[WN] Gezocht; foto's van correct liggende zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:25

Heb nog even mijn zadelmaker naar je vraagstuk laten kijken, want ik wilde het even zeker weten. Het antwoord dat ik van mijn zadelmaker kreeg:

Afbeelding

a) Het selecteren van een boom gebeurt op een paard met een stand tussen deze beide extremen in.
(is dat bovenste paard niet Starfighter? En de onderste, is dat niet Dyson?)

b) Als je die plaatjes een beetje "kantelt" dan heb je vrijwel dezelfde lijn !
En al bijna helemaal, als je niet de ruggengraat tekent (zoals op deze plaatjes), maar het "tree-path".
Die boom is in het midden open (dus een deel van de wervelkolom kan omhoog/omlaag), draagt verder nog op 2 cm leer, 3 cm schapenvacht en een dempend pad (die als "beweging-geleider" dient) en tenslotte heeft de boom de nodige "tolerantie".

Ik praat hier over goed passende westernzadels met een boom, geselecteerd door mensen die weten waarover ze praten.

Wilde jullie deze reactie ook niet onthouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:27

Het paard is hetzelfde paard :D

Ik ben blij dat als ik mijn recrea-paard maar konstant een heuvel af laat lopen dat ik dan ook een rechte ruggegraat heb ;)

Verder komt niet alleen de ruggegraat omhoog. Het is de hele rug die omhoog komt, dus inklusief het dragende deel. En het is júist dit dragende deel wat belangrijk is in dit geval.

Wat je met a) bedoelt is me niet helemaal duidelijk.
Hoe kun je een paard zijn rug een beetje laten bollen (en zo houden tijdens het passen??)
Overigens zijn dit geen extremen maar een heel normaal beeld/verschil tussen normale/ontspannen houding en 'werk'houding.
Of het bij elk paard zoveel verschil maakt weet ik niet, dat kan per paard verschillen, maar ook lang niet elk paard is zo getrained dat dit het resultaat is.

Als je een passend zadel op het bovenste plaatje legt zul je een zadel met veel rock hebben. Leg je datzelfde zadel op het onderste plaatje dan zal de rock op deze rechte rug zorgen voor een naar voren duikelend zadel met wat in het midden van de rug een bijzonder pijnlijke plek gaat geven.

SilverSan

Re: Gezocht; foto's van correct liggende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:57

Als ik jou moet geloven dan kunnen we beter helemaal niet meer op een paard gaan zitten vrees ik, dan ben je namelijk echt van het hele eieren eten af :p.... En als het echt zo zou zijn dat een boom (overigens zijn we nu toch enigszins off topic aan het gaan, maar goed) zo ontzettend slecht is, dan zouden al die paarden enorme sores moeten hebben nu. Inderdaad, dat klopt, de paarden met een slecht/niet passend zadel. Paarden waarbij wel een goed passend zadel is gevonden hebben nergens last van, gek hé? :D En als die boom echt maar in 1 rugstand zou passen dan heb ik medelijden met al die wedstrijdpaarden die dan nooit een ontspannen buitenrit zouden kunnen maken of met de recreapaarden die eens een onderling wedstrijdje mee zouden doen. Of weet je wat, drie verschillende zadels met drie verschillende bomen, voor het warmrijden, dan snel zadel wisselen voor de training en de ontspannen buitenrit daarna met weer een ander zadel. Ach, ieder zijn vak, eigenlijk weet ik er ook geen r**t van, dus ik lees veel op het internet, gebruik mijn gezond verstand en laat dat logisch nadenken en laat de schoenmaker bij zijn leest blijven. Ik ben goed in mijn vak, ik wil een zadelmaker vinden die goed is in zijn vak. Of dat nu boomloos, met boom, Engels, western, voltige of wat dan ook is. Ik wil het beste voor mijn paard en al helemaal geen honderd zadels aan en verkopen omdat de een of andere goede marketeer zegt dat hij er steeds uitgroeit terwijl er eigenlijk steeds een niet passend zadel op ligt.

