Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
- altijd heeel voorzichtig de teugels opnemen en ze uitsluitend gebruiken 'ter verfijning')
Dana82 schreef:Sorry hoor, maar als je in de western verzameling en nageeflijkheid (en die losse teugels uiteindelijk) wil bereiken rij je heus niet de hele tijd met "waslijnen". .
Dana82 schreef:". Een lesgever waar mijn vader heel lang geleden les kreeg, zei altijd "je mag je paard graag zien maar dat mag die niet weten". Je moet geen vriendschapsband met je paard hebben maar je moet een goed en rechtvaardig leider zijn.
sevke schreef:Je zou dan beter wel eerst lezen alvorens te reageren.
Ik kan mijn wedstrijdpaard zelfs rijden zonder hoofdstel. Inclusief stoppen, spinnen en rollbacken. ZO slecht zal het dan met mijn rijkunst niet gesteld zijn, denk ik zo... Met dit paard kun je rijden met om het even welke optoming, zoals bij elk broke paard, maar daar gaat het niet om.
Ik zeg gewoon : met een bit kun je meer verfijnd werken dan zonder bit. Punt. Bij een broke paard maakt het geen reet uit wat je om zijn hoofd hangt, maar deze graad van africhting bekom je niet met om het even welke bitloze optoming.
En dat is niet alleen mijn ondervinding, er zijn zelfs testen gedaan rond het verfijnd werken van bitloze optomingen. Geen enkele bitloze optoming kwam er goed uit. Ik zal er eens naar zoeken, heb nu geen tijd.
Of misschien weet iemand anders ze wel staan ? Er heeft ooit al een link op bokt gestaan, dat weet ik zeker.

dofuzz schreef:mits toewijding en tijd kan je met zo een zwitsers leger mes een kast bouwen, maar met een echte zaag, schroevendraaier, vijl, schaaf, beitels enz. gaat dat net even beter en met veel meer precisie. daarom gebruiken we toch een bit om een paard finesses te leren in zijn werk die met een halster, sidepulle, bosal enz. niet tot op die hoogte te verkrijgen zijn.
als bitloos het grote wonder zou zijn paarden te verfijnen, deden Flarida en co dit al jaren
) heb ik nog niemand gevonden die daarin geslaagd is !
)
), maar dat wordt ook weggewuifd. Komen jullie dan eens met een bewijs, he. Toon mij eens een paard wat enkel en alleen op sidepull gereden is, niet ertussendoor met bosal of bit, enkel en alleen sidepull, en wat een reiningproef kan neerzetten en bij een deftige judge (geen bakrandridder tussen pot en pint) pakweg een 67 kan rijden. Kom op met dat filmpje !
)
En Sen heeft ook geen voorijzers, enkel plates.

sevke schreef:Ik heb niks tegen bitloos. Het is leuk, fijn, tof om te doen ter afwisseling, nuttig op buitenritten, enz.