[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:17

Sevke ik kan nu niet alles doorlezen wat je schrijft, zal dat doen als ik thuis ben.
Maar ik kan met grote zekerheid zeggen dat het dan aan je manier van rijden ligt.

Je kan prima verfijnd rijden met een sidepull... dat jou paard daar misschien niet op reageert is wat anders en ligt aan de opvoeding. Maar een paard voelt zelfs een vlieg.

Alleen het feit al dat je zegt dat een sidepull schuift...
Vind je het gek dan dat ik over je kennis over bitloos betwijfel?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:59

Je zou dan beter wel eerst lezen alvorens te reageren.
Ik kan mijn wedstrijdpaard zelfs rijden zonder hoofdstel. Inclusief stoppen, spinnen en rollbacken. ZO slecht zal het dan met mijn rijkunst niet gesteld zijn, denk ik zo... Met dit paard kun je rijden met om het even welke optoming, zoals bij elk broke paard, maar daar gaat het niet om.
Ik zeg gewoon : met een bit kun je meer verfijnd werken dan zonder bit. Punt. Bij een broke paard maakt het geen reet uit wat je om zijn hoofd hangt, maar deze graad van africhting bekom je niet met om het even welke bitloze optoming.
En dat is niet alleen mijn ondervinding, er zijn zelfs testen gedaan rond het verfijnd werken van bitloze optomingen. Geen enkele bitloze optoming kwam er goed uit. Ik zal er eens naar zoeken, heb nu geen tijd.
Of misschien weet iemand anders ze wel staan ? Er heeft ooit al een link op bokt gestaan, dat weet ik zeker.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:58

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:52

mits toewijding en tijd kan je met zo een zwitsers leger mes een kast bouwen, maar met een echte zaag, schroevendraaier, vijl, schaaf, beitels enz. gaat dat net even beter en met veel meer precisie. daarom gebruiken we toch een bit om een paard finesses te leren in zijn werk die met een halster, sidepulle, bosal enz. niet tot op die hoogte te verkrijgen zijn.

als bitloos het grote wonder zou zijn paarden te verfijnen, deden Flarida en co dit al jaren

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:22

Ja. Misschien. Maar aangezien we ten eerste hier geen Flarida cs hebben... (en ik me stevig afvraag of zij ook -juist zij! ;) - altijd heeel voorzichtig de teugels opnemen en ze uitsluitend gebruiken 'ter verfijning') :)

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 11:48

wow...ik zit hier echt met verbazing terug te lezen....tis nog net geen knokpartij
wat mij verbaast iedereen verteld hier<GOED VERDER LEZEN>dat hij/zij nooit aan de teugels trekt,of onnodig hard is voor z,n paard ,iedereen is dat wel is
en daarnaast vind iedereen het hier belangerijker om je paard techisch mooi te laten lopen met of zonder bit en of bitloos wel mag op de wedstrijden
hebben jullie er wel is aangedacht of je paard het nou werkelijk zo leuk vind

waar is de vriendschap die je met je paard hoort te hebben

Parelli zegt >> het gaat om de relatie met je paard en NIET om de prestatie

en een oud arabisch gezegde luidt :spoor uw paard aan met de haver ,Niet met de zweep

mijn conclusie,wat je ook om je paard z,n hoofd hangt met of zonder bit ,elke harde hand en getrek is uit den boze
en dan gaat m,n voorkeur alsnog uit naar de western ,want we rijden met de zogezegde waslijnen<slappe teugels....kom maar op met jullie commentaar

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:58

Sorry hoor, maar als je in de western verzameling en nageeflijkheid (en die losse teugels uiteindelijk) wil bereiken rij je heus niet de hele tijd met "waslijnen".