Overigens kan je wel degelijk een paard manipuleren om zijn rug in verschillende houdingen te laten zetten. (Kijk maar naar de post van de TS) En zo houden tijdens het passen is al helemaal niet moeilijk, want tenslotte ligt die kale boom er toch al op. Hoeft niks geen handje of vissengraatmal of drukplekmetingdeken onder, je kan het dan zo met het blote oog zien. En als dat iemand gaat zijn met kennis van zijn (OF HAAR!) vak, dan kunnen ze dat nog veel beter zien dan ik de leek.

Maar ik hoor het al, lingerie dragen met balijnen in is voor jou ook niet weggelegd ;) (grapje)

Overigens spreek je jezelf nogal tegen in je laatste zin (die voor mij dus weer niet helemaal duidelijk is), al je een PASSEND zadel op het bovenste plaatje legt, MAG HET NIET Rocken, dus kan je geen zadel met veel rock hebben. Als er geen standaardbomen voor dat paard zijn of haar rug is, zul je er een moeten laten maken (en dat heb ik dus met mijn paard, daarmee zal ik moeten wachten tot hij 7 is geweest, daar zal ik eigenlijk geen passende standaard boom voor vinden, maar het is dan ook geen quarter, hij is veeeeel breder op de schouder). Daarna geef je aan dat er nog steeds rock zal zijn, wat eigenlijk gewoon betekend dat het zadel niet passend is... Dus lekker Custom made gaan, net als Zack :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:06

Dingen in het belachelijke trekken is geen gefundeerde diskussie voeren, dus je eerste allinea merk ik maar als 'ongelezen'.

Met de onderste allinea bedoel ik te zeggen dat als een paard een hollere rug heeft dat je dan een zadel met rock nodig hebt om het overal goed te laten aansluiting. Datzelfde zadel zal dus op een rechte rug voor problemen gaan zorgen omdat je daar juist géén rock nodig hebt.

Jij zegt daarentegen dat de ruggen helemaal niet verschillen van vorm dus dat er geen probleem is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:20

@DubbelDun

zoals jij het beschrijft zou je nooit een zadel op je paard kunnen leggen, geen western of engels of wat dan ook voor soort, :D alleen boomloos,maar dan moet je niet te zwaar zijn.
het paard loopt eronder,de rug zal altijd wat bewegen.

gelukkig heb ik er geen verstand van en lees en hoor ik de deskundige onder ons aan en trek ik daar mijn eigen conclusie uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:24

@Mirgino: ik denk dat er maar weinig mensen last van zullen hebben ;)
Maar dat neemt niet weg dat het een probleem kán zijn waar wel degelijk rekening mee gehouden moet worden en dat een boom gepast op een stilstaand paard niet per defintie goed ligt op een bewegend paard.
Dat er bij het passen van een zadel dus meer komt kijken dan alleen verstand van zadels hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:02

Heb echt met veeeeel geduld naar dat filmpje zitten kijken. Wat slaapverwekkend.
En het zal wel aan mij liggen zo informatief vindt ik dat filmpje niet. alhoewel ik moet zeggen het eerste plaatje, waar je naar kijkt ziet er mooi uit. Dat zadel past perfect op die boomstam. :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:06

Dinopino schreef:
Heb echt met veeeeel geduld naar dat filmpje zitten kijken. Wat slaapverwekkend.
En het zal wel aan mij liggen zo informatief vindt ik dat filmpje niet. alhoewel ik moet zeggen het eerste plaatje, waar je naar kijkt ziet er mooi uit. Dat zadel past perfect op die boomstam. :D

wat is dit nu weer voor commentaar?

het is een goed voorlichtings filmpje,en bij mij is het niet traag ;)

maar jij weet het beter he :+

gelukkig zijn er mensen zat die dit wel interessant en leerzaam vinden.
en waarom reageer jij eigenlijk jij bent altijd negatief over Vaquero?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:11

