[WN] Westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:16

Ik ben van mening dat je ook onder een super goed merkzadel een dikke pad moet hebben.
Een westernzadel heeft geen kussens en daarvoor heb je die dikke pad dus nodig om het op te vangen.
Nu ben ik persoonlijk heel nieuwschierig wat voor pad jij eronder hebt liggen (ik dacht eigenlijk aan neopreem)
Ik zoek namelijk ook nog zoiets!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:18

Ik rij ook wel eens met gewoon een blanket (dun deken dus), maar da's dan gewoon in de piste (dus voor kortere tijd). Voor langere uitstappen (dagtochten) zal ik altijd een dikke pad gebruiken. Liever voorkomen dan genezen. In principe hoeft een goed passen westernzadel niet eens een onderlegger, maar je zadel wordt er vuil van (da's oorspronkelijk één van de redenen waarom men er iets onderlegt) en met pad zal het zadel sowieso zachter voor de paardenrug zijn.
Mijn vader reed vroeger wel met een westernpad onder z'n engels zadel (hij is altijd al wat tegendraad geweest Haha! ), het ding bleef wonder boven wonder liggen.

@ TS: je hebt het van je vriendin gekocht, vraag haar dan wat de doen met zo'n zadel. Ik weet dat ik ook in het begin niet goed wist hoe ik er mee aan de gang moest. De verkoper van het zadel had het me laten zien, maar tegen dat ik het zelf eens moest doen, was ik de helft al vergeten Knipoog . Al doende leert men.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:23

nasaschuimpad is te koop bij evelien.
In mijn profiel gekeken.. ene paard is met neopreen (zadel was te groot geworden door zware ziekte).

Dit is de tekst die ik even van een zadelmaker heb gestolen hier op bokt Ja

Citaat:
ik kan het alleen maar over onze eigen zadels hebben, maar ik heb inderdaad geschreven dat onder onze zadels, als ze pas-gemaakt zijn alleen een blanket moet.
ik probeer het op een rijtje te krijgen:
Een Midway-zadel heeft een 2,5 cm dikke schapenvacht, die lengte haren is in onze ervaring de beste om (ook na meerdere jaren) niet helemaal platgereden te worden, en toch een hoop demping te blijven geven.

Als wij het over een blanket hebben, dan bedoelen we eigenlijk de echte (vrij dikke) Navajo-blankets die wij verkopen. Misschien ben ik daar nooit zo duidelijk in geweest, (maar ik wil ook geen reclame maken, want: Hamer ) maar dat is dus iets anders als het dekentje dat ik op de bank heb liggen.
Die blankets worden door indiaanse vrouwen geweven, die ieder hun eigen patronen hebben, en ze zijn van echte wol en echt geweven op een weefgetouw. ze zijn nieuw ook vrij stug. En dus vrij dik. Wil je zo'n blanket onder een fabriekszadel gebruiken, dan zou je er een vilt- of neopreen-laag tussen kunnen doen, dan hebben ze genoeg demping voor een fabriekszadel.
Dus een pad die normaal nou te dun zou zijn onder een fabrieks- of niet maatgemaakt-zadel, zou dus weer wel onder een custom kunnen.
Tenzij je paard dramatiesch verandert is.

Een schapen vacht geeft dus demping, en alhoewel de vacht na het inrijden ietsje platter en strakker aan het paard ligt, blijft op daarna de demping hetzelfde, dat zie ik aan oude zadels die we na bv 6 jaar terug zien.
Die demping heb je dus niet bij fleece, daarom al moet je bij fleece een dikkere pad gebruiken, omdat de demping dan van de pad uit moet gaan.
Doe je nu een dikke pad onder een optimaal passend custom zadel, dan til je het zadel te ver naar boven waardoor je in effect de pasvorm verandert (wordt nauwer) maar je krijgt ook: demping op demping. Het zadel zal dan ook verschuiven.

