[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:28

nanda1980 schreef:
Oh ik had dat ergens op de Duitse fb gelezen. Dat ging om de short of round versie, de short is korter dan de round qua ruglengte. Is er dan ook nog een square versie?

Ik denk dat mijn paard nl een round ipv een short model nodig heeft, de short is te korter dus ik dacht dat ze dat met de drukverdeling bedoelden.

Er zijn inderdaad maar 2 versie's de short 61 cm en round 65 cm.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:39

Kitty_ schreef:
nanda1980 schreef:
Oh ik had dat ergens op de Duitse fb gelezen. Dat ging om de short of round versie, de short is korter dan de round qua ruglengte. Is er dan ook nog een square versie?

Ik denk dat mijn paard nl een round ipv een short model nodig heeft, de short is te korter dus ik dacht dat ze dat met de drukverdeling bedoelden.

Er zijn inderdaad maar 2 versie's de short 61 cm en round 65 cm.

Dan had ik het toch goed gelezen.
Heb ik het dan ook goed begrepen wat drukverdeling betreft? Dus wanneer de rug lang genoeg is, kun je dan beter een round nemen?

rina

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:31

Ja. Als je ruglengte genoeg hebt ga voor de Round. De short pak je eigenlijk alleen maar als je niet genoeg ruimte hebt om de round te gebruiken. Als je de foto van de mijne opzoekt dat is een round.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:00

Nou ik heb ondertussen Lilianne bij mijn paard gehad. Ze is tot de conclusie gekomen dat mijn paard toch een short nodig heeft met fork maat 4/5, liever 5. Zitmaat voor mij is 16 inch.
Ik vond het een fijn zadel om in te rijden en Felix liep er lekker ruim onder. Ik wil dus wel het nieuwe model.
Nu heb ik mij toch eerst maar 3 weken de tijd gegeven om een 2dehands op te zoeken en wanneer ik dan niks tegen ben gekomen, een nieuwe bestellen.
Dus mocht iemand zo'n zadel te koop weten, dan houd ik mij aanbevolen :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:11

2e hands vind je alleen maar het oude model. Die is net even anders dan de nieuwe, ook kwa pommel. De nieuwe pommel schijnt aanpassingen te moeten hebben als je hem op het oude model wilt gebruiken.
En wat ik in short voorbij zie komen aan te koop zadels is allemaal buffelleer. Er is een FB pagina speciaal voor Freemax zadels. Is wel in het Duits.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:47

Ik heb vorig jaar tweedehands gewoon het nieuwere model gekocht hoor, via eBay Kleinanzeigen in Duitsland..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:30

Manifesto schreef:
Ik heb vorig jaar tweedehands gewoon het nieuwere model gekocht hoor, via eBay Kleinanzeigen in Duitsland..

Heb je echt mazzel gehad. Kom ze echt maar zeldzaam tegen, lees 1 of 2 heb ik er in de afgelopen maanden gezien.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:36

Is de Fork meter te vergelijken met het systeem van de meter voor de Wintec zadels?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:49

Margee schreef:
Is de Fork meter te vergelijken met het systeem van de meter voor de Wintec zadels?

Nee, deze fork meter is heel anders.
De Freemax zadels mogen nieuw alleen verkocht worden na een pas sessie. Tweedehands zijn ze nog maar weinig te vinden.
Ik heb 1 oud model in 17 inch fork 5 en 1 nieuw model in seat 16 en fork 4 liggen. Beide tweedehands en Buffel.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:12

Manifesto schreef:

Die houd ik dus ook in de gaten. Wat ik nu ook voorbij zie komen, is het oude model met het nieuwe fork systeem. Ook kreeg ik een berichtje van iemand die een 17 inch zadel had en toen ik antwoordde dat ik toch een 16 inch wilde, kreeg ik een reactie van dat dat maar 2 cm scheelde (en zelf heeft ze een advertentie geplaatst waarin ze een 16 inch vroeg ).

Maar goed, ik wacht nog heel even af en anders krijgt Kitty wel een bestelverzoekje :j (krijgt ze sowieso zo voor een pad en singel :D )

Zijn jullie nog steeds tevreden over de freemax?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:06

nanda1980 schreef:
Manifesto schreef:

Die houd ik dus ook in de gaten. Wat ik nu ook voorbij zie komen, is het oude model met het nieuwe fork systeem. Ook kreeg ik een berichtje van iemand die een 17 inch zadel had en toen ik antwoordde dat ik toch een 16 inch wilde, kreeg ik een reactie van dat dat maar 2 cm scheelde (en zelf heeft ze een advertentie geplaatst waarin ze een 16 inch vroeg ).

Maar goed, ik wacht nog heel even af en anders krijgt Kitty wel een bestelverzoekje :j (krijgt ze sowieso zo voor een pad en singel :D )

Het scheelt inderdaad maar 2 cm, maar die 2 cm kan net teveel zijn om stabiel in het zadel te blijven zitten ;)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:12

Dat dacht ik ook Kitty en daarbij komt nog dat we eerst twijfelden voor een 15 inch.
Vond het van die vrouw een vreemde reactie omdat ze zelf in een advertentie juist ook om een 16 inch vraagt. Ze wil blijkbaar graag van haar zadel af ☺.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:15

nanda1980 schreef:
Manifesto schreef:

Ja en nee.
Past en zit fantastisch, maar ik heb vorige week voor het eerst lange bosritten gemaakt, en ik kreeg behoorlijk snel al aardige knie-pijn.. Ik rij met vrij lange fenders, maar heb ze nog maar 1 gaatje langer gemaakt, dat hielp iets.. Herkent iemand dit?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:32

Oei ik hoop het niet, want wij maken ook graag bosritten.

Dat is het lastige met zadels.....je weet pas echt hoe ze zijn, wanneer je ze een tijdje hebt om goed gewend te zijn en om er alles mee uit te proberen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:34

Nee geen last van de knieen. Mss van die uitdraaiers proberen.
Maar zat me vanmiddag te bedenken dat ik de zadelpasser er toch even bij wil hebben. Het zadel lijkt ineens meer boven het paard te liggen, en dat terwijl ik al extra vulling eruit gehaald had. Of die breedbekkikker van me is weer breