[WN] Positie westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:50

jeetje,ben je lekker mee.... -O-

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:01

Ik had deze al gezien, maar durfde hem niet bestellen omdat ik geen zadel meer wil kopen zonder advies en het passen. Maar als ik dat zadel gekocht had, zou het misschien wel gepast hebben.
Dit lijkt me meer iets voor hem:

http://www.westernsaddle.com/hasa.html

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:48

Misschien kan je de Kassa Belbus inschakelen? Wanneer je bij de verkoper met camera en al verschijnt, is er vast wel een oplossing mogelijk.

DubbelFun

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:56

@SHakir: je moet op de gok geen zadel kopen. Grote kans dat het net niet goed past en dan moet je het maar weer zien te verkopen ook.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:50

Shakir schreef:
Owkay,
hier komt het...gisteren gebeld...
Hij heeft vastgesteld dat het wél past, heeft al tal van andere zadels verkocht, zelfde als de mijne aan andere mensen met Haflingers en die klagen niet, dus het moet wel passen als het zadel op andere haflingers wél past.
Hij neemt niets aan van Denis, om redenen die ik hier niet zomaar zal neerzetten...
De test moet komen van iemand die geen zadels verkoopt, maar wel zadelpasser is.
Daarbij, als mijn zadel spant op de schouders, dat mag geen probleem zijn, want, zo redeneert hij, een singel van een mentuig komt ook op de schoft, dus waar maak ik dan problemen van?
Het zadel kan niet te lang zijn, want de skirt kan niet drukken op de rug, die draagt niet...
Het zadel ligt veel te ver naar achteren op de foto's, maar als ik het meer naar voren leg, dan ligt het nog meer op de schoft te duwen
Het zadel moet niet over de ganse lengte gelijkmatig de druk verdelen, dat die druk voornamelijk op z'n schoft komt is niet meer dan normaal? Brugvorming kan niet, want een ralide boom past op alle paarden, zonder uitzondering.
Ben ik nu een domme kip of meent hij dat nu echt?
Wat moet ik nu nog doen, als ik Denis niet ter hulp mag roepen ?
Alle andere zadelpassers wonen in Limburg of weet ik niet waar en zal weer zakken geld kwijt zijn aan vervoerskosten.
Ik werd echt slecht gisteren. Moet ik nu m'n ogen dichtknijpen en niet meer op letten dat het spant op z'n schoft en gewoon doorrijden? Ik heb geen geld om nog een nieuw zadel te kopen...Ik voel me machteloos en woedend.
Eens m'n advokaat raad vragen, die me ook geholpen heeft met advies toen ik problemen had met m'n Quarter, die doet meer zo'n zaken. Als ik de zaak win, zijn de kosten toch niet voor mij.

