[WN] Australisch stockzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:14

Is dit zo'n crossbreed ?
Afbeelding

Kun je in duitsland kopen voor 319 euro

Oversingel 18,95:

Afbeelding

De grand comfort uit oostenrijk 465,00 :

Afbeelding

Blendy

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:45

Ik heb geen idee ;) wel mooi zadel

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:02

Mooi om te zien ja...................................

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:56

Linky...ik lees daar een maar....

Iemand hier zocht toch zo'n soort zadel die in Nl niet makkelijk verkrijgbaar waren ? Hier dus iig wel en de meesten sturen alles door heel europa.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:54

Weet iemand toevallig waar je de beugelriemen kunt kopen?
Zoek alleen 2 nieuwe beugelriemen die van mij zijn namelijk ongelijk haha heel irritant

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:15

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:24

mooi zadel! denk je dat hij op een brede fjord past?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:25

Ik heb hem overgenomen van iemand met een haflinger, dus ik denk het wel. Maar 100% zeker weten doe ik het natuurlijk niet ;)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:33

De norton heeft een medium boom. Hoort mss wel geweten te zijn. Mijn haf met boommaat 34 (ofzo) past hem niet, totaal niet.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:51

Ik heb ook nog een stock zadel, van Horseman Outfitter. Erg fijn zadel.
Past helaas niet meer op mijn paard. (ze is uitgegroeid tot maatje tank :D)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:28

_bella_ schreef:
Het zadel van Vrouwke is een crossbreed en een oversingel hoort niet bij een crossbreed. Een crossbreed is gebouwd op een western boom in plaats van een engels boom en ze hebben geen kussens, maar een vilt of schappenvacht onderkant en de drukte wordt verdeelt met dikke dekens zoals bij een western zadel.

Mooi zadel Vrouwke, waar heb je hem gekocht?

dank je wel, die is in me koffer meegekomen uit australie :D

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:35

SecretLIN schreef:
mooi zadel! denk je dat hij op een brede fjord past?

Ik denk dat deze van mij ook wel op jou Fjord past

[EA-TK-AP] Te koop: Zadel

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:35

@ Perrokai.......... voor € 319,= een kwaliteitszadel????

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:30

eline_di, I have the same saddle, only black ;) It survived a crash with a road, so I can say it is resistant. I use it for longer horse trips and it is just the best.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:49

Eh ja...kan dat niet volgens jou ? Ik weet toevallig wat ze inkoop kosten en weet toevallig dat meerdere merklijnzadels hun produktie weer naar de lage loonlanden hebben verlegd sinds ongeveer 2006/2007, ook die waarvan je het niet verwacht, en idd India dus want die hebben de oudste geschiedenis van zadelmakerij en de daarbij behorende kennis en vakmanschap van de hele wereld die terug gaat tot de eerste wereldoorlog waarbij zij voor Engeland toen de zadels al maakten en dan is het ook geen wonder dat o.a. engelse merk zadels maar ook duitse (lijnzadels) daar nu weer geproduceerd worden. Het is een India's bedrijf wat de hedendaagse bomen in lijnzadels ontwerpt en produceert en test. Alleen handwerk maatzadels van lokale zadelmakers steekt daar bij af qua kwaliteit.
Er word hier zo afgegeven op zadelmarkt zadels omdat die uit India komen maar ga maar eens even spitten en bezoek bijvoorbeeld de SPOGA. Dan ga even na hoe de kunstof bomen worden gemaakt, die kunnen niet scheef zijn daar ze met computer gestuurde maschines gemaakt worden ontworpen met CAD programma's die cnc frezen aansturen. Houten en flexibele en lederbomen kunnen technisch gezien wel scheef zijn omdat die vaak met de hand gemaakt worden. De kussens kunnen ook scheef geplaatst of gevuld worden. Maar er zitten daar honderden zadelmakers de 1 uiteraard beter dan de andere, en het verschilt ook in kwaliteit van leer en stikwerk, vulling en boom en wat je voor prijs wil betalen per zadel.. Echter niet zoveel verschil in prijs. Sommige merklijnzadels ook in europa vervaardigd zitten ook kneusjes tussen die bij je terecht komen.
Engeland is het op zes na grootse export land uit europa voor de India'se leder en lederprodukten. Dus rara wie zouden die andere vijf zijn dan denk ik. Maar andersom zijn er lederfabrikanten uit europa die hun leder exporteren naar India om daar verwerkt te worden tot zadels en hoofdstellen, laarzen schoenen. Er zitten dan wel weer indiase gespen en andere metaaldelen en onderdelen in. Belastingtechnisch qua reimport is dat dan weer gunstiger. Een indiase fabrieksdirecteur liegt niet over de vulling en de boom in hun zadels, dat kunnen ze zich echt niet veroorloven en daarvoor zijn het ook echt veel te serieuze vakmensen. Je kunt ze kopen naar eigen specificatie en de uiteindelijke verkoper kan je wel onwaarheden voorspiegelen eventueel.