Stel nu, je meet je paard op; en de vorm van de rug van je paard is om één of andere reden duidelijk verandert, dan kan je er weer beter wél een pad onder doen, totdat je paard weer opgetrained is, of je boom aangepast is.

Het gaat bij een pad ook om de demping die het geeft (wat DD zegt) Druk met de vlakke hand op de pad en voel de druk die je uit kan oefenen. Een fleece pad bv, moet je misschien na een half jaar alweer vernieuwen, Een viltpad zal het veel langer uithouden, Ik houd van viltpads.

En een goed-passend zadel hoef je niet strak vast te singelen. Doe dat dan ook niet. Een zadel moet zweven boven het paard.
We hebben het hier vaak over pas-vorm en dergelijke, maar we gebruiken de zadels op het bewegende paard: de botten, spieren en huid hebben allemaal hun bewegingen onder het zadel. Als je dat tegenhoud door de cincha superhard aan te trekken doe je je paard geen plezier.
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-10-08 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:23

Ik ga even een ander topic starten, vind dit wel erg intresant.
edit
is met dat berichtje al niet meer nodig Tong uitsteken

jij bedoelt evalien van euro horse?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:29

ja, maar ik heb op haar site gekeken maar ze verkoopt eigenlijk alleen nog classic equine. De rest heeft ze er kennelijk uitgedaan.

Maar de hafpads schijnen ook volgens dat principe te werken.

Hoe dan ook, wat ik bedoelde te zeggen is dat een pad (dik of dun) heel vaak als excuus wordt gebruikt om een niet passend zadel zo'n beetje te laten passen. Maar als het zadel goed past heb je geen absorberend dikke pad nodig, maar volstaat een goede deken of een dunne pad ook.

Een beetje zoals dunne sokken in goed passende schoenen ook voldoende zijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:30

Een pad moet nooit een zadel corrigeren omdat het verkeerd ligt, daar ben ik het geheel met je eens.
Maar ik vind het toch fijn als mijn paard wel iets dempends heeft.
De meeste fabriek zadels (die ook perfect liggen) moeten vaak toch een goede pad onder.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:43

mijn zadel is op maat gemaakt dus dat zou betekenen dat ik zonder pad zou kunnen rijden?
Volgens mij heeft dat toch wel een beetje functie van een schokdemper.
Als het paard beweegt, beweegt het zadel natuurlijk altijd wat t.o.v de paarderug.
Het schaap wat eronder zit is niet te vergelijken met de kussens van een engels zadel dus.
Passen doe je natuurlijk wel zonder pad.
Ben nog wel benieud wat voor zadel het is.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:55

Ik heb geen ervaring met custom made zadels, wie weet komt dat nog Knipoog

Ik ben idd ook nog steeds erg nieuwsgierig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:18

Ik rij als ik geen wedstrijden rij (want dan heb ik alleen een showblanket) ook met enige schoktdemping. Daar is ook niets mis mee. Mijn dressuurzadel had ik een equitexdekje onder liggen. Ook van bultex/nasaschuim dus dat verdeelt de druk heel erg goed en is antibacterieel (is er trouwens ook in westernvariant Zack, heb er pas eentje te koop gezien op bokt).

Dat kan ook best. Zalang je je pad maar niet constant gebruitk om je zadel te laten passen. Tijdelijk met een dikkere pad rijden kan ook. Als een paard in de groei is, of erg ingevallen is door ziekte of zo. Het gaat erom hoe je een pad gebruikt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:37

sflj schreef:
mijn zadel is op maat gemaakt dus dat zou betekenen dat ik zonder pad zou kunnen rijden?
Volgens mij heeft dat toch wel een beetje functie van een schokdemper.
Als het paard beweegt, beweegt het zadel natuurlijk altijd wat t.o.v de paarderug.
Het schaap wat eronder zit is niet te vergelijken met de kussens van een engels zadel dus.
Passen doe je natuurlijk wel zonder pad.
Ben nog wel benieud wat voor zadel het is.

als ik het zo lees, dan staat dat er niet. Er staat dat je mét een customzadel voorzien van een dikke schapenvacht met een goede blanket kunt rijden. Dat is volgens mij iets anders.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:19

MLoeser schreef:
sflj schreef:
wáárom koop je een westernzadel als je niet weet hoe je op moet zadelen? Neem aan dat ie dan ook niet op t paard gepast is?

