offtopic :
'k heb een blauw oog. Tegen Wolfje aangelopen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sevke schreef:Air schreef:Leuk artikel MidnightPSan!
En ik wil ook een paar stukjes citeren uit het "leuke artikel". Als ik de reclameboodschappen er tussenuit haal, krijg ik het volgende distillaat :Citaat:without a bit, and are becoming very
popular in the training arena and for the
experienced trail horse and rider.
lees goed : ...for the experienced TRAIL horse and rider... (ik heb al zo'n stuk of 8 keer geschreven : erg geschikt om buitenritjes mee te maken. Voor alle duidelijkheid : in de USA is trailriding het maken van buitenritten)
sevke schreef:Citaat:The side pull is fast becoming the choice
in early stages of ground driving and teaching
the basics of turning and stopping
ook hier goed lezen : ...voor grondwerk en de BASIS aanleren van halthouden en draaien in het nederlands. Geen woord over meer geavanceerd trainen, ook dit had ik al eerder aangegeven : wij gebruiken het als eerste optoming bij het beleren van de 2.5-jarigen)
sevke schreef:Ik ga mij het geven van een technische uitleg besparen, maar leg jij mij dan eens uit hoe je bijvoorbeeld de schouder van een paard kunt optillen met een touwhalster. Een paard wat de schouder laat vallen (wat toch bij een paard in opleiding een veel voorkomend probleem is), is niet mooi in balans. Dit is nog de basisafrichting.
sevke schreef:Is dus absoluut niet geschikt om een paard verder mee door te rijden.
sevke schreef:Recreatief rijden kun je perfect met een sidepull, ik heb nergens geschreven dat dit niet zou kunnen. Maar zelfs als je recreatief WESTERN rijdt, wil je je paard toch een stopje of spinnetje aanleren ? Of een nette jog ?
sevke schreef:Citaat:is designed for the reins
to connect to the rings on each side of the
horses cheeks allowing the rider to communicate
very clearly left and right…….
lezen : ...to communicate very clearly left and right... (is toch duidelijk niet : links en rechts. Meer niet. Ook dat heb ik al eerder geschreven)
En dan het "boeket" :Citaat:Different nosebands are available depending on
how much pressure you want to excerpt on their
nose
nog even lezen aub : ...ON THEIR NOSE... (nl op de neus. Niet : op de lagen, in de kingroeve, op het hoofd, op de tong, op het verhemelte, nee : enkel en alleen OP DE NEUS.) Ook dat heb ik al eerder geschreven. En DAT is voor mij (en dofuzz, en dana, en...en...en...) de reden waarom een sidepull te vaag is in zijn hulpen. Omdat hij alleen werkt OP DE NEUS. (en dan nog een slechte release heeft, ook, maar dat is nog een andere discussie)
Citaat:Betekend EN bij jullie in België wat anders dan in Nederland?
Citaat:Daarnaast wordt er inderdaad niet gesproken over 'geavanceerd' rijden. Lijkt mij logisch omdat ze dan zouden liegen, aangezien de meesten die verder gaan wedstrijden gaan rijden.
Citaat:Link rechts en op de neus, en dat very clearly. Als je meer nodig hebt... is dat verfijning of verscherping?
Of til jij een schouder op door links en rechts te trekken ? Ik gebruik wel iets fijnere hulpen dan alleen links en rechts, dus ja : ik heb meer nodig.Citaat:Maar het wijken voor druk systeem kan niet logischer.
Citaat:Een bit wordt in de westernsport ook gebruikt volgens het systeem wijken voor druk.
Waarom nou weer onwaarheden de wereld in helpen? Een sidepull een slechte release?
Roosje1987 schreef:Is inderdaad wel een goed idee dofuzz. Echter hoop ik dat je weet dat er ook een grote groep mensen is die niet persé hoeven te presteren op wedstrijd. Maar wel hun paard goed aan het lopen willen hebben en degelijke tack gebruiken.
Citaat:Link rechts en op de neus, en dat very clearly. Als je meer nodig hebt... is dat verfijning of verscherping?
Maar het is duidelijk genoeg, want anders zou je het niet bij jonge paarden kunnen gebruiken, die zouden er dan geen hol van moeten snappen van wat je bedoelt.
Maar het wijken voor druk systeem kan niet logischer.
Citaat:De neusriem moet zo geplaatst worden dat de onderkant van de neusriem zo'n 4 tot 5 cm boven de mondhoeken ligt. De bovenkant van de neusriem bedekt dan net de inhammen die naast het neusbot liggen. Zo ligt de neusriem nog op het harde bot van de neusbrug.
Sommige paarden reageren erg gevoelig op de aanbevolen lage plaats van de neusriem. Probeer dan in eerste instantie zo min mogelijk druk op de teugels te zetten. Ook kun je de neusriem iets hoger doen. De sterkte van de signaalwerking neemt dan weliswaar af, maar dat kan bij dit paard toevallig net nodig zijn.
Wordt de neusriem te laag geplaatst, dan zal het de beweeglijkheid van de neusvleugels hinderen, wat kan leiden tot kopschudden of steigeren.
Dit hoofdstel is een afgeleide van het Merothisch hoofdstel,met onder de kin twee kruisbandjes. De kruislingse bandjes zorgen ervoor dat wanneer je links of rechts vraagt, het paard druk op de andere kant van de neus krijgt en de hand van de ruiter volgt (dus meer het "duw"principe dan het "trek"principe, oftewel wijken voor druk.) Bij halthouden sluiten de neusband en de kruislingse bandjes om de neus van het paard.
De neusriem moet strakker zitten dan bij een hoofdstel met bit. Maak de kinriem zo stevig vast dat er 1 duim of twee vingers, tussen neus en neusriem passen. Daardoor wordt voorkomen dat het hoofdstel door het teugelgebruik verschuift naar links of rechts. Een schuivend hoofdstel verliest aan inwerking en op den duur kunnen de haren van de vacht afgeschuurd worden en kunnen schaafwondjes ontstaan. De neusriem zit ook te los wanneer de bakstukken fiks van het hoofd gaan afstaan wanneer de teugels worden aangenomen.
.
. Dana82 schreef:@ Sevke: wat lees ik toch graag jouw reacties! Altijd netjes en goed onderlegd en geen vuilmakerij, gewoon feiten. Ben blij dat jij je er mee wilt bezig houden.
Leuk, een plekje voor alleen wedstrijdruiters, maar waar moet ik terecht? Bij de topics van de rondhobbelaars, erger ik mij meestal dood. En bij de wedstrijdenruiters hoor ik ook niet, ik heb immer helemaal geen ervaring en echt interesse heb ik er ook niet in. Ik voel me in de steek gelaten![]()
.

zodat ik over 2 jaar met goede begeleiding samen met mijn paard getraind kan worden. Gelukkig heb ik via een stalgenote i.i.g. al een geweldige trainer gevonden.