[WN] zadel vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:51

doske schreef:
oja @ mirgino, waarom is jou Vaquero zadel te koop als ik vragen mag? Ik vind het wel een mooi zadel.

dit zadel was van mijn overleden appaloosa Cheyenne
en past helaas niet op mijn nieuwe paard Gringo, hij heeft een aardige schoft.

doske

Re: zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:00

ok! dan zal het voor mijn paard ook niet passen, die is ook best breed...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:02

doske schreef:
ok! dan zal het voor mijn paard ook niet passen, die is ook best breed...

het gaat niet om breed, mijn appaloosa was breder dan mijn nieuwe paard
maar Gringo heeft een hoge schoft en daar lag het zadel op, helaas
ik ben nog steeds helemaal weg van dat zadel.
wat heb jij voor paard,mag via pm?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:16

doske schreef:
@ ElCid, heeft u mij een PB gestuurd? want die heb ik niet ontvangen...

Nu wel, hoop ik!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:18

toch naar dat een zadel bij E- paard altijd veel te duur is voor wat het is.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:28

@ ElCid, yep ontvangen.

@MidnightPSan, wat bedoel je??

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:33

Natuurlijk kun je bij Evelien iets goed kopen en kan ze passen met een pasmal, maar als je paard niet gebaat is met een standaard leverbare boom, heb je toch echt een echte zadelmaker nodig. En zo te lezen hebben de paarden van Doske en Amj geen belang bij een standaard boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:03

Volgens mij hebben die paarden vooral behoefte aan een GOEDE zadelpasser en niet per definitie aan een maatwerk zadel. Die overigens ook niet in álle gevallen even goed blijken te passen. ;)
Een goede zadelpasser is goud waard. Evelien is erg goed.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 06:41

jeetje, wat een bedrag heb jij , TS , uitgegeven aan een zadel :(:)
daar heb je er inderdaad bijna 2 voor

ik zou eerst een goede zadelpasser laten komen
laat nakijken of jullie paarden echt wel zo'n aparte ruggen hebben

het nadeel van een op maat gemaakt zadel is dat het moeilijker verkoopt
het is naar jou smaak gemaakt en precies passend voor jou paard dus je moet iemand vinden die én een paard heeft wat jou zadel past én een ruiter die jou zadel mooi vindt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 06:51

spatter schreef:
jeetje, wat een bedrag heb jij , TS , uitgegeven aan een zadel :(:)
daar heb je er inderdaad bijna 2 voor

ik zou eerst een goede zadelpasser laten komen
laat nakijken of jullie paarden echt wel zo'n aparte ruggen hebben

het nadeel van een op maat gemaakt zadel is dat het moeilijker verkoopt
het is naar jou smaak gemaakt en precies passend voor jou paard dus je moet iemand vinden die én een paard heeft wat jou zadel past én een ruiter die jou zadel mooi vindt

het verkoopt misschien wat moeilijker maar dat weegt mijn inziens niet op tegen goed passen op mijn paards zijn rug
verkopen zolang ik mijn paard heb/leeft is ook niet aan de orde

ik kies daarom voor op maat gemaakt,nooit meer onzeker of mijn paard last zou hebben van het zadel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:58

doske schreef:

Vertaal maar in het Engels, dan wordt het duidelijk!
Grappige woordspeling overigens, ik moest er ook even over nadenken ;) 8-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:08

doske schreef:

Vertaal maar in het Engels, dan wordt het duidelijk!
Grappige woordspeling overigens, ik moest er ook even over nadenken ;)

Een op maat gemaakt zadel hoeft niet moeilijker te verkopen, als je de maten er van weet en zelf of via de zadelmaker/ passer kan beschikken over de pasboom van dezelfde maat als in het zadel zit.
Daarentegen zal een zadel met een hele aparte tooling e.d. of met een zeer afwijkende boom ( wat niet zo vaak voorkomt ;) ) lastiger te verkopen zijn; in het 1e geval moet de koper net dezelfde smaak hebben als de ontwerper.
Ik heb zelf een custom made geheel gemaakt volgens mijn eigen idee qua tooling, ik vind het prachtig maar het is wel helemaal mijn smaak! Jammer genoeg is het paard waar het voor gemaakt is overleden en verkopen wordt dan dus lastig. Het 2e zadel is wat "neutraler" en zal daardoor, indien ooit nodig, makkelijker te verkopen zijn.