Doen wel meer mensen, voornamelijk recreatieruiters... Maar helaas kopen ze vaak goedkope rommel dat niet past, en gaan ze er dan toch mee rijden omdat ze niet zien dat het niet past.

mag ik vragen waarom je hier met nadruk recreatieruiter noemt? Ik koop mijn zadel ook gewoon bij een proffesionele zadelmaker. Dus ja er zijn mensen die zoals jij dat noemt geen goedkope rommel kopen dat niet zou passen. Ik ben ook een recreatie ruiter maar dat betekend niet per definitie meteen dat ik niet passende spullen op mijn pony leg.
Ik ben een recreatieruiter dat zuinig is op haar dier.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:36

@Cleo
denk niet dat je je zo aangesproken moet voelen, zo word het namelijk niet bedoelt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:13

HAR --> WN-TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:57

Ik ben voorstander van een stevige pad en die hoeft dan niet zo dik te zijn Haha!
Het gaat er om wat je aan dikte overhoudt na indrukken, niet wat de uitgangsdikte is.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:41

Dit was dus ook een van de redenen waarom ik vroeg of het altijd zonder pad kon? vroeg het me gewoon af. Er zit namenlijk een dikke wollen laag onder dat zadel en mijn vriendin heeft erop gereden zonder pad om te kijken of hij goed lag.
Het leek mij voorzelf sprekend dat dit zo nu en dan ook kon doen.
Nu ik hoorde dat de boom vrij hard is etc lijkt het me niet zn strak plan. Wat vinden jullie het beste pad? Ik zat namenlijk aan die neoporeenen van divoza te denken..
Laatst bijgewerkt door Beautifulyou op 01-10-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:43

ik raad neopreen af omdat deze pads niet meevormen met paard z`n rug

ik zweer zelf bij Reinsman contourpads Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:45

Persoonlijk ben ik een voorstander van dik vilt, dat dempt goed en neemt vocht op. Ook niet alle paarden kunnen tegen neopreen, maar ze zijn wel makkelijk schoon te maken en de demping is er niet minder om.

Een gecontourde pad ligt vaak idd beter onder een zadel.,

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:46

Nee dat zal best, maar zo kwam het toch wel even over, moet je je voorstellen dat het omgedraaid is, snapje?

Zack schreef:
@Cleo
denk niet dat je je zo aangesproken moet voelen, zo word het namelijk niet bedoelt.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:47

De wat? sorry hoor, waar koop je die Clown
mirgino schreef:
ik raad neopreen af omdat deze pads niet meevormen met paard z`n rug

ik zweer zelf bij Reinsman contourpads Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:51

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:54

Afbeelding

zo`n pad ,ik heb er een paar van ,ik vind ze erg fijn.

deze kan je bijna in elke westernshop kopen.

ik heb hem via een website,kijk ff via google

deze pad is 76 euro.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:25

Hardstikke bedankt! dan ga ik daar naar opzoek!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:49

N_Roos18 schreef:
Nee dat zal best, maar zo kwam het toch wel even over, moet je je voorstellen dat het omgedraaid is, snapje?

Ik ben zelf ook een recreatie ruiter (beginnend western)
En ik voel me ook niet aangesproken Knipoog

@DD
Ik zoek ook zo een pad (vilt/neopreem) maar ze zijn allemaal te lang voor Zack Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:23

@Zack: niet leuk, maar dan moet je er gewoon een stukje afhalen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:57

weet jij toevallig wat de kortste maten zijn?