[WN] Ervaring met de nieuwe Freeform Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Ervaring met de nieuwe Freeform Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:27

Het ziet er uit als een fijn zadel en deze positieve testresultaten bevestigen dat. Maar ik vind hem echt verschrikkelijk lelijk. Toch ben ik wel benieuwd naar hoe hij bevalt als er langer mee getraind word. Ik blijf dit topic dus ook nog maar even volgen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:33

wat vind je er zo lelijk aan? ik vind hem best mooi afgewerkt. tja, die ritsen zijn niet geweldig, dat is ook mijn mening...ik heb in elk geval nog een paar dagen om het verder uit te testen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 03:55

Wauw! Wat een mooi duidelijk verslag met foto's! Thanks Jackie!! Hij is voor mij beslist een optie :j

Vraagjes:
Hoe denk je dat ie op een iets smaller paardje zou liggen, valt me op dat dit allemaal brede en/of wat dik(kige) paarden zijn.
Hoe zit ie kwa breedte voor jezelf, minder plat als en barefoot begrijp ik, maar is ie wel een beetje A vormig?
Wat is de lengte van het zadel?

Uiteraard mag Buitenzinnig ook antwoorden :D

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 09:35

Jeddah mag ik ook antwoorden? :D
Wij hadden em op een heel smal paardje gelegd en daar lag ie super op! Paardje had lang stilgestaan en was nogal jolig (jong ding) en heeft het dus extra goed getest voor ons :)) De ruiter vond em heerlijk zitten en kon ook goed de bokken uitzitten.

Ik ben zelf erg kritisch wb boomloos omdat ik het al snel te breed en te plat vind: dit zadel is dat dus absoluut niet! Is echt een A waar je op zit! :j

Fijn dat ie ook bleef liggen toen je ad kletter ging Jackie := :')

Het zal trouwens smaak zijn, maar ik vond het zadel dus echt niet zo lelijk! Mooi leer en het lijkt ook op een echt zadel. Idd die cantle zou mooier kunnen, maar storend vind ik dat niet. Ze zouden alleen iets op die ritsjes moeten vinden... dat is het enige jammere, maar doet imo niet meteen afbreuk aan het hele zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:24

Leuk om al die testresultaten te lezen.
Klinkt erg positief wel. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:30

Het zou leuk zijn om de freeform western en de just-b-natural van circle y met elkaar te vergelijken. Zijn beide mooie zadels waar nu veel positiefs over gemeld wordt en ik meen ook uit min of meer dezelfde prijsklasse (of vergis ik me? Dan hoor ik het graag hoor). Zou dat mogelijk zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:33

De JBN komt uit Amerika en kost daar 1699 (nieuw), daar komt dus nog verzending en invoerkosten overheen. Die komt dus hoger uit als de FF-wn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:45

Ok, dat is dus nog flink omslachtiger en duurder. Nuttig om te weten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:14

Jeddah schreef:
Wauw! Wat een mooi duidelijk verslag met foto's! Thanks Jackie!! Hij is voor mij beslist een optie :j

Vraagjes:

graag gedaan

Citaat:
Hoe denk je dat ie op een iets smaller paardje zou liggen,

volgens mij goed. de Paso van mijn buurvrouw lijkt mij de ultieme zadeltester voor boomloos. voordat je daar een zadel met boom voor vindt ben je $$$$$$ of zo verder, en daar lag het FF als een huis op. tot nu toe heeft ze hem gereden met het zwart/blauwe FF endurance ding dat ik ooit met je geruild heb, maar ze wil graag een western model, en dan zo klein (kort) mogelijk, en ze vond dit zadel geweldig zitten.

Citaat:
valt me op dat dit allemaal brede en/of wat dik(kige) paarden zijn.

:o :o ze krijgen allemaal alleen hooi te eten, maar met het winterweer de laatste tijd.........need I say more?

Citaat:
Hoe zit ie kwa breedte voor jezelf, minder plat als en barefoot begrijp ik, maar is ie wel een beetje A vormig?
Wat is de lengte van het zadel?

het leek alsof de paarden allemaal megaslank waren :D . je zit niet in spagaat op een bol paard, zoals op de andere boomloze modellen zoals de Barefoot, Torsion, BM

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:14

DubbelDun schreef:
De JBN komt uit Amerika en kost daar 1699 (nieuw), daar komt dus nog verzending en invoerkosten overheen. Die komt dus hoger uit als de FF-wn.

heeft er al iemand eentje IRL gezien??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:31

