[WN] Welke Bob Marshall zou jij laten maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:40

Oeh <3 , mooi zadel Rije!!!

Ik denk dat ik bijna dezelfde zou willen maar dan basket weave. Helaas is mijn bips groter dan de jouwe en mijn paardje korter... mijn (voor mij passende) zadel is voor haar te lang dus voor mij geen nieuwe BM -O-

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Welke Bob Marshall zou jij laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:53

Hoeveel cm kun je op jouw paard kwijt dan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:56

Moeilijk te zeggen aangezien de Bob Marshalls andere maatvoering hebben. Ik heb nu een endurance 16inch geloof ik (of 16,5) en die is dus te lang. Maar mijn 16inch barrelracer (montana 177) boomzadel past qua lengte makkelijk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:59

Ja na het meten van mijn oude en mijn nieuwe zadel viel het mij ook op dat mijn nieuwe roundskirt zelfs nog 4 cm langer is dan mijn oude double skirted trail: die is maar 66 cm lang. Had ik niet gedacht.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:11

Nou op de foto's leek het prachtig te passen hoor!
Ik zal morgen op stal eens meten, ik weet niet eens hoe lang mijn zadels zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:11

@rije: hoeveel inch is de seat ??

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:16

15,5"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:14

Vreemd dat ie dan langer is. Hij zou nu dus 70 cm zijn ??

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:19

:j

Ik vind het ook opvallend, want je zou toch zeggen dat een double skirt sowieso langer is dan een roundskirt... Vooral ook omdat het leek dat er heel veel 'loos' leer achter de seat zat van mijn oude trail.

Het maakt verder niet uit, want het ging me om de vorm van de roundskirt, maar wel opvallend :j

Hij heeft natuurlijk al wel een extra halve inch in de seat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:43

Dat zou niets mogen uitmaken. Die van mij is 16,5" en die is ook 66 cm.
Voor zover ik weet worden BM's pas vanaf 17" op een langere 'pad' gebouwd.
Vandaar dat ik vroeg naar die maat. :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:50

Ah vandaar. Hmmm. Dan blijft het vreemd. Nou ja, ik vind het niet erg genoeg om de boel terug te sturen :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:50

Hij is mooooooooooi Rije :9 Ik zit me nog te bedenken hoe de nieuwe moet gaan worden :o Ik ben nog steeds helemaal weg van de oak leaf. Ik zit alleen met dr rigging, en ik vrees dat ik een vreselijke discussie met ze aan moet :x Ik ben al een poosje aan het dokteren hoe het moet gaan worden, nu maar hopen dat ze mee willen spelen. Dat klantvriendelijk geloof ik niet meer zo in ;)

Sallandval imo moet je gewoon eens contact opnemen met Alida. Wie weet is er wel een mogelijkheid een BM met wat kortere skirts te laten maken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:15

Zou er geen verschil zitten in lengte tussen de verschillende typen zadels? Volgens mij zijn barrelracing zadels over het algemeen korter, de basispad lijkt me op de foto's ook kleiner bij de barrelzadels? Misschien dat er ook verschil zit in andere typen? Welk type had je Rije en welke heb je nu?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:17

Volgens mij worden alle BM's van zitmaat 14 t/m 16,5" op dezelfde 'pad' gemaakt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:18

Miscshien moeten we een keer een BM kijk en vergelijk meeting houden LOL.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:29

Ik ga mee! :D

Het is een deluxe endurance. Mijn oude was een trail. Dacht ik. Maar zelfs Alida durfde dat niet met zekerheid te zeggen toen ze hem zag. Dus misschien is het wel iets heel bijzonders :))

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:20

Even een vraagje. Ik ben aan het rondkijken voor een zadel en heb een aantal keer op een bob marshall gereden. Vind het erg fijne zadels. Maar hoe zit het met de drukverdeling?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:24

Hoeveel weeg je ?? Onder de 70 kilo zou ik me niet zo druk maken over drukverdeling :)

De ene BM is de andere niet. Je hebt erbij met redelijk stugge zittingen en anderen zijn zo slap die klappen dubbel als je ze op de knop zet. Logisch dat de laatste soort minder drukverdeling heeft dan de eerste :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:24

En daarbij staat of valt een boomloos zadel met een goede pad eronder.