OH boy... deja-vu!
Dit klinkt allemaal érg als 'mijn' verhaal en deze meneer klinkt ook érg als de meneer waar ik zaken mee deed.
Ik heb Denis er uiteindelijk bij gehad (omdat Denis in heel europa degene is die het dichtst bij een 'erkend' westernzadeldeskundige komt, dit bestaat nl. voor westernzadels nog niet, de MSF opleiding gaat over engelse zadels en westernzadels komen niet tot nauwelijks aan bod, er zijn dus geen wettelijk erkende westernsaddlefitters), een PLIP afdruk laten maken, Thermocan foto's laten maken en zelfs zeer bekende westernzadelmakers uit Amerika bereid gevonden de zaak te beoordelen voor zover dat mogelijk is van foto's en verhalen en algemene stellingen (deskundigen waar de betreffende meneer een erg hoge pet van op heeft, waardoor ik aan nam dat hij hun mening wel zou respecteren... Ze brandden beiden het zadel en zijn beweringen over het zadel en pasvorm volledig af maar het mocht niet baten).
Uit alles bleek dat mijn CUSTOM MADE zadel NIET paste ondanks wat de maker beweerde, maar ondanks alle schriftelijke bewijzen, inclusief medische verklaringen van erkende fysiotherapeut en osteopaat, ondanks de alle beeldmateriaal enz. wilde de maker van het zadel niet toegeven dat hij misschien toch een fout gemaakt had en was absoluut tot geen enkele compromis bereid (waarbij ik echt zat voorgesteld heb, ik hoefde niet eens de volle 2500 terug die 't zadel me gekost had).
Toch heb ik uiteindelijk zelf de stekker uit alle ellende getrokken, mijn verlies van bijna 2000 euro (verlies op't zadel plus gemaakte kosten) geslikt en een boomloos zadel gekocht.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als de verkoper echt niet wil meewerken en dwars gaat liggen heb je in dit land helaas geen poot om op te staan omdat er geen 'gecertificeerde/gediplomeerde/erkende zadelpassers zijn voor westernzadels. Ik had al een advocaat in de hand genomen en zelfs zij adviseerde me geen rechtzaak door te zetten omdat de uitkomst onzeker zou zijn, hoeveel schriftelijk 'bewijs' ik ook had. Want voor elk bewijs waar ik mee kwam zou hij met een tegenargument komen en een rechter heeft geen houvast om te bepalen wie de meest erkende/kundige persoon is, puur omdat er dus geen erkenning ís voor westernzadels. Ben je dus heel lekker mee maar da's helaas het feit. Ik werd zo moe en was echtwaar half overspannen van de hele zaak dat ik na een jaar gewoon moegestreden was en opgegeven heb, te meer omdat de zadelmaker dreigde met een rechtzaak wegens laster, die hij overigens nooit had kunnen winnen, maar waar ik geen geld voor had, ik had geen rechtsbijstandverzekering en moest een deel van de kosten zelf betalen. Na alle onderzoekskosten die ik aan het zadel en mijn paard gehad had, had ik die centen niet meer. Nog altijd word ik in bepaalde kringen zwart gemaakt omdat hij nog steeds beweert dat ik hem probeerde te belazeren in plaats van andersom en er helaas nog steeds mensen blind zijn voor zijn mooie praatjes en hem geloven. Ik sta er inmiddels lang en breed boven maar het heeft me heel wat tranen gekost kan ik je zeggen.

Shakir schreef:
't Is misschien nog vroeg om ons zo kwaad te maken op hem, misschien komen we er wel uit. Mocht dat niet direkt opensmeuren op een forum, maar dat kwam omdat ik in het begin van de topic nog niet 100% zeker was dat het niet paste, ik voelde alleen aan dat er iets niet klopte.
Ik ben ook dom geweest van niet direkt te reageren en te twijfelen, omdat ik niet direkt wist wat er juist aan de hand was.

Nee, het is zéker niet te vroeg om boos te worden, het is hoog tijd!
Ga op je strepen staan, éis een ander, góed passend zadel (je bent wettelijk verplicht de verkoper de kans te geven zijn fout te herstellen door een beter artikel te leveren of een andere oplossing te zoeken) en kan hij dat niet leveren, dán je centen terug eisen. Niks lief en aardig, daar heeft hij tot nu toe al veel te veel misbruik van gemaakt.
En vooral. Vertrouw op je gevoel! Níet twijfelen, niet aan jezelf en niet aan wat jij denkt en voelt.
IK wens je heel veel succes en hoop dat jouw verhaal beter af loopt dan het mijne.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:40

francis ik denk niet dat jouw verhaal zo vergelijkbaar is met dat van de TS
jij hebt een op maat gemaakt zadel laten maken en dit is een zadel uit de goedkopere klasse
die man kan zonder problemen dit zadel omruilen voor eentje die hij ook verkoopt
daarom vind ik het ook zo'n flauwekul dat hij niet meewerkt
het zadel ziet er nog keurig uit dus daar hoeft hij ook niet over te vallen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:55

