[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:39

nanda1980 schreef:
Tjonge Malen, dat is niet een beetje scheef...... heb je daarna ook een andere in handen gehad? Het kan natuurlijk zoals Amanda het zegt een productiefoutje wezen en in dit topic is iemand goed te spreken over de Colorado (al begreep ik dat het paard het zadel uiteindelijk gekozen heeft, wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is)

Ik ben degene met de colorado. Heb hem nu sinds april geloof ik en hij bevalt mij (en mijn paard) nog steeds erg goed.
Ik heb de ligging trouwens ondertussen ook laten controleren door een onafhankelijke zadelpasser met een drukpad (pad ertussen tijdens het rijden en dan zie je na afloop precies waar de druk wel en niet is tijdens het rijden) en hij lag prima!

Gelukkig totaal niet scheef. Echt balen Malenka dat die van jou zo scheef was! De fabrikant heeft er vast van geleerd denk ik :)

Berdien

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 17:54

Ah, 16" is misschien interessant maar een fork maat 4 gaat nooit passen op Flynn. Helaas, anders had het wel leuk gematcht :))

Wel schandalig trouwens, die scheve Colorado! :oo Dat gaat er wel een beetje over.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:53

Kitty_ schreef:
Manifesto schreef:
"Kitty_"]
"Manifesto"]
Ik ga mijn freemax buffel short 16" maar in de verkoop zetten en een andere in een maat kleiner aanschaffen.. Ik zit maar te dubben maar hij is gewoon echt te ruim. Ik zit nu maar te hannesen met bontjes en kussentjes erin.
Ook wil ik denk ik dan een kifra pad erbij, of is er een wat voordeligere variant van een ander merk? (Short)
Ik ga natuurlijk dik bij moeten leggen voor een andere/nieuwe freemax..

Zonde Manifesto!
Ik kan hem eventueel op mijn site zetten en op FB promoten voor je?

Op dit moment zijn de Kifra-pads te verkrijgen met wat korting, scheelt alweer iets :o . Een andere optie is een pad van Engel maar persoonlijk vind ik deze "net aan" onder de Freemax zadels liggen.

Een andere optie is een Burioni Westernpad http://www.kifrahorse.nl/webshop/alles- ... --wol.html maar daarvan kun je de inlagen niet verwisselen. Dit hoeft geen probleem te zijn, mits de rug paard dusdanig "gevuld" is dat er geen extra inlagen nodig zijn.

Het is een Rocky mountain horse. Korte brede rechte rug. Rondgeribt.
Dus die burioni pad zou misschien nog een optie kunnen zijn.. Het spijt me heel erg maar ik vind buiten de stevige prijs ook de letters KIFRA heel lelijk op de pads.. :o
Niet onaardig bedoeld, smaken verschillen.. Maar als de kifra echt de beste is dan zal ik er over nadenken :+ Ik heb nu een grandeurpad en het hele zooitje blijft maar schuiven. Ik hoor heel vaak dat m'n zadel scheef ligt. Als ik tussendoor op en af stap komt het zadel me ook vrolijk tegemoet.. Ook al singel ik goed aan. Het kan ook nog wel mede aan zijn bouw liggen want de achterkant ligt ook nogal los en wat omhoog. (Pommelmaat check ik regelmatig)

Ik zou hem ook wel graag via jou te koop willen/kunnen zetten ja
Ik ben ook nog lid van de Duitse fb verkoop groep.
Jammer dat jij niet kan passen in mijn regio (Gouda) Kitty

Smaken mogen verschillen hoor :o Als het je echt niet aanstaat kun je de letters altijd nog wegwerken met een watervaste stift ;)
Je zou nog een pad met sympanova aan de onderzijde kunnen proberen, die hebben wat meer grip, maar het nadeel is dat niet ieder paard even goed op sympanova reageert. Hoe check je de forkmaat? Met een fork meter? Je mag mij altijd foto's mailen, dan kijk ik met je mee.

Ik ben zo nu en dan weleens in het westen van het land...

Oh, nou wie weet kunnen we dan toch een pas afspraak maken :-)
Ik heb een forkmeter indd en heb hem gekocht in eerste instantie met online advies van Christine.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al een paar maanden niet meer gemeten heb, en Blue is net 5.. Geen gek idee dat opnieuw te doen (ben alleen de forkmeter een beetje kwijt momenteel haha)
Ik ben verder super tevreden over de freemax. Alleen m'n zwiebelbenen (fenders) zijn wat minder maar daar raak je een gewend.. Heb al gecheckt of de fenderophanging hoger kon maar hij zat al op de hoogste stand. Ik heb een slechte rug (daarom ook mede een gangenpony) en mijn wiebelbenen liggen misschien ook wel daar aan. Slechte balans.. Daarom is de te ruime zitting ook niet goed voor mij. Ik zit liever wat vaster. Kitty zou je me per PB een indicatie kunnen geven wat mijn freemax nog waard is?
Hij is uit eind 2014. Buffalo short met fork maat 4.
@ de mensen die mij hebben ge-PB'd, ik ga even kijken wat hij nog waard is, en hoe lang het duurt voordat een nieuwe freemax er is, dan weet ik wanneer ik hem kan verkopen evt. (Wil geen weken zonder zadel zitten..)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:24