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:40

Weeg 55 kilo. Dus dan gaat het wel goed komen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:19

Ik ga toch op zoek naar een boomzadel dus als dat lukt verkoop ik mijn BM.

Ondanks dat je licht bent zou ik toch een goede pad eronder kiezen. Ik heb een haf pad gehad en die vulling kun je indrukken, bij een skito pad niet dus die verdeeld de druk veel beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:21

Op zich is dat niet zo te zeggen, stevig / vormvast hoeft zéker geen comfortabelere drukverdeling te geven dan veerkrachtig / flexibel, het is zaak om de juiste balans tussen die 2 te vinden :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:08

Die skito geeft wel wat mee maar niet zo makkelijk als bijvoorbeeld de haf pads, het werkt als traagschuim. Dus als je erop drukt of gaat zitten drukken de inlages wel in maar zo weinig dat je nog voldoende demping heeft. Met een hele flexibele pad met zachte vulling heb je dat niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:11

Ik heb ook 2 Skito-pads gehad :j

Met de blauwe vulling, een behoorlijk stevige soort traagschuim was dat.
Best wel planken eigenlijk totdat ze warmer en zachter worden onder druk en lichaamswarmte.

Ik vond de Skito's erg mooi van kwaliteit maar niet comfortabel: de inlages tilden de rugbies niet op waardoor die alsnog heel dicht op de ruggengraat en schoft kwam te liggen....echt heel suf en zonde dat de inlages er aan de bovenkant uitstaken in plaats van aan de onderkant -O-

Zal niet zeggen dat ze allemaal zo zijn maar de 2 die ik heb gehad dus wel allebei helaas.
Ook wat dat betreft is het dus weer zo dat niet 1 soort zadel, pad of inlages het beste is voor alle paarden.

Mijn paardje reageert het beste op inlages die een goede balans hebben tussen stijfheid voor extra drukverdeling en ook veerkracht waardoor puntbelasting geabsorbeerd wordt.

Alleen stijfheid doet de truc niet, alleen zachtheid ook niet, maar een goede combinatie van die 2: +:)+

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:50

pmarena schreef:
Op zich is dat niet zo te zeggen, stevig / vormvast hoeft zéker geen comfortabelere drukverdeling te geven dan veerkrachtig / flexibel, het is zaak om de juiste balans tussen die 2 te vinden :)

inderdaad!
Hout verdeelt druk bv erg goed omdat het een solide materiaal is.
Maar aangezien de rug van het paard niet vlak is maar gebogen moet je dat aspect van hard en zacht niet zo precies nemen. Aangezien de fysica eronder ook helemaal anders is.
Solide materialen moeten helemaal goed aansluiten willen ze de druk gelijk verdelen. Maar dit is natuurlijk niet mogelijk.
Materialen die zacht zijn kun je buigen naar de buiging van de rug (in 3 dimenties).
Denk maar aan rubber: is erg goed schokabsorberend en toch buigzaam en flexibel.
Zelf gebruik ik onder mijn bob marshall een vilten pad van 1" dikte. Vilt zorgt ervoor dat de drukpunten omgezet worden en veranderd worden in circulare zones van druk. Bij een dik genoeg materiaal worden de veschillen in druk tussen deze circulaire zones zo miniem dat ze verwaarloosbaar klein zijn.
De inwerking van een puntdruk is veel intenser dan van een groot oppervlak waar druk wordt over verdeeld. Denk maar aan de druk die je voelt als je met je blote voet op een naald stapt. maar als het gaat om 1000den naalden kan je er best overstappen zonder enige pijn te ervaren.
Dus de mensen die beweren dat je boomloos zadel niet in staat is om druk te verdelen omdat het flexibel zijn die kijken enkel naar de drukverdeling op een recht vlak oppervlak en niet op een oppervlak die in alle dimenties onregelmatig is.

Ik zou altijd kiezen voor een goeie pad onder een boomloos zadel, of je nu 55 kg weegt of 120 bij wijze van spreken. Aangezien je toch wenst dat je paard onder alle comfort in staat is om te doen wat de ruiter van hem verlangt.