Het ging mij meer om alle opmerkingen over 'bewijs' en dergelijke. Tuurlijk kán hij 't zadel zo omruilen. Maar ook de zadelmaker had aan een oplossing kúnnen mee werken.
Maar of ze dat ook willen dóen is een tweede. En doen ze het niet, dan heb je dus als het om westernzadels gaat gewoon geen referentie. Er bestaat niet zoiets als een Master Saddlefitter voor westernzadels, wordt nog niet voldoende mee genomen in die opleiding om echt erkende mensen op te leiden en daar zit hem dus het probleem. Elke zadelverkoper/maker kan zich 'deskundig' noemen, zelfs als hij nog nooit een westernzadel van dichtbij gezien heeft of alleen maar boekjeswijsheid heeft. Maar als leek moet je wel op zulke mensen vertrouwen, want je zou er redelijkerwijs van uit mogen gaan (dénk je) dat die mensen weten waar ze het over hebben. Maar het is dus nog steeds helaas zo dat wanneer je een westernzadel op je paard wilt kopen, je zélf al deskundig moet wezen om te kunnen beoordelen of de zadelverkoper verstand van zaken heeft. Da's dus het zelfde dat jij je auto naar de garage brengt maar zelf een opleiding voor automonteur gedaan hebt om zeker te weten dat de garage doet wat van ze verwacht wordt. Da's een kromme situatie en dáár zou dus iets aan gedaan moeten worden.
Want daardoor heb je dus zélfs in een rechtzaak geen poot om op te staan en ben je helemaal overgeleverd aan het logisch denkvermogen van je advocaat en/of rechter. Er is niks om derdelijke zaken aan te toetsen, ook voor een rechter niet.

Ik wil dus maar even mee geven dat al die mensen die menen dat iets 'je recht is' of dat je 'bewijs' moet hebben, nog wel eens van een koude kermis thuis konden komen als ze zelf zoiets bij de hand krijgen (en dan dus met name als het om westernzadels gaat, voor engelse zadels zijn wél wettelijk erkende mensen). Zo simpel is het dus helaas niet.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:53

Hey Francis, ik denk dat je ergens wel gelijk kan hebben, (btw heel erg voor je trouwens) daarom dat ik geen namen vernoem.
Het lijkt enigzins toch misschien te lukken om een oplossing te vinden. Ik wil dus op een deftige manier dit zaakje oplossen, dat lijkt me 't beste.
Ik heb het me nogal aangetrokken en heb weer erg last van vreselijke buikpijn. Probeer me er niet te durk in te maken en wat te relativeren, meer kan ik niet doen.
Maar 'k zweer het, als we geen oplossing vinden...dan hoor je me nog wel...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:35

Uiteraard is in goed overleg een oplossing vinden altijd het beste. Zolang die dialoog nog open is ook zeker open houden.

IK trek me weer terug, ik wist beter dan in een zadeltopic te reageren, ik heb de eerste haatmail al weer binnen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:22

Ts: die kerel is gek. Niet bij laten zitten hoor!
Voor de rest.... Laten we het gewoon gezellig houden. Snap niet waar al die haat in deze forums altijd vandaan komt. Ik zou zeggen, zoek een ander middel om je agressie kwijt te raken, ga boksen ofzo.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:41

Pienb schreef:
Ts: die kerel is gek. Niet bij laten zitten hoor!
Voor de rest.... Laten we het gewoon gezellig houden. Snap niet waar al die haat in deze forums altijd vandaan komt. Ik zou zeggen, zoek een ander middel om je agressie kwijt te raken, ga boksen ofzo.

Ik ben gewoon teleurgesteld...in alles zo'n beetje...net gaan wandelen, goed aangespannen, zadel schoof rechts van z'n rug. Wie had alweer gezegd dat westernzadel niet te strak hoefde aangespannen te worden? Ligt dus formidabel maw...al even gevaarlijk als m'n andere zadel die niet past.
Mijn aggressie? Spijt me, Is gewoon teleurstelling, in dat zadel en in lesgevers zoals Denis idd die me m'n zelfvertrouwen ondermijnen.
Denk dat ik gewoon m'n gevoel volg en niet meer luister naar anderen, dan kom ik er misschien wel.
Misschien moeten we dit topic gewoon sluiten en idd weer genieten van de dingen, sorry voor m'n frustraties :o .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:28

Shakir, dat sloeg niet op jou hoor!!! Maar de anderen die elkaar weer aan het afzeiken hier.
Jouw frustratie kan ik absoluut begrijpen!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:36

Pienb schreef:
Shakir, dat sloeg niet op jou hoor!!! Maar de anderen die elkaar weer aan het afzeiken hier.
Jouw frustratie kan ik absoluut begrijpen!!!

