[WN] Positie westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:02

Het enige wat ik er over kan zeggen: blijf kritisch over wat een zadelverkoper schrijft op zijn site. De beste man verkoopt vast geen boomloze of equiflex achtige zadels of wel?
Je moet het zien als een mening, een mening van iemand die er zelf baat bij heeft om te verkopen.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:52

Wendy schreef:
Het enige wat ik er over kan zeggen: blijf kritisch over wat een zadelverkoper schrijft op zijn site. De beste man verkoopt vast geen boomloze of equiflex achtige zadels of wel?
Je moet het zien als een mening, een mening van iemand die er zelf baat bij heeft om te verkopen.

Tja, de man is wel een zeer goeie zadelmaker, Green Distance verkoopt deze zadels ook (Guichard trekkingzadels). Hij breekt niets af, hij noemde de voor-en nadelen van de bepaalde type bomen. Persoonlijk ben ik geheel akkoord met wat hij schrijft. HIj heeft het ook niet over equiflex, maar over flexibele zadelbomen in het algemeen, die soms gebruikt worden in duurdere type westernzadels. Ik heb equiflex zelf als voorbeeld genoemd, da's slechts 1 van de zovele type flexibele bomen.

PridesRanch

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:27

Ik moet zeggen dat ik inmiddels niet meer zou kunnen zeggen wie er nou écht verstand van westernzadels hebben en wie vinden dat ze er verstand van hebben. Ik vind het zo gevaarlijk dat er ook mensen op hun website de waarheid prediken terwijl ze daar totaal het inzicht en de ervaring voor missen. Als je als ruiter naar info zoekt kan je op die manier volledig op een verkeerd spoor worden gezet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:21

Wendy schreef:
PRECIES!!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:27

Vandaag gaan afspreken voor paar wandeltochten en die man rijdt met een stockzadel. Zouden deze ook bestaan voor korte Haffies zoals de mijne? Is gewoon een tussenoplossing, om vaster te zitten als hij bokt, of zijn stockzadels niet gemaakt voor korte, dikke Haflingers?

Heb er ondertussen zelf ene gevonden, de Bushmaster poley, helaas voor mijn budget weeral niet haalbaar...
http://www.stocksattel.biz/
Laatst bijgewerkt door Shakir op 10-04-09 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:29

bubbels schreef:
Ik moet zeggen dat ik inmiddels niet meer zou kunnen zeggen wie er nou écht verstand van westernzadels hebben en wie vinden dat ze er verstand van hebben. Ik vind het zo gevaarlijk dat er ook mensen op hun website de waarheid prediken terwijl ze daar totaal het inzicht en de ervaring voor missen. Als je als ruiter naar info zoekt kan je op die manier volledig op een verkeerd spoor worden gezet.

Hij maakt trekkingzadels. Is Guichard sellier, maakt zadels op maat. Is zeer gekend in frankrijk, hier minder. Gaat vooral over trekkingzadels en niet echt westernzadels. Heb nu vernomen dat ik totaal verkeerde keuze gemaakt heb om westernzadel te nemen om trektochten te doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:53

Een equiflex is zeker weten geen compromis tussen boom en boomloos. Heb diverse boomlozen gereden, diverse boomzadels en heb voor mijn beide paarden een bewust gekozen equiflex. Dit omdat ik KWPN-ers heb waar ik western mee rijd. En vanaf het begin is duidelijk dat met name de lengte buiging veel makkelijker en soepeler gaat met een equiflex op mijn paarden dan met een boomzadel.

Van de boomlozen komt alleen de BM voor mij echt in aanmerking, vooropgesteld dat de fenders een stuk worden terug gezet. Maar de BM heeft vind ik nadelen op paarden met relatief veel beweging en als je de keuze maakt op relatief veel verschillende onderdelen te trainen. Het zit gewoon niet lekker en stabiel als je probeert reiningonderdelen te oefenen. Maar los daarvan vind ik het een prima alternatief.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:04

Shakir schreef:
Heb nu vernomen dat ik totaal verkeerde keuze gemaakt heb om westernzadel te nemen om trektochten te doen.
En dit komt van die meneer vandaan die trekkingzadels maakt :) Dat zou dus niet zo verwonderlijk zijn.