Een lesgever waar mijn vader heel lang geleden les kreeg, zei altijd "je mag je paard graag zien maar dat mag die niet weten". Je moet geen vriendschapsband met je paard hebben maar je moet een goed en rechtvaardig leider zijn.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 12:33

Dana82 schreef:
Sorry hoor, maar als je in de western verzameling en nageeflijkheid (en die losse teugels uiteindelijk) wil bereiken rij je heus niet de hele tijd met "waslijnen". .

dus jij vind iets bereiken belangerijker dan vriendschap??en als je paard niet bereikt wat jij wil wordt ie zeker vervangen ??

Dana82 schreef:
". Een lesgever waar mijn vader heel lang geleden les kreeg, zei altijd "je mag je paard graag zien maar dat mag die niet weten". Je moet geen vriendschapsband met je paard hebben maar je moet een goed en rechtvaardig leider zijn.

goed en rechtvaardig ok....maar geen vriendschap...
ik blijf altijd zeggen een paard waarmee je vriendschap hebt ,en je dus vertrouwd bereik veel meer mee als alleen maar een goed en rechtvaardig leider
en daarnaast , ik heb alles bereikt met mijn Sandy wat ik bereiken wilde...vriendschap,vertrouwen liefde,wederzijds respect en samen een hooop lol,ik kon mijn paard zonder optoming gewoon bereiden en nog besturen ook ...zonder slag of stoot
en nou ben ik misschien niet zo ambitieus als anderen hier wat wedstrijden betreft,maar ik kon teminste zeggen dat mijn paard me voor de volle 100% vertrouwde ,puur omdat we vrienden waren

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:45

Huh, wat een rare opmerking. Als ik zeg dat je geen verzameling en nageeflijkheid bekomt door met losse teugels rond te hobbelen, vind ik iets bereiken belangrijker dan vriendschap met mijn paard?? En dat ik hem dan maar meteen weg doe ook? Even ter info, een paard dat nageeflijk is en zijn lichaam correct gebruikt (ja zelf bij een bosruiter zoals ik), is veel gezonder dan eentje die helemaal uit elkaar rondhobbelt met een weggetrokken rug en een zwanenhals. Maar hej, het paard heeft geen bit in dus het is veel gelukkiger!
Tjonge tjonge...

Eigenlijk moet ik hier niet verder op ingaan. Maar een goed en rechtvaardig leider is juist iemand die je kan vertrouwen. In zekere zin heb je daar ook vriendschap mee. Je kan eens discusiëren, eens lachen of eens huilen. Maar als het puntje bij paaltje kom, moet je wel luisteren naar wat die leider zegt.
Dit alles heeft niets te maken of je dan je paard al dan niet zonder optoming kan rijden. Ik ken paarden die als slaafjes behandelt worden maar wel zonder optoming kunnen gereden worden. Ahja, die durven niet eens iets in hun hoofd halen om uit te proberen omdat ze brutaal hard worden aangepakt. Ik zeg opzettelijk brutaal omdat je soms je paard gewoon eens hard moet aanpakken. Hard maar niet brutaal want dan ken je je grenzen niet en weet je niet wanneer je moet belonen ook.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:11

Ik vind de relatieverhouding die je met je paard moet hebben, vergelijkbaar aan die je met je kind moet hebben. Er moet sprake zijn van wederzijds vertrouwen, respect en liefde, maar het is wel de bedoeling dat je de baas bent en je paard je gehoorzaamt. Zo weet ik dat mijn paard mij graag mag, me respecteert, maar wel ontzag voor me heeft. Verschil met kinderen is alleen dat je die dmv woorden nog dingen duidelijk kan maken en uit kan leggen. Bij paarden moet je je redden met lichaamstaal, stemintonatie en lichamelijke aanpak. Hiervoor zijn dan ook oa de al dan niet bitloze optomingen uitgevonden. Ik probeer mijn paard altijd eerst iets duidelijk te maken op een vriendelijke, vragende manier, maar als hier niet naar geluisterd wordt, volgen er hardere maatregelen. Dit kan een rukje aan de teugel zijn op een tik of een schop. Dit zijn dingen die in een kudde ook gebruikt worden: eerst wordt er door de leider een subtiele waarschuwing gegeven en als daar niet op gereageerd wordt, volgt er een beet of een trap.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:37