Definieer 'anderen'....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:35

shakir een schuifend zadel hoeft niet te liggen aan je zadel
bij een paard met nauwlijks schoft en wel rond geribt schuift een zadel erg snel
een oplossing kun je dan zoeken in een andere singel, bijvoorbeeld een vilten singel,andere pad maar ook in een borsttuig

toen ik begon te rijden met mijn welsh-cob schoof het zadel ook altijd
pas toen hij ouder werd en meer schoft kreeg bleef het zadel beter liggen
ik heb de eerste jaren met een borsttuig gereden en een vilten singel

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:06

spatter schreef:
shakir een schuifend zadel hoeft niet te liggen aan je zadel
bij een paard met nauwlijks schoft en wel rond geribt schuift een zadel erg snel
een oplossing kun je dan zoeken in een andere singel, bijvoorbeeld een vilten singel,andere pad maar ook in een borsttuig

toen ik begon te rijden met mijn welsh-cob schoof het zadel ook altijd
pas toen hij ouder werd en meer schoft kreeg bleef het zadel beter liggen
ik heb de eerste jaren met een borsttuig gereden en een vilten singel

Okee, hier kan ik ook wel wat mee doen, bedankt voor het advies ;-). Ja, zo'n mannen zijn precies een ronde ton, waar alles zo vanaf glijdt, ik probeer met zo'n borsttuig, staat ook stoer.
Juist Arthur's westernshop gebeld...wow, da's andere koek, zo'n vriendelijke man. Eventueel ruilt hij het zadel in voor een zadel dat wel past, zonder verlies, maar dat zien we wel, vrees dat ik voor de kortere zadels geen geld zal hebben, want dat ligt toch ook boven de 1000 euro. Eventjes dagje Nederland van maken als ik er met de verkoper niet uitkom. Nu heb ik weeral bijgleerd, moet het van de positieve kant bekijken.
Als jullie nog tips of raad hebben of ervaringen, zeg maar gerust. Mijn probleem is dus dat de Haf hevig kan bokken, en al m'n zadels tot nu toe opzij of in z'n nek belanden en ik ergens anders.
Ik heb op dit zadel gezeten en dit lijkt een heel kort zadel (zeer comfortabel) en ligt veel vaster op de rug door de driepuntssingelbevestiging en memoryfoam onderkant, maar dan moet ik van dit zadel afgeraken natuurlijk (kost maar 1000 euro, kan ik nog voor bijsparen, maar dan kan ik een heel eindje niet meer rijden omdat ik nu geen geld heb om het te kopen):
http://www.thcuir.com/web/selle-rando-confort.html
http://www.thcuir.com/images/catalogue/clients/LAURA.jpg
(Deze haf heeft wat dezelfde proporties als de mijne)
Nadeel is dat deze zadelmaker niet wil passen en er ook geen testmodel is, hij stuurt het gewoon op. Als het niet past, dan neemt hij de zadels niet terug omdat het beetje maatwerk is. Dat zegt hij er op voorhand bij.
Ik heb maar 2X met dit zadel gereden, is dus nog nagelnieuw (met cattleman's pad twv 90 euro en singel van 35 euro), mocht iemand interesse hebben...
Laatst bijgewerkt door Shakir op 06-04-09 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:15

Júist bij 3-punts gording is het belangrijk dat het zadel echt goed past. Als je dan nl een zadel hebt waarbij de bolling sterker is dan de holling van de rug dan trek je middels die gording de 'punt' van het zadel nog eens extra strak(en dus pijnlijk) op de rug.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:21

DubbelDun schreef:
Júist bij 3-punts gording is het belangrijk dat het zadel echt goed past. Als je dan nl een zadel hebt waarbij de bolling sterker is dan de holling van de rug dan trek je middels die gording de 'punt' van het zadel nog eens extra strak(en dus pijnlijk) op de rug.

