[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:18

Je zit er echt wel minder stabiel in dan een dress zadel vind ik zelf....

ik heb ook een wintec isabell werth cair, je zit daar heeel stevig in, je word echt een beetje in die dressuurhouding gedrukt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:20

Bij mij was de barefoot funest voor mijn houding. En daarmee uiteindelijk ook voor het lopen van mijn paard.
Dat zat hem niet in het stabiel zitten, maar in het feit dat het te breed voor mij was.
Mijn paard liep dus meteen beter onder een boomzadel en ik zit er ook beter op.
Maakt niks uit, de barefoot had zijn doel al gediend :D En nu is er iemand anders blij mee :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:53

pmarena schreef:
De meeste mensen gaan JUIST boomloos omdat hun paard dan vrijer en ruimer kan bewegen :P
En juist omdat het met een soepel zadel / close contact beter uit te zitten is dan op zo'n "harde bult" boven het paard.

Jullie reacties zijn dus best wel opvallend eigenlijk ! :)
Misschien had ik er even bij moeten zetten dat ik al een half jaar lichamelijk niet in orde ben en het paardrijden me soms erg veel moeite kost ;( Maar ik blijf er wel bij dat waneer je paard een fijne vlakke beweging heeft boomloos een stuk fijner zit dan op een paard met veel schwung in zn lijf tijdens het bewegen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:03

Ik lazer veel makkelijker van een dressuurzadel af dan van mijn BF, daar zit ik echt als een huis in. Juist omdat je onafhankelijk moet zitten doordat je geen steun hebt.

Ik heb een... Bob Marshall gekocht. Tenminste, als hij past. Kwam er eentje tegen, en ik zie de Freemax nog niet zo snel gebeuren. Lange levertijd, moeilijk te testen ivm afstand...
En mijn BF verliest na vijf jaar intensief rijden zijn steun, hij wordt eng dun. Daarnaast valt hij ietjsepietje uit elkaar hier en daar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:05

Misschien ligt het er ook aan dat ik zowat geboren ben in een dressuurzadel, moest heel erg wennen aan boomloos! Zit zo anders!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:12

Pmarena, ik moet hun meing toch delen.
Ik ben ook weer terug op een boomzadel en mijn paard loopt er heerlijk mee.
Ik kan ook niet lekker zitten in een boomloos, ga een soort vage stoelzit krijgen en vind de Barefoot erg onstabiel om in te zitten.
De BM vindt ik qua stabiliteit een stuk fijner en de stoelzit is een stuk minder maar toch blijf je in die houding gedwongen worden.

VivaLavida, ik ben ook geboren in een dresuurzadel en volwassen geworden in een westernzadel maar kan ook niet lekker zitten op een boomloos....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:27

Ja, ik kan nu wel lekker zitten maar het was erg wennen. Moet zeggen dat ik in mijn eigen boomloos western wel stabieler zit als bijv op de barefoot western.
ga wel liever een lange rit maken op de boomloos western dan met mijn dressuurzadel hoor haha... krijg je zo'n pijnlijke rug/kont van :P

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:49

ik stapte ooit op een boomloos zadel....en wil niet anders meer, heb een BM, wat een genot :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:35

@Berdien!!!!

Heb je dan miss eindelijk een BM gekocht?

Wat leuk voor je, ben erg benieuwd naar de pic's als hij past!

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

@vivelavida: ik heb dus ook zo'n draver, alle kanten ga ik op! Ik heb nu een BR dressuurzadel op haar, en dat gaat op zich wel aardig. Alleen voor het buitenrijden vind ik dat dus niet zo fijn. Helaas is ze uit mijn Pullman westernzadel gegroeid en centjes voor een nieuwe Pullman (geloof dat die nieuw ergens bij 3000 beginnen ofzo) is er even niet.
De Randolls die ik als alternatief heb aangeschaft vind ik te ruim zitten en daardoor te wiebelig (met alle gevolgen van dien). Moet dus nu eerst de Pullman en de Randolls verkopen of inruilen.
Omdat ik ook nog een Welsh heb (ook uit de Pullman gegroeid helaas) wil ik dus graag een zadel dat op beide past en dan kom ik echt uit op een boomloos. Voor de normale westernzadels is hun bouw namelijk te verschillend.