sevke schreef:
Je zou dan beter wel eerst lezen alvorens te reageren.
Ik kan mijn wedstrijdpaard zelfs rijden zonder hoofdstel. Inclusief stoppen, spinnen en rollbacken. ZO slecht zal het dan met mijn rijkunst niet gesteld zijn, denk ik zo... Met dit paard kun je rijden met om het even welke optoming, zoals bij elk broke paard, maar daar gaat het niet om.
Ik zeg gewoon : met een bit kun je meer verfijnd werken dan zonder bit. Punt. Bij een broke paard maakt het geen reet uit wat je om zijn hoofd hangt, maar deze graad van africhting bekom je niet met om het even welke bitloze optoming.
En dat is niet alleen mijn ondervinding, er zijn zelfs testen gedaan rond het verfijnd werken van bitloze optomingen. Geen enkele bitloze optoming kwam er goed uit. Ik zal er eens naar zoeken, heb nu geen tijd.
Of misschien weet iemand anders ze wel staan ? Er heeft ooit al een link op bokt gestaan, dat weet ik zeker.

Je kan het uiteindelijke doel behalen op verschillende manieren, dus waarom zou je dan beweren als je al bij het einddoel bent dat je alles perfect hebt gedaan of dat het op geen enkele andere manier kon?

Je brengt je mening als feiten, iets wat mij persoonlijk irriteert aangezien je het ook al over een schuivende side-pull had. Dat jij je optomingen dan waarschijnlijk niet passend hebt zegt nog niks over het juiste gebruik van een sidepull.
Als ik een te groot of te klein bit bij een paard inhang kan ik ook niet over dat bit gaan oordelen, het past dan immers niet en dan is het nogal logisch dat de communicatie daarmee niet goed verloopt.

Waarom zou je geen verzameling kunnen krijgen met bitloos hoofdstel, waarom zou je je paard niet soepeler kunnen maken en krachtiger door rechtrichten?
En dat wil ik van jou weten, niet van 1 of andere test van een site die ook bitloze hoofdstellen heeft getest op een piepschuimen paardenhoofd en er daarmee een oordeel over heeft gegeven. Want dat is hetzelfde als een niet passend hoofdstel of een te groot of klein bit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:57

Waar heb ik geschreven dat ik alles perfect heb gedaan ? Tuurlijk heb ik niet alles perfect gedaan, jij wel ? De reden dat ik mijn paarden altijd op bit overschakel is : a) omdat het op shows verplicht is en b) omdat je met een bit fijner kunt werken dan zonder. En ik vind dat niet uit. Lees het boek van opperpaardenfluisteraar Pat Parelli er maar eens op na. Ook hij is tot deze conclusie gekomen. Maar misschien rijdt hij ook niet goed genoeg naar jouw zin. :')
Waar lees jij dat je je paard niet soepeler en krachtiger kunt maken door rechtrichten ? Tuurlijk moet je je paard rechtrichten, dat is de basis van alles, ongeacht welke optoming of zadel, maar ik dacht niet dat rechtrichten het onderwerp van de discussie hier is.
En waar lees jij dat je geen verzameling kunt bekomen met een bitloos hoofdstel ? Ik heb zelf geschreven dat bv een bosal een erg fijne bitloze optoming is, waar je een perfecte verzameling kunt mee bekomen.
En waar leid jij uit af dat ik mijn optomingen niet passend heb ? IK (en ik spreek uit ondervinding, dit is MIJN mening voor alle duidelijkheid) vind een sidepull géén geschikte optoming om een paard verder mee door te rijden. Wil je een gedetailleerde reden ? Ten eerste : omdat je met een sidepull veel te weinig te zeggen hebt als je een paard eens duchtig moet corrigeren. En ja, ik corrigeer mijn paarden als ze iets niet goed doen. En soms moet je daarbij een beetje harder zijn dan je met knuffelen kunt bereiken. OF je moet een sidepull met rawhide neusriem gebruiken, die is best pittig, maar daar zie ik het nut dan weer niet van in als je ook gewoon een bit kunt indoen. En dat komt omdat ik van mijn paarden verlang dat ze één en ander presteren, ik heb ze niet om enkel bosritjes mee te doen.
Ten tweede : een sidepull is zeer "grof" qua hulpen. Daarvoor hoef je geen piepschuimen paardenhoofd te gebruiken, dat ziet een kind. Doordat het redelijk strak moet aansluiten om het hoofd, om te voorkomen dat je de zaak scheef trekt, of dat er een riem over het oog kan komen, zijn de mogelijkheden met een dergelijke optoming erg beperkt. Het enige waarvoor ik dergelijke optomingen gebruik is om jonge paarden zadelmak te maken. Daar zijn ze erg geschikt voor. Of om een buitenrit mee te maken.

