[WN] wie rijdt er hier boomloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:14

Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn Bob Marshall & HAF pad :j

DubbelFun

Re: wie rijdt er hier boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:23

Ik ben er ook nog steeds tevreden over, al maak ik tegenwoordig ook geen lange ritten meer (of niet meer, of nog niet :D )

@mac: ik blijf benieuwd naar je ervaringen met de UL als je ook hiermee lange ritten gaat maken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:28

Langere ritten doe ik al :j en dat gaat prima. Nu is het natuurlijk de vraag wat het op langere termijn gaat doen :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:30

Ach je weet hoe het er uit ziet c.q. wat ze aangeeft, dus dat merk je snel genoeg.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:30

Mijn broertje rijdt boomloos op ons paard. Maar ik heb een veelzijdigheidszadel. Bij boomloos deed het paard niet meer wat ik wilde......(maar dat kan natuurlijk ook aan de ruiter liggen! ;) )

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:32

8nnemiek schreef:
Ik denk dat de mensen hier boven, die er wel problemen mee hebben gehad, misschien een ouder boomloos zadel hadden? Zonder vps?

Ik het het nieuwste model Barefoot met VPS en toch rug problemen bij mijn paard.
Zelfs met dubbel dikke inlages. Zo'n stukje rubber inlage zal nooit het ruitergewicht prima verdelen. laat staan als je gaat lichtrijden in zo'n zadel. dan krijg je dus echt enorme drukpunt belasting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:24

Een boom verdeelt het gewicht niet beter dan wanneer je het zelf gewoon goed verdeelt over je bovenbenen en kont. Stond pas nog een topic over, iemand had zo'n druktest uitgevoerd en kwam met boomloos beter uit.
Maar het enige probleem is dat niet iedereen goed kan zitten, en er zijn mensen die te veel gewicht in de beugels zetten met lichtrijden, of te veel achterover leunen enz enz

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:20

kijk dat hoor ik dus zo vaak over dat lichtrijden.....ik doe dat vrij weinig moet ik zeggen,mijn criollo is stap of galop maar goed af en toe ook een drafje.
Hoe kan t dan toch dat paarden last krijgen van dat lichtrijden, naar mijn idee moet ie dat dan zeker toch ook hebben met een boom sterker nog,zelfs nog meer last of zie ik dat verkeerd?
Heb overigens afgelopen zaterdag de laatste nieuwe barefoot western (ben ff naam kwijt)gezien en nouja t zadel sprak mij geweldig aan.

Tis toch ook geen goede zaak dat je met extra inlages geen drukverdeling krijgt,vreemd?
Heb je al contact met je verkooppunt opgenomen en zoja wat zeggen zij erover.

Ik rijd gem. 4x tussen de 2 en 4 uur buiten dus voor ik geld uit ga geven wil ik echt alle voors en tegens afwegen.
n Zadel is voor mij toch zeker een rib uit mijn lijf.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:22

Hoe liggen de prijzen van een bob marshall trouwens?

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:23

Hoi,

Ik rijd al een paar jaar met een Barefoot Cheyenne boomloos zadel.
Een veelzeidigheidszadel zeg maar. Bevalt me super. Voordeel is ook dat je alles voelt.
Als me pony een beetje bokkerig is voel ik het meteen. Ik zou niet meer anders willen.

Mvg Juanita.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:02

connie1964 schreef:
Hoe liggen de prijzen van een bob marshall trouwens?

Ligt er helemaal aan wat voor model je wilt. 2e hands voor rond de 800/1000 euro voor een simpel model. Showmodellen kosten aanzienlijk duurder.
Nieuw vanuit Amerika vanaf 1300/1600 voor een leuk western model zonder al te veel frutsels.

Overigen rij ik al jaren licht in mijn BM en heb nergens last van, maar het kan zijn dat ovaler gebouwde paarden in het voordeel zijn op rond geribde.
En idd met een boomzadel heb je minstens zoveel last van druk tijdens lichtrijden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:37

Ik rij nu zo'n jaar met de Barefoot Virginia Rose.
Het was inderdaad wel erg wennen in het begin, de beenligging is toch anders en je moet een beetje je zwaartepunt hervinden in het zadel. In het begin had ik ook veel last met schuivende zadels, maar dat was omdat ik een wollen pad gebruikte zonder inlages.
Met een Haf pad of een Airride pad heb ik hier helemaal geen problemen mee. Ik doe ook geregeld buitenritten, wel geen echte dagtochten maar kom, en mijn paard heeft hier echt geen last van. Ik kan prima lichtrijden, en zadel blijft perfect zitten.
De zweetplekken op zijn rug na het rijden zijn mooi verdeeld.
Ik heb na slecht passende boomzadels, dus toch gekozen voor een Barefoot, en heb er geen spijt van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:32

Ik heb een Barefoot Cheyenne die ik al 2 jaar naar volle tevredenheid gebruik. Ik rijd niet heel intensief, maar maak wel regelmatig lange (stap)ritten en heb nog nooit problemen gehad. Zweetplekken zijn altijd gelijkmatig verdeeld en van drukplekken of pijn is geen sprake. En zelf vind ik het ook heerlijk; het zit lekker zacht en ik voel veel meer beweging en contact dan met een boomzadel.

XAstorX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:33

Ik ga het ook doen, ben dus opzoek naar een boomloos zadel voor mijn haflinger!