Daar komt bij dat veel mensen liever bakken met geld uitgeven aan "merk" zadels, de naam Billy Cook, Circle Y, Continental etc. zijn bij velen nog steeds toverwoorden en dan "moet het wel goed zijn en passen". Dat laatste doet het soms in meer of mindere mate maar exact te zeggen is dat meestal niet, het laatste kan twijfelachtig zijn zeker als je opeens een Circle ? of nep Billy Cook te pakken hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:20

Voordeel van die merkzadels is wel dat er een grote 2ehands markt van is en je dan vaak via een goede zadelpasser als bijv Evelien daadwerkelijk 2 of zelf 3 zadels zou kunnen aanschaffen voor de prijs die TS heeft betaald en die passend zijn, een degelijke kwaliteit hebben en er in de meeste gevallen ook nog eens als nieuw uitzien. En ja... Dan spreek ik uit ervaring.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:31

crow schreef:
Natuurlijk kun je bij Evelien iets goed kopen en kan ze passen met een pasmal, maar als je paard niet gebaat is met een standaard leverbare boom, heb je toch echt een echte zadelmaker nodig. En zo te lezen hebben de paarden van Doske en Amj geen belang bij een standaard boom.

Niets aan toe te voegen ;)

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:07

Dat een Vaquero slechter 2e hands zou verkopen is onzin.
Kijk maar naar de website, waar de occasions staan: de 2 Wade’s waren binnen no-time weg en er waren 8 belangstellenden !!!!! Die zadels hadden 3x verkocht kunnen worden.

Dat er soms enkele zijn, die minder snel van eigenaar verwisselen, ligt puur in het feit dat die zadels dan niet op de paarden van de potentiële nieuwe eigenaars passen.
Vaquero biedt een service aan, om ook die potentiële kopers een juiste pasvorm te waarborgen.
Daartoe haalt men de skirts onder het zadel weg en past dan met de kale boom op het paard van de potentiële klant.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:31

Nou ik hoef niet perse bakken met geld uit te geven en dat had ik toendertijd ook niet in gedachte maar het zadel wat ik toen kocht vond ik gewoon erg mooi en ik zat er lekker in en ging er vanuit dat het goed lag op mijn paard, naar een merk kijk ik niet eens, eerlijk gezegd zou ik niet eens weten wat voor merk ik nu heb, moet ik eerst op stal kijken, omdat het me gewoon niet interesseert....maar goed er zijn hier mensen die wel en niet tevreden zijn over Vaquero en ook mensen die wel en niet tevreden zijn over Evelien, zo zal ieder idd zijn voorkeur hebben maar ja nu weet ik nog steeds niet welke keuze ik moet maken....maar ja dat kan niemand voor me doen, dat zal ik zelf moeten laten bezinken.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:32

Alles bij E- paard is TE duur,ik heb het al eerder duidelijk proberen te maken, als een produkt 100 euro WINKEL waarde heeft is de in koop veel lager,velen van ons kopen in de VS, als het produkt daar $100 kost, is dat rond de 70 euro,dus is de inkoop rond de 30 euro,daar doe je de kosten bij plus jou winst marge,= verkoop prijs, dus NIET er 100 euro plus kosten en marge bij optellen,
Ten tweede, als je weet dat je naar een niet QPA ruiter gaat om een zadel te verkopen en je neemt QPA passende zadels mee, dan weet je van tevoren dat je weer iets "speciaals"moet laten maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:53

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:03

juist, fout in gelogd is mijn post, maar zonder tooling begint dus in bij wat deze kost, dus BV 300 a 400 erbij voor tooling 250 voor het zilver is al snel minimaal 2250 E en dat voor een zadel van 600 E inkoop.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:09

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 04:04

MidnightPSan schreef:
Alles bij E- paard is TE duur,ik heb het al eerder duidelijk proberen te maken, als een produkt 100 euro WINKEL waarde heeft is de in koop veel lager,velen van ons kopen in de VS, als het produkt daar $100 kost, is dat rond de 70 euro,dus is de inkoop rond de 30 euro,daar doe je de kosten bij plus jou winst marge,= verkoop prijs, dus NIET er 100 euro plus kosten en marge bij optellen,
Ten tweede, als je weet dat je naar een niet QPA ruiter gaat om een zadel te verkopen en je neemt QPA passende zadels mee, dan weet je van tevoren dat je weer iets "speciaals"moet laten maken.

mag ik er even op wijzen dat de marges hier even iets anders zijn dan in NL,waar ze drie keer over de kop gaan.
De marge tussen whole sale en retail is hier hooguit 25%.
Dus als hier iets verkoop $100 is was de wholesale $75 -$80 inkoop.
je koopt hier in de winkel een BC voor $1000 die kost inkoop echt geen $400. eerder $800.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:36

Dus als ik het goed begrijp, moet een zadel maker 5 $1000. zadels maken per maand om $1000. te maken , en dan de truck het huis het eten betalen ,kinderen naar school , income tax, gas at $4 a gallon, you kidder!!!!!!

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:40

mmm, ik geloof dat dit een beetje af gaat wijken van het onderwerp...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:04

Tja met alleen het woord 'zadelvraag' kun je alle kanten op :D

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:20

Zelf heb ik aan twee oplossingen gedacht:
1) Evelien van Eurohorse laten komen en kale bomen laten passen.
2) Een zadel op maat laten maken door Vaquero.

Wat zouden jullie mij voor advies kunnen geven?

Dit was volgens mij het onderwerp......