Ga vanmiddag maar eens bellen met Arthur en informeren naar de inruil mogelijkheden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:41

@Loes: Ja! *\o/* Mits hij past dan he ;)

Blijf de Freemax echt heel mooi vinden, maar helaas helaas, dat ging hem gewoon niet worden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:11

Ja ik vind het echt cool voor je, na al dat wachten hoop ik dat het nu past!

Ja die Freemax......wie weet over enkele jaeren want het concept is gewoon leuk, maar ook ik heb verder helemaal niets meer vernomen en twijfel ook of er wel Nederlanders zijn met dit zadel?

Maar goed ik had me er toch al bij neergelegd aangezien ik van Arthur door kreeg dat het best lange zadels zijn en dan is het voor Wodan toch not done.....maar dat wisten we a3 :+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:50

Is dit zadel nu al ergens uitprobeerbaar en leverbaar? Ik heb een BM, tot grote tevredenheid van mijn paard (ik heb eerst verschillende boomzadels geprobeerd, maar die verdroeg hij niet, ook niet als ze met de kale boom waren ingemeten). Ik heb zelf alleen het probleem dat het breedste punt van mijn paard net boven mijn knie zit, waardoor ik mijn tenen naar buiten moet draaien om mijn kuit aan mijn paard te krijgen...Ik ben nu dus op zoek naar iets anders wat mijn paard zou kunnen verdragen, maar waar ik wat beter op kan zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:35

Volgens mij is het zadel wel uitprobeerbaar uit Arther Suzanne. Ze zijn ook al leverbaar, al schijnt de levertijd enorm lang te zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:37

Suzanne, wat jij beschrijft herken ik ook. Mocht je het zadel uitgeprobeerd hebben zou je jouw bevindingen dan willen delen?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:48

Ik heb een mail gestuurd naar Arthur's, ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:53

Oh als je hem probeert Suzanne ben ik ook wel erg benieuwd!!!
Ik vind de BM nog steeds súper! Had er 2, voor mn ene paard is het echt dé oplossing. Zij liep niet lekker onder boomzadels en met de BM loopt ze heerlijk.
De ander heb ik ermee ingereden, ging super, maar nu ik intensiever train met hem, wordt hij na meer dan 2 dagen achtereen rijden gevoelig op zn rug. Voor hem heb ik nu een Equiflex, rij er nu een week mee naar volle tevredenheid. Hoop dat dat zo blijft! :j Maar gossie zeg...t zit wel erg hard als je de BM gewend bent. :+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:57

Ik krijg teruggemaild dat ik even moet bellen, dat doe ik dan maar morgen, nu lukt ff niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:01

Ben benieuwd!!! :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:22

Ja en anders ik wel, ben ook heel benieuwd naar de afwerking endergelijke!

Eigenlijk moet je wel foto's maken dan he ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:07

-O- -O-
De BM was te lang ;( Zadel kwam tot op haar heup, dus dat is écht te lang.
Enige optie is dus een round skirt BM, of misschien toch de FreeMax? Komt die ook in de round skirt versie?

En anders.. anders komt als mijn BF écht uit elkaar valt gewoon een nieuwe BF, want die past tenminste wel :+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:34

Oh wat jammer Berdien! Ik ben niet aan bellen toe gekomen vandaag...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:50

oww jammer berdien...
heb je de roundskirt al uitgeprobeerd?( en weet je toevallig hoe lang deze is?)
al heb ik de hoop voor mijn paard een westernzadel te vinden al opgegeven....(cheyenne maat 1 past net maar houd niet over...)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:02

Ahhh Berdien dat meen je niet!
Ik ken het probleem, bij Wodan gaat het ook niet.

Arthur heeft toendertijd tegen mij gezegd dat de Freemax neit geschikt was voor korte ruggen aangezien het zadel aanzienlijk lang is, roundskirt model was er toen nog niet maar wat niet is kan nog komen.........

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 15:41

Een 'gewone' BM, dus geen showmodel, díe past wel :j Eens zien of ik daar een foto van heb.
Afbeelding
Alleen moesten de beugels nog net een gaatje of wat langer :))

Terwijl het zadel wat ik dus op het oog had:
Afbeelding
Hier op Jessie, echt té lang was :\ :\

Dus ik dacht, een 16" BM, roundskirt, geen showmodel en klaar is Klara :D