edit : dt-fout :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:57

Wil je nou gooien met allemaal bekende NHers en dan denk je dat ik overstag ga? :+
Jammer dat je de essentie van het stukje over het goed rijden hebt gemist... hoe het nu is zegt nog weinig over de weg er naar toe. Zegt niks over of er geen fouten zijn gemaakt en of je iets niet anders had kunnen doen.

Ik neem ook aan dat je snapt wat ik bedoel mbt tot het rechtrichten, ik bedoel dan met een bitloos hoofdstel.

Een paard voelt een vlieg, hoe kan je een sidepull dan grof kwa hulpen noemen? En nee een goedpassende sidepull schuift niet, en nee daarvoor hoeft ie niet flink aangesnoerd te worden.

Veel te weinig te zeggen? Wat gek dat er dan zoveel mensen met een sidepull rijden en net zo veel te zeggen hebben over het paard. Doorkomen kan prima. Af en toe nodig inderdaad wanneer kleinere hulpen genegeerd worden, wanneer de verfijnde hulpen eens genegeerd worden... maar hé, blijkbaar heb je dat ook met bit, dat heeft dus weer niks te maken met bitloos.

Hoe kan je een sidepull goedpassend noemen als je hem scheef trekt? Maar als je dat zo graag wil door blijven beweren, dan ligt het blijkbaar toch aan je rijstijl. Kaboutertjes doen het dan immers niet ;)

Nu ben ik wel heel nieuwschierig wat je nou eigenlijk onder een 'broke paard' verstaat.
Ik dacht namelijk de hele tijd dat je daarmee een paard bedoelde wat zowel horizontaal als verticaal goed in balans was en waarmee je al naar meer verzameling toe kan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:09

Wie zegt dat ik jou overstag wil laten gaan ? Wil jij met een sidepull rijden ? Prima toch, heb ik niks op tegen. Ik heb niks tegen bitloos. Het is leuk, fijn, tof om te doen ter afwisseling, nuttig op buitenritten, enz. Wat een ander doet interesseert mij niet. Iedereen is vrij om te doen waar hij zin in heeft.
dofuzz schreef:
mits toewijding en tijd kan je met zo een zwitsers leger mes een kast bouwen, maar met een echte zaag, schroevendraaier, vijl, schaaf, beitels enz. gaat dat net even beter en met veel meer precisie. daarom gebruiken we toch een bit om een paard finesses te leren in zijn werk die met een halster, sidepulle, bosal enz. niet tot op die hoogte te verkrijgen zijn.

als bitloos het grote wonder zou zijn paarden te verfijnen, deden Flarida en co dit al jaren

ik citeer even iemand anders, moet ik niet hetzelfde nog eens schrijven.

