[WN] weer eens een pad vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:12

sevke schreef:
hihi...
ze zijn fijn, he, die mattes pads ? Ik vind ze veel fijner dan de airrides en neopreen. (maggy krijgt kale plekken van dat neopreen, en witte plekken op de rand van de "air")
Ik heb ze al in een stuk of 5 verschillende kleurtjes. :j En ze zijn nog niet te dik om een blanket over te zwieren voor shows.

Ik ben toch van plan om te trainen met neopreen pad (jaja, ik wil er weer invliegen :D ) Die wollen pad blijft ze lang nat hé! Die Airride die ik heb blijft 3 dagen nat! Ik heb een contoured classic equine neopreen besteld, voor de trainingen. Daarover heb ik al veel goede dingen gehoord, net zoals van Mattes.

Nu alleen nog een trainer vinden die niet op 1,5 uur rijden zit... Is blijkbaar nog een probleem hier in de buurt....

sevke

Re: weer eens een pad vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:08

valt mee, hoor, bij mattes. Ik gooi ze zelfs in de droogkast :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:21

Droger mag eigenlijk niet van fabrikant ivm eventuele klachten op krimpen.
Gewoon max een half uurtje kan wel maar niet op mega stand voor een uur natuurlijk.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:33

Enig idee op hoeveel zo'n nieuwe Mattes komt (die met de uitlopende punten)? Vind hem geweldig mooi! En is hij vlot verkrijgbaar (ben van België)?

Ander vraagje: zou zo'n Mattes goed te gebruiken zijn in combinatie met een Prestige Trekker zadel? Probleem is dat de Trekker een groter draagvlak heeft dan een traditioneel zadel (m'n gewone Mattes bontje is dus te klein), maar toch een compleet andere opbouw dan een westernzadel (want wel gevulde kussens). Amarante heeft veel schoft en de Trekker een heel breed rugkanaal, dus zoek ik bovendien iets wat hieraan tegemoet komt...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:06

Mijn man rijdt ook met een prestige trekker. Ik zou dan niet zo'n westernmodel nemen, dewelke jij bedoelt.
Hij gebruikt deze onder zijn prestige trekker (maar wel in een ander kleurtje :o ) :

Afbeelding

maat Dressuur Rechthoek Large.

Past perfect ! Een westernpad is niet breed genoeg. Zo'n prestige trekker heeft lange zweetbladen, dat past nooit met een westernpad.
(ik kan je evt een foto mailen van het zadel met het dressuurpad en een westernpad, ter vergelijking.)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:48

Leen, vanavond kijk ik naar de prijs.
Levertijd is 3 weken, alles wordt op maat en naar de kleurwens van de klant gemaakt.
Mattes heeft ook een hele goede service na verkoop en het materiaal is quasi onverslijtbaar.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:28

@foxy80: Bedankt. Van de kwaliteit hoef je me niet te overtuigen: heb nu al een gewoon bontje voor m'n veelzijdigheidszadel en dat ziet er nog steeds geweldig uit! Wassen met Melp en eventje uitkammen met de poezenborstel en het is weer net als nieuw. :)

@sevke: Is het bont dan breed genoeg om onder de volledige kussens te zitten? Want het draagvlak is toch een pak breder dan bij een dressuurzadel? Qua gewone onderleggers ben ik idd al bij dressuurdekjes uitgekomen, omdat andere meestal niet lang genoeg zijn en dan ligt je zadel achteraan onhandig op het randje: kan niet comfortabel zitten voor je paard. Bij de westernpad is het dus de andere richting die niet past, zeg je? Idd, je hebt het zadel liever niet in rechtstreeks contact met je paard: het zijn heel fijne zeteltjes, maar het leder is qua kwaliteit toch niet te vergelijken met vb. Stübben of zo. Vraagt net wat meer onderhoud en is sneller onderhevig aan sleet / beschadigingen. Foto's zouden super zijn! Dank je. Zat net even in de onlinecatalogus te kijken en vroeg me af of hun barokke pad voor Spaanse zadel niet de ideale tussenin is? http://www.mattes-equestrian.de/katalog/Kat_12.pdf Staat op pagina 39. Heeft ook die mooie punt die er onderuit piept waarop ik <3 ben. Van gewone onderleggers zie je nauwelijks iets bij de Trekker en dat vind ik wel wat zonde: een beetje kleur in het geheel is altijd leuk. De afmetingen staan erbij, dus dat kan ik vanavond ook eens nameten. Hoop dat de ruggengraatvrijheid mooi verzekerd blijft, want dat is de echte plus aan de Trekker imo.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:02