In Amerika, wat je toch rustig 'het' land van de Trailrides kunt noemen, rijdt 80% van de mensen op een westernzadel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:12

Het blijft jammer dat ze al die info niet vóór het kopen van een passend zadel heeft gezocht ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:15

DubbelDun schreef:
Shakir schreef:
Heb nu vernomen dat ik totaal verkeerde keuze gemaakt heb om westernzadel te nemen om trektochten te doen.
En dit komt van die meneer vandaan die trekkingzadels maakt :) Dat zou dus niet zo verwonderlijk zijn.

In Amerika, wat je toch rustig 'het' land van de Trailrides kunt noemen, rijdt 80% van de mensen op een westernzadel.

idd
wilde hier al op reageren , maar wat een onzin

duidelijk een verkoper die praat naar eigen straatje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:52

Nou áls het van hem komt kan ik die reactie érgens wel begrijpen; western blijft hier nu eenmaal de 'vreemde eend' en 'wat de boer niet kent'.... :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:37

_O- nee australians zijn "normale"zadels :')
daar heb je ook nog zoveel verschillende types in
ook die zonder kussens western boom etc etc

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:36

rapido schreef:
Het blijft jammer dat ze al die info niet vóór het kopen van een passend zadel heeft gezocht ;)

Ik had deze info wel, blijkbaar begrijp je niet dat ik op het moment dat de verkoper kwam passen ik vertrouwde op de verkoper...dit lijkt er echt niet in te gaan bij jou hé :+ ...ik heb echt geen geld voor zo'n dure trekkingzadels die 1500 en meer gaan. Hoop dat je nu toch wel eens begint te snappen. Precies of het mijn fout is dat dit zadel niet past, het is de verkoper in eerste plaats die dat moest zien, anders moet hij maar geen zadels verkopen. Zou bij de wet verboden moeten zijn!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:55

nickyu schreef:

idd
wilde hier al op reageren , maar wat een onzin

duidelijk een verkoper die praat naar eigen straatje[/quote]

Neen, helemaal niet, ik heb nog nooit met die man gesproken... ik heb het niet van 1 iemand, maar van enkele mensen die grote trektochten maken en inderdaad begonnen zijn met een westernzadel, maar zeer snel overgeschakeld zijn naar iets anders...
Een westernzadel moet zeer goed passen begrijp ik nu, als het over zo'n groot deel van de rug ligt. Met die zever van een westernzadel past altijd moet je bij mij niet meer afkomen.
Die mensen die trektochten maken, waar ik me bij wil aansluiten hebben me gezegd dat het gewicht wel degelijk voor problemen kan zorgen, zeker als je alle bepakking erbij rekent kan het zwaar uitkomen voor de rug van je paard, tenzij je met een boerepaard rijdt natuurlijk.
Ik dacht ook in eerste instantie dat een westernzadel erg geschikt was voor trektochten omdat de cowboys vroeger ook grotere afstanden aflegden en daarom had ik er ook 1 gekocht...

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:01

nickyu schreef:
_O- nee australians zijn "normale"zadels :')
daar heb je ook nog zoveel verschillende types in
ook die zonder kussens western boom etc etc

Ik begrijp je reactie niet en wat je zo belachelijk vindt...ik vroeg gewoon waar er stockzadels te verkrijgen zijn voor kortere pony's voor een REDELIJKE prijs. Merendeel van deze zadels die ik zie zijn veel te lang voor Haflingers en lijken de ganse rug te overdekken, wat dus niet echt de bedoeling is. Ook liggen ze soms veel te hoog langs voor. Neen, ik heb er nog geen gevonden voor een redelijke prijs die geschikt zijn voor m'n Haflinger. De stockzadels die wél in aanmerking komen die ik tot nu toe gevonden heb zijn ongelofelijk duur, dus ik weet echt ook wel dat er verschillen bestaan.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:05

rapido schreef:

Tja, moest iedereen alles weten en geen fouten maken, had onze geschiedenis er ook gans anders uitgezien...vind ik echt een rotopmerking en zich wentelen in het leed van anderen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:33

shakir

ik geloof echt never nooit niet dat de zadel passer
tegen jou heeft gezegd dat een western altijd past zoals jij schrijft ..
en weet ook zeker dat deze gekeken heeft of het paard fijn beweegt
onder het zadel

mijn reactie was op dubbeldun daar
australians in de regel geen zadels zijn die je
in alle vormen en maten bij de 1e de beste ruitershop zult vinden
maar dat weet dubbeldun ook

antwoord op je vraag ...
nou simpel oa bij ons
en voor de bredere types laten we regelmatig zelf iets maken
daar voor de kortere bredere types en betaalbaar
er erg weinig op de markt is
of je moet een met western boom zonder kussens hebben

maar australians zijn niet kort
en hebben typen met kussens , kussens die uitsteken
de kortere hebben western bomen
en geen kussens
zelfde wat je nu hebt alleen dan niet + dat stukje leder er achter waar geen druk niks niet komt
maw .. korte australians zeker voor een normaal bedrag zijn heeeeeeeeel erg schaars

beste zadel voor trektochten ?
een zadel wat niet hinderd bij paard en ruiter
voor de een is dat een western bij de ander een vzh of een australian
of een boomloos

je zegt gewicht van de tassen
kwestie van degelijke tassen met een tassen dek
en goed gelijk bepakken

wij zijn 4 dagen op pad geweest met een australian
en mijn maatje had een vzh
maar ken ook mooie verhalen van mensen
op trektoch met boomloze zadels

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:46

nickyu schreef:
shakir
ik geloof echt never nooit niet dat de zadel passer
tegen jou heeft gezegd dat een western altijd past zoals jij schrijft ..

mijn reactie was op dubbeldun daar
australians in de regel geen zadels zijn die je
in alle vormen en maten bij de 1e de beste ruitershop zult vinden

antwoord op je vraag ...
nou simpel oa bij ons
en voor de bredere types laten we regelmatig zelf iets maken
daar voor de kortere bredere types en betaalbaar
er erg weinig op de markt is
of je moet een met western boom zonder kussens hebben

maar australians zijn niet kort
en hebben typen met kussens , kussens die uitsteken
de kortere hebben western bomen
en geen kussens
zelfde wat je nu hebt alleen dan niet + dat stukje leder er achter waar geen druk niks niet komt
maw .. korte australians zeker voor een normaal bedrag zijn heeeeeeeeel erg schaars

beste zadel voor trektochten ?
een zadel wat niet hinderd bij paard en ruiter
voor de een is dat een western bij de ander een vzh of een australian
of een boomloos

je zegt gewicht van de tassen
kwestie van degelijke tassen met een tassen dek
en goed gelijk bepakken

wij zijn 4 dagen op pad geweest met een australian
en mijn maatje had een vzh
maar ken ook mooie verhalen van mensen
op trektoch met boomloze zadels

Thx voor je antwoord ;-)
Zucht, ik heb zoveel gelezen, opgezocht, gehoord dat ik het bos niet meer door de bomen zie en onzeker geworden ben. Nét door dat allemaal op te zoeken word ik zo verward, daarom word ik geprikkeld als ik Rapido haar opmerking telkens zie terug komen.
Feitelijk zou je dat allemaal eens moeten kunnen proberen, maar dat kost helaas geld. Spijt me als ik hier onzin zou verkopen, is echt m'n bedoeling niet...
Mocht iemand zeggen, hier, een zadel voor jou en het past en geen probleem op trektocht, wel ik zou dolgelukkig zijn! Iemand die voor mij beslist, want ik ken er echt niets van.
Degene die de trektochten leidt (man die al heel z'n leven rijdt, military's gereden heeft en al meer dan 20 jaar op trektocht gaat), had vroeger een westernzadel, die heeft dan een stockzadel gekocht van wintec, de pro, maar die zal gegarandeerd ook te lang zijn voor mijne Haf. Voor mij is de stock de ideale oplossing omdat ik dan misschien wel eens zou blijven zitten als hij bokt, tenminste als het zadel dan op z'n rug blijft liggen, maar de kans acht ik klein dat ik zo'n zadel vind beneden de 1000 euro.
Dus volgens u zal een stockzadel ook moeilijk te vinden zijn dat past?
Boomloos, graag, maar dan zit ik met al die verhalen in m'n hoofd van rugproblemen en drukplekken...
Enige boomloos waar ik zoveel goeds van hoor is Bob Marshall en iemand hier op bokt heeft er eentje te koop (prachtig zadel), maar is weeral dat geld die probleem is. Zou Bob Marshall ok zijn voor een trektocht (ikzelf weeg 60-63 kg)? Misschien zou dit beste oplossing zijn en moet ik maar proberen aan het geld te komen op een of andere manier.
Die trekkingzadels, zoals daar zijn: Guichard Sellier en die van outfitter zijn géén optie, omdat ze te duur zijn en moet er te lang op wachten, vrees dat de zomer dan voorbij zal zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:41

