[WN] [Info] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_Pallieter

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:23

Ik zal binnenkort even een betere foto van de tack maken :)

Dank je, is wel lastig hoor, om dat netjes te hebben..... mar wel mooi :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:43

en de manen los op een show staat netter.. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:47

Dat wel, maar ik kan me voorstellen dat het met deze lengte niet te doen is. Ik blijf bij Amber soms al in de manen hangen en die zijn de helft korter :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:49

ik zie wel paarden met langere manen...
maar ik geef de voorkeur aan een lekker kort pleasure-coupje :D

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:08

Soms , zet ik er ook bijna de schaar in..... maar los is inderdaad niet te doen, het waait alle kanten op , ik zal het eens proberen de volgende wedstrijd wie weet bevalt het wel. probleem is dat paardlief dat niets meer ziet, het hangt dat over zijn hele hoofd heen, misschien het voorste deel in hengstenvlecht dan?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:21

op een rassenshow heb je meteen een DQ als je de manen zo hebt.
ik zeg schaar erin :-) ook die sokken eraf.

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:42

ik zeg niets ervan ;) en ook de sokken blijven gewoon lekker zitten,
ik start toch geen rassenshow ;)

Mijn Quarter had het wel netjes, maar die is er helaas niet meer...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:20

voorpluk in een nette, strakke vlecht. en een bridle path in de manen. en de rest los.als ie dan nog nix ziet, ga je te snel ;)
met trainingsvlechten maak je ook geen binnenkomst.
hengstenvlecht vind ik ook nix. ze noemen het een hengstenvlecht,maar het is een trekpaardenvlecht, zonder wol :P

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:31

voorbeeld losse manen (ongekamt en vies ) }:0
en weg is pony :D

Afbeelding

Bedankt voor je tips spicegirl, dat ga ik de volgende keer proberen!
en dat we gaan inderdaad een stuk te snel, wanneer we de echte jog gaan beheersen ( voor zover dat gaat uiteraard ) kunnen ze makkelijk los

nou ziet het er al een stuk beter uit nu ik hem meer los kan laten van voor, dus moet het gewoon maar weer eens proberen, dit is al een tijd geleden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:52

Ben ik heel blond als ik vraag wat een bridle path is?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:01

Da's het stukje geschoren manen achter de oren waar je hoofdstel ligt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:57

Als je niets weg wilt knippen kun je toch ook alleen het voorste stuk vlechten? Losse manen staan echt een heel stuk beter dan alles in de vlechten! Als je paard zulke manen heeft moet je er wel mee pronken natuurlijk. Ik vind ze in ieder geval fantastisch.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:14

Ik denk alleen dat je ze beter niet tijdens een wedstrijd los moet laten hangen.

Het is voor de jury dan niet goed te beoordelen hoe jouw paard zijn hals/hoofd houding heeft, en het geeft ook een iets onrustig beeld met die (overigens prachtige) lange wapperende manen.

Ik weet niet welke disciplines je in gedachten hebt maar je ziet eigenlijk bijna alleen in de reining en de barrelrace van die langere manen. (misschien nog andere maar die weet ik zo niet)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:18

ik wilde sil zijn manen eigenlijk ook gewoon los tijdens wedstrijden

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:30

Tjonge wat een manen! Als het niet meer praktisch is dan zou ik er inderdaad een bridle path in knippen/scheren. Dat staat ook erg mooi vind ik dat je dan de buiging van de hals zo ziet.
Vast tijdens wedstrijd kan echt niet.
Mijn paard heeft redelijke manen en ook best mooi (krullen van nature) , maar ik wil showmanship gaan starten dus dan moeten ze eraf :(.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:23

quarterH schreef:
op een rassenshow heb je meteen een DQ als je de manen zo hebt.

Heb er het rulebook (in mijn geval APHA) niet bijgepakt hoor, maar is dat eigenlijk wel zo? Is het niet gewoon eigen keus?

A_Pallieter: op wedstrijd rijd je je paard iets meer met zijn neusje eruit neem ik aan? Dan zijn de manen al minder een probleem voor je paard zelf. Om te trainen lijkt me invlechten wel handiger ja :D .

Ik ben ook erg van de pleasurecoupe, maar bij paarden met veel behang en spectaculaire manen (Tinkers, Friezen, Haflingers) vind ik dat die lange manen gezien mogen worden :j .

