[WN] Gezocht! Arabisch western zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:50

sarosxx schreef:
Circle Y heeft ook western zadels voor arabieren, ook een A merk.
Het verschil in een "gewoon" westernzadel en een voor arabieren zit hem in de lengte van het zadel denk ik, arabieren hebben vaak een kortere rug. Ik zou ook voor een round skirt gaan, dus ronde achterkant. Maar zoals eerder in dit topic, geen een arabier is het zelfde.
Zelf heb ik ook een Circle Y gehad, was een heel mooi ding en zat super.
Ook moet je het gewicht in de gaten houden van het zadel, vaak wegen ze het dubbele van een engels zadel.

Inderdaad, heb al bij Circle Y gekeken op de site.
Indd, arabieren hebben een kortere rug en een round skirt gaat mijn voorkeur ook naar uit. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:56

sarosxx schreef:
Het verschil in een "gewoon" westernzadel en een voor arabieren zit hem in de lengte van het zadel denk ik, arabieren hebben vaak een kortere rug.
Deels waar :)
Arabieren hebben meestal ook bredere schouders als bij 'normale' paarden met een ovale ribvorm gangbaar is.
Met alleen 'kort' ben je er niet altijd :)
Helaas worden veel korte zadels meteen als 'arabier-geschikt' bestempeld en dat is dus zeker niet waar.

ElCid

Re: Gezocht! Arabisch western zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:03

Dat is dan ook meteen het probleem bij "Arabieren Bomen" ( als die al bestaan? ), die zijn vaak te smal om over de brede schouders te passen. Veel Arabieren zullen daarom in korte een Quarter boom passen. Maar zoals ik al schreef, er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is passen, met de kale boom waarvan je zeker weet dat die ook in het zadel zit of komt.
Ik weet, uit inmeet sessies, dat de goed passende boom soms maar 1/4 inch kan verschillen met 1 die wel "aardig" past. En juist dat laatste zie je dus niet als je met het kant en klare zadel past, waardoor het zadel net kan prikken in de schouder, iets bridging heeft wat problemen kan gaan geven, etc.
Voor meer info; pb of website!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 12:31

Bedankt voor de info, ben het er helemaal mee eens, laten passen is dan ook zeker aan de orde. Dan weet je het tenminste zeker, mits je dit natuurlijk door een kundig, ervaren persoon laat doen, die er kijk op heeft. ;) Met alleen kort kom je er indd niet, als het zadel tr smal is heb je 'n groot issue.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:57

StefenFrens, ik ben al aan het kijken in m'n duitse western magazines maar kan tot op heden niets vinden, tis alweer een tijd geleden dat ie op de Equitana stond. Had toen wel een kaartje mee genomen maar die in ondertussen foetsie. Als ik het weet laat ik je het zsm weten.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 22:28

HappyAppy schreef:
StefenFrens, ik ben al aan het kijken in m'n duitse western magazines maar kan tot op heden niets vinden, tis alweer een tijd geleden dat ie op de Equitana stond. Had toen wel een kaartje mee genomen maar die in ondertussen foetsie. Als ik het weet laat ik je het zsm weten.

Oke, alvast heel erg bedankt! ;)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 22:29

Ik ben eruit, ga gewoon lekker bij Arthur kijken. ;)

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:32

DubbelDun schreef:
sarosxx schreef:
Het verschil in een "gewoon" westernzadel en een voor arabieren zit hem in de lengte van het zadel denk ik, arabieren hebben vaak een kortere rug.
Deels waar :)
Arabieren hebben meestal ook bredere schouders als bij 'normale' paarden met een ovale ribvorm gangbaar is.
Met alleen 'kort' ben je er niet altijd :)
Helaas worden veel korte zadels meteen als 'arabier-geschikt' bestempeld en dat is dus zeker niet waar.

klopt helemaal want dan zou een 14-15 inch zadel al een arabieren zadel zijn NIET DUS!
klopt dat ze een wervel minder hebben dus vaak wel iets kortere bars nodig hebben maar vooral de hoek van de bars is belangrijk op de schouders en dan verandert de twist dus ook ,en dat kan met een quarterboom nog al eens voor problemen zorgen al is het zadel dus kort genoeg.
standaard worden de bomen vaak hoek 90 of 93 graden gemaakt omdat ook quarters nogal eens breed zijn en dus een vlakkere 93 graden boom wenselijker is maar die hebben vaak wel dezelfde twist in de bars als hun soortgenoten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 06:55

StefenFrens schreef:

Moet je zeker doen, veel mensen weten al wie daar beter van gaat worden..........................
Ik heb daar ook een aantal prima zadels gekocht en weer ingeruild omdat ze niet pastten..............

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:44

ElCid schreef:
StefenFrens schreef:

Moet je zeker doen, veel mensen weten al wie daar beter van gaat worden..........................
Ik heb daar ook een aantal prima zadels gekocht en weer ingeruild omdat ze niet pastten..............

Is Arthur dan zo slecht met zadels passen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:33

Arthur is een zadelverkoper en hij kan aardig zien wat voor zadel er op een paard zou kunnen passen, maar omdat het "fabrieks" zadels zijn waarvan de boom van jaar tot jaar verschilt, de skirts niet "geblocked" zijn om de boom en je niet onder het zadel kan zien hoe het op de rug ligt blijft het gokken.
Voor een standaard model quarter kan je niet zo snel mis gaan maar voor "afwijkende" ruggen is het heel moeilijk om een zadel zonder pasboom goed te kunnen inschatten.

Slecht is dus een groot woord, maar er zijn heel veel mensen die al heel veel zadels bij hem gekocht hebben; omdat de zadels die ze gekocht hadden na ca. 6 maanden "opeens" niet meer passen. Die liggen het 1e gezicht goed, maar als het leer van de skirts soepeler wordt zal het zadel pas gaan dragen waar het hoort en dat is op de boom, die blijkt dan niet te passen en dan is het dus inruilen geblazen.
Bij custom zadel wordt het leer van de skirts meteen zo erop gemaakt dat het zadel meteen op de boom draagt, dus daar ook het raakvlak met de rug heeft, zoals het hoort.

Ik zal geen kwaad woord over Arthur zeggen, maar in sommige gevallen is het passen van een zadel lastig en dan kom je met een op het 1e gezicht passend zadel dus erg bedrogen uit! En je paard zal er niet blij van worden!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:46

Bedankt voor je uitleg ElCid.
Helemaal duidelijk.

Ik zal nu niet verder off topic gaan.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:41

Ik heb zelf arabieren en weet hoe moeilijk het is om een western zadel te vinden! Heb ook al die speciale arabieren zadels erop laten passen, passen voor géén meter!
Mijn arabieren rij ik beiden met een western zadel full quarter! wel een kortere versie! alhoewel mijn showzadel van schneider iets langer is maar het ook past!

ik heb een continental equiflex als trainingszadel en een schneider billy royal als showzadel! beiden full quarter voordien had ik een saddlesmith semi quarter maar daar is hij uitgegroeid!

dus goed kijken wat het past! en in nederland is er een speciale vereninging voor arabieren de dawra (die gebruiken nu bijna allemaal de boomloze zadels) er zijn er ook die dale chavez showzadels enzo gebruiken! dus je moet echt kijken wat er voor jouw arabier past! arabieren verschillen zo erg dat het moeilijker is dan de doorsnee quarters die vrij erg op elkaar lijken op de rug dan!