Hoe dik zijn die mattes pads?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:31

heb ook een mattes besteld :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:14

Ik blijf ook bij de Mattes, en die California staat op mijn verlanglijstje!
TS echt aan te raden zo'n Mattes. Die van Prof.C. vind ik zelf erg hard en mijn paard accepteerde die niet eens. Met de Mattes vind hij alles best.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:27

Kan iemand mij zeggen hoe dik die mattes pads zijn??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:44

Mandyke schreef:
Kan iemand mij zeggen hoe dik die mattes pads zijn??

Dik genoeg om zo onder je westernzadel te leggen. Je hebt ze overigens ook met inlages, maar zonder kan ook prima.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:51

dikte is minder belangrijk als het materiaal wat word gebruikt...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:08

oh, nu dacht ik altijd dat je een goed dik pad onder je zadel moest leggen, niet dan?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:59

met nadruk op goed.maar je moet zeker geen blanket enkel gebruiken ofzo..
als je zadel goed past, maakt de dikte niet heel veel uit.
ik heb nu een vilten, maar die is zelfs TE dik voor onder mn zadel..

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:13

@Foxy: de kleur rood, is dat echt fel rood? Ik heb nl de rode prof. choice beenbeschermers. Denk je dat de kleur stof een beetje overeen komt? Vacht zou ik dan zwart willen, maar heb geen idee of dat wel een mooie combinatie is?

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:16

ik ga altijd voor een air ride wel duur maar zijn geld waar een aanrader

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:32

spicegirl schreef:
...als je zadel goed past, maakt de dikte niet heel veel uit.
....
Met zo'n uitspraak moet je erg oppassen :)

Een goed passend zadel waarvan de onderkant (fleece of schaap) dusdanig is ingedrukt dat het totaal geen demping meer geeft zou ik zéker niet zo op het paard leggen, al past ie voor 200% :D

De meeste zadels/paarden kunnen een dikte van 2 cm goed hebben, dunner zou ik niet doen en dikker (hooguit 2,5/3 cm) als de ruimte tussen paard en zadel het toelaat.

Ik ken ook mensen die beweren dat je op een zadel met dik schaap er onder alleen met een blanket kunt rijden, maar mijn ding zou het niet zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:34

ik beweer ook niet dat je met nix eronder kan rijden, ik zeg zelfs dat een blanket niet voldoet.
maar als je zadel nergens knelt, of veel te ruim is, hoef je geen dubbeldikke pad eronder.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:10

Mabotje schreef:
@Foxy: de kleur rood, is dat echt fel rood? Ik heb nl de rode prof. choice beenbeschermers. Denk je dat de kleur stof een beetje overeen komt? Vacht zou ik dan zwart willen, maar heb geen idee of dat wel een mooie combinatie is?

Hi Mabo, het is brandweerrood. Heb je een foto van je beschermers?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:50

@Leen : het bont is breed genoeg, en het pad is ook lang genoeg. Er is voldoende ruggengraatvrijheid. Het paard van mijn man, een anglo van 20, heeft een erg hoge schoft en door zijn ouderdom is zijn ruggengraat er wat komen op te liggen. Met dit pad gaat het echt perfect. We hebben nog nooit een pad gehad welke zo goed onder het zadel past. Een westernpad is er echt voor geen meter geschikt voor.
Voor een foto zul je nog even geduld moeten hebben, want ik ben net thuis uit de kliniek. Ik heb een been gebroken. Maar zodra ik wat uit de voeten kan, zal ik een plaatje schieten ;)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:21

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:20

@sevke: Oh, jee... Dat klinkt niet goed! ;( :(:) Neem gerust je tijd. Hoeft zelfs niet: als ik je zo hoor, lijkt het paardje wel op m'n merrie: met haar 23 jaar komt haar ruggengraat ook al wat meer uit dan vroeger. Westernpad leek me qua dikte idd té: een goed passend zadel heeft maar weinig nodig (zadel met kussens,he: heb het dan niet over westernzadel, want we weten allemaal dat de principes daar heel anders zijn). Ik bekijk het nog eens: heb voor 't ogenblik veel onverwachte uitgaves en die nieuwe pad is niet meteen noodzakelijk - ze heeft het met onze huidige uitrusting ook comfortabel. :)