[WN] Mijn paard past geen enkel westernzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:10

Veel fysio en osteopaten zonder verstand van western zadels roepen al snel dat het door het westernzadel komt! Daar word je soms wel moe van. Als je op je paardje in het zadel zit kun je dan achter je hand onder het zadel schuiven? (onder de skirts?) of prikt het zadel in de rug? zo ja dan is het zadel niet o.k maar als je met gemak je hand er achter onder kunt schuiven ligt hij daar vrij.

9 van de 10 keer zijn het de spieren die pijn doen in de rug door een verkeerde training/houding paard!
een western paard loopt niet opgericht maar laag, zou het ook opgericht lopen dan ligt het zadel niet zo fijn op de rug. Helemaal een reining zadel is gevormd voor een paard met een lage hoofd/hals houding en bolle rug.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 09-03-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Mijn paard past geen enkel westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:12

Ik durf haast te beweren dat er voor ieder paard een westernzadel te vinden is.
Neem even contact op met Evelien Velthuis, of anders met Arthur van Arthurs Westernstore.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:45

Is het trouwens het zadel uit je profiel? (buitenrit 19 februari)
want dit zadel lijkt me te lang voor je paardje, en bovendien heb ik het idee dat het naar voren kiept...
maar omdat je zegt dat je pas 2 x met het zadel gereden hebt, denk ik niet dat je dit zadel bedoelt ;)

voor de rest ga ik met een aantal anderen mee, ik zou een zadel op maat laten maken, maar ik woon dan ook in de buurt bij Triple Horn http://www.triplehorn.com/ :9 :D
volgens mij doet Evelien van Eurohorse ook zaken met hun als ik me niet vergis...

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:15

@ NRJ Het is inderdaad het zadel uit mijn profiel, dit was de dag na het passen ik heb toen een buitenrit gemaakt. Bij terugkomst vond ik het niet zo geweldig meer liggen.

Met proefrijden van het zadel bleef het perfect liggen, paard liep ook gewoon lekker ontspannen. De singel bleef ook netjes verticaal.

Maar buiten rijd ik meer up-tempo (flink draven) en hij heeft hele bewegelijke/brede schouders en daarachter tevens "kuilen". Ik heb zo'n vermoeden dat hij het zadel naar achteren werkt met zijn shouders.

Helaas ik ben geen zadelpasser of fysio en zie door de bomen het bos niet meer :o

Dit bedoel ik met de kuilen:

Afbeelding

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:50

Je zadel moet zowiezo altijd achter de schouder liggen, want anders doet het zadel hem pijn. het ruitergewicht mag niet verder als de laatste, 18de rib komen, omdat daar geen "dragend" gedeelte meer is. en je zadel mag ook niet te lang zijn, omdat het je paardje anders belemmert en pijn doet in zijn bewegingen bij bv. buigingen (op voltes e.d.)
ik denk dat degene die het zadel op je paardje gepast heeft, er misschien toch niet zoveel verstand van heeft als dat hij zegt. als het zadel goed zou passen, zou het ook niet moeten schuiven (in ieder geval niet zo veel) en het zou niet zo ver moeten zakken op de schoft (het kiep-effect wat ik voorheen al aangaf). waarschijnlijk is het zadel gewoon te groot voor je paardje.
ik zou als ik jou was dit zadel terugbrengen en alle adviezen ter harte nemen en een goede zadelpasser laten komen, Evelien van Eurohorse of Arthur van Arthurs westernstore bijvoorbeeld. volgens mij hebben beiden ook leuke 2de hands zadels voor een faire prijs.
succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:00

voor mijn paard was er ook geen standaard boom die paste
en het zadel wat ik erbij gekocht had een RockingR paste voor geen meter
deze was te breed van voor en lag plat op de schoft, kon geen haar meer tussen
de vorige eigenaar had deze 2 jr er voor nieuw gekocht bij een in Ned erg bekende western verkoopster
[ die aan mij vertelde toen ik haar belde en mijn verhaal deed ,dat hij er dan uit gegroeid was :+ ]

ik heb een zadel op maat laten maken en er is een boom voor hem gemaakt
zadel ligt vanaf moment 1 goed en ik rij met redelijk losse singel.

alleen met de kale boom kan je zien of het zadel past!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:56

TS je schrijft buiten in flink tempo te rijden, loopt je paard dan netjes rond over de rug of lekker met zn hoofd in de lucht?
Bij dat laatste met westernzadel op kort paard kan ik me de rugpijn dan wel voorstellen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:04

ik heb even in je profiel gekeken, maar zo kort is je paard niet
mijn appaloosa was ook kort en gedrongen en daar had ik ook een passend westernzadel voor

mensen dachten vaak dat deze telang was ,maar de boom stopt en het leer loopt door en leer is niet dragend en zat niet in de weg.

kijk maar in mijn profiel

daar heb ik ook foto`s van mijn paard staan met Rocking R zadel en je ziet daar dat deze voorover valt
hij is te wijd van voor, hij wipte ook erg als ik hem met dit zadel aan de longe had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:44

rapido schreef:
TS je schrijft buiten in flink tempo te rijden, loopt je paard dan netjes rond over de rug of lekker met zn hoofd in de lucht?
Bij dat laatste met westernzadel op kort paard kan ik me de rugpijn dan wel voorstellen!

