[WN] Positie westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:24

chery schreef:
Komt evelien van eurohorse ook niet in je buurt....
Goede service, je kan je zadel inruilen, ik ben daar prima over te spreken.
http://euro-horse.nl/eurohorse/

Dat met die mal lijkt me interessant, thx ;-). In Duitsland kun je zo'n mal kopen bij Rieser. Dan heb ik al een prima indicatie om het zelf te checken, als ik de foto's zo zie op de site.
Als je weet hoe lang het zadel mag zijn en dan nog eens zo'n mal erbij, dan kun je zelf ook al ongeveer zien of het iets gaat worden.

Dit is de mal die je kan bestellen:
http://www.shop-014.de/riesersattel3D-p2h3s4-Messgerippe.html

Zou je dit in Nederland of Belgie ook kunnen kopen? Ik heb al geprobeerd met kippegaas, maar dat is niet zo betrouwbaar, omdat de gaas de neiging heeft om aan de onderkant terug wijder te worden.
Laatst bijgewerkt door Shakir op 07-04-09 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:27

Shakir schreef:
chery schreef:
Komt evelien van eurohorse ook niet in je buurt....
Goede service, je kan je zadel inruilen, ik ben daar prima over te spreken.
http://euro-horse.nl/eurohorse/

Dat met die mal lijkt me interessant, thx ;-). In Duitsland kun je zo'n mal kopen bij Rieser. Dan heb ik al een prima indicatie om het zelf te checken, als ik de foto's zo zie op de site.
Als je weet hoe lang het zadel mag zijn en dan nog eens zo'n mal erbij, dan kun je zelf ook al ongeveer zien of het iets gaat worden.

Ja, dan heb je een redelijk beeld, maar ze meet ook nog de schoft e.d.
Bij mijn paardje de laatste keer hadden we 5 zadels die volgens die mal moesten passen. maar er bleef op het laatst maar 1 zadel over die daadwerkelijk goed lag.
Je kan bij haar ook inruilen op tweedehandszadels, ze is heel aardig en behulpzaam, als ik weer aan een ander zadel toe ben, vraag ik haar zeker weer!!

DubbelFun

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:26

Zo'n mal geeft een leuke indikatie, maar idd geen totaal beeld.
Als je de mal op een andere manier in het zadel legt als het zadel op de rug van je paard komt te liggen zit je al mis. Verder moet ook de singelplaats overeenkomen met wat je paard nodig heeft en dat zegt zo'n mal ook niet.
Dus ... leuk voor een eerste blik, maar vaar er niet op blind.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:31

DubbelDun schreef:
Zo'n mal geeft een leuke indikatie, maar idd geen totaal beeld.
Als je de mal op een andere manier in het zadel legt als het zadel op de rug van je paard komt te liggen zit je al mis. Verder moet ook de singelplaats overeenkomen met wat je paard nodig heeft en dat zegt zo'n mal ook niet.
Dus ... leuk voor een eerste blik, maar vaar er niet op blind.

Zo bedoel ik het ook.... ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:30

Volgens mij had iemand op Bokt zo'n mal te koop, kijk maar eens bij de laatste pagina's te koop onder western ...

Zoals gezegd, zo'n mal geeft een indicatie. Om echt goed te kunnen zien of een zadel past is meer kennis en ervaring nodig.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:42

rapido schreef:
Shakir, waarom heb je al deze voorbeelden niet op gezocht vóór je een zadel ging kopen? Mss goede leer voor de volgende keer :D

Deze voorbeelden ...kosten een fortuin...hangt prijskaartje aan van rond de 2000 euro...slik!
Hoop dat er goedkopere oplossingen zijn. Dan koop ik liever een BM als ik dan toch zo'n smak geld neertel, die kan ik voor meerdere paarden gebruiken.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:45

Maflinger_S schreef:
Volgens mij had iemand op Bokt zo'n mal te koop, kijk maar eens bij de laatste pagina's te koop onder western ...

Zoals gezegd, zo'n mal geeft een indicatie. Om echt goed te kunnen zien of een zadel past is meer kennis en ervaring nodig.

Neen, tuurlijk niet, maar dan heb je toch al beetje referentie.
Langzaam aan begint het idee te dagen dat boomloos, die zo afgebroken wordt soms en zo slecht zou zijn voor de rug ivm drukverdeling, misschien toch een optie zou kunnen zijn voor deze ellenlange zadelellende die ik al doorgemaakt heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:47

Er zijn meer mensen die 'het licht' gezien hebben ;)
Niet dat boomloos 100% zaligmakend is, maar de BM kan ik iig achter staan.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:03

DubbelDun schreef:
Er zijn meer mensen die 'het licht' gezien hebben ;)
Niet dat boomloos 100% zaligmakend is, maar de BM kan ik iig achter staan.

Pff, had dat eerder moeten bedenken, moet eerst oplossing vinden voor dit zadel...

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:58

Langer zelfs :D 65/66 cm bij een 'normale' BM.
Je hebt wel een oud topic opgeduikeld zeg :)

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:21

Da's te lang, dan gaat hij weer bokken vrees ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:24

Je kunt een zadel van die lengte mét boom niet vergelijken met een zadel zonder boom :)
Alhoewel té lang natuurlijk nooit goed is.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:21

Vraagje; zo'n mal kan je toch meerdere keren gebruiken hé? Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:22

Ja hoor, die kun je heel vaak gebruiken. Je buigt 'm gewoon weer recht na gebruik.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:32

Oke, bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:35

Niet te vaak achter elkaar doen van héle smalle ponie naar héél breed paard, dan krijgt ie last van metaalmoeheid ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:16

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:19

Startrekk heeft ook een western model (is ook boomloos maar wel een stevige variant) dit is ook in de shortback versie te krijgen.
Ik rij zelf al jaren met veel plezier Barefoot (geen ervaring met de western zadels)

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:40

Swift schreef:
Startrekk heeft ook een western model (is ook boomloos maar wel een stevige variant) dit is ook in de shortback versie te krijgen.
Ik rij zelf al jaren met veel plezier Barefoot (geen ervaring met de western zadels)

Ik heb heel wat ervaringen gelezen van mensen die toch boomloos geen optie vinden voor trektochten, alhoewel de trekker pro endurance en de Bob Marshall er zeer goed uitkomen.
OP site van Guichard sellier staat uitgelegd waarom boomloos niet goed is voor trektochten.
http://guichard-sellier.fr/articles/trees.htm
Bedankt voor die link ;-).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:42

Wij lezen geen frans!!?

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:43

rapido schreef:
Wij lezen geen frans!!?

Jammer voor jullie :P, is zeer interessant. Had ik geld gehad dan liet ik zo'n zadel op maat maken.
Indien men dat wenst wil ik de ganse tekst vertalen hoor...Ik ben gek op Frans (-e taal)!
Het gaat over het kiezen van de juiste boom, keuze tussen drie soorten: boomloze zadels, boomzadels en flexibel boomzadel (equiflex ea...)
Bijvoorbeeld hier heb ik uit geleerd waarom de equiflex niet altijd ideaal is voor een ronde ton, alhoewel het een compromis is tussen de boomloze en boomzadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:36

Ik zie een Equiflex niet als een compromis tussen boom en boomloos :) Daar is het zadel veel te rigide voor.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:03

DubbelDun schreef:
Ik zie een Equiflex niet als een compromis tussen boom en boomloos :) Daar is het zadel veel te rigide voor.

Inderdaad, verkeerd voorbeeld, maar zo wordt het geschreven op de site van de zadelmaker. Het schijnt zelfs dat het voor een jong paard geen enkel nut heeft, want dat de boom maar flexibel wordt als het paard veel warmte produceert, maw, lang bereden wordt (vb endurance), wat dus niet het geval is met jonge, pas beleerde jonge paarden.
Ook is het niet zo geschikt voor rondere paardjes, omdat het zadel iets moet inboeten aan stabiliteit, maar denk dat dat te verwaarloozen is, daar de boom erg stug is naar ik gevoeld heb. Die plooi je niet met de hand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:49

Zadels op ronde paarden hebben altijd de stabiliteit als nadeel.
Ik zie niet zo waarom een zadel met een flex-tree daar nog minder geschikt voor zou zijn.
Wat ik wel zo hier en daar gelezen heb is dat door de 'flex' er een grotere kracht op de pommel/cantle komt te staan en dat die het soms niet aan kan en kapot gaat of los komt van de bars.