Citaat:
Uiteraard mag Buitenzinnig ook antwoorden

:D

Bij mij heeft hij op de Fjord en de bejaarde Haflinger gelegen. Ik vind het ook smaller zitten dan de meeste andere boomloze zadels. Beetje vergelijkbaar met de Ghost. En beide paarden zijn geen platgeribde volbloedjes.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HX4OADGQ.jpg
Deze Haflinger is een ramp om te zadelen, ultra kort, overbouwd en rond. Ook hier geen schuiven (al vind ik het zadel voor het moiie wel wat lang)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G3HWQYMD.jpg
De kleine Butterfly met tooling - dat ziet er al wat meer acceptabel uit.
En tegen het gladde kan je wat doen door er een ruwere zitting in te bestellen (suède of nubuck)
Op de Fjord, net uit de doos, nog nooit op gezeten
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ETFCWD86.jpg

Ook wij vinden de ritsjes minder geslaagd, hadden op een netter afgewerkte Cheyenne roll gehoopt en ik vind persoonlijk wat te veel build up in het zadel zitten.

Vergeet niet dat je bij dit zadel - net als bij elke FF - de fenders traploos op elke plek op de rug kunt vast zetten. (op het zadel welteverstaan uiteraard ;) ) Dus je vindt makkelijk de goede zithouding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:36

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:12

Leuk om al die verslagen te lezen :j . Ik heb ook (heel even) in stap op het zadel gereden en het zit idd erg lekker. Het is mooi voorgevormd dus je hebt niet zo'n "spreidzit" waar je met veel plattere boomlozen snel last van hebt. Het voelt idd meer als een boomzadel, qua zit. Ik was erg verbaasd over hoe gaat het lag op heel verschllende types paarden, die ook heel verschillende capriolen uithaalden := :D . Ik vind het ook erg goed van kwaliteit en het is een goed doordacht concept. Alleen die ritsjes he ... die zijn inderdaad echt foei- foei- FOEIlelijk vind ik persoonlijk :o .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:27

Ik zal die ritsjes nog eens aankaarten hier ..... maar ja, soms is het niet erg om over zoiets als een lelijk ritsje heen te stappen, als de rest beter past dan alle andere zadels die je getest hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:30

Al zouden ze de gebruikte ritsen maar meer in de kleur van het leer nemen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:37

DubbelDun schreef:
Al zouden ze de gebruikte ritsen maar meer in de kleur van het leer nemen :)

Daar zijn ze mee bezig. Ze hebben al geprobeerd om de rits af te dekken, maar dat schijnt dan nog opvallender te worden. Ritsen in de zelfde kleur is leuk, maar de ritsenfabrikant veplicht ze dan tot het afnmen van grote hoeveelheden per kleur en dat is best kostbaar. I heb ook voorgesteld om dan de opening te sluiten met een leren veter, dat kan nog een lollig gezicht zijn, maar ook dat stuitte af op "te duur wegens veel werk" ;(
Ach, als de klacht maar vaak genoeg aangegeven wordt, vinden ze er vanzelf wat op ;)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:03

Woeiii, de FF komt eind deze week mijn kant uit :-)
Ik vind hem op de foto's óp het paard iets minder 'sjiek' ogen dan op de foto's op de site van Don&Ron, maar wellicht is dat een ander model?

troi schreef:
Het zou leuk zijn om de freeform western en de just-b-natural van circle y met elkaar te vergelijken. Zijn beide mooie zadels waar nu veel positiefs over gemeld wordt.?

Hihi, precies mijn idee. Ik ga de FF volgende week testen en mag daarna een keertje langsrijden bij Rina om haar zadel te bewonderen (en proberen *\o/* )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:19

De meeste foto's op mijn site zijn van de fabrikant en dat zijn inderdaad verschillende modellen, met tooling etc.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:39

@callipo oe! Graag uitgebreid verslag! Ik heb zelf al een klein collage gemaakt van de freemax, freeform en circle y en vind ze allemaal best mooi vanaf het plaatje!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:50

Ik ook, maar over de kwaliteit van de freemax zijn nogal wisselende berichten..

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:55

ja ik las over die beugelophanging, beetje spannent lijkt me.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:55

ja en de lengtes...dat vind ik ook jammer..allemal toch langer als 63 centimeter zoals ik het begreep.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:57

peaches schreef:
ja en de lengtes...dat vind ik ook jammer..allemal toch langer als 63 centimeter zoals ik het begreep.

Deze FF blijft daar net onder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:02

Vergeet de Startrekk westen niet. Dat is met wat tooling een heel leuk zadeltje van goede kwaliteit in dezelfde prijsklasse als de FF. En heel belangrijk ......... hij heeft geen ritsjes }:0 . Lengte van fork tot einde is 58 cm en lengte van 'voor'skirt tot einde is 63 cm.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:21

mag die "voor"skirt dan wel over de schouder vallen?