[WN] Compact westernzadel voor D-pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: Compact westernzadel voor D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:14

Ik heb uiteindelijk na veel gedoe en gepas en slechtpassend ezadels bij eveline van eurohorse een zadel op maat laten maken. Ik heb namelijk voor mijn achterwerk echt een 16" nodig en de rug van mijn pony is erg kort!
Dat kost wel een paar duiten, maar ik zit vaker in mijn zadel dan in mijn auto!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:29

Ook ik heb nog geen passend boomzadel kunnen vinden voor mijn paint merrie met korte rug en erg breed bij haar schouders. Heb nu wel een erg mooi boomlooszadel gevonden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:01

Bij mijn paard (x arabier met korte rug) is het probleem altijd de hoge, lange schoft! Het aansingel punt zit bij de meeste zadels precies op het achterste van die schoft wat hem een hoop ongemak geeft! Let daar dus ook goed op met de aanschaf van een kort zadel.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:03

Kijk eens in de onderstaande advertentie. Het zadel hierin heeft gelegen op mijn net verkochte paard van 1.46m.
Daar lag het super op, maar de nieuwe eigenaren wilde liever Engels rijden.
[EA-TK-AP] Wegens Verkoop Paard - Van Alles

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:14

Citaat:
Het opgevraagde onderwerp bestaat niet.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:54

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:55

Als het goed is doet ie het nu wel.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:50

Heb een arabiertje van 1.50 met een korte rug en daar ligt een 16 inch Billy Cook roundskirt op. Past prima en nog mooi zadeltje ook! Ik weet niet waar je bent geweest maar heb destijds een afspraak gemaakt (reserveren ze ook tijd voor je) en mn knollie meegenomen. Er pasten inderdaad niet zo heel veel zadels (waren allemaal te lang) maar ik had nog volop keus. Het is dus wel even zoeken, maar geldt dat niet voor elk zadel?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:55

Hier nog een westernruiter met D pony. :D

Ik heb een haflinger van 1.46 en heb vorig jaar een white star zadel gekocht.

Afbeelding

Dit zadel "zweeft" een beetje tussen round en square skirt in. Het is geen echt lang zadel, maar ook geen roundskirt (dat vind ik persoonlijk niet mooi :o )

De haf met de ruiter in t blauw is trouwens ook een D pony (is van juutje76 op bokt).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:10

mijn pools zadel is van de week ook gebruikt op een D.
zelfde model als mijn voorganger [buitenzorg?]
past prima,niets te lang.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:27

Als jij in een bepaalde westernzaak in heist od berg geweest bent, dan heeft ie jouw toch wat anders verteld dan mij... ik heb ook een D pony van 1.42 (qua postuur lijkt ze wel wat op de jouwe denk ik) en bij mij heeft hij een uur info gegeven over welke wel en niet zouden passen en waar we op zouden moeten letten enz. ik kon ook gewoon een 16" nemen... heb trouwens ook een 16" op mn pony liggen momenteel... (maar niet bij hem gekocht haha). 'n whitestar trouwens ;)
http://i72.photobucket.com/albums/i184/ ... C03015.jpg
sorry voor de onduidelijke foto, heb er geen in zijaanzicht momenteel... en ik sta wat hoger dan Sita, daarom oogt ze zo laag :Y)

tamara_sissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:07

Hey!
Ik rij zelf een New Forest (D-pony dus). Ik heb 5 jaar geleden ook een westernzadel gekocht (bij de desbetreffende winkel in Heist-op-den-berg). Een Continental, op maat gemaakt voor paard en ruiter. Ik heb mijn paardje meegenomen naar de winkel en men heeft daar zeker anderhalf uur uitleg gegeven en gepast. Er hebben wel 12 zadels opgelegen. De service is er enorm goed. Ben nog steeds content dat ik daar zo goed ingelicht werd. Het zijn mensen met een grote vakkennis.
Het is dus echt wel te vinden hoor, blijven uitkijken!!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:18

Je zegt 'op maat gemaakt voor paard en ruiter' en vervolgens dat ie kant-en-klaar 'van de plank' gekocht is... dat rijm ik even niet ??

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:26

'op maat voor ieder paard' :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:29

En verder zie ik dat er alleen een blanket onder je zadel ligt (ik neem aan dat er geen dikke viltlaag meer tussen zit) en dat ik eigenlijk geen/weinig ruimte zie tussen schoft en pommel.
Dus ik ben benieuw hoeveel vingerdikte ruimte je daar in werkelijkheid hebt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:38

DubbelDun schreef:
En verder zie ik dat er alleen een blanket onder je zadel ligt (ik neem aan dat er geen dikke viltlaag meer tussen zit) en dat ik eigenlijk geen/weinig ruimte zie tussen schoft en pommel.

weet jij hoeveel dat bij een western moet zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:47

Ik hou bij passen 2 vingers aan. Als er is aangesingeld en er zit iemand op moet het zadel in alle gangen gewoon vrij van de schoft blijven. Theoretisch is één vinger dan genoeg, maar dat meet zo moeilijk :+

tamara_sissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:48

In de winkel zijn verschillende zadels gepast en van daar uit beslist welke het beste zou zijn. Vervolgens is het in mijn zitmaat gemaakt in Duitsland. De boom moest van Amerika komen. Ik heb er dan ook 5 maanden moeten op wachten.
Prijzig ja, maar de moeite waard.
Ik zie dat je de foto nogal kritisch bekeken hebt. Neem van mij aan dat dit zadel als gegoten ligt op mijn pony, nergens drukt of wat dan ook...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:58

DubbelDun schreef:

Het is wel 5 jaar geleden, zoals zij zegt, en dan verandert elk paard wel wat.
Maar ik ben het met je eens dat alleen een blanket niet genoeg is maar zakt het zadel daardoor juist niet verder en als zij er dan wel de juiste pad er onder legt ligt hij dan niet beter?. (niet slaan als ik iets doms vraag :o )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:57

tamara_sissi schreef:
In de winkel zijn verschillende zadels gepast en van daar uit beslist welke het beste zou zijn. Vervolgens is het in mijn zitmaat gemaakt in Duitsland. De boom moest van Amerika komen. Ik heb er dan ook 5 maanden moeten op wachten.
Prijzig ja, maar de moeite waard.
Ik zie dat je de foto nogal kritisch bekeken hebt. Neem van mij aan dat dit zadel als gegoten ligt op mijn pony, nergens drukt of wat dan ook...

Maar in de winkel is met kant-en-klare zadels gepast, niet met de kale bomen die daar in zitten ??

Overigens kan het geen kwaad om kritisch te blijven kijken naar de pasvorm van een zadel ;)

@Sliding: geen idee, zou kunnen.
Er zijn zadelmakers die zeggen dat hun zadels alleen met een blanket gereden kunnen worden. Persoonlijk zie ik er liever een goede viltpad onder.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:18

Om even misverstanden te voorkomen : het betreft niet de winkel in Heist-op-den-Berg (Hoppa Sport). Die mensen ken ik redelijk goed, en zouden mij volgens mij ook nooit zo snel verdersturen. Vorige week heb ik met hen nog 2 uren staan te praten over paardensport op ons terras. Daarenboven hebben zij ook Engelse ruitersportartikelen.

Ik ben naar een zaak geweest met exclusief westernartikelen, omdat ik ervan uitging dat zij nog meer kennis zouden hebben wat betreft westernzadels (en omdat ik daar zelf zo'n leek in ben).

Voor de nieuwsgierigen : het is een westernzaak in Zonhoven.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk toch maar eens een Barefoot uitproberen, om eens te voelen hoe het zit met een boomloos zadel.