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:02

Ik rijdt op een boomloos western Dutchriders zadel.
Zo ligt hij op m'n verzorgTinker:
Afbeelding

En op m'n verzorgHaflinger gepast:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:14

ik rijd op een randolls boomloos zadel, deze zomer nu 2 jaar. mij bevalt ie super en merk aan mn paard ook niks. Ze loopt nog steeds veel lekkerder als ze deed met boomzadel. Had er zoveel gepast enzo maar niks lag lekker op dr.
Onthoud wel dat met een boomzadel het nooit kan passen volledig. ja stilstaand misschien maar als je paard loopt, beweegt de rug..een boom van een zadel beweegt niet mee.

Ik rijd met pads met dubbeldikke inlages en in mn grandeur pad zitten enkele inlages, maar op de plek waar d einlages zitten is al een verdikking in de pad zelf + bont aan de onderkant.
De zweetplekken zijn altijd mooi op de rug en de ruggegraat netjes droog. ook heb ik nmog niet gemerkt dat mijn paard gevoelig is op de rug :)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:00

hmm kan nu een prachtig mooi dale chavez zadel kopen....zucht dilemma dilemma....

blijf erbij dat een boomzadel gewoon stugger is en boomloos veel soepeler.
t Feit dat je zelf wat moet wennen vind ik niet zo erg, ik maak lange ritten en vind t eigenlijk t belangrijkste dat mijn paard zo gemakkelijk mogelijk loopt en vrijheid heeft.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:09

connie1964 schreef:
hmm kan nu een prachtig mooi dale chavez zadel kopen....zucht dilemma dilemma....

blijf erbij dat een boomzadel gewoon stugger is en boomloos veel soepeler.
t Feit dat je zelf wat moet wennen vind ik niet zo erg, ik maak lange ritten en vind t eigenlijk t belangrijkste dat mijn paard zo gemakkelijk mogelijk loopt en vrijheid heeft.

Hoi hoi!
Mocht je nu toch voor een Bob Marshall willen gaan, ik heb nog een erg mooie en in nieuwstaat zijnde Basic Trail Rider te koop.
Deze mag voor 800,- euro weg.
Bij interesse heb ik foto's voor je van het zadel.
Groetjes,
Ilonka

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:38

stuur maar eens foto;s...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:32

Kaspar schreef:
Voor ons nooit meer boomloos.
Het zadel lag in de eerste instantie prima en voldeed ook goed voor de normale ritten en training. Maar vanaf het moment dat ik mijn paard zwaarder ging belasten (hele lange ritten en zwaardere trainingen) begonnen de problemen. Paard kreeg flink last van zijn rug.
Daar in tegen zat het zadel voor mij wel super.
Nu rijden wel al weer een flinke tijd met boom en m'n paard loopt weer als een zonnetje.
Ik had overigens een zadel van barefoot.

Amen,
Op het moment dat je meer gaat doen dan 1x p/w rijden moet je geen boomloos rijden.
Mijn paard heeft daardoor erg veel problemen gehad.
Liever wat meer geld aan een nieuw op maar gemaakt zadel dan een paard die amper kan lopen door de pijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:35

jua32 schreef:
Hoi,

Ik rijd al een paar jaar met een Barefoot Cheyenne boomloos zadel.
Een veelzeidigheidszadel zeg maar. Bevalt me super. Voordeel is ook dat je alles voelt.
Als me pony een beetje bokkerig is voel ik het meteen. Ik zou niet meer anders willen.

Mvg Juanita.

Dat vind ik ook een beetje vreemd..
Want Diego heeft ook ontzettende rugproblemen gehad door jouw boomlooszadel.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:56

Zack, ik rij zeker 4 x per week waaronder ook 1 lange buitenrit met mijn boomloos zadel, en mijn paard heeft nog nooit beter gelopen...
Met boom daarentegen (op maat gemaakt zadel) had hij de neiging te bokken bij overgangen en liep hij echt niet lekker...
Dan is de keuze snel gemaakt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:54

Tja, mijn dochter rijdt al jaaaren met een boomloos zadel, type cheyenne barefoot (zo'n rode, limited edition, nog zonder VPS). Wij maken regelmatig erg lange tochten (60 kms, ook op moeilijker terrein : Ardennen e.d.) en nog nooit, echt helemaal nooit, heeft haar pony last gehad van zijn rug of moeilijk gelopen, drukplekken gehad of whatever. Ze weegt natuurlijk wel maar 30 kg, maar dan nog...
Hubby heeft ook een tijdje met een boomloos zadel gereden op zijn paard met erg hoge schoft, ook zonder problemen. Nu heeft hij een Prestige Trekker, zowat het enige zadel met boom dat op zijn paard past.
Maar persoonlijk vind ik het helemaal niets. Ik zit er echt niet gemakkelijk in, geef mij maar een echt goed hard boomzadel :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:58

ik rij een boomloosje,de barefoot cheyenne.
Zit zalig en past prima op mn oudere fjord met wat holle rug.
heb er wel een seatsaver met wrongen op gedaan zodat ik nog steviger zit als de bolle het op dr heupen krijgt hihihi :=

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:07

ik heb nu ook een boomloos, bij mijn tinker schoof die steeds naar de rechterkant
nu gebruik ik hem voor mijn andere paardje een kruising tusse paint en rijpaard.
hij zit goed,schuift niet, geweldig... behalve hij geeft wondjes bij de singel geen idee hoe het komt maar volgens mij schuift de singel ofzo