[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:02

en ik vond de 55 euro voor mijn goede reins al duur ...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:07

Ja ik heb toch ook wel heel veel plezier gehad van een hoofdstel van 30, en 60 euro. Zeker na een paar goede vet beurten lekker soepel geworden en niet stuk te krijgen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:20

Er wordt niet gezegd dat je geen plezier kan hebben van hoofdstel van 30 of 60 euro. Spicegirl haalt aan dat craftmanship en kwaliteit leer veelal duurder is dan €50,-.

WB initiëren dat iemand een snob is vind ik niet echt netjes. Wellicht hebben jullie een ander perspectief op kwaliteit?

Ik denk dat je een prima, degelijk, basis hoofdstel kan kopen voor €50, maar als ik kwalitatief goed leer wil hebben zal ik met €50 inderdaad niet uitkomen. Dan is natuurlijk wel de vraag of je voor een trainingshoofdstel op zoek bent naar top of the bill leer. Ik in ieder geval niet. Ik spaar mijn geld liever op voor een super kwaliteit showhoofdstel (gelukkig heb ik die al, dankzij Spicegirl, haha).

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:29

Nou wat ik in ieder geval kan beamen is dat Spicegirl de meest prachtige hoofdstellen voorbij laat komen in dit forum ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:23

Spicegirl, kan jij voorbeeldje posten wat jij een goed, kwaliteits vol dark oil hoofdstel vind? Weinig merken maken dark oils vind ik...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:55

ik zal ff zoeken naar een voorbeeld, in de betaalbare prijsklasse.
Weaver heeft een goede kwaliteit, voor een zeer redelijke prijs.de gewone -niet show- van Billy Cook gaan ook een leven lang mee(met goed onderhoud ).veel merken hebben een harness, of working tack- lijn.die qua prijs goed te doen zijn, en net wat meer kwaliteit hebben. ik heb een eenvoudig hoofdstel van Champion Turf, gekocht voor weinig, en geweldig leer.
50 is krap, maar tussen de 50 en 100 heb je gewoon een goed hoofdstel.
ik ga ff zoeken.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:07

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:12

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:14

CS niet. ik heb een bit gezien van hem, kostte 400 euries, en was helemaal verwoest, verrroest. en het was geen sweet iron.kwaliteit nul komma nix.zal een goedkoop hoofdstel niet top zijn.
circle Y is daarentegen wel weer goed, en betaalbaar..

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Headsta ... 19d61f97ca
veel vintage spul is goede kwaliteit.ik zelf had een darkoil vintage circle Y set. 30 jaar oud, en als nieuw !!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:00

Nou als ik even zoek op harness en dark oil dan kom ik toch wel iets leuks en voordeligs tegen
http://www.ebay.com/itm/Jose-Ortiz-One- ... 25753a971e

Verder wordt er veel in harness leer van voldoende dikte aangeboden in medium oil en dit is makkelijk zelf donkerder te maken. Ik zie prijzen van rond de 25$
Zelf heb ik jaren hoofdstelletjes van dik harnessleer geimporteerd die door de Amish gemaakt werden en die kosten ook niet meer (verkoopprijs) als 30 euro.
http://www.bokt.nl/upload/317/hoofdstel-knot-amish.jpg

Verder heeft Adje hele leuke hoofdstellen in getooled dark oil. Die normaal iets van 59 euro kosten. Dit zijn kwaliteitshoofdstellen voorzien van chicago-screws (wat al duidt op betere kwaliteit als gestikte) en hij heeft een leuk ladekastje wat barstensvol zit met zilver in alle soorten en maten.
Ik heb mijn simpele hoofdstel hiermee gepimpt tot een simpel showhoofdstelletje.

Afbeelding Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:25

die van jose ortiz zijn idd ook goed. heb ik ook spul van gehad.
alleen met 30 $ verzenden, en dan je douane/btw erbij, zit je niet onder de 50. ;) zoals ik al zei, tussen de 50 en 100 kan je goed slagen.
amish spul heb ik ook weleens gehad, dat was totaal scheef :')
de onderste ken ik ook. ben niet kapot van de kwaliteit. er staat er nu ook 1 op MP.
2ehands kan je weleens wat leuks scoren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:39

ik zelf zoek al een tijd het onmogelijke ; een show kinketting, in medium oil. alles wat je kan kopen is light, of dark.en die passen er gewoon niet bij. light donkerder maken gaat ook niet, die zijn geverfd..en dan nog de juiste kwaliteit.
*zucht * :roll:

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:46

Ik heb een darkoil hoofdstel van weaver leather. Erg fijn en soepel leer. Foto's staan op pagina 68.
Ik heb m gekocht in Westerbork voor ca. 80 euro.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:56

Toen ik huidige pony kocht 10 jaar geleden, kocht ik een nieuw hoofdstel voor hem. Ik had hoofdstellen bij paarden weg gedaan.
Ik heb toen 125 gulden betaald voor het kale hoofdstel. Teugels waren 150 euro.
Het hoofdstel is in 10 jaar, denk ik 3x schoongemaakt en ingesmeerd. Het is medium oil. Ik bekeek het laatst eens en het is echt nog super goed.
Teugels had ik wel kapot. Ik heb nog een weaver light oil hoofdstel liggen. Daar zaten ook weaver light oil teugels bij en die had ik er even afgepikt. Ik doe een hoofdstel per bit, ben erg lui..........Die light oil teugels zijn inmiddels dirt oil en gaan ook alweer 3 jaar mee.
Ben wel al wat schroefjes verloren, maar heb schroefjes en schroevendraaier op stal liggen.

Ik vind een goed hoofdstel wel belangrijk. Was laatst op een wedstrijd kijken van de Wran en viel me op dat veel mensen met goedkope teugels rijden en liever veel show willen dan goede kwaliteit. Het oog wil ook wat en als je thuis traint met een goed trainingshoofdstel kan ik me er ook wel iets bij voorstellen voor die ene show. Ook slecht leer kun je wel aardig onderhouden.

*gulden moest euro zijn :o :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:03

ik wil beide goede kwaliteit. op show, omdat je er dan goed uit moet zien, en thuis, omdat je er iedere dag mee werkt, en voor je veiligheid.
ik zie vaak mensen rijden met zo goed als vergaan leer. dan word het glad en "glazig "ook zie ik vaak dat het ineens kapot gaat tijdens het rijden, zoals teugelbreuk.
goede kwaliteit, goed onderhoud, en je kan er heel lang mee doen.en dan valt het qua prijs achteraf wel mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:26

Ja, natuurlijk is dat het mooiste. Maar ik zie dat mensen die beginnen met starten graag iets bling willen en dan voor betaalbare bling kiezen. In principe kun je dat best netjes houden voor een paar shows per jaar.
Mijn hoofdstel die ik het meest gebruik vanwege de shanks, is al 10 jaar oud en maar 3x onderhouden. Ik controleerde het laatst en was eigenlijk wel verbaasd hoe goed het nog is.
Mijn huisige zadel heb ik nu 5 jaar en ook 2x gedaan. Fenders staan vrijwel altijd op dezelfde maat en die zijn echt prima nog. Is ook wel kwaliteit hoor, dus moet ook wel.

Mijn vorige teugels zijn gebroken toen ik ze heb uitgeleend en diegene het paard op de teugels heeft laten staan of zoiets. Ik was er niet bij.......

Mijn tack heb ik al dubbel en dwars terug. Maar ben ook tevreden. Vind het goed en heb niet meer nodig dan ik heb hangen en gebruik. Ik heb 3 hoofdstellen die we niet gebruiken en eigenlijk vind ik dat niks, maar bewaar het voor evt.

Verder vind ik een goede pad heel belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:29

DubbelDun schreef:
Nou als ik even zoek op harness en dark oil dan kom ik toch wel iets leuks en voordeligs tegen
http://www.ebay.com/itm/Jose-Ortiz-One- ... 25753a971e

Verder wordt er veel in harness leer van voldoende dikte aangeboden in medium oil en dit is makkelijk zelf donkerder te maken. Ik zie prijzen van rond de 25$
Zelf heb ik jaren hoofdstelletjes van dik harnessleer geimporteerd die door de Amish gemaakt werden en die kosten ook niet meer (verkoopprijs) als 30 euro.
http://www.bokt.nl/upload/317/hoofdstel-knot-amish.jpg

Verder heeft Adje hele leuke hoofdstellen in getooled dark oil. Die normaal iets van 59 euro kosten. Dit zijn kwaliteitshoofdstellen voorzien van chicago-screws (wat al duidt op betere kwaliteit als gestikte) en hij heeft een leuk ladekastje wat barstensvol zit met zilver in alle soorten en maten.
Ik heb mijn simpele hoofdstel hiermee gepimpt tot een simpel showhoofdstelletje.

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Dat vind ik netjes gedaan. Zoiets zou ik nog wel willen, beetje bling in detail. Ben gewoon te lui om er achteraan te gaan en vind het snel zonde om daar in te investeren. Niet vanwege het geld, maar omdat ik nooit show, dus niemand het ziet en ik het gewoon niet waard ben. Ik ben te makkelijk, alles moet tegen een stootje kunnen ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:27

Ik show ook niet, maar het oog wil ook wat :) en de inhoud van die laadjes is erg schappelijk in prijs, je moet alleen even het geduld hebben om er voor te gaan zitten (letterlijk én figuurlijk :D )

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:11

Thanks voor het meedenken en alle tips! Ik ga eens rustig op mijn gemak internet afstruinen. Weet nu waar ik naar moet zoeken!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:17

ook als je alleen voor jezelf rijd, mag je wat moois, of bling hebben hoor ;)
en een goede pad is idd erg belangrijk. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:00

Ja, is ook zo. Maar wil het niet te bling. Ik bedenk me net dat ik slecht aan onderhoud doe en alles tegen een stootje moet kunnen, maar aan de andere kant, alles bij mij eeuwen mee gaat.
Zag laatst leuke bell boots. Maar zijn zelfde als ik heb in het zwart en die zijn nog goed, dus dan vind ik het niet nodig ofzo.
Heb wel graag goed spul. Wil binnenkort nieuwe teugels, maar die moeten goed zijn. Had zelf wel iets van 80 a 150 euro in gedachte wat het mag kosten. Vind het alleen een ramp om weer tussen bergen teugels te zoeken welke ik lekker vind. Kleur maakt niet zoveel uit, light oil wordt vanzelf donkerder bij dagelijks gebruik.

Welke schoonmaak middelen gebruiken jullie? Ik vind bij mijn zadel echt al die riggeltjes een ramp. Heb het dus 2x gedaan, maar moet echt met een tandenborstel.
Hoofdstel ook maar weer eens doen. Heb een hekel aan ''vet'' spul, maar aan de andere kant moet ik wel het gevoel hebben dat het een beetje het leer voedt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:06

ik gebruik leercreme.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:21

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:21

Vraagje: Ik zoek een enkel gebroken showsnaffletje met zilver maat 12,5 (5"), iemand enig idee waar ik die online kan kopen (of iemand er een te koop)?
Zoiets dus:
Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:18

nope. binnenkort wel een showcurbstrap voor weinig te koop..