Beste Shakir, Ten eerste ben ik zelf druk bezig mij te wentelen in mn eigen leed!! Verder zie ik in jouw berichtjes steeds terug dat je dan zus en dan weer zo hebt gevonden op internet en je je aardig verdiept in het ,,zadel,, en alles wat er bij komt kijken. Je zegt nu omdat je geirriteerd bent door mijn opmerking dat je dat al voor het kopen van je probleem zadel hebt uit gezocht, hoe kun je dan zo de mist in zijn gegaan tijdens de koop van je zadel!? Je schrijft ook flink in de stress te zitten door het hele geval en krijgt dan van mij de tip (en van nog een andere bokker) je zadel in te ruilen bij iemand die er echt goed verstand van heeft zodat je van het hele gezeur af bent. Vervolgens ben je weer geintresseerd in de pasmal en in 2e hands zadels van andere bokkers, boomloos enz... terwijl je ook weer schrijft er geen geld voor te hebben. In mijn ogen kom je nogal besluiteloos over! Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik dan juist het zadel in ruilen! Je zegt bij Arthur het volledige bedrag terug te kunnen krijgen tijdens een ruil (bijzonder!!) Nou als dat zo is zou mij dat ritje daar naar toe zeker de moeite waard lijken!!(met of zonder paard) Dus waarom maak je het jezelf nou zo moeilijk. Ik wens je veel succes verder.Maar dat moet met al die kennis die je nu hebt geen probleem meer zijn lijkt mij!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:50

De BM is naar alle waarschijnlijkheid ook te lang voor de rug van jou haf, er werd hier eerder al aangegeven dat de zo 66 cm lang zijn, dit is over het algemeen (veel) te lang voor een haf.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:02

rapido schreef:
Beste Shakir, Ten eerste ben ik zelf druk bezig mij te wentelen in mn eigen leed!! Verder zie ik in jouw berichtjes steeds terug dat je dan zus en dan weer zo hebt gevonden op internet en je je aardig verdiept in het ,,zadel,, en alles wat er bij komt kijken. Je zegt nu omdat je geirriteerd bent door mijn opmerking dat je dat al voor het kopen van je probleem zadel hebt uit gezocht, hoe kun je dan zo de mist in zijn gegaan tijdens de koop van je zadel!? Je schrijft ook flink in de stress te zitten door het hele geval en krijgt dan van mij de tip (en van nog een andere bokker) je zadel in te ruilen bij iemand die er echt goed verstand van heeft zodat je van het hele gezeur af bent. Vervolgens ben je weer geintresseerd in de pasmal en in 2e hands zadels van andere bokkers, boomloos enz... terwijl je ook weer schrijft er geen geld voor te hebben. In mijn ogen kom je nogal besluiteloos over! Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik dan juist het zadel in ruilen! Je zegt bij Arthur het volledige bedrag terug te kunnen krijgen tijdens een ruil (bijzonder!!) Nou als dat zo is zou mij dat ritje daar naar toe zeker de moeite waard lijken!!(met of zonder paard) Dus waarom maak je het jezelf nou zo moeilijk. Ik wens je veel succes verder.Maar dat moet met al die kennis die je nu hebt geen probleem meer zijn lijkt mij!