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:41

ja neusje word er dan inderdaad veel meer uit gereden :D

Ik zal ze volgende keer los doen, kijken of ik dat praktisch vind , en anders kijken we weer rustig verder. Pleasurecoupe vind ik ook erg mooi maar dan wel bij de quarters etc.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:34

noooo geen pleasurecoupjes, ik vind dat zó raar staan... maar goed dat is mijun mening.
Ik vind die manen wel gaaf maar zal zeker omnhandig zijn met rijden en sokken morgen er echt niet af bij een Tinker, hoor!
Ik ben niet zo van de Tinkers maar dit vind ik wel een heule mooie!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:05

Haha, ik snap je probleem met losse manen bij Palieter...
Hier ook zo 1 (rijfoto van een tijdje geleden....is nog een grote puppy van 1:70m).
Afbeelding

Als ik ooit op show ga dan gaan ze in een strakke hengstenvlecht.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:50

Moooooie set A Pallieter! Hoewel ik misschien voor een hardroze pad was gegaan bij een vos en bij je shirt. Ik vind het zadel er prima uitzien, je hebt ook genoeg ruimte van voren. Je zit viel mij wel op idd, maar dat leg je zelf al uit, rijden met een `gebrek` valt niet altijd mee!

Ik ben het wel eens met het manen verhaal, als je echt mooi mee wilt komen is het zonder of in elk geval iets kortere manen mooier. Ik heb heeeeele lange manen nooit echt mooi gevonden, ze dragen niet bij tot het benadrukken van de bouw van je paardje. Voor een sprookjesfoto is het mooi, maar verder. Sorry, is puur mijn mening. Ik vind als je de manen lang wilt hebben een matje erin netjes staan, dat is mega veel werk, maar dan liggen ze stil en netjes. Een hengstenvlecht vind ik nog te alledaags en voor trekpaarden idd. Maar een pleasurecoupe op een tinker vind ik ook geen porem. Kortom het blijft schipperen, maar ik heb nog geen dag spijt gehad dat Blizz een korte coupe heeft. Nee, geen fjordenkapsel, een echte mongole steppe paard look, clean, netjes, zijn hals komt mooi uit en de sokken en staart showen wel! ;)
Ik trim overigens de sokken wel! Er gaat flink wat af nog voor een wedstijd zodat zijn benen wat langer ogen en ik denk dat ik voor het NK ook een stuk van de onderkant afhaal zodat de jury beter zijn hoeven kan zien bij de trail balkjes. Baard wordt ook getrimd, niet de neustastharen, maar wel zijn kin, keel en kaken.

Als ik voor een tinkerkeuring moest zou ik de manen er wel weer aanplakken want ik ben bang dat ze er daar niet van houden!

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:59

ik loop zelf ook nog keuringen met hem en diverse shows, dus eraf kunnen ze echt niet hihi, maar de tip van het matje is ook en goed idee!

Baard word volledig getrimt, en sokken heeft hij niet veel hoeven zijn zeer goed te zien dat is een voordeel :D

Ik ga opzoek naar een mooi hardroze pad, deze outfit is verkocht hij is mij te groot, ga opzoek naar een mooie wel passende slinkie en mijn showvestje is in de maak :) Ik wil hem ook ooit in het bordeaux en lime groen starten , maar dat is toekomst :)

Hoe je de manen van blizz heb vind ik onwijs gaaf staan bij hem! misschien over een aantal jaar..... denk alleen dat mijn moeder het niet zo een heel goed idee vind het is toch een beetje haar kleinpaard

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:06

Blizz zijn manen waren ook erg dun geworden dus was het minder moeilijk de stap te zetten. nu past het bij hem en voor ons is momenteel de western prioriteit, dus dan maak je die keuze ja. Blijf eerst maar lekker zo starten met je kanjertje, dan komt de rest later wel..
Ik zat al een foto te zoeken van het matje bij Blizz, maar oef dat is lang geleden!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:13

oeh, het manenverhaal.
Dochterlief riep keihard dat de manen van Gibbs er niet afgaan. Maar nu begint ze toch te twijfelen, hahaha. Gibbs heeft lange manen, maar wel dun en niet echt op een mooie lengte. Als ze straks de pleasure wil starten dan zal ze toch iets ermee moeten doen. Eerlijk gezegd, vind ik het wel heel netjes staan, die korte manen met al die elastiekjes erin, de hals komt dan veel mooier uit. We hadden hiervoor een haflinger met echt een hele mooi dikke bos lange manen, dus dit is wel even wennen, haha

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:04

Yay! Blue in pink :D

Afbeelding

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:15

Wow :wow: dat staat gaaf zeg!