[WN] De boom van een zadelmarkt western

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:01

dat geld toch voor alle goedkopere zadels ..
zolang er geen 2000 euro prijskaartje aanhangt kan het nooit goed zijn
doch zijn er ook een hoop prijsgunstigere zadeltjes op de markt
die echt wel paar jaar meegaan en indien het paard en ruiterpast
echt niet een paard naar de knoppen brengt

de qlue is zoiezo dat het passen moet
en ook dure zadels moet je regelmatig controleren of alles nog goed is

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:36

Montignac schreef:
pre schreef:
Tjee, het is nog vele malen slechter als ik had gedacht!
Ik begrijp gewoon simpelweg niet dat die zaak nog drait en volgens mij nog goed ook!

Omdat er altijd mensen zullen zijn en blijven die hun hobby niet serieus nemen en geen geld willen of hebben om te investeren in het harnachement...dergelijke mensen zijn naar mijn inziens ook niet paardwaardig, nooit bezuinigen op een zadel..

Sorry maar dit vind ik echt ontzettend aanvallend en erg kort door de bocht. Ik zou dus niet paardwaardig zijn omdat ik een zm zadel heb?? Belachelijk, ik heb alles over voor mijn paard. Ik zou nog liever droog brood eten dan hem iets te moeten onthouden. Ik heb ook grondig gezocht naar een goed pasend zadel. En die heb ik toevallig op zm gevonden, waarom is dat nou zo'n probleem. Het past gewoon bij hem en het ligt goed. Blijkbaar heel moeilijk te geloven, maar vind het niet nodig om dan zo'n opmerking te plaatsen, want dit is echt behoorlijk kwetsend.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:44

Ik vind nu ook dat er wel erg scherp wordt gereageerd. Wie koopt er nu een paard om het dan eens goed opzettelijk te verknoeien met een slecht zadel? Niemand, toch?
Ik ging als beginnende westernruiter (was nog student ook) toen ook geen zadel van 1500 € kopen! Mijn vader had al heel z'n leven paarden, het was dus niet dat we er echt niets van wisten.
Op een happening heb ik de zadelmarkt leren kennen. Die zadels zagen er, op het eerste oog, goed uit. Dat het geen superkwaliteit zou zijn waar we 10 jaar mee zouden rijden, dat hadden wij ook al door. Maar om die eerste stappen te zetten was deze investering al groot genoeg. Wij hebben er ook nooit problemen mee gehad, zover we weten. Want zoals ik al zei, ik kan niet praten met m'n paard en heb geen röntgenogen.
Via via konden wij aan betere kwaliteitszadels geraken en zodoende hebben de zadelmarktzadels als nog plaats gemaakt voor andere (hoogstwaarschijnlijk beter passende) kwaliteitszadels. Na 2 jaar toch veel plezier te hebben gehad van die "krotzadels".

Ik zou nu ook nooit meer een zadel van de zadelmarkt kopen. Ik ben nu beter bij kas, ken ondertussen al meer over zadels etc. Maar ik ga geen mensen veroordelen als ze zo'n zadel hebben. Behalve als ze echt zichtbaar niet passen. Dan spreek ik ze wel eens aan, voorzichtig...

Maar dat iemand opzettelijk z'n paard zou willen verknoeien ... sorry dat gaat mij ook te ver hoor.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:45

mag ik even een politieagentje spelen? Het citaat is namelijk niet per definitie aan jou gericht Rochwitch. Geen gekibbel erover, jij veranderd niet van gedachte. Maar om dan steeds je standpunt te herhalen heeft geen zin, dat geld trouwens voor beide partijen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:11

Om even terug te gaan naar waar het topic over ging Clown, ik vind het inderdaad een rare boom om te zien, omdat je het gedeelte wat er normaal niet zit voor de ruggengraatvrijheid er nu wel zit.
Ik geloof best dat paarden daar niet lekker onder lopen.

Vind het topic wel een beetje agressief naar Rochwitch toe. Ik ben zelf ook geen zadelmarkt-liefhebber, helemaal niet na het zien van het aantal topics erover, maar wie is bokt om haar te vertellen dat haar paard vanzelf last gaat krijgen van zijn rug? Dat je dat denkt, prima, maar vind het erg aanvallend overkomen. Niet van iedereen, maar sommige reacties zijn erg kortzichtig.
Ze heeft er nu geen last van, en mocht dat nog komen, dan is ze gewaarschuwd... Ik snap best dat ze constant haar standpunt herhaald!
En misschien heeft ze inderdaad wel net dat ene zadel die wel prima is.

