[WN] Australisch stockzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:40

De wrongen (= poleys) zitten ook wel eens een beetje naar achteren gekanteld, zoals eerst bij de mijne. Toen kwam ik er met lichtrijden ook tegenaan, erg irritant. De zadelmaker heeft toen een stuk van de voorkant afgehaald, waardoor ze meer naar voren kantelden. Probleem opgelost. :)*

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:45

DubbelDun schreef:
@njiloj : dat probleem had ik ook, bij mij was de zitting te klein. In stap en galop geen probleem, maar in draf ging het irriteen, tot zelfs zeer doen.

dit is precies wat ik bedoel! (kan natuurlijk ook gewoon een beetje afvallen..)

linky schreef:
De wrongen (= poleys) zitten ook wel eens een beetje naar achteren gekanteld, zoals eerst bij de mijne. Toen kwam ik er met lichtrijden ook tegenaan, erg irritant. De zadelmaker heeft toen een stuk van de voorkant afgehaald, waardoor ze meer naar voren kantelden. Probleem opgelost.

da's ook een idee natuurlijk. Zal eens kijken of ik dat mag met dit zadel. En of wij hier zo;n handige zadelmaker hebben...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:50

Heel simpel, hij maakt de onderkant los, haalt de poleys er uit, schaaft er een stuk af en zet de boel weer in elkaar. Ze hebben bij mij het leer over de poleys even nat gemaakt zodat het weer mooi strak kwam te zitten. Toen het droog was een likje olie er op en niemand die het nog zien kan.

eilleen333

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:05

Alleen jammer dat die brede stock uit de VS komt, of zie ik dat verkeerd? Dan zijn de verzendkosten hoger, en als het niet past (en die kans is best groot) zit ik met dat zadel. Ik heb niet echt haast, dus ik blijf gewoon rustig rondkijken:) als jullie nog zadels weten ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:43

Verzending is rond de 110$ en over het totaal nog 23% belasting.
Zo breed heb ik ze nog niet eerder gezien en er is best wel vraag naar brede zadels. Dus ik denk dat je die best wel kwijt raakt. Maar het blijft een gok :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:03

Die gok is me dan iets te groot helaas. Het is best veel geld en als ik hem niet kwijtraak... Het is op het moment voor de fun erbij. Blijf rustig zoeken en als ik iets leuks vind voor een goede prijs in Nederland durf ik dat nog wel aan. Komende maandag komt mijn zadelpasser en informeer ik bij haar even of zij zo'n zadel kan (aan)passen. Als ze dat nl niet kan houd het al snel op. Ik wil graag zo'n zadel, maar het moet wel goed passen.
Daarom is mijn budget ook beperkt. Wil mijn dressuurzadel er niet voor weg doen. Als het dan tegenvalt zit ik zonder passend zadel. Als ik dat zadel verkoop heb ik zo 600 euro meer te besteden, maar ook geen zadel om op terug te vallen als de stock tegenvalt. Lastig...
Het zou het mooist zijn als mijn zadelpasser/maker een stock zou hebben. Dan kon ik hem op maat latrn zetten, proberen en evt direct mijn dressuur zadel inleveren.
Maar we zoekeb rustig verder:) gelukkig is er geen haast bij en heb ik hem niet perse nodig.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:13

@njiloj heb zelf ook maatje 40/42, en had dat probleem ook , maar niet in zo erge mate dat ik er last of pijn aan had..
heb de beugels gewoon 1 gaatje langer gemaakt en nu zit t heerlijk!!
Zou het zadel (18 inch) nooit meer kwijt willen!! :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:44

Weet iemand hier misschien een goede (western) shop die evt ook dealt in tweede hands stockzadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:45

Je kunt Arthur in Vorstenbosch eens bellen of die wat heeft hangen :)

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:39

eilleen333 schreef:
Weet iemand hier misschien een goede (western) shop die evt ook dealt in tweede hands stockzadels?

Er ligt een in Nistelrode paardenwinkel ROS zwart van Horseman Outfitter

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:41

@ zapata: dat wilde ik van de week ook nog eens proberen. Wie weet is het probleem dan opgelost. Heb er ook alleen last van met draven... dus anders alleen nog maar stappen en galoperen.. ;)

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:00

Ja hopelijk is je probleem dan opgelost...zou zonde van t zadel zijn..haha

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:06

Ik heb een zadel gevonden waar als merk Australian Outrider opstaat. Ik lees dat dat zadelmarkt is, klopt dat?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:39

99% zeker van wel..................denk er om, een goed Stockzadel kost tussen de €1300 en €3000 nieuw. voor een tweedehandsje (vaak op Ebay!) betaal je minstens hetzelfde als een nieuwe bij de ZM. Op een merkzadel staat een merk, b.v. "Syd Hill"en dan een type.

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:03

eilleen333 schreef:
Ik heb een zadel gevonden waar als merk Australian Outrider opstaat. Ik lees dat dat zadelmarkt is, klopt dat?

Ik heb dat merk ook, het is perfect geen problemen mee, het zit heerlijk.

Deze topic is al 10 jaar oud, kwaliteit zal ondertussen dan toch wel verbeterd zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:32

treeske schreef:
eilleen333 schreef:

Ik heb dat merk ook, het is perfect geen problemen mee, het zit heerlijk.

Deze topic is al 10 jaar oud, kwaliteit zal ondertussen dan toch wel verbeterd zijn.

ZM achtige merken kennende van bv kleding en andere goedkope artikelen betwijfel ik dat. Spullen van 10-15 jaar geleden zijn nog steeds goed terwijl ik die van de laatste 3-5 jaar al weg heb moet gooien en dat bij even intensief gebruik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:27

Ik heb helaas geen 3000 euro over :(. Heb nu een goedkoper zadeltje gekregen(niet die outrider). Het lijkt redelijk te passen, maar ik laat mijn zadelpasser er even naar kijken, wat zij van de kwaliteit van de boom en pasvorm vindt. Als dit zadel kans van slagen heeft, koop ik het. Dan laat ik de kussens opnieuw vullen, en hem helemaal nalopen. Ik neem geen genoegen met een zadel dat redelijk ligt. Het moet goed passen, anders is het jammer. Laat mijn paard niet met een slecht zadel lopen omdat ik het mooi vind staan.
Maar als een ZM zadel goed op maat gemaakt kan, de boom is recht en heel etc. Dan vind ik het persoonlijk geen slechte optie. Dat het zadel minder lang mee gaat dan een echt goede vind ik niet echt een probleem. De pasvorm vind ik het belangrijkst.
Daarom haal ik mijn zadelpasser er ook bij. Ik kan hier niet over oordelen (behalve dat ik kan zien dat hij nu niet helemaal goed ligt en de vulling van de kussens te hard en bobbelig zijn.
Ik baal;) mooi zadel, mooie prijs, ligt redelijk. Na wat aanpassingen misschien wel perfect, maar ik kan er nu alleen maar naar kijken, frustrerend;)

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:30

Hallo ik kom hier ook even binnenvallen :)

Wegens niet meer passen van mn westernzadel ben ik op zoek naar iets anders. Ik krijg van meerdere mensen te horen dat ik eens naar een Australian Stockzadel zou moeten kijken.
Nou zou ik die dolgraag eens willen uittesten, dus ik vroeg me af of er iemand in de regio van Zaanstad is bij wie ik eens een testritje zou mogen maken.
Of dat iemand een zadel heeft (ik heb minimaal boommaat 31 nodig) die ik eens op mijn eigen merrie zou mogen uitproberen?

Alvast bedankt!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:34

Helaas in zit boven Drachten maar kun je niks vinden dan ben je welkom hoor!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:43

ondanks de tips in dit topic om ons stockzadel passend te maken (voor mijn billen := )
hebben we toch maar besloten om het te verkopen. dus mocht iemand nog opzoek zijn naar een echt Syd Hill zadel: zie onderschrift! :o

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:47

Yeah, ik heb a.s. maandag een afspraak met iemand uit de buurt en kan dan eindelijk een stockzadel uitproberen!! *\o/*

Nu zit ik al een beetje rond te snuffelen op ebay enzo, en kwam o.a. deze tegen.
Het is een Norton maar dan van leer. Ik zou graag weten wat jullie mening over dit zadel is.
http://www.ekkia.com/gb/bdd/shopping/product_details.php?id=A0068&id_cat=83&curs_in=0&max=5&pic=1
Voor zover ik weet staat Norton goed aangeschreven, maar ik ken ze alleen van de kunststof zadels. Ik vind deze mooier dan die kunststoffen, maar hoe is Norton met leer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:53

Dat is de eerste die ik zie :)
Wat ik van Norton hoor is dat de rugvorm vrij vlak is en je paard dus een redelijk rechte rug moet hebben.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:03

@Dubbeldun, bedoel je recht in de lengte of qua (breedte)ribvorm?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:16

In de lengte van de rug; dus geen holle rug, maar een vlakke/rechte.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:30

Oh dat zal dan waarschijnlijk geen probleem zijn voor mn merrie :j
Nu ben ik helemaal nieuwsgierig naar gebruikerservaringen :D