[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:14

Loes'sCorner schreef:
@rina in Duitsland word toch regelmatig het nieuwe model tweedehands aangeboden? Of heb ik zo verkeerd gekeken?

Waar zoek jij dan? Ik kan er namelijk niet veel vinden. Wel de oude modellen en oude modellen met nieuw fork systeem.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:37

nanda1980 schreef:
Loes'sCorner schreef:
@rina in Duitsland word toch regelmatig het nieuwe model tweedehands aangeboden? Of heb ik zo verkeerd gekeken?

Waar zoek jij dan? Ik kan er namelijk niet veel vinden. Wel de oude modellen en oude modellen met nieuw fork systeem.

Precies oude model met nieuwe forksysteem. Als, Als, Als er al eens een 2015 model opstaat is dat vrijwel altijd een buffelleren.

Woody2015

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:21

Aha zit het zo, ja ik lees veel idd het nieuwe forksysteem erin, is dat dan niet et goed?

Klopt, geheel nieuwe model vanaf 2015 zie he heel.zelden, wel positief

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:18

Loes'sCorner schreef:
Aha zit het zo, ja ik lees veel idd het nieuwe forksysteem erin, is dat dan niet et goed?

Klopt, geheel nieuwe model vanaf 2015 zie he heel.zelden, wel positief

Op mijn site staan de aanpassingen van de zadels t.o.v. van de oude zadels. Ik heb hier nog 1 oud model liggen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:02

Thnxs kitty heel duidelijk! Dat word nog even een lange tijd sparen voor een nieuwe....

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:34

*\o/* ik heb toch maar een nieuwe besteld, kon toch niet wachten en de kans op een tweedehands is erg klein. Wel 1 van buffelleer. Wanneer het zo goed bevalt, kan ik altijd nog de cow overwegen (die tooling is wel super mooi). Mijn paard is echter niet makkelijk met zadels en ik heb nog nooit boomloos gereden, dus eerst maar eens zien of het ons beiden bevalt over langere tijd.

Rijdt er ook iemand met een vliegendeken? Zo ja wat voor 1? Moet het echt een rijdeken wezen of kun je met een gewone vliegendeken onder de freemax rijden?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:40

Ik heb een vliegenuitrijdeken. Met uitsnede dus. En ik heb de uitsnede breder moeten maken :D maar dat heeft er ook mee te maken dat ik persee een zebra wilde. De gewone westernuitrijdekens passen.
Een gewone onder het zadel zou ik niet aan beginnen. Dan moet je nl eerst het pad erop leggen, dan de deken en dan pas het zadel. Een vliegendeken direct op het paard en dan een zadel erover lijkt me nou niet echt prettig voor het paard, vanwege de naden ed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:49

Wat leuk nanda! Ben benieuwd na je foto's

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:59

Rina, ik heb geen ervaring met vliegen rijdekens. Is het verbreden van de uitsparing makkelijk? Gaat het niet verder scheuren dan?

Ja ik ben ook wel benieuwd. Het gaat toch een round worden. Natuurlijk ga ik ook foto's maken en ervaringen delen, die zijn er nog niet bar veel in Nederland ven ik achter.

Gelijk een aantal vragen. Hoe bergen jullie je freemax op? Hebben jullie een speciale zadelsteun? En gebruiken jullie ook een zadelhoes? Hebben jullie veel verschillende pads en wat voor merken dan?
Hebben jullie ook wel sprongetjes met het zadel gemaakt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:09

Ik heb geen freemax maar wel een zadel dat er veel op lijkt (colorado) en heb een horseware flyrider, die past prima om mijn zadel heen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:16

nanda1980 schreef:
Rina, ik heb geen ervaring met vliegen rijdekens. Is het verbreden van de uitsparing makkelijk? Gaat het niet verder scheuren dan?

Voor mij is het niet zo moeilijk een deken te veranderen, maar ik weet niet hoe handig jij op een naaimachine bent :D Er zit biesband omheen, dus nee zolang je die weer vastnaait scheurt hij niet verder uit.

troi schreef:
Ik heb geen freemax maar wel een zadel dat er veel op lijkt (colorado) en heb een horseware flyrider, die past prima om mijn zadel heen.

Ik zei toch ook dat een normale westernuitvoering uitrijdeken past. Alleen die is er niet in zebrauitvoering. Een aangezien de dazen hier op oorlogspad zijn moet ik wel een zebra, een gewone helpt niet meer.

nanda1980 schreef:
Hoe bergen jullie je freemax op?

In een zadelhoes op een zadelsteun met de pad eronder weg en de singel eraf.

nanda1980 schreef:
Hebben jullie een speciale zadelsteun?

Speciale zadelsteun, jep. Ook eigen creatie :P Je moet hem niet op zomaar op zon verrijdbare zadelbok, of een zadelsteun die niet het hele zadel ondersteunt hangen. Daar schijnen ze scheef van te trekken. En de singel eraf, ook vanwege het scheef trekken van het zadel.

nanda1980 schreef:
En gebruiken jullie ook een zadelhoes?