Ik las ook ergens een berichtje van Jaycee_, over een goed tweedehands zadel of een B-merk, zoals Pouls e.d. Ik heb zelf een Pouls, al 3 jaar en moet zeggen dat ik er blij mee ben. Ik mág ook hopen dat de kwaliteit een stuk beter is dan zadelmarkt, want ik heb er bijna €1200.- voor neer moeten tellen. Naar mijn idee niet goedkoop, maar ook niet zo duur als een Billy Cook of Crates. En het lijkt mij ook dat een zadelverkoper zijn naam hoog heeft te houden en dus niet zomaar onbenullige zadels verkoopt die de naam van de toko omlaag halen, want negatieve energie gaat snelll!!
En ik weet zeker dat ook over dit merk zadels mensen zijn die het er niet mee eens zijn!
Zo heb je toch overal weer wat, het is en blijft de paardenwereld, iedereen schijnt het beter te weten. Erg jammer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:17

Mijn commentaar is niet speciaal gericht op rockwitch. Ze zegt dat ze mensen met verstand van zaken het zadel heeft laten passen. Dus dan neem ik dat onmiddellijk aan.

Maar soms ben je er niet met alleen de buitenkant passen. Omdat de boom inderdaad scheef kan zijn en je dat pas veel later terugmerkt. En dan heb je bij een duurder zadel een vele malen grotere zekerheid dat de boom recht is. Dat probeer ik aan te geven.

En westernzadels zijn nu eenmaal verhoudingsgewijs duur. Koop je een goed engels zadel voor 1200 euro en een hele goede voor 2000 euro. Bij westernzadels liggen die prijzen anders. En dan is het soms geen wonder dan mensen naar de zadelmarktzadels grijpen. Voor 500-600 euro koop je een heel aardig middenklasse engels zadel nieuw en geen middenklasse westernzadel. En zoals ik al schreef: ergens moet dan op bezuinigd worden. Meestal is dat materiaal en arbeidsloon. En dus worden die zadels gemaakt in lage loon landen waar ze gemiddeld niet echt met westernzadels rijden en de kwaliteitseisen anders liggen dus.

Maar misschien zitten er ook wel rechte bomen tussen de zadelmarktzadels. Kan best.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:28

Anya, ik ben het helemaal met jou eens!
Ik weet het met de prijzen van het westernspul, om maar is een heel ander prijsvoorbeeldje te noemen: de pads, bitten enzo...
Ik heb op het begin ook zitten denken aan een zadelmarktzadel, maar door de topics op bokt ben ik gewoon naar een normale westernwinkel gegaan, omdat naar mijn idee die toch een naam hoog te houden heeft en niet zomaar troep zal verkopen. Kan ik natuurlijk helemaal naast zitten, maar tot nu toe zit ik dat er naar mijn idee niet.

Het ging mij ook niet om jou persoonlijk, het ging me om de reactie van bokt. Ze geeft heel eerlijk aan dat zij wél een zadelmarkt zadel heeft en er tevreden over is, en krijgt gelijk allemaal negatieve verhalen. Terwijl er veel meer mensen zijn met een zadelmarkt zadel (en misschien ook wel positief, ik weet het niet?) maar die hoor je niet...

Maarja, zoals ik al zei, het is en blijft de paardenwereld he?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:32

Ok anya, maar aangezien ik de enige hier zo'n beetje ben met een zadelmarkt zadel, snap je natuurlijk wel dat ik me aangevallen voelde. En ik herhaalde mijn standpunt steeds, omdat het schijnbaar niet echt doordringt. Maar goed laten we die discussie maar laten zoals het is, we worden het toch niet eens. Maar ik ben gewaarschuwd en ik ga ook nog sparen voor een heel superzadel, maar goed ik wilde eerste eens kijken of ik western eigenlijk echt leuk vind, en daarom heb ik ook geen duur zadel gekocht toendertijd.
Maar goed, maakt allemaal niet uit, zolang mijn paard het goed doet, vind ik het best. Als ik iets aan hem merk, dan wordt daar gelijk grondig naar gekeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:36

Dat is een hele geruststelling.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:47

Duurder is niet altijd een garantie voor beter.

Ik heb mensen gekend die met hunne Volvo voortdurend in de garage stonden, maar wij met onze hyundai heeft het toch 20 jaar uitgehoude...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:49

ja maar als het chassis van een Volvo scheef wordt afgeleverd krijg je een nieuwe.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:49

ach kom
als je en pools neemt bv die heb je echt wel voor onder de 1000
en datg is echt geen bagger
de white star is de goedkopere afdeling van garland
okee misschien geen ubertopper maar ook geen vuilnisbakken materiaal

over bitten .. sorrie maar als ik zie dat een van mijn conculegas
een zelfde leverancier heeft en de zelfde bitten (merk en type)
veel durder verkoopt (lees hier waren ze 55 euro daar 95 !)
en mensen kopen het dan daar want hij is de expert en dat zijn andere
dan denk ik mensen willen zich ook graag laten bedonderen
de normale bitten liggen prijstechnisch idem met de engelse
de specialere liggen net als de engelse bitten iets hoger
en de hele bewerkte luxe bitten zijn nog altijd goedkoper
dan de duurdere sprenger modellen

idem voor de hoofdstellen
je hebt de goedkopere de middenklassers de betere en de absurddure
en die prijzen lopen gelijkwaardig met de engelse
daar heb je ook 40 euro hoofdstelletjes en 80 en 120 en 350 en van alles er tussen in

western zadels zijn duurder omdat daar meer leer word gebruikt
en fenders van het leder wat gebruikt word in de goedkopere engelse zadels
zijn domweg niet veilig

doch als je kijkt naar de fenders van bf welke echt jaaaren meegaan
en toch echt veilig zijn en toch ook n og vrij normaal van prijs

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:50

Bij ne hyundai ook...Lachen...Als da duidelijk een fabricagefout blijkt te zijn...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:54

Gleyla schreef:
Bij ne hyundai ook...Lachen...Als da duidelijk een fabricagefout blijkt te zijn...