Oei, ok, dat lijkt me inderdaad logisch. Dus dit zadel is ook een risico? De onderkant is nochtans van een zeer dik memoryfoam kussen, dat los zit aan de zijkant en zich nog kan plooien naar de rug van het paard. Maar aangezien er geen mogelijkheid is tot passen vind ik het ook een groot risico. Ik heb dit merk al eens eerder gehad en ken de reputatie van de verkoper.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:26

Memoryfoam is leuk, maar als het warm wordt dan druk je het teveel in om nog zacht aan te voelen.
Dan moet je zo'n dikke laag hebben (minimaal 4 cm) voor het effect heeft.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:35

Misschien raak ik er met de verkoper ook uit... voel me dan wel schuldig dat ik hier zo van m'n oren heb gemaakt. In dat geval ben ik te vroeg beginnen panikeren, iedereen kan zich wel vergissen.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:36

DubbelDun schreef:
Memoryfoam is leuk, maar als het warm wordt dan druk je het teveel in om nog zacht aan te voelen.
Dan moet je zo'n dikke laag hebben (minimaal 4 cm) voor het effect heeft.

Dus ook niet het ideale trekkingzadel? Wist ik niet... dus dan zou het kussen te dun worden en komt de holling toch op z'n rug mocht dat het geval zijn, is het zo?

Is wel een heel dik kussen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:37

balen dat je niet bij mij in de buurt woont, hadden we eens mijn zadels kunnen passen al was het maar voor een indruk te krijgen

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:42

spatter schreef:
balen dat je niet bij mij in de buurt woont, hadden we eens mijn zadels kunnen passen al was het maar voor een indruk te krijgen

Welk zadel heb jij? Is het ook voor een korte, ronde rug?
De verkoper stelde de Pool's verkorte versie voor, die meer schoudervrijheid heeft en korter is qua lengte. Lijkt dit niet dé oplossing voor het probleem? Het zadel zelf ben ik heel erg tevreden over qua zit, heb altijd dressuur gereden, kan mijn houding behouden, plus dat het veel comfortabeler is dan een Engels zadel en de beugels een extra houvast zijn voor mocht het ruiger aan toe gaan...

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:45

spatter schreef:

Net even op uw profiel gekeken, wat een leuke paardjes! Wat erg van Rakker...
Wat heb jij op die prachtige Welsh Cob liggen van zadel?

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:18

Tjee, ik heb dit es even doorgelezen, maar wat een drma zeg. heb je foto's gekeken, en tja kan ook niet tot een andere conclusie komen dan dat dit zadel echt veel te lang is voor jou HAflinger. Ik heb zo'n zelfde probleem gehad, ook een zgn "kundig persoon"het zadel paste op mijn paard, ook ik was goedgelovig. Nou, het is een aantal jaren geleden inmiddels, maar ik heb in een aantal maanden tijd mijn paard volledig in de vernieling gereden ..de klachten waren eerst erg vaag, nog een persoon erbij gehad, en volgens diegene paste het zadel ook goed...Nou bleek achteraf dat het zadel dus ook te lang was voor hem, en ook te strak op de schouders lag...wat een drama..Dure dierenartsenkosten, fysiotherapeut etc..maanden uit de running..Ik pas, en koop nu alleen nog maar een zadel als er een Master Saddle Fitter Consultant bij is geweest. ( ben al 1,5 jaar bezig met mijn fries, zeer korte rug, past dus geen passend westernzadel op, zelfs een 15 inch roundskirt past niet!!!)Ik heb er erg veel van geleerd, en weet nu ook dat ieder zadel minimaal 2 cm van de schouderkop af moet liggen en niet voorbij de 18e rib mag komen, dit in verband met de zachte lendenen met hieronder bv de kwetsbare nieren.
Rijd asjeblieft niet verder met dit zadel, en maak er een hoop werk van dat hij dit zadel terug neemt, je hebt als consument recht op een goed passend produkt, hij is verplicht om het terug te nemen als het niet past, neem een MSFC in de hand, ook al kost dit dan geld. Dierenartsen zijn duurder, want daar gaat het op uit draaien als je hiermee door gaat rijden...
Ik weet wat je doormaakt, zet door, hou de moed er in, lang leve de MSFC!! zij heeft mij al verschillende zadels afgeraden...het bokken van jou HAffie kan ook wel es protest zijn dat het zadel niet lekker zit...altijd eerst uitsluiten!!!
Wens je heel erg veel succes!! Het is niet jou schuld, denk daar goed om, je vertrouwd volledig op zo'n persoon die zegt kundig te zijn...dit is echt dieptriest! :( Dat zo emand met zichzelf kan leven, een paard kan hier zo veel pijn van gaan lijden verschrikkelijk...