Ik heb nog geen pasklare oplossing, daarom ben ik besluitloos, denk dat dat in dit geval normaal is als iedereen iets anders zegt :D, van het zadel past wél en is niet te lang, tot het zadel past helemaal niet... eerlijk gezegd denk ik niet dat ik de enige zou zijn die twijfelt :D
Arthus was een optie, als er van de verkoper geen oplossing komt, want ik denk dat het beste is, in eerste instantie om met de verkoper verder te werken (want Arthur woont een heel eind van mij en de Haf kan niet mee), maar...dan gaan we weer in een prijscategorie hoger van zadels, dus laat ons zeggen de Montana en Continental, weeral geld bijleggen die ik nu niet heb. Het was Arthur zelf die me om een mal vroeg, omdat de Haf niet meekan naar daar (nog een bijkomend probleem), daarom leek die mal me wel wat, maar iemand raadde dit weer af, omdat die mal geen garantie is, dus dat ook weeral niet...
Waarom het mis gaat als ik dan toch al die zaken heb opgezocht op internet? Denk je nu echt dat je een volleerd zadelkenner wordt door te lezen op internet??? Dat je precies weet hoe een zadel moet liggen, helaas pindakaas, da's nogal simpel geredeneerd vind ik...en daarbij, wat echt goed is, is onbetaalbaar voor mij en dat zou maatwerk zijn.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:05

Swift schreef:
De BM is naar alle waarschijnlijkheid ook te lang voor de rug van jou haf, er werd hier eerder al aangegeven dat de zo 66 cm lang zijn, dit is over het algemeen (veel) te lang voor een haf.

Zie je wel, daar zei ik het al, iedereen zegt iets anders, om GEK van te worden :D :D ... dacht dat boomloos zadel die te lang was niet gaf omdat de druk alleen komt waar je zit???????????
1 ding heb ik wel bijgeleerd in dit topic, iedereen heeft een eigen mening...en die is blijkbaar nooit objectief!!
AAARGH... }>

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:16

Een te lang zadel is (naar mijn mening inderdaad :D) nooit goed voor je paard. Bij boomloos komt er in principe geen druk daar waar je niet zit maar dit hangt ook weer samen met de stugheid van het zadel (weet niet hoe dit met BM zit, rij zelf Barefoot) maar een te lang zadel kan wel schuurplekken geven doordat je paard er steeds onder door beweegt.

Objectieve meningen bestaan niet, daar zijn het meningen voor :) Ik heb wel het idee dat je je nog niet echt een beeld hebt gevormd van je wensen en eisen, zodra je dat voor jezelf 100% duidelijk hebt, en ook duidelijk weet wat voor jou het zwaarste weeg kun je makkelijker een keuze gaan maken.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:25

Swift schreef:
Een te lang zadel is (naar mijn mening inderdaad :D) nooit goed voor je paard. Bij boomloos komt er in principe geen druk daar waar je niet zit maar dit hangt ook weer samen met de stugheid van het zadel (weet niet hoe dit met BM zit, rij zelf Barefoot) maar een te lang zadel kan wel schuurplekken geven doordat je paard er steeds onder door beweegt.

Objectieve meningen bestaan niet, daar zijn het meningen voor :) Ik heb wel het idee dat je je nog niet echt een beeld hebt gevormd van je wensen en eisen, zodra je dat voor jezelf 100% duidelijk hebt, en ook duidelijk weet wat voor jou het zwaarste weeg kun je makkelijker een keuze gaan maken.

Pfff...ok dan, geen BM...
Ik wil een trekkingzadel, waar m'n haf zich goed onder voelt en waar ik vast in zit, rond de 1000 euro :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:59

Ik begrijp dat een western zadel dus geen must is? Misschien is dit wat voor jou en je haf, de trekker endurance pro. http://www.greendistance.nl/index.php?id=105
Ik heb er goede verhalen over gehoord bij ronde paarden met korte ruggen.