Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Hoe kun je aan de buitenkant zien of je een goede bosal hebt of niet?
Daihyo schreef:Hoe kun je aan de buitenkant zien of je een goede bosal hebt of niet?
germie schreef:Bij die laatste zou ik het dus niet zien, maar ik weet dat het de FRA Macanta is omdat ik de foto herken. Je kunt wel zeggen dat de mecate goedkoop is, maar dat is hooguit comfort voor de ruiter, je doet het paard er natuurlijk geen pijn mee. Diverse merken verkopen nylon, en uiteraard zal mohair of paardenhaar fijner in de hand liggen.
Het gaat om de bosal. Ik kan helemaal geen info vinden wat er als binnenkern in zit. Bij sommige bosals van westerntoko's staat: rawhide core. Dan ga ik er van uit dat het in ieder geval geen tuinslang is wat er in zit (ik ben nu wel heel benieuwd wat er in mijn prul zit wat nog nooit gebruikt is.) Bij de FRA staat het er inderdaad niet bij. Dan dus gewoon een stukje slang?
FRA heeft meestal wel fijne spullen, maar is wel iets meer Engels gericht gemiddeld genomen. Dus op basis van het merk zou je kwaliteit verwachten.
sevke schreef:Wat een idee om zo'n hoofdstel aan een bosal te hangen![]()
Dat is toch helemaal geen bosalhanger??
ElCid schreef:Dit wordt ook onder de naam bosal verkocht........https://www.horsetopshop.com/products/f ... al-2-leder dat slaat echt helemaal nergens op. Noem het iets ( het lijkt meer op een tie-down) maar maar noem het geen bosal; dat is het niet, het lijkt er niet op en het benaderd de werking van een bosal op geen enkele manier.
Sandra_H schreef:ElCid schreef:Dit wordt ook onder de naam bosal verkocht........https://www.horsetopshop.com/products/f ... al-2-leder dat slaat echt helemaal nergens op. Noem het iets ( het lijkt meer op een tie-down) maar maar noem het geen bosal; dat is het niet, het lijkt er niet op en het benaderd de werking van een bosal op geen enkele manier.
Afgeleid van Italiaans design nog wel
Muisssx schreef:Ik lees al een poosje mee en vind het interessant om van jullie te leren! Dus mochten jullie nog meer mooie kennis / info hebben over rijden met bosal, graag!
Hier inderdaad een goedkope bosal gekocht om mee buitenritten te maken. Ik dacht als verbetering op mijn touw halster, maar als ik dit lees kan ie beter in de kast blijven hangen.
Sidepull was trouwens niets voor mijn paard, werd er erg ongelukkig van.
germie schreef:Dat heet toch chique? En je kunt 1 ding zeggen: western is eerder lomp om te zien dan chique, haha. Kijk maar naar het verschil in dikte van het leer.Pak het leer van een zadel of van een hoofdstel en vergelijk dat met Engels tuig.
In de Engelse wereld komt 'kwaliteits' spul best vaak uit Italie, denk aan Prestige zadels, KEP voor helmen, meerdere merken rijlaarzen. Vaak luxe in het ontwerp.
En natuurlijk deze 'prachtige' neusriem. En het zal vast verkopen, want anders was het al wel weer uit het assortiment.
sevke schreef:Ik vind die dressuurhoofdstellen met al die riemen en dikke neusriemen ook veel lomper dan mijn westernhoofdstellen. Je ziet bijna niet meer dat er een paard onder zit.![]()
Ook onze custom geweven blankets zijn verre van lomp. Dus als je western lomp vindt, heb je het juiste materiaal nog niet gevonden
germie schreef:sevke schreef:Ik vind die dressuurhoofdstellen met al die riemen en dikke neusriemen ook veel lomper dan mijn westernhoofdstellen. Je ziet bijna niet meer dat er een paard onder zit.![]()
Ook onze custom geweven blankets zijn verre van lomp. Dus als je western lomp vindt, heb je het juiste materiaal nog niet gevonden
Je krijgt meer zadel voor je geld.![]()
Wel minder hoofdstel, maar meer zilver. En qua gewicht van het leer maakt het misschien niets uit, want westernhoofdstellen zijn van dikker leer gemaakt.
Maar meestal wordt in de Engelse wereld blingbling chique gevonden (vind er niets aan) en dat zilver en choncho's bij western lomp.