[WN] Beenbeschermers, te warm?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sann_e

Re: Beenbeschermers, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:47

Ik vind het trouwens wel een raar idee om alleen maar beenbeschermers voor het spinnen aan doen.
En de stops dan?? En de Rollbacks?? En de Wissels??
Daarbij hebben de knieen het het zwaarst in de spin, bescherm je die dan ook??
Wij rijden alle paarden 6 dagen in de week met peesbeschermers, kniebeschermers en bellboots oja en achter ook nog!!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:00

Sanne, ik denk dat de TS gewoon pivoteren bedoelt en nog niet echt spinnen.
Dus kneeboots zullen nog niet echt nodig zijn.

Wij rijden tijdens het trainen ook altijd met peesbescherming en eventueel bell boots. Achteraan skid boots voor de stops. Maar elk zijn keuze natuurlijk :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:39

Ja, zo kan je je paard wel helemaal gaan inpakken. Waar eindigt dat dan? Voor de rollback oké, daar kan ik nog inkomen.

@ Jaycee: wat is dan het verschil tussen gewoon pivoteren en echt spinnen? Het één gaat toch samen met het ander? Maar goed, dit gaat nog allemaal langzaam, eerst het goed aanleren dan pas snelheid.

Trouwens ik heb nog niet veel mensen gezien met kniebeschermers eerlijk gezegd.
We zijn nog niet aan stops bezig dus daar heb ik nog geen bescherming voor nodig. Binnenkort starten er we er wel mee, dus waarschijnlijk komen er dan wel skidboots bij te pas.
Maar waarom zou bescherming nodig hebben bij galopwissels?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:30

Oei, de beenbeschermers van TS lijken wel transportbeschermers :oo Ik kan me niet voorstellen dat dit nog comfortabel zit voor het paard!? Dan liever losse beenbescherming en aparte bellboots.

Maar ook ik vind het overdreven om met zoveel bescherming als sommigen hier aangeven te rijden. In mijn ogen leer je een paard toch eerst in alle rust de techniek van een bepaalde oefening. Heeft hij de juiste techniek eenmaal onder de knie en volgt de snelheid, dan zal hij zichzelf ook niet snel meer raken (uitzonderingen daargelaten) ;)
Skidboots vind ik nog wat voor te zeggen, omdat hoe goed de techniek hiervoor ook is aangeleerd, de vetlokken nu eenmaal over de grond schuren.

Maar omdat de pezen door beenbeschermers gewoon snel te warm worden, rijd ik liever zonder.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:27

Het gaat idd samen, maar onder spinnen versta ik dat echt onder hoge snelheid. Daarbij hebben sommige paarden wel kneeboots nodig omdat ze de knieëen anders aantikken. Hetzelfde met bell boots, als ze ijzers vooraan hebben. En met pivoteren bedoel ik gewoon het overstappen zonder snelheid. Daarvoor zijn bell boots niet echt nodig als ze geen ijzers vooraan hebben.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:39

Jaycee_ schreef:
Het gaat idd samen, maar onder spinnen versta ik dat echt onder hoge snelheid. Daarbij hebben sommige paarden wel kneeboots nodig omdat ze de knieëen anders aantikken. Hetzelfde met bell boots, als ze ijzers vooraan hebben. En met pivoteren bedoel ik gewoon het overstappen zonder snelheid. Daarvoor zijn bell boots niet echt nodig als ze geen ijzers vooraan hebben.

Ha, dat is al wat duidelijker. Nu ja, vanaf welke snelheid noem je het dan spinnen ;) ? Ik noem het leren spinnen, leren pivoteren klint niet echt hé :D . En af en toe gaat dat het toch al netjes en lijkt het "net echt". ;)
Ik heb nu even rondgesurft en ik heb nu gezien waarom ze kniebescherming wel eens gebruiken. Maar er moet serieus nog wat gebeuren vooraleer mijn Jack zo ver gaat overstappen dat hij zijn knieën raakt :D .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:02

Mijne spint wel snel, en draagt ook die kniedinges niet. Wel peesbeschermers en bellboots en skidboots voor als we stops oefenen.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:25

sevke schreef:
Mijne spint wel snel, en draagt ook die kniedinges niet. Wel peesbeschermers en bellboots en skidboots voor als we stops oefenen.

Niet ieder paard heeft kneeboots nodig bij het spinnen

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:57

Als tegenhanger van de PC's heb je ook nog Pegasus boots, dit zijn ook 3-in-1 beenbeschermers in verschillende kleuren verkrijgbaar. Deze hebben ook perforaties in het neopreen, waardoor de pees niet oververhit raakt. Ik rij er zelf mee en de pees was niet extreem warmer. Het ventileert dus echt.
De Pegasus boots zijn ook goedkoper dan de PC's, dus een aantrekkelijk alternatief.

SFTW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:14

heb ook de ventech besteld..
en de skidboots pas om als we gaan stoppen, na t rijden tusens het uitstappen direct alle beenschermers af zodat de benen ook vast af kunnen koelen..

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:02

Een tijdje terug is er onderzoek gedaan naar beenbescherming en wat dat doet met de temperatuur eronder, gepubliceerd in de Bit. Daaruit kwam onder meer naar voren dat de neopreen boot beschermers heel snel veel te heet werden. En laten we wel wezen, in de halter industrie zijn ze dol op neopreen neck sweats, om de hals af te zweten. Dus je kunt wel nagaan dat ook neopreen pads heerlijk de rug van je paard afzweten, en de pezen onder je beenbescherming veel te heet worden bij in beweging. De claim dat die sport medicine boots het paard ondersteunen is ook onzin, want denk je werkelijk dat een stukje neopreen een paard van 500 of 600 kilo met ruiter kan ondersteunen?

Moet je dan maar helemaal niks doen? Ik gebruik wel altijd beenbescherming in de bak, in de vorm van peesbeschermers met luchtgaatjes om toch maar zoveel mogelijk te koelen. Buitenrijden doe ik zonder bescherming. Begin ik een jong paard te leren draaien dan komen daar bellboots bij.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:26

In elk geval lekker koelen met water na het rijden