[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:13

Dat klopt, ik eens met mijn BH in een rollback tijdens een show. De jury kon je op vegen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 20:20

Wat stom ik heb er nooit bij stil gestaan dat je wel eens achter die knop kan blijven hangen als je de knop niet vasthoud tijdens het afstappen. Wel heel zuur want ik had net een hele dure jas gekocht die nu dus echt heel erg kapot is!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:27

Hand op de knop bij het afstijgen. Bij mijn allereerste westernrit, indertijd bij de Trailranch, werd dit er stevig ingehamerd. Nu hamer ik het er net zo in als ik eens iemand hier op mijn paard te rijden heb die geen (western)ervaring heeft. Neemt niet weg dat ook ik wel eens ongelukkig aan de knop heb gebungeld hoor 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:46

Ik stijg af door eerst de knop vast te pakken en dan zodra been er over is linkerbeen uit de beugel te gooien en dan er af te schuiven via de buik. Dus eigenlijk grotendeels zoals je engels ook afstapt. Opstappen doe ik ook nog via de manenkam i.p.v. de knop. Voelt fijner.
Het afstappen was wel even wennen. Normaal gaan beide beugels uit, zwaai ik mijzelf via de buik er zo af. Dat lukt nu dus niet, hoewel, als je het voorzichtig doet kan dat ook, dan lig je gewoon even op je buik naast de knop.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:58

Inderdaad 1x aan de knop blijven hangen en nooit weer. Nadeel was dat ik niet van mijn eigen pony afstapte maar een flinke Fries en mijn jas niet scheurde.. gelukkig liep er iemand op het erf die me eraf kon tillen.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:02

Ooh wauw ik ben gelukkig niet de enige die dat heeft gehad. Ik hing van de zomer vast aan m'n BH. Echt vast vast, singel los maken was de enige optie. Gelukkig bleef paard lief keurig staan. Maar mijn Engelse collega ruiters hebben me flink uitgelachen. :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 21:05

Ik stapte ook wel een beetje debiel af want ik had het koude voeten afstap probleempje! :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:05

criollo_yess schreef:
.... Om dat te voorkomen is de oplossing vrij simpel; altijd een hand op de knop bij het afstijgen totdat beide voeten aan de grond staan!

Dit dus !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:17

Yep been there done that! Bij mn 2e les western ad knop blijven hangen. Ook eens een jaszak uitgescheurd gehad en gevalletje BH ook al eens meegemaakt. Maar wel an sinds 1994 aan het westernrijden dus 'schade' valt mee :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:18

Ik had één bepaalde jas die bij galopperen of lichtrijden ineens over de knop kwam te zitten. Dus die had snel afgedaan als rijjas.
Ook qua kleding moet je zorgen dat het veilig is, niet alleen je tack.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 01:56

Petrichor schreef:
Aargh ik ben vandaag met mijn net nieuwe cape jas met afstappen achter de knop blijven hangen! Paard raakte er door in de stress en begon te lopen en ik kon niks want ik zat muurvast! Gelukkig kon ik mijn paard rustig krijgen en bleef ze op een gegeven moment staan, helaas kreeg ik de jas niet los en omdat ik het een zeer gevaarlijke situatie vond heb ik de hele jas maar kapot getrokken.

Hopelijk kunnen ze de jas nog repareren, hoewel ik het wel een beetje eng vind om weer met die jas op te stappen.

Ow, herkenbaar. Lang geleden toen mijn ene paardje heel jong was ook meegemaakt. Ik begon met buitenrijden en hij was erg jolig, dus had een martingaal. Hij ging alle kanten op, maar was ik wel gewend. Op een stom moment pakt hij de maringaal vast, maar blijft blijkbaar vast zitten met zijn tanden. Ik had een spijkerjack met knopen. Hij komt omhoog en ik duik naar voren met het idee dat ik hem wel los kan krijgen. Blijf achter de knop en hij zat nog vast. Ik kwam erachter dat ik vast zat, toen ik probeerde af te stappen. Hij kwam godzij dank op 4 benen te staan, omdat ik mijn gewicht verplaatste. Ik heb toen ook mn singel losgemaakt en zadel en alles eraf kunnen trekken, alles losgemaakt. Daarna gelukkig nooit meer gebeurt, maar dat was langs een weg, dus was wel even spannend. Hij was overigens verder braaf, maar gewoon echt altijd veel te grappig.

Ik stap dus af met 1 voet in de beugel en zwaai af. Heel rustig, kan ik ook goed landen vanwege gewrichten enzo.
Heb het natuurlijk wel ooit anders geleerd, maar zelfs toen deed ik het al vaak zo, om krassen op zadels te voorkomen.

Helaas ben ik wel kleine paarden gewend en als ik op een grotere zit, is dat wel een ding. Heb echt ooit bijna mn enkel gebroken door zo af te stappen en even te vergeten dat het vanaf ene paard van 1.70m een andere landing wordt.

Maar heel eerlijk gooi ik de helft van de tijd, mijn been over de manenkam en laat me ernaast landen. Als mijn lijf oke is.

Mocht ik afstappen en weer opstappen, doe ik dat altijd vanaf de andere kant.

