Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
), het ding bleef wonder boven wonder liggen.
. Al doende leert men. 
Citaat:ik kan het alleen maar over onze eigen zadels hebben, maar ik heb inderdaad geschreven dat onder onze zadels, als ze pas-gemaakt zijn alleen een blanket moet.
ik probeer het op een rijtje te krijgen:
Een Midway-zadel heeft een 2,5 cm dikke schapenvacht, die lengte haren is in onze ervaring de beste om (ook na meerdere jaren) niet helemaal platgereden te worden, en toch een hoop demping te blijven geven.
Als wij het over een blanket hebben, dan bedoelen we eigenlijk de echte (vrij dikke) Navajo-blankets die wij verkopen. Misschien ben ik daar nooit zo duidelijk in geweest, (maar ik wil ook geen reclame maken, want:) maar dat is dus iets anders als het dekentje dat ik op de bank heb liggen.
Die blankets worden door indiaanse vrouwen geweven, die ieder hun eigen patronen hebben, en ze zijn van echte wol en echt geweven op een weefgetouw. ze zijn nieuw ook vrij stug. En dus vrij dik. Wil je zo'n blanket onder een fabriekszadel gebruiken, dan zou je er een vilt- of neopreen-laag tussen kunnen doen, dan hebben ze genoeg demping voor een fabriekszadel.
Dus een pad die normaal nou te dun zou zijn onder een fabrieks- of niet maatgemaakt-zadel, zou dus weer wel onder een custom kunnen.
Tenzij je paard dramatiesch verandert is.
Een schapen vacht geeft dus demping, en alhoewel de vacht na het inrijden ietsje platter en strakker aan het paard ligt, blijft op daarna de demping hetzelfde, dat zie ik aan oude zadels die we na bv 6 jaar terug zien.
Die demping heb je dus niet bij fleece, daarom al moet je bij fleece een dikkere pad gebruiken, omdat de demping dan van de pad uit moet gaan.
Doe je nu een dikke pad onder een optimaal passend custom zadel, dan til je het zadel te ver naar boven waardoor je in effect de pasvorm verandert (wordt nauwer) maar je krijgt ook: demping op demping. Het zadel zal dan ook verschuiven.
Stel nu, je meet je paard op; en de vorm van de rug van je paard is om één of andere reden duidelijk verandert, dan kan je er weer beter wél een pad onder doen, totdat je paard weer opgetrained is, of je boom aangepast is.
Het gaat bij een pad ook om de demping die het geeft (wat DD zegt) Druk met de vlakke hand op de pad en voel de druk die je uit kan oefenen. Een fleece pad bv, moet je misschien na een half jaar alweer vernieuwen, Een viltpad zal het veel langer uithouden, Ik houd van viltpads.
En een goed-passend zadel hoef je niet strak vast te singelen. Doe dat dan ook niet. Een zadel moet zweven boven het paard.
We hebben het hier vaak over pas-vorm en dergelijke, maar we gebruiken de zadels op het bewegende paard: de botten, spieren en huid hebben allemaal hun bewegingen onder het zadel. Als je dat tegenhoud door de cincha superhard aan te trekken doe je je paard geen plezier.

sflj schreef:mijn zadel is op maat gemaakt dus dat zou betekenen dat ik zonder pad zou kunnen rijden?
Volgens mij heeft dat toch wel een beetje functie van een schokdemper.
Als het paard beweegt, beweegt het zadel natuurlijk altijd wat t.o.v de paarderug.
Het schaap wat eronder zit is niet te vergelijken met de kussens van een engels zadel dus.
Passen doe je natuurlijk wel zonder pad.
Ben nog wel benieud wat voor zadel het is.
MLoeser schreef:sflj schreef:wáárom koop je een westernzadel als je niet weet hoe je op moet zadelen? Neem aan dat ie dan ook niet op t paard gepast is?
Doen wel meer mensen, voornamelijk recreatieruiters... Maar helaas kopen ze vaak goedkope rommel dat niet past, en gaan ze er dan toch mee rijden omdat ze niet zien dat het niet past.

Zack schreef:@Cleo
denk niet dat je je zo aangesproken moet voelen, zo word het namelijk niet bedoelt.
mirgino schreef:ik raad neopreen af omdat deze pads niet meevormen met paard z`n rug
ik zweer zelf bij Reinsman contourpads

N_Roos18 schreef:Nee dat zal best, maar zo kwam het toch wel even over, moet je je voorstellen dat het omgedraaid is, snapje?