nanda1980 schreef:
Kitty, zijn die inlages die in de burioni zitten dan dunner dan van de kifra? Ik vind die kleurtjes gewoon erg leuk van burioni.
Ik dacht dat de korting voorbij was en dat ik dus te laat was. Mmmm toch nog maar 1 erbij bestellen denk ik. Gisteren gereden en man wat was het al zweten in de ochtend {:}
Na het afzadelen weer een super mooie zweetafdruk en de hele ruggengraat was nog mooi droog. Volgens mij is dat een mooi resultaat. In het boomloos topic zie ik namelijk regelmatig afdrukken met droge plekken naast de ruggengraat. Kan misschien wel goed wezen maar ik vind het er maar vreemd uitzien.....

Jammer Manifesto, maar ik begrijp dus dat je verder dik tevreden bent anders kies je niet voor een andere maat :D

Zijn er al mensem die niet tevreden zijn over de freemax?

Andere boomloze zadels zie ik erg veel te koop en ik zie dat sommige mensen erg vaak van zadel wisselen terwijl ze toch zeggen dat ze tevreden zijn. Hebben die dan een geldboom? Of houden ze gewoon van afwisseling :?

De inlagen in de Burioni zijn van heel ander materiaal. Wel gewoon stevig en best dik ( zo'n 3 cm)

Waarschijnlijk zie je weinig Freemax zadels te koop staan omdat men echt wil dat er goed gecontroleerd wordt of een zadel past ipv "opsturen en succes ermee" :) Dat werkt bij sommige goed, maar kan ook minder goed uitpakken...

@ Manifesto ik PB je even

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:58

Hoe om hebben jullie de hobble straps eigenlijk zitten (vastbindleertjes bij je beugel)?
Ik heb ze met het pinnetje van de gesp naar voren omdat ik anders het idee heb dat die bij het drijven gaat prikken maar ik heb het vermoeden dat het officieel andersom moet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:00

De sluiting hoort aan de achterkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:01

Doordat je de fender naar buiten draait zou de gesp het paard niet horen te raken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:14

DubbelDun schreef:
Doordat je de fender naar buiten draait zou de gesp het paard niet horen te raken.

Hm ok, dat dacht ik al maar ik ben toch bang dat het gebeurt en het lijkt me een enorm naar gevoel als er haartjes tussen komen :o

Vandaag het 16" zadel met een fork 6 (ipv de 15" fork 5 die ik had) voor het eerst gebruikt. Prima zadeltje en ligt veel mooier recht. Moet erg wennen aan het grote zitoppervlak en hij lijkt minder zacht dan de andere.
Afbeelding
Ter vergelijking de 15", wel met een oliebol singel die ik nooit gebruikt heb verder.
http://boktimg.nl/img/m/PhtFQq.jpg

Ben er wel achter dat mijn singel toch niet bepaald ideaal is, er is echt te weinig ruimte voor het been. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben en hoe los je het op? Banaansingel deed het tegenovergestelde van wat moest bij een dressuurmodel zadel dus dat zal hem niet worden denk ik.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:34

Die singel zit idd voor het paard zo niet lekker, maar ik vrees dat zijn buikvorm dit blijft geven.
Je kunt nog een 3-puntsgording proberen.
Afbeelding

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:36

Das een goed idee... Heet dat gewoon zo als je die gaat zoeken dubbeldun?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:37

3 punts singel bedoel ik dan he haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:16

Eigenlijk is er geen Nederlands woord voor. In het engels heet het 3-way rigging, maar ook dan krijg je een andersoort voorbeeld te zien.
Wat je nodig hebt zijn 2 singelriemen; voor zowel rechts als links. Je kunt de slots aan de achterkant van je zadel gebruiken en om te proberen kun je 2 heren riemen aan elkaar kopen als je niet nog een extra singel hebt liggen of kunt lenen.
Zaak is wel dat de boel heel erg gelijk zit anders gaat het zadel scheef trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:22

Als de latigo lang genoeg is kun je hem ook vanuit de achterste ring weer terug voeren naar de singel en daar met de pen van de gesp vast zetten. Persoonlijk vind ik dat fijner werken als met een knoop.

Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:17

Ik vind je fork 6 beter liggen/passen dan je fork maat 5. Misschien ook een langere singel proberen? Zal niet het probleem helemaal oplossen maar is wel iets fijner voor je paardje :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:57

Kitty_ schreef:
Ik vind je fork 6 beter liggen/passen dan je fork maat 5. Misschien ook een langere singel proberen? Zal niet het probleem helemaal oplossen maar is wel iets fijner voor je paardje :)

Dit was al een 33" volgens mij :+
Maar ik wil toch een andere dus dan zal ik meteen voor een wat langere kijken.

Ik bedacht me dat ik nog een foto had gemaakt met mijn nieuwe en oude zadel dus die is misschien wel leuk om te posten. Eentje uit 2014 en een uit 2015.

Afbeelding

Helaas past mijn hoofdstel nu niet echt meer bij de kleur van mijn zadel, die is wat meer roodachtig zoals de rechtse, maar ik moest toch nog eens een nieuwe singel en pad dus dat komt ook wel O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:59

Ik vind die oude qua seat er beter uitzien. Ben door dat nieuwe model huiverig voor de zit. Maar goed, bij de eerste was ik huiverig vanwege de ophanging van de fenders.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:01

superpony schreef:
Ik vind die oude qua seat er beter uitzien. Ben door dat nieuwe model huiverig voor de zit. Maar goed, bij de eerste was ik huiverig vanwege de ophanging van de fenders.

Ik vond hem inderdaad wel wat "gek" zitten, maar moet zeggen dat het snel went. Het is wel jammer dat hij minder zacht is, misschien toch een bontje zoeken :o

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 01:13

Mmmm... Dat vind ik ook wel wat spannend nu ik wil switchen.. Wat is het voornaamste verschil in de zit behalve de zachtheid? (Baal!)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:03

Ik moet zeggen dat ik er ook erg aan moest wennen, maar ik vind het zadel nu juist heel zacht zitten.

De foto geeft misschien ook wel een iets vertekend beeld, omdat het schuin is genomen. Je ziet beide zadels niet vanuit hetzelfde oogpunt zeg maar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:32

Je ziet wel duidelijk aan de cantle dat ze echt verschillen hoor. Ik heb zelf zadels met een reiner seat en dat vind ik heel prettig.
We hebben weleens andere zadels gehad, maar als het iets opgesloten is, haak ik af. Voor mijn gevoel wordt je soms naar voren geduwd in een aantal soorten zadels.

Bij de commerciele merken zijn er dan vaak talloze modellen. Freemax is tot nu toe wel verandert, maar qua keus zijn er nog weinig modellen. Dat weerhoudt me nog steeds. + de mogelijkheid om ze gewoon te voelen. Ze liggen niet in de westernshops waar je komt.

Zouden ze er op de foto's al aantrekkelijker uitzien, zou ik meer moeite doen. En dan bedoel ik bijv ook de fenders die er nu nog erg apart uitzien bijv.

Neemt niet weg dat het idee heel interessant is en blijft. Hoe het voor je paard is, is belangrijker. Maar als ik niet lekker zit, gaat het nooit fijn worden voor het paard. Uiterlijk is ook niet belangrijk, maar je ziet wel wat anders is dan de gangbare zadels.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:46

Manifesto schreef:
Mmmm... Dat vind ik ook wel wat spannend nu ik wil switchen.. Wat is het voornaamste verschil in de zit behalve de zachtheid? (Baal!)

Hij is minder zacht, de 2013 voelde echt meer alsof er gel in zat, maar nog steeds niet te vergelijken met sommige boomzadels waarbij je gewoon op het hout lijkt te zitten hoor :+

De zit is wat breder en hoekiger, maar omdat ik van een 15 naar 16 inch ben gegaan kan ik niet met zekerheid zeggen hoe dat verder precies zou moeten zijn.

De kleur is natuurlijk een flink verschil, ik vond dat rode met het contrast van de zitting wel mooi maar ach he.

Paard lijkt hem prima te vinden en ik kan er correcter in zitten dan in de oude dus dat is allemaal toppie :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:24

Inderdaad jammer dat je ze niet "zomaar" even ergens kunt gaan bekijken.
Komen ze toevallig op de Equitana te liggen misschien?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:28

Margee schreef:
Inderdaad jammer dat je ze niet "zomaar" even ergens kunt gaan bekijken.
Komen ze toevallig op de Equitana te liggen misschien?

Ik heb hem op Equiday in het echt bekeken en erop gezeten. Volgens mij gaat Kitty dit jaar weer naar Equiday, misschien neemt ze de freemax wel weer mee. Dan moet jezelf natuurlijk ook net op Equiday wezen :D .
Ik ga dit jaar niet, toch te druk.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:49

Ik sta inderdaad op Equiday en neem de round en short mee :-)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:35

Ook voor de verkoop Kitty? Of alleen voorbeeld zadels?
Ik ben jammer genoeg mijn meettang nog steeds kwijt dus ik hou het op de buffel short 15" fork 4