Is het verplicht om daar positief over te zijn dan ?? :D

Boomloos is heus niet zaligmakend, maar in veel situaties kan het een uitkomst zijn. Afhankelijk van wat een ieder met zijn paard doet, moet je dat per situatie bekijken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:17

Sorry gaf een mening over een filmpje die volgens een bokker verhelderend zou werken voor het correct liggen van een zadel. Het gaat hier helemaal niet om een zadelmerk toch. En ik zeg toch dat ik het een mooi zadel vindt. En mijn mening is dat ik het niet zo verhelderend vindt en dat ik o.a. het tempo van het filmpje storend vindt. Dat is mijn mening.

Dus wie heeft er nog een filmpje of foto van een goedliggend zadel. Daar zijn we nieuwsgierig naar. :D

p.s. volgens mij verwar je me met iemand anders. Ik ken dit merk amper. En ik heb ook geen negatieve ervaringen met westernzadels of zo :?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:22

TS misschien heb je wat aan deze site. Hoop dat je duits kan lezen.

http://www.rieser-saddle.de/start.htm

in de linke kolom staan dan een paar opties over het zadel. ik geloof in de derde keus vindt je wat meer informatie. Ook wat een zadel doet wanneer een paard een holle rug maakt of naar links draait.

nogmaals ik heb geen ervaring met rieser zadels of andere westernzadels. Ik ben alleen ook nieuwsgierig hoe de zadels moet liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:53

Heel handig die aalstreep :D

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:41

Als ik het zo allemaal lees is er altijd wel wat met zadels maar heb je toch de meeste kans op een meest passende boom onder verschillende rijmomenten met het passen met kale boom. Ik wist niet dat dat met Garland ook kon, vind dat wel mooie zadels.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:27

SilverSan schreef:
Overigens kan je wel degelijk een paard manipuleren om zijn rug in verschillende houdingen te laten zetten. (Kijk maar naar de post van de TS) En zo houden tijdens het passen is al helemaal niet moeilijk, want tenslotte ligt die kale boom er toch al op. Hoeft niks geen handje of vissengraatmal of drukplekmetingdeken onder, je kan het dan zo met het blote oog zien. En als dat iemand gaat zijn met kennis van zijn (OF HAAR!) vak, dan kunnen ze dat nog veel beter zien dan ik de leek.

Waar slaat dit op?

...of mis ik soms een stukje?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:39

Hm, dan ben ik waarschijnlijk helemaal 'fout'. Ik heb mijn huidige zadel gekocht door het gewoon zo te (laten) passen. Niet met kale boom. En nu, drie jaar later, gaat het nog steeds helemaal top met mijn paard en zijn rug. Ik laat niet mijn zadel, maar mijn paard jaarlijks nakijken. :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:49

@toekie
ik gewoon beide :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:52

Zack om het nog beter te doen moet je jezelf ook elk jaar na laten kijken of je nog wel recht zit op je paard :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:22

Ik loop bij fysio + kraker vanwege rugproblemen, denk dat dat ook wel goed zit :D wuahahahaha

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:40

Goed bezig. :D
Ik weet wel dat ik recht zit, dit bleek namelijk uit de controle van mijn paard. :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:57

ja als je paard niks heeft, dan ga je ervanuit dat je recht zit :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:01

Paard hoeft niet per se ergens last van te hebben. ;) Hij kan ook aan de ene kant bijv. meer of andere bespiering hebben of anders bewegen als je zelf op een bepaalde manier zit.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:02

Ja, dat is dan vaak het gevolg van scheef zitten ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:06

Ja precies. En dat doe ik dus niet. :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:08

Haha, nou heb van de week zitles gehad..
Heb nog veel te leren :+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:13

Ach ja, ik heb ook andere tijden gekend. :')
Succes! :)