Jep dus :D Maar dat doe ik met al mijn zadels.

nanda1980 schreef:
Hebben jullie veel verschillende pads en wat voor merken dan?

Ik heb er voor de Freemax maar 1, een Grandeur. Voor de andere zadels meer, maar dat is niet zo interessant.

nanda1980 schreef:
Hebben jullie ook wel sprongetjes met het zadel gemaakt?

Ik doe niet aan springen, dus nee ik heb niet met het zadel gesprongen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:03

Ik heb op mijn beide hafs de Freemax.
Wij hebben deze op een western zadelsteun liggen en gebruiken onder beide een kifra pad.
Ook maken wij er regelmatig een klein sprongetje mee(60cm) dit was de eerste twee keer ongemakkelijk maar gaat nu prima.
De eerste maand vonden wij de zadels nog niet super zitten maar naar mate ze steeds verder ingereden werden gingen ze steeds beter zitten. En nu wil ik niet anders meer.
Ook met weekendje weg uren gereden en geen zadelpijn wat ik normaal wel heb op Veel zadels(stuit is gebroken geweest)

Tazz1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:14

Hoi ik heb een freemax. En twijfel nu zo. Mijn ene paard heeft pssm en nu een andere erbij met veel actie in de benen.Ik voel me zo onzeker in het zadel. Moet ik doorzetten ? Het zadel is 10x gebruikt. Kan hem nu nog als nieuw verkopen of moet ik gewoon wennen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:04

@Tazz1969: voel je je in een ander zadel dan wel zeker ??

Tazz1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:21

Nou met proef rijden zat ik op een boomzadel en dat ging wel goed. Moet zeggen mijn quarter is heel vlak en zit je heel makkelijk op door. En een bokje was ook niet echt spannend. Maar de nieuwe is dus wel echt heel bewegelijk en dus schut je veel meer ..zeg maar. Ook heb ik geen beste rug.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:36

Als je een goed passend boomzadel kunt vinden waar je goed in zit zou ik hem idd verkopen. Maar ik zou wachten met de verkoop tot die missie geslaagd is. Afhankelijk van de rug van je paard en jouw bouw is dat soms knap lastig namelijk.

Nieuwprijs krijg je er helaas niet meer voor vrees ik, maar met wat mazzel valt het verlies mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:37

Redenen genoeg om eens te kijken naar een goed passend boomzadel. Maar ik zou mezelf toch eerst even de tijd geven om te kijken of paard en jij beter aan elkaar gaan wennen. Zou zonde zijn om een goed passend zadel te verkopen omdat je te snel een beslissing neemt.

Tazz1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:00

Zoals ik uit de antwoorden begrijp. Is het zonde omdat het past maar niet ondenkbaar dat je met een paard met veel meer actie dus wat onstabieler kan voelen.
Ja ik zal er op verliezen heb er ook nog een nieuwe grandeur fysiopad bij en wolvilt singel dus kan misschien wel weer een leuke 2e handse kopen. Maar hij zit wel heel lekker...

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:42

Neem er een schaapje op. Zit je wat vaster..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:02

Het is niet ondenkbaar, maar dat kan ook komen omdat je het paard nog niet goed kent en nog niet aan de gangen gewend bent. Het paard ook nog niet aan jou c.q. de omgeving, dus ook die kan mettertijd rustiger gaan worden en makkelijker gaan lopen.

Tazz1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:06

Dat is ook zeker zo. Ik zal er nog eens een nachtje over gaan slapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:10

Slapen helpt niet, rijden moet je ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 06:50

Wij hebben voor beide hafs het zadel maar pony's verschillen zeer veel om bouw en hoogte ik rijd meestal op de een en mijn zus op de ander.
Wanneer ik dan na een tijd weer op de ander stap zit ik ook altijd weer even onwennig.
Ik zou het dus nog even de kans geven.
Zadel moet ook gaan vormen nog naar je nieuwe paard. En jou zit moet onafhankelijker worden als op een quarter met vlakke gangen

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:28

Handige tips om in het achterhoofd te houden :D

Als het goed is komt deze week het zadel binnen, ben zo benieuwd, vooral omdat ik er nog maar 1x mee heb gereden en Felix laat pas na minstens 5x rijden weten wat hij ervan vindt. Heb ik alleen meegemaakt. Ik had een issabelle werth zadel, zat ik heerlijk in, leek goed op Felix te liggen en de eerste 4x liep hij er super onder.....tot de 5de en 6de keer: steigeren, bokken, echt niet normaal, ook het opzadelen vond hij duidelijk niet leuk meer. Ander zadel erop en hij heeft het nooit meer gedaan.

Ik zie bij de Duitsers veel een grandeurpad eronder liggen, iemand daar ervaringen mee? Had ook al op een site gekeken waar ze te koop staan, maar daar moet je zoveel dingen aangeven, dat ik Door de bomen het bos niet meer zag.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:23

Geen idee wij rijden beide Haflingers met een kifra pad onder de freemax. IdeaalAfbeelding