Maar een hyundai is dan ook een min of meer middenklasse auto geworden.
Het is geen zastava of Yalka of zo.
(ook bekende automerken Knipoog )

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:55

20 jaar gelede niet hoor..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:57

Nee klopt. Toen kwamen ze ook net zo beroerd uit de tests als de huidige zadelmarktzadels. Kan ik me nog wel herinneren (omg ik word oud Knipoog ). In die tijd waren meer merken die nu kwalitatief beter zijn ongelofelijk slecht.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:00

Onze hyundai heeft ons nooit in de steek gelate...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:20

Gleyla schreef:
Onze hyundai heeft ons nooit in de steek gelate...

hihi Bloos en onze toen (nieuwe!) Opel heeft in 1 jaar tijd 27 keer in de garage gestaan. Boos!
Over degelijke Duitse kwaliteit gesproken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:23

Kunnen we de metaforen laten voor wat het is en het gewoon over zadels blijven hebben Haha!
Wel zo duidelijk Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:27

Fijn, onze Opa Kadett rijdt ook nog steeds, al meer dan twintig jaren! Maar op mijn paard GÉÉN zadelmarktzadel.
Waarom? De slechte kwaliteit van zowel binnen- als buitenwerk, de mensonterende arbeidsomstandigheden van de makers, de giftige stoffen die gebruikt worden om het leer te bewerken.
Mijn zadel is normaal geprijsd (compleet incl. singel, beugels, beugelriemen of fenders en pad onder de duizend euro), comfortabel voor mijn paard, comfortabel voor mij, comfortabel voor mijn dochter. Van leer dat met natuurvriendelijke middelen is gelooid. Met goede service van de verkoper.

Het kan dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:38

ik wist niet dat je een zadel met een auto kon vergelijken? Hmm is kijken hoe een auto op de rug ligt van mijn paard dan Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:52

met beide kun je rijden cinnepin Knipoog

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:09

Haha! Hihi! Geef mij dan maar een paard met een vriendelijk zadel...betaal je geen wegenbelasting .....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:38

nickyu schreef:
ach kom
als je en pools neemt bv die heb je echt wel voor onder de 1000
en datg is echt geen bagger
de white star is de goedkopere afdeling van garland
okee misschien geen ubertopper maar ook geen vuilnisbakken materiaal

over bitten .. sorrie maar als ik zie dat een van mijn conculegas
een zelfde leverancier heeft en de zelfde bitten (merk en type)
veel durder verkoopt (lees hier waren ze 55 euro daar 95 !)
en mensen kopen het dan daar want hij is de expert en dat zijn andere
dan denk ik mensen willen zich ook graag laten bedonderen
de normale bitten liggen prijstechnisch idem met de engelse
de specialere liggen net als de engelse bitten iets hoger
en de hele bewerkte luxe bitten zijn nog altijd goedkoper
dan de duurdere sprenger modellen

idem voor de hoofdstellen
je hebt de goedkopere de middenklassers de betere en de absurddure
en die prijzen lopen gelijkwaardig met de engelse
daar heb je ook 40 euro hoofdstelletjes en 80 en 120 en 350 en van alles er tussen in

western zadels zijn duurder omdat daar meer leer word gebruikt
en fenders van het leder wat gebruikt word in de goedkopere engelse zadels
zijn domweg niet veilig

doch als je kijkt naar de fenders van bf welke echt jaaaren meegaan
en toch echt veilig zijn en toch ook n og vrij normaal van prijs

Denk dat dit op mijn bericht doelt, aangezien ik het als enige over andere prijsvergelijkingen zoals een bit heb gehad?
Denk dat je dan de intentie van mijn bericht niet goed hebt begrepen!

Naar mijn idee liggen toch de prijzen van de westernspullen hoger. Tuurlijk, je hebt een dressuurhoofstel voor bijv. 120 euro, maar daar zit alles al bij in, behalve je bit! Bij een westernhoofdstel heb je voor dat geld alleen de bakstukken!!! Als je nog eens een goed hoofdstelletje vind voor 40 eurie, wil je mij dan een belletje geven!!??
En bitten? Mijn simpele sweet iron trensje wat € 55.-. Een simpel dressuurtrensje heb je al voor een tientje....

En ik geloof best dat je Pouls zadels ook hebt voor onder de 1000 euro, alleen die van mij niet. Kan gebeuren. Een stalgenootje is er ook meer dan 1000 voor kwijtgeweest.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 22-11-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:55

je kunt wel van die hoofstelletje inc. teugels kopen voor pakweg 40 euro. De teugels zijn dan echter standaard te kort, het leer zuigt de olie naar binnen en valt dan uit elkaar. Het is kortom behoorlijk rotzooi dan.