Er is ook nog een middenweg hoor; nl een paard wat gewoon lekker ontspannen geniet van een buitenritje ;)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:06

@ NRJ
Het zadel moet zeker niet op de schouder liggen en dat is dus ook niet, de schouder ligt helemaal vrij. Met het passen liet de zadelpasser dit ook voelen, je kan zo een hand tussen de schouder en het zadel steken.

Het lijkt me ook dat als ik voor een smaller zadel ga dat het dan te strak op zijn schouders komt te liggen?

Naar mijn idee heb ik een goede zadelpasser laten komen, heb vooraf ook wat research gedaan en voor zover ik zag staat hij goed aangeschreven. En de uitleg was heel netjes, er is de tijd voor genomen en ik heb een aantal zadels op mijn paard zien liggen en deze lag veruit het beste (dat zag ik zelfs :P)
Het laat de schouder vrij en opent heel mooi van voren, dat is ook nodig met zijn schouders.

Maar; na de buitenrit lag het naar mijn idee echt in die kuilen achter zijn schouders en daar hoort het echt niet te liggen..... maar als dit zadel goed zou liggen dan heb ik dit probleem met alle zadels toch?
Er is niks om die kuilen op te vullen (build up pad?)

@ rapido
Hij draaft buiten lekker door en neemt flinke passen, zijn schouders bewegen meer dan in de bak.

Hij heeft endurance klasse 3 gelopen met de vorige eigenaresse en nu wil ik er (indien ik een passend zadel kan vinden) wat westernlessen mee gaan nemen.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:11

Als je naar vaquero gaat met je paard dan maakt hij het zadel op maat.
Mijn ervaring is dat hij goed naar het paard kijkt en als de standaard bomen
niet passen dan laat hij er 1 maken die op maat is. Mijn eigen paard paste
de standaard ook niet en loopt nu met een vaquero zadel helemaal top.

Groetjes

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:18

DubbelDun schreef:
Er is ook nog een middenweg hoor; nl een paard wat gewoon lekker ontspannen geniet van een buitenritje ;)

Er is mij wel eens verteld dat een reining zadel bijv door de vorm van de boom eigenlijk niet geschikt is om lange buitenritten mee te maken of je moet je paard de hele rit laag en rond willen rijden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:26

Dat geloof ik niet zo..
Alle Continentals zijn reiners en die mensen rijden heus niet allemaal LDR.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:12

Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal :o het is geen kritiek, ik wil je alleen maar advies geven. natuurlijk wil je het beste voor je paardje en heb je je research gedaan, en ga je er van uit dat degene die je hebt laten komen weet waar hij mee bezig is, omdat hij ook goede referenties heeft.
maar als ik naar de foto met zadel kijk, dan vind ik het geen fijn beeld. en dat geef je zelf ook al aan (dat de ligging van het zadel na je buitenrit niet goed meer is).

ik heb deze situatie trouwens ook meegemaakt, met een verzorgpaardje. in eerste instantie leek het zadel goed te liggen, totdat ik er veel en langer mee ging rijden. het zadel schoof ook naar achteren en ging het paardje storen in haar bewegingen en daardoor ging ze slechter lopen. heel vervelend! ik heb het zadel dan ook verkocht.
al doende leert men ;)

wat ik bedoel met achter de schouder, zal ik proberen te verduidelijken met een foto:

Afbeelding
de blauwe streep geeft de juiste positie van de voorkant van het zadel aan.

Deze site is ook interessant, vooral dit stukje over de oorzaak van de holtes:

SYMPTOMEN BIJ HET PAARD
•Spierverlies of gebrek aan ontwikkeling in het gebied van het zadel en erbuiten. Overmatige druk sluit de bloedtoevoer naar de weefsels af en leidt tot verder verlies. Holtes ontwikkelen zich achter de schouder, samen met uitstekende schouderbladen en schoft (op de site staat ook een foto).

http://www.equiphys.com/nl-BE/saddle-fitting.php

op de site van Eurohorse wordt ook het een en ander uitgelegd:

http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=40

lijkt me een heel fijne werkwijze en goede begeleiding. wellicht een optie om aan hun een second opinion te vragen? als ik het goed begrijp, zou je dan alleen € 50,- voorrijkosten moeten betalen...

hopelijk heb je er iets aan. succes! +:)+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:07

Ik had hetzelfde probleem, haflinger, extreem kort en absoluut geen passend westernzadel voor te vinden.
Zijn draagvlak is 42 cm.......dat zegt genoeg ;)\\Ben ook overgestapt op MAssimo.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:32

Natuurlijk kun je met een westernzadel lange buitenritten maken !!!!
Die cowboys rijden er niet voor jan l*l mee.
En ik heb ervaring: Heb 15 jaar lang elk jaar 10 dagen over de Veluwe geknoerd met een grote groep western ruiters, nooit problemen op 1 x na, toen een Haflinger drukplekken had na de 1e lange rit, bleek de eigenaresse te weten dat het zadel niet paste maar hij was zóó mooi en zat zóó lekker.

Een goed western zadel kan het paard prima mee lopen op lange ritten, mijn paard ken met zijn hoofd in giraf-stand lopen ( en dat kan hij góed!) zonder dat het zadel hem irriteert.