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:26

octavodia schreef:
Tjee, ik heb dit es even doorgelezen, maar wat een drma zeg. heb je foto's gekeken, en tja kan ook niet tot een andere conclusie komen dan dat dit zadel echt veel te lang is voor jou HAflinger. Ik heb zo'n zelfde probleem gehad, ook een zgn "kundig persoon"het zadel paste op mijn paard, ook ik was goedgelovig. Nou, het is een aantal jaren geleden inmiddels, maar ik heb in een aantal maanden tijd mijn paard volledig in de vernieling gereden ..de klachten waren eerst erg vaag, nog een persoon erbij gehad, en volgens diegene paste het zadel ook goed...Nou bleek achteraf dat het zadel dus ook te lang was voor hem, en ook te strak op de schouders lag...wat een drama..Dure dierenartsenkosten, fysiotherapeut etc..maanden uit de running..Ik pas, en koop nu alleen nog maar een zadel als er een Master Saddle Fitter Consultant bij is geweest. ( ben al 1,5 jaar bezig met mijn fries, zeer korte rug, past dus geen passend westernzadel op, zelfs een 15 inch roundskirt past niet!!!)Ik heb er erg veel van geleerd, en weet nu ook dat ieder zadel minimaal 2 cm van de schouderkop af moet liggen en niet voorbij de 18e rib mag komen, dit in verband met de zachte lendenen met hieronder bv de kwetsbare nieren.
Rijd asjeblieft niet verder met dit zadel, en maak er een hoop werk van dat hij dit zadel terug neemt, je hebt als consument recht op een goed passend produkt, hij is verplicht om het terug te nemen als het niet past, neem een MSFC in de hand, ook al kost dit dan geld. Dierenartsen zijn duurder, want daar gaat het op uit draaien als je hiermee door gaat rijden...
Ik weet wat je doormaakt, zet door, hou de moed er in, lang leve de MSFC!! zij heeft mij al verschillende zadels afgeraden...het bokken van jou HAffie kan ook wel es protest zijn dat het zadel niet lekker zit...altijd eerst uitsluiten!!!
Wens je heel erg veel succes!! Het is niet jou schuld, denk daar goed om, je vertrouwd volledig op zo'n persoon die zegt kundig te zijn...dit is echt dieptriest! :( Dat zo emand met zichzelf kan leven, een paard kan hier zo veel pijn van gaan lijden verschrikkelijk...

Bedankt voor deze reply. Leer hier veel uit. Inderdaad, het bokken kan zeker daardoor komen.
Ik heb ook kine gedaan, voor mensen dan. Ik ga nu zelf eens proberen de schouder terug te vinden en de 18e rib. Eens zien waar het zadel echt mag liggen.
Dat zei Denis me ook, dat het een zeer kort zadel zal moeten zijn, hij heeft me de plaats getoond en dat was maar heel kort.
Optie zou Engels zadel zijn, Massimo bvb, maar die zijn weer duurder en het leek me erg leuk om western te rijden met m'n Haf. Hij is niet zo'n dressuurtype...