat te maken als bij een boomzadel (schuifsysteem).
ik zie eigenlijk bijna alleen maar positieve dingen. het enigste minpuntje voor mij is, dat er conchos met "slierten" op zitten maar helaas kan dit niet anders door de constructie van het zadel.
ik hou jullie op de hoogte, moet alleen nog even een paardje vinden (vriendin lief aankijken ) waar ik het nu op kan uitproberen...

groetjes, Jessy

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:52

Ik iemand mij vertellen in hoeverre een Arizona Nut geschikt is voor iemand die een verkl*te houding heeft? Ik rij nu zonder zadel o.a. om mijn houding te verbeteren. Ik wil weer wedstrijden gaan rijden, dan heb ik een zadel nodig het liefst een die mijn houding ten goede komt. Mijn is overigens een zadel met boom aangeraden. Boomloos lijkt mij voor paardje lief beter ivm nog groeien van bespiering en het later misschien weer een ander zadel moeten aanschaffen wegens niet meer passen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 14:45

Misschien kun je hem dan het beste gewoon eens een weekje uitproberen? moeilijk te zeggen wat het zadel voor jou doet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:28

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Freeform.
Ben zelf ook aan het rondkijken en inlezen voor een goed boomloos westernachtig zadel voor over 2 jaar.
(je kan nooit te vroeg beginnen met oriënteren he :D )

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:33

Ben nog even bezig met het regelen van een paard waar ik het op uitproberen mag :o als het gelukt is, dan post ik mijn ervaringen hier, oftewel in het freeform topic (of allebei) en inderdaad, oriënteren is nooit slecht (voor mij wordt het ook pas volgend jaar) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:43

Is er een freeform topic? *gaat zoeken*
daar staan vast al meer ervaringen neem ik aan?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:51

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:32

NRJ schreef:
Misschien nog meer mensen ervaring met de BF Arizona Nut?

hey , zie net dat je in Heerlen woont , woon zelf in hoensbroek.
ik heb er een , wel een maat 2
je mag hem wel eens proberen als je wilt ,
ik heb hem voor onze Arabische volbloed merrie ( zeer moeilijke korte rug ) ik heb er nu een smalle fork in zitten ( de gewone fork heb ik uiteraard ook nog )
Mijn dochter rijd op dit zadel , ze vindt hem super , alleen zegt ze telkens dat hij niet fijn in de galop zit , ze wordt telkens eruit gelanceert zegt ze ,
ik kan het je niet zeggen , ik gebruik dit zadel zelf niet .

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:41

lees ik nu pas dat je nog geen eigen paard heb , sorry ,stom van me om nu pas je begin post goed te lezen . :o
Ik zou je wel willen aanbieden om hem op mijn paard te testen , maar dat moeten we dan eerst even bespreken ( ze is nogal pittig _-:( :x ).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:02

Bedankt voor je aanbod :) ik ga er graag op in, heb je daarom een pbtje gestuurd!