Ik heb wel andere genante momenten gehad met uit een broek scheuren, een string die springt en een eigen leven ging leiden. Etc.

Of 1 van de eerste hoofdstellen met conchos. Hoofdstel viel uit elkaar tijdens het rijden. Ben wel vaker schroefjes verloren en ben echt hardleers wat dat betreft. Drupje nagellak of seconden lijm staat dan wel op de planning, maar wordt eerst nog 100x vergeten.

Ik singel ook echt nooit aan. Maak mn zadel gewoon goed vast en dat is het. Deed ik vroeger al zo. Waar iedereen de singel strakker deed, leerde ik met springen je paard juist ruimte te geven.

Oke, leuk. Maar wij hebben nog weleens gas erop buiten en dan is het echt lui terug stappen laatste stuk. Ik stond in pension en de stal eigenaresse zei; Je singel hangt los. Dus ik dacht nog dat er misschien een cm tussen zat en zei; Ja, hoort zo.......
Hing die nog in laatste slag tie strap ergens onder de buik. Dan moet je er ook creatief af springen.

Als je terug gaat denken...........Ik heb echt 100 engeltjes op mn schouders.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:13

Iemand die toevallig nog een pools 4010 met a fork te koop weet? .
Vanmorgen wezen passen en deze zat evt als gegoten op haar rug..
Nu werd me gezegd dat ik evt ook met een 3010 uit de voeten kan . Iemand toevallig ervaring daarmee? Ze heeft een full Quarter boom nodig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:11

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:04

Bedankt!

Nog een vraag...
Wat is nu een goede pad. Graag ook niet 1 die te lang is. Lees veel over vilten pads etc. Graag hoor ik wat merken en materialen.. ben meer thuis in het boomloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:28

Ik ben voorstander van pads die een gecontourde rug hebben en een losse vilten vulling zodat je de pad zelf kunt wassen. Een pad voor boomloos kan ook prima onder een boomzadel hoor :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:31

Ben blij dat ik die pads juist weg kan doen... Vind ze niet echt mooi mbt Kleuren....

Ik zoek ruggengraat vrijheid en anatomisch gevormd..
De airride pads vind ik ook erg mooi en licht van gewicht.. Maar erg prijzig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:42

Zeker als je weet dat er een laagje bubbeltjesplastic in zit voor de 'air'...
Voor een bepaalde kleur kun je er altijd een mooie showblanket overheen leggen. Veelal goedkoper ook als een hele pad.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:50

DubbelFun schreef:
Zeker als je weet dat er een laagje bubbeltjesplastic in zit voor de 'air'...
Voor een bepaalde kleur kun je er altijd een mooie showblanket overheen leggen. Veelal goedkoper ook als een hele pad.

Ja dat is ook een goede zeg!
Ik had al iets gelezen daarvan idd dat ze te duur zijn voor waar het van is gemaakt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:01

Echt wol is nog altijd het beste en fijnst voor het paard. Ik kan ook alleen maar de wolvilten pads aanraden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:50

En doe de duim wijsvinger test met de pad. Als je in de pad knijpt met duim en wijsvinger dan mag je je eigen vinger niet door de pad heen voelen. Dan is het geen goede drukverdeler.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 14:58

Dan heb ik ook een vraag. Ik heb nu een synthetische pad van Kramer. Deze is dik genoeg en verdeeld de druk prima.

Maar ik heb ook een boomloos westernpad van Kifra hier liggen. Deze is 100% lamswol. Deze pad heeft echter geen vilt maar wel moosgummi inlagen. Zou dit ook voldoen onder mijn western zadel? De kwaliteit van deze pad is natuurlijk wel een stukje beter dan de Kramer pad, maar hij is wel minder dik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:14

Dat ligt er aan hoe de Kifra-pad uit de duimtest komt en hoe je zadel ligt met die pad.
Alle pads worden mettertijd dunner.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:10

Five star of diamond wool zijn goedw pads. Die eerste ook in alle denkbare diktes, lengtes en vormen te krijgen. Kifra vind ik persoonlijk niet genoeg drukverdelende eigenschappen hebben voor een boomzadel. Synthetisch materiaal verdeeld druk ook slechter dan wolvilt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:43

Als Kifra geen goede drukverdelende eigenschappen voor een bóómzadel zou hebben dan al helemaal niet voor en boomlóós zadel :)
En dat hele 'drukverdelende' van een pad moet je je al niet al teveel van voorstellen; het is geen starre plank tenslotte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:59

cissy schreef:
En doe de duim wijsvinger test met de pad. Als je in de pad knijpt met duim en wijsvinger dan mag je je eigen vinger niet door de pad heen voelen. Dan is het geen goede drukverdeler.

Dan kun je soms wel 2 van zulke pads op elkaar leggen en dan is de drukverdeling wel goed. :P

Maar wat is dan een fijne dikte van pads? Mijn 'gewone' is een dikke van stof en een soort fleece of nepbont en die echte wollen is echt heel dik vind ik. 3 cm? Ik heb het niet gemeten, maar is echt dik.

Ik zie best wel behoorlijke prijzen voor nieuwe pads, sommigen zijn duurder dan wat ik voor mijn zadel betaald heb. En dan heb je daarentegen ook 13.50 euro pads online van fleece.