Het is jammer dat men er altijd van uit gaat dat als je maar veel betaalt je het beste hebt. Je kunt beter op je eigen ogen vertrouwen dan op het prijskaartje wat er aan hangt. En op de lokale zadelmaker die echt handwerk levert. Laat je dus nooit verblinden of ontmoedigen door een prijs maar oordeel zelf. ;)

Zo wordt een heeeeeel duur tractormerk in kratten met onderdelen verscheept naar India en daar geassembleerd... en komen met de boot weer terug of worden verder geexporteerd......en nog veel meer waar mensen verder nooit bij nadenken.En niet alleen India hoor, alle lage lonen landen.

Met deze info loopt men niet te koop uiteraard, vandaar dat ik geen merken noem. Indien je wil kun je daar zelf achter komen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:44

De kans dat de zadels in India door "ervaren" zadelmakrs in elkaar gezet worden is klein; het leer wordt daar meestal gelooid, met kwalijke stoffen en bij lange na niet de kwaliteit van b.v. Duitsland of Hongarije.
De Norton Stock is een kunststofzadel waar niemand zich een bult aan koopt, mits het op je paard past. Maar een goed leren zadel met een kwaliteitsboom er in heb je niet voor een paar honderd euri's helaas.
Natuurlijk kun je bij een Europees merk ook een kneusje tegenkomen, maar die wordt dan gelijk ook geruild voor een goed exemplaar.
Natuurlijk kun je bij een goedkoop zadel een keer een rechte tegenkomen, maar wat zit er in? Er is hier op Bokt al eens een goedkoop zadel uit elkaar gehaald, daar schrok men echt van. Nietjes, spijkertjes, verschillende soorten onherkenbare vulling, singelstoten die niet doorlopen maar met 2-3 spijkertjes vastgezet waren, noem maar op. Helaas zie je dat niet met je ogen als het zadel in elkaar zit.
Ieder zijn keuze, begrijp me niet verkeerd, maar ik koop liever een tweedehands oud merkzadel dan een onbestemd nieuw. Mijn zadelmaker is bij het openhalen van onze zadels nog nooit op vreemde dingen gestuit gelukkig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:44

Er is een hoop veranderd in India de laatste 6 jaar, ze hebben zelfs een prijs gewonnen voor hun innovatieve zadel ontwerpen en productie en juist het produceren en ontwerpen van kunststof zadelbomen. Hun export is verdubbeld en echt heel veel topmerken outsourcen hun produktie naar India. Maar ze willen niet dat wij dat weten uiteraard. Pakistan maakt ook zadels bijvoorbeeld, ligt er naast tenslotte maar die kwaliteit en ervaring en middelen tot productie zijn echt veel minder. Ik heb hier een Loesdau zadeltje, de tweede al want de eerste begaf het al snel, nagels rolden er uit zelfs en naden lieten spontaan los. Het leer is beresterk maar wel het slechtste deel van de huid. Zit dus en houten boom in anders zaten er geen nagels in. Als je dat in India koopt(kan ook pakistan zijn, moet ik even opzoeken) koop je echt het goedkoopste van het goedkoopste zadel wat er bestaat. (15 a 20 euro inkoop max?) Waarschijnlijk nog minder als je een container vol laat komen). Daar kies je als Loesdau zijnde zelf voor. Maar je kan er ook een zadel kopen van zeer soepel geimporteerd italiaans leder met een kunststof boom er in gevuld met schapenwol of naar keuze kunstwol.
Looien kan nu eenmaal niet met een vriendelijk produkt en word in europa ook volop gedaan, maar het meeste is DD leer zo niet alles inmiddels tenzij het niet anders kan. Ze zijn meesters in het verwerken en produceren van leer en produkten en ook daar worden er normen en eisen aan gesteld. Handwerk....qua bomen....kan nooit tegen de vervaardiging met CADCAM cnc gestuurde productie op. Een computer gestuurde machine is nu eenmaal vele malen nauwkeuriger dan een mensen hand en oog.
China heeft het grootste marktaandeel in het produceren van kunststof zadels. Juist bij de productie van kunststoffen en juist ook kunst leder zijn er import verboden indien daar bepaalde schadelijk stoffen voor of in zijn gebruikt. Daar staan flinke boetes op ook.