Vind jij mijn rijstijl slecht ? Mijn tuig bagger ? Ook prima, heb ik ook niks op tegen. Je hebt mij nog niet eens zien rijden, en toch kun jij dat beoordelen. Dat vind ik echt sterk van jou. Ik zou zeggen : maak er een business van, Anky doet dat ook, lesgeven op afstand :$

Een broke paard is voor mij een paard wat compleet willingly guided is. Dit wil zeggen : zich helemaal uit vrije wil en zonder in verzet te komen, in elke situatie, onderwerpt aan de lichtste hulpen van zijn ruiter. Meer concreet : een paard wat in perfecte stelling en verzameling kan lopen, en zijn manoeuvres correct kan uitvoeren op de minste aanwijzing. Een broke paard is voor mij een paard wat heel wat verder in zijn opleiding staat als hetgene jij eronder verstaat. In het Engels heet zoiets : a finished show horse.
En ik zou eens héél graag iemand een paard tot dit niveau zien rijden met een sidepull. Heel erg graag. En dan doe ik daar met veel plezier mijn petje voor af, want tot nu toe (en zo jong ben ik niet meer :o ) heb ik nog niemand gevonden die daarin geslaagd is !
Geen NH goeroe en zeker geen amateur. Jij misschien ? Met jouw rijkunst is dit een fluitje van een cent, toch *D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:56

fijne discussie weer...er worden overhaaste conclusies getrokken, en veroordeeld tot en met.
je kan pas zeggen dat een ander slecht rijd, 1- als je de combi hebt zien rijden, en 2- als je bevoegd bent daaraan conclusies te trekken; zoals een instructeur.
hoeveel hebben er hier les ? goed/bevoegd les, dus niet van iemand die het zelf ook niet kan ..
een sidepull is gemaakt als TRAININGS hulp, niet om er constant mee te rijden. kan je wel doen, maar daar is ie niet voor ontworpen.bosal mag dan zonder bit zijn, maar aan het eelt op de neus, haal je feilloos de paarden eruit, die erop zijn gereden.een neus is heel gevoelig.hackamore ben ik helemaal niet gecharmeerd van, en zie veel mensen ermee rijden, waar ie niet goed zit, en constante teugeldruk mee gevoerd word. erg oncomfortabel voor een paard.
valt me op dat de bit-ruiters de bitlozen wel de ruimte geven, en het bitloze /natural mensen veroordelend zijn.dat je automatisch een paardenbeul bent, als je met bit rijd.of ruw in de hand, teveel aan de teugel trekt enz.
leven en laten leven toch ?
je kan beter naar elkaars argumenten luisteren, i.p.v. veroordelen.niemand hoeft hier bekeerd te worden, maar de achterliggende gedachte kan vaak interessant zijn...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:09

Thanks SG ! Ik wil niemand bekeren of overhalen of wat dan ook. Ik ben geen vertegenwoordiger van een sekte, hé. Elkeen moet maar doen wat hij/zij het beste acht, zal mij worst wezen. Of iemand wel of geen bit in zijn paards mond hangt, voor mijn part het er ondersteboven insteekt als hij vindt dat dat beter is, who cares ? Ik niet iig.
Ik erger mij alleen groen en blauw aan die bit-boom-ijzer en watnogallemaal lozen, die hun manier als alleszaligmakend gaan verkondigen. Ik zeg niet dat het SLECHT is, ik zeg alleen dat het voor mij niet werkt. En ook dat er geen enkele bitloze (softe) optoming is die even goed en fijn werkt als een bit. En ja, dit is voor mij een feit. Waarom ? Omdat tot nog toe niemand mij van het tegendeel heeft kunnen overtuigen. Veel blabla, dat wel, maar nog geen concrete bewijzen. Roepen : "het ligt aan je rijstijl" is nogal gemakkelijk, vind ik.
Ook heb ik les van iemand die er bevoegd voor is, een pro zeg maar. Als ik teveel aan de teugels trek (wat ik niet doe, maar stel dat...), dan zal ik het snel genoeg op mijn brood krijgen (nietwaar Dana82 ? :+ )
Maar ik word verweten dat ik er NH goeroes en zo bijsleur, tja, wat moet ik anders doen ? Mij gelooft men niet "want het ligt aan mijn rijkunst en mijn tuig trekt op niets". Een test gelooft men niet "want ze gebruiken een piepschuimen paard"... kijk : dan denk ik : niemand zal twijfelen aan het kunnen van Parelli, die het ook met mij eens is (of ik met hem ;) ), maar dat wordt ook weggewuifd. Komen jullie dan eens met een bewijs, he. Toon mij eens een paard wat enkel en alleen op sidepull gereden is, niet ertussendoor met bosal of bit, enkel en alleen sidepull, en wat een reiningproef kan neerzetten en bij een deftige judge (geen bakrandridder tussen pot en pint) pakweg een 67 kan rijden. Kom op met dat filmpje !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:31

