[WN] toegestaan bit tijdens wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:17

Lotte_Wessel schreef:
hoii..

sorry, val even binnen. ben erg nieuwsgierig wat dit voor een bit is, nog nooit gezien of van gehoord.
wat is de inwerking van dit bit en waarvoor is het? wat voor een werking zou het moeten hebben?
Vind het er heel vreemd uitzien namelijk.

Verder las ik wel dat het inderdaad niet is toegestaan (heb even opgezocht om on-topic te blijven)

dat test je zo: neem twee stukjes ijzerdraad, krul ze rond elkaar en trek dat es door je mondhoeken of elleboogplooi. Je hebt verschillende twisted wires qua dikte enzo, je hebt ook gewone snaffles met koper draad er rond. Deze twisted wire die staat afgebeeld is veel te fijn en te paard onvriendelijk! Paarden worden gereden uit de benen en de zit...sommige ruiters vergeten dat namelijk of willen het niet weten en daarom plooien ze een scherper bit erin. Voordeel van een twisted wire is dat omstaanders denken dat je op een snaffeltje bezig bent :s

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:26

SJBR schreef:
Lotte_Wessel schreef:
hoii..

sorry, val even binnen. ben erg nieuwsgierig wat dit voor een bit is, nog nooit gezien of van gehoord.
wat is de inwerking van dit bit en waarvoor is het? wat voor een werking zou het moeten hebben?
Vind het er heel vreemd uitzien namelijk.

Verder las ik wel dat het inderdaad niet is toegestaan (heb even opgezocht om on-topic te blijven)

dat test je zo: neem twee stukjes ijzerdraad, krul ze rond elkaar en trek dat es door je mondhoeken of elleboogplooi. Je hebt verschillende twisted wires qua dikte enzo, je hebt ook gewone snaffles met koper draad er rond. Deze twisted wire die staat afgebeeld is veel te fijn en te paard onvriendelijk! Paarden worden gereden uit de benen en de zit...sommige ruiters vergeten dat namelijk of willen het niet weten en daarom plooien ze een scherper bit erin. Voordeel van een twisted wire is dat omstaanders denken dat je op een snaffeltje bezig bent :s

Dankje... ik vind het er ook niet echt super uitzien... snap ook niet zo goed waarom iemand met zo'n bit rijdt? Maar dan bedoel ik het niet als "wat een marteltuig" maar meer zo van, waarom? Wat heeft je doen besluiten dit bit te nemen? Op internet (nieuwsgierigheid... wil hem zelf niet) gelezen dat het inderdaad een "hard en onvriendelijk" bit is, maar er stond ook bij dat het er 'weer' aan ligt hoe je hem gebruikt. Als je inderdaad dit bit gebruikt zonder goede professionele hulp, dan rijd je je paard helemaal naar de ***** met bloedende monden ed, maar er stond ook bij dat als je hem echt goed gebruikte, hij erg streng was (en zeg maar erg hard bit), maar dan was het wel okee, zonder marteling oid. Er stond bij dat je met zelfs een 'snaffle' bit met verkeerd gebruik bloedende monden kan veroorzaken, dus ligt deels aan hoe je het gebruikt.

Maar even anders, @SJBR - jij verteld me hoe ik het moet voorstellen als gevoel ed, maar ik vroeg mij af waarom dit bit eigenlijk was gemaakt. Hoe slecht het bit ook is, hoe martelachtig hij werkt, wat was het oorspronkelijke doel van dit bit? Waarom is het gemaakt?

SJBR

Re: toegestaan bit tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:37

volgens mij is dit bit gemaakt voor paarden die op het bit hangen. Men maakt dan zo'n scherp bit in de hoop dat paarden het bit niet meer vast nemen. te vergelijken met Het is ook aangenamer voor ons om op een sofa te zitten ipv een fietsbuis. en als ik op een fietsbuis moet zitten blijf ik wel rechtstaan

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:41

SJBR schreef:
volgens mij is dit bit gemaakt voor paarden die op het bit hangen. Men maakt dan zo'n scherp bit in de hoop dat paarden het bit niet meer vast nemen. te vergelijken met Het is ook aangenamer voor ons om op een sofa te zitten ipv een fietsbuis. en als ik op een fietsbuis moet zitten blijf ik wel rechtstaan

Dankje voor je uitleg. Lijkt me inderdaad echt niet fijn om als paard zijnde op zo'n bit te moeten hangen nee... verhelpt dat misschien wel, maar paard kan z'n hele mond kapot trekken. Jammer dat ze dan zo'n bit maken voor een probleem.. zorgt denk ik voor alleen maar meer problemen.

Vraagje aan de TS (als ze reageerd), wat heeft je doen besluiten om dit bit te gebruiken voor je jonge paardje? je zegt dat hij er prima op loopt, ga ik er ook niets over zeggen, jou eigen idee. Maar waarom dit bit???

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:44

Je hebt ook twisted wires, waarbij de gedraaide stukken, heel dik zijn, waardoor het scherp effect afgezwakt wordt en in dat geval wordt het vaak gebruikt als correctiesnaffle, dus voor enkele dagen/weken om dan terug om te schakelen naar gewone snaffle.
Ik heb enkele paarden gereden op dit bit (het dikke, niet hetgene dat de TS hier plaatst) , omdat de eigenaren hun paarden erop reden, echt het effect er van zien doe ik niet, die dikke bitten hebben ook weinig 'effect' als je kijkt naar scherp zijn, doordat ze zo dik zijn zijn ze ook niet scherp. De paarden reageerder er niet slecht op, maar ook niet 'wauw dit is een goed bit'.
Paarden die gewend zijn van op shanks te rijden, daar behaal je hier geen effect mee.
Ik ben blij dat zulk bit niet op wedstrijd mag, als je 3jarige al moet gaan rijden op zulke dunne twisted als in de OP, dan ben je toch helemaal fout bezig ;(

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:28

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:32

Hang er anders prikkeldraad in? Werkt ook goed hoor, bij een 3-jarige ;)

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:42

juval schreef:
wel of geen rel-topic of SA, maakt verder niet uit, ik vind het belachelijk dat er dit soort bitten uberhaupt gemaakt en gebruikt worden.

Inderdaad :j

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:45

@ KambiusH ja???werkt dat goed?? ga ik ook maar es proberen dan!! ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:46

ziamara schreef:
ik zou het liefste zonder bit, maar dat wil jammer genoeg niet bij elk paard.

En mag op wedstrijden ook niet bij senior paarden. ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:24

Toekie schreef:
ziamara schreef:
ik zou het liefste zonder bit, maar dat wil jammer genoeg niet bij elk paard.

En mag op wedstrijden ook niet bij senior paarden. ;)

ik heb het niet over wedstrijden.
en ja ik weet het, het gaat over of het op de wedstrijd mag :o
mijn fout.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:32

Hm ja TS heeft een driejarige dus die zou bitloos mogen. :j

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:34

bedoel je nou sarcastisch tegenover mij ofwat :')?
*voelt zich nu best dom * :')

edit; verkeerd gelezen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:39

ik denk dat dit topic met een korreltje-of meer- zout mag worden genomen ;)
wss zit 1 iemand nu heel hard te gniffelen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:49

Ik doe dit topic voorlopig maar even op slot.