Ik heb zelf ook liever een merkzadel maar niet als ik weet dat dat evengoed in India geproduceerd word en ik voor het grootste deel de merknaam betaal. Ik heb gewoon liever dat er eerlijke producten worden gemaakt en daarbij eerlijk productinformatie wordt gegeven zodat iedereen ook een eerlijke keuze kan maken en niet dat we dom gehouden worden.

Dus ik ben van mening dat je voor 319 euro wel een lederen kwaliteitszadel kunt kopen tegenwoordig. Vergeet niet dat zulke verkopers minimale kosten hebben i.t.t. grote winkels met personeel. Of dat dat zadel is weet ik niet maar het zou zomaar kunnen....op het plaatje ziet het er mooi uit meer weet ik ook niet. Maar dat ziet de meegenomen crossbreed uit Australie ook en daar weten we ook de kwaliteit niet van en de prijs niet dacht ik....

De Norton Stock vind ik trouwens ook helemaal niet verkeerd hoor, daar kun je idd geen bult aan vallen maar om nu andere dan standaard naar beneden te halen op voorhand, tja ik heb gewoon teveel info daar over om het daarmee eens te kunnen zijn. Ben verpest zeg maar haha....
En ik heb geen connecties met zadelmarkt noch enig commercieel belang in die richting tot nu toe. Ben gewoon een kritische consument.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:11

Gelukkig worden de consumenten ook steeds kritischer, de ellende is dat je bij aankoop van een zadel, hoe goedkoop/duurkoop ook, er niet in kunt kijken.
Maar bij aankoop van welk zadel dan ook is uiteraard een goed oog nodig, meet desnoods zelf bepaalde maten na om te checken of een zadel recht is. Diagonalen moeten b.v. altijd even lang zijn, zo niet, is het zadel scheef.
Maar omdat ik er niet in kan zien, overleg ik voor aankoop altijd met mijn zadelmaker (heel ouderwetse, Aart v. Triest) en bepaal samen met hem of het de moeite waard is.
Ik heb dus eerst ook een Norton Stock gehad, helaas brugde die op mijn merrie. Anders had ik voor weinig geld een heerlijk zadel gehad! (Met goedkeuring van Aart!) De Stock die ik nu heb was inderdaad duur, maar wel met volledige garantie vanuit het familiebedrijf Syd Hill die de zadels nog altijd in eigen beheer in Australie maakt. Maar zelfs de meeste Stockzadels in Australie komen uit India............ vandaar dat ik het zekere voor het onzekere neem en (voorlopig?) liever een tweedehands "merk"zadel koop. Mijn oudste Stubben is van 1971 en wordt ongetwijfeld een erfstuk. Trouwens, ook Stubben is Stubben niet meer na het overlijden van de oude baas jaren '90..............

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:59

Jammer dat deze topic zo weinig actief is

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:08

Perrokai schreef:
Is dit zo'n crossbreed ?
Afbeelding

Kun je in duitsland kopen voor 319 euro

Oversingel 18,95:

Afbeelding

De grand comfort uit oostenrijk 465,00 :

Afbeelding

dit is 2 x het zelfde zadel :D
kost hier in nederland ook 319 ..
is een norton ... of eigenlijk exelsior .. maakt weinig uit .. beide de merknamen van de zadels van ekkia

de boom is glasvezel , leder buffel
heeft een westernboom dus geen kussens
helaas een normale richting smalle vork
(vond m zelf wel leuk :o )

oja de getoonde ONDER singel is van pfiff ;) die hebben inderdaad ook een oversingel ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:10

ik heb ook nog steeds mijn norton stock te koop staan...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:23

Ik ook.
Ik ruil tegen een (zeer) breed westernzadel of een breed dressuurzadel.

binkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:26

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:47

binkje schreef:
Ik heb ook nog een mooi aussie stockzadel te koop.
Het zadel is heerlijk voor lange buitenritten.
Het is voor mijn paard net iets te lang.

kan op een breed paard.

http://www.mijnalbum.nl/Album=JAM7C47J

Het is gemaakt door http://www.aussiesaddle.com.

Het zadel gaat voor een goed bod weg.

Diana

daar ben k wel in geinteresseerd
je hebt pb

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:21

De mijne van Horsmann Outfitter is er ook nog. Voor maatje breed!!