Sevke, nergens gezegd dat je niet kan rijden, beter lezen graag. Je zegt zelf dat je een sidepull verschuift, dus ik zeg dat ie dan niet goed past, want een goedpassende sidepull schuift even min als een goed passend bithoofdstel. Als jij dan zelf beweert dat jou tuig goedpassend is dan kan het maar aan 1 ander ding liggen.
Ik vind het altijd lollig als mensen denken dat ik omdat ik op mijn verzorgpaard bitloos rijd dat ik dan direct tegen een bit ben. Ik ben tegen onjuist gebruik van beide. 1/2

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:41

Maar dat betekend niet dat ik dan maar niet tegen onwaarheden over bitloos mag ingaan. Want deze onwaarheden komen voort uit onjuist gebruik, en dan is er niets raar aan dat het niet werkt.
Van western heb ik verder geen verstand, maar ik weet welwdat het doel hetzelfde is.
Maar vraag je eens af waarom dat dat verfijnen niet met bitloos zou kunnen als een paard zelfs een vlieg voelt.

Trouwens, heb ik ergens gezegd of beweert om jou aanleiding te geven tot het zeggen dat ik alleen buitenritten rij?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:49

Vind het trouwens ook erg onvolwassen om te zeggen dat ik blijkbaar perfect kan rijden. Heb ik nergens beweert of gezegd dat ik dat kan. Maar blijkbaar mag je dan niet aan een discussie meedoen? ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:53

hold it sevke :ik rij ijzer-loos ...(en meestal ook geldloos := )
ik vind bitloos niet horen bij westernrijden.hoort meer bij de naturals/recreatief.evenals zadel-, en boomloos.
geef mij maar westernrijden old school, met bit, en (boom) zadel. :D
als iemand serieus bezig is met de wedstrijdsport ontkom je er ook niet aan..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:39

Alleen mis je het kleine puntje dat het hier in dit topic niet om de wedstrijden gaat.... wedstrijdne rijden vind ik overiegens ook geen reden om altijd met bit te rijden als je wel bitloos wil rijden.

Waarom aan hokjesproppen doen?
Hoe bepaal je of iets hoort bij iets of niet? En waarom zou dat alleen bij iets anders mogen horen?
Als je niet met shanks rijd zegt dat toch ook niet dat je niet in de western thuishoort.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:02

hokjesproppen is wat anders als een eigen mening geven.hokjesproppen is iemand met een mening een hokjespropper noemen. ik begon al met :IK vind ...als zijnde MIJN mening. of het de waarheid is, blijft voor iedereen anders.
en trouwens, wat is er mis met hokjes ? }>
ik vind dit topic verkeerd staan..

shanthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:07

m'n paard ben ik ook aan het inrijden van wege zn tandjes
maar hij luisterd niet en bokt en steigert me de heel tijd van af
maar ik moet blijven rijden want hij is nog jong
wat kan ik hier aan doen
-xxx-shania-xxx-

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:17

hihi, SG : geld-loos rijd ik ook :D En Sen heeft ook geen voorijzers, enkel plates.
En prop ik iemand in een hokje ? Ik geef toch alleen mijn mening maar. Ik heb al tig keer geschreven dat iedereen maar moet doen wat hem het beste lijkt.
Air : ik ga ervan uit dat jij het allemaal veel beter kan, gezien je vanop afstand kunt zeggen dat ik het niet kan. Ik denk niet dat ik op enig moment geschreven heb dat jij niet goed bezig bent. Hoe kan ik dat nu weten ? Ik ken je geeneens. Nochtans heb ik van jou al één en ander van kritiek te slikken gekregen :D
Waar heb ik geschreven dat jij alleen buitenritjes rijdt ? Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ergens heb gezegd.
Mij gaat het wel om wedstrijdrijden. Dat is namelijk wat ik doe. Dat is mijn waarheid, en mag ik daarom mijn mening niet geven ?
Dat een paard een vlieg voelt, dat is waar. En toch is een sidepull veel te flou qua hulpen. (ik weet niet goed hoe ik het anders moet beschrijven). Te flou. Te vaag. Een paard buigt uit zichzelf niet af op een vlieg.
Een goedgereden westernpaard, buigt af op het gewicht van de teugels. Ik vraag mij af hoe jij dat wilt bekomen met een sidepull.
Een beetje verzameling : dat wel, maar een verzameling op het gewicht van de teugels ? Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn paard zover kan krijgen met een sidepull. Net zoals een deftige stop 8-)
Maar misschien kunnen we nog wat leren van elkaar. Leg jij mij eens uit wat jij verstaat onder verkeerd gebruik van een bit (of bitloos, whatever). Soms moet je een paard in opleiding eens in een stop "trekken". Het gaat heus niet allemaal vanzelf, weet je. Is dat verkeerd teugelgebruik volgens jou ?
No offence, ik ben echt benieuwd naar je uitleg !
@Shania : er een pro bijhalen en niet verder klooien, vooraleer er ongelukken gebeuren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:43

sevke schreef:
Ik heb niks tegen bitloos. Het is leuk, fijn, tof om te doen ter afwisseling, nuttig op buitenritten, enz.

Sevke ik heb echt het idee dat je niet leest wat ik schrijf. Ik ben niet degene die beweert dat je niet kan rijden of dat je verkeerd rijdt, dat doe je helemaal zelf.
Goedpassend tuig schuift namelijk niet of nauwelijks. Dat is geen mening maar een feit.
Als je dan beweert dat het daar niet aan ligt en dat je tuig goed past, dan blijft er toch maar 1 ding over? Maak ik er niet van, dat is gewoon zo. Zoals ik al zei: kaboutertjes doen het niet.

Je mag prima je mening geven, maar geef dan je mening dat je het om het wedstrijd rijden doet en geef geen oordeel over bitloos als je er de verkeerde ervaringen mee hebt, namelijk dat het niet goed past.
Verzameling bereik je niet met je teugels....
En afbuigen op het gewicht van de teugels.. tja ik heb nu door dat je horizontaal bedoeld en niet verticaal... Laat ik het zo zeggen: dat is wat ik in de dressuur geen gelul in de krul noem. Het 'afbuigen' moet gebeuren door ontspanning, niet door de teugels.

Maar blijkbaar is het te moeilijk om te zeggen: IK kan het niet met een sidepull, ipv. dat kan niet met een sidepull.

Dat laatste kan je allang in dit topic lezen.
Wanneer het paard even niet op een kleinere hulp reageerd mag je best een grovere hulp maken, duidelijk zijn is belangrijk. Ho is dus ook echt ho. Maar ik heb nog geen reden gehoord waarom dat niet met bitloos zou kunnen.

Er wordt hier gevraagd over bitloos in de westerntak, niet in de wedstijdwesterntak. TS heeft ook duidelijk aangegeven dat ze GEEN interesse in wedstrijden heeft.

Een nageeflijk, rechtgericht paard waardoor je minder kans op blessures/slijtage hebt kan je prima bekomen met een bitloos hoofdstel, immers komt alles vanuit achteren en vanuit een juiste balans. Teugels zijn er alleen voor om de schouders te sturen met de aanleuning. Punt.