[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:38

Ik heb een 15,5" en die is voor mij wat te ruim.. Heb wel kleine broekmaat :o Nu een schapenbontje erover van FRA en zit er gelijk al beter in.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:46

Ja dat had ik dus met de 17, ging er in schuiven vooral met galop.

Bontje erop en eigenlijk perfect !

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:50

Ik ben aan het sparen voor een nieuw zadel maar kan (ook niet met flink googelen) nergens vinden wat ik voor een nieuwe freemax western kwijt ga zijn? Heeft iemand in dit topic misschien die info voor mij?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:55

farahdiba46 schreef:
Ik ben aan het sparen voor een nieuw zadel maar kan (ook niet met flink googelen) nergens vinden wat ik voor een nieuwe freemax western kwijt ga zijn? Heeft iemand in dit topic misschien die info voor mij?

http://www.freemax-western.nl staat alle info :)
Als je op google freemax western intikt kom je er ook

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:26

Kitty_ schreef:
farahdiba46 schreef:

http://www.freemax-western.nl staat alle info :)
Als je op google freemax western intikt kom je er ook

bedankt voor je reactie maar deze site had ik al grondig bekeken en kon er geen prijs op vinden?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:32

Oh niet grondig genoeg dus, sorry :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:45

rina schreef:
MarliesR schreef:
Kitty, op de website staan er halve maten genoemd wanneer je er een edge in plaatst. Ik zie je nu een hele maat noemen. Betekend dit dat je er bijvoorbeeld twee edges op kan doen?

Zover mijn kennis gaat, zijn de halve maten bij het oude systeem en bij het nieuwe systeem zijn het hele maten.

En ja voor een jong paard wat nog groeit is het imo het perfecte zadel.
oh, dit klinkt allemaal wel heel goed hoor, ik wil er ook eentje voor mijn jonge merrie die volgend jaar beleerd gaat worden *\o/*

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 00:58

Ben je klaar met deze prijzen of komt er extra bij voor de fenders etc.?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 01:29

farahdiba46 schreef:

Grinnik het is geen Bob Marshall :D ;) het zadel is voor die prijs incl. fenders enz. Alleen denk er wel aan dat je een speciaal pad nodig bent. Deze moet inlages kunnen hebben omdat het zadel zelf geen ruggegraadvrijheid geeft.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:44

rina schreef:
farahdiba46 schreef:

Grinnik het is geen Bob Marshall :D ;) het zadel is voor die prijs incl. fenders enz. Alleen denk er wel aan dat je een speciaal pad nodig bent. Deze moet inlages kunnen hebben omdat het zadel zelf geen ruggegraadvrijheid geeft.

Dank je, ja dat had ik al begrepen van de pads :) :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:29

Kitty van Kifra was hier vandaag om de Freemax op mijn jonge paard te passen. Ben echt helemaal verliefd op het Cow zadel en hoe dat op haar staat! Op dit moment kwamen we uit op een Fork 5. De 6 met edges was het ehm toch niet. Aangezien ze nog zo gaat veranderen (ze is eind deze maand drie) en ik haar toch op zijn vroegst deze winter echt ga beleren hebben we nu afgesproken dat ze na de zomer nog een keer terug komt om opnieuw te meten en dan het zadel te bestellen.

Zoals het er nu uitziet wordt het een 16" cow short cognac. De round past er ook op, maar vond de short zelf mooier staan en met hoe bewegelijk ze is ben ik dan toch bang dat de langere skirt wellicht gaat irriteren.

Foto met de cow (met een te kleine fork dus ligt niet ideaal) voor het beeld.
Afbeelding

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:33

MarliesR schreef:
Kitty van Kifra was hier vandaag om de Freemax op mijn jonge paard te passen. Ben echt helemaal verliefd op het Cow zadel en hoe dat op haar staat! Op dit moment kwamen we uit op een Fork 5. De 6 met edges was het ehm toch niet. Aangezien ze nog zo gaat veranderen (ze is eind deze maand drie) en ik haar toch op zijn vroegst deze winter echt ga beleren hebben we nu afgesproken dat ze na de zomer nog een keer terug komt om opnieuw te meten en dan het zadel te bestellen.

Zoals het er nu uitziet wordt het een 16" cow short cognac. De round past er ook op, maar vond de short zelf mooier staan en met hoe bewegelijk ze is ben ik dan toch bang dat de langere skirt wellicht gaat irriteren.

[ [url=m/3PhnXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 *\o/* <3

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:22

MarliesR schreef:

[ [url=m/3PhnXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super gaaf de kleur!

Is op de foto de short of de round?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:29

Ja hè?! Kan nu al niet wachten haha, en dan gaat het echt nog even duren.

Op de foto is de short. Ze staat hier alleen niet heel voordelig waardoor hij wat langer op haar lijkt te liggen dan het in de praktijk deed. Er was vlak voor de passessie een nogal opgefokte hengst vlak voor de box langsgelopen en die ging lekker opgefokt verder in de binnenbak die direct achter de boxen ligt. Samen met haar ongeduld gaf dat niet een heel ontspannen paard haha!

Dit is een foto met de buffel round.
Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:36

Wow vind beide kleuren gaaf op je paardje!

Ja wat vertekend de foto zeg, ze zeggen wel vaak als je plek hebt voor een round dan liever round die zou een nog betere drukverdeling hebben, meer zadel dus meer ....

Is denk ik ook persoonlijk.

Heb ook de short op een van mijn halfjes terwijl die denk ik ook een round kan hebben, vind die lichtere kleur toch wel gaaf.

Zou graag voor hem ook een cow willen, maar dan wel een gebruikte voor een nieuwe heb ik het geld niet vrees ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:49

Ik vind de donkere beter liggen en beter kleuren :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:51

DubbelDun schreef:
Ik vind de donkere beter liggen en beter kleuren :)

Ja op de foto ligt hij beduidend beter, maar als op de andere foto paard opgefokt was vertekend dat toch??

Kwa opbouw verder zijn beide modellen gelijk of zie ik dat verkeerd, de een korter maar verder ?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:56

In de buffel (de donkere dus) zit wel een passende Fork, die in de Cow is te klein en hebben we er alleen even opgelegd om de kleur te bekijken ;)

Kleur is verder natuurlijk kwestie van smaak. Ik vind haar de buffel ook erg mooi staan, maar bij de cow werd ik echt heel blij.

In het najaar gaan we dus nog een keer passen, dan is ze 3,5. Wellicht dat ik dan alsnog voor een round ga, maar vond nu de short zelf prettiger qua lengte voor haar.

Edit; qua opbouw en pasvorm zit er buiten de lengte bij mijn weten geen verschil in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:37

Er zit dus 4 cm verschil in de lengte tussen de gewone en de Short.
Waar is dit gemeten, want het enige verschil wat ik zie zijn de ietwat meer naar voren stekende delen vóór de pommel.
Als je beide zadels 'over de rug' meet wat zijn dan de verschillen ??

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 01:56

MarliesR schreef:
Ja hè?! Kan nu al niet wachten haha, en dan gaat het echt nog even duren.

Op de foto is de short. Ze staat hier alleen niet heel voordelig waardoor hij wat langer op haar lijkt te liggen dan het in de praktijk deed. Er was vlak voor de passessie een nogal opgefokte hengst vlak voor de box langsgelopen en die ging lekker opgefokt verder in de binnenbak die direct achter de boxen ligt. Samen met haar ongeduld gaf dat niet een heel ontspannen paard haha!

Dit is een foto met de buffel round.
[ [url=m/tIxNux.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o <3 <3

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:19

DubbelDun schreef:
Er zit dus 4 cm verschil in de lengte tussen de gewone en de Short.
Waar is dit gemeten, want het enige verschil wat ik zie zijn de ietwat meer naar voren stekende delen vóór de pommel.
Als je beide zadels 'over de rug' meet wat zijn dan de verschillen ??

Je moet de zadels echt even naast elkaar zien. De skirts van het round zadel zijn aan de voorzijde iets "puntiger" en langer, aan de achterzijde lopen ze ook iets verder door. Ik heb op mijn site foto's staan met de maat aanduidingen van zowel de short als round .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:16

Die heb ik gezien en idd zit het lengteverschil dus puur aan de voorkant.
Omdat het aansingelpunt gelijk blijft is dus ook de ligging op een paard niet anders . Dus lijkt mij ook de mindere lengte niet echt effectief.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:24

Puur lengte recht achter het zadel gemeten zal misschien niet heel veel uitmaken. Maar qua hoe het op de rug uitkomt maakte in de praktijk wel dergelijk een verschil. Je kan bij de rechterfoto (Buffel round) duidelijk zien dat het zadel veel dichter op de heup ligt dan de Cow short rechts.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:28

Maar dát heeft te maken met hoe/waar je het aan de voorkant neerlegt :)
Als je meet vanaf de singelbevestiging tot het eind van het zadel zal daar -denk ik- geen verschil inzitten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:29

Ik was nog even pads aan het kijken en daar staan o.a. deze foto's bij. Dan kan je goed het verschil tussen de Short de Round zien, zo op precies dezelfde pad.

(Foto's van de website van Kifra)

Round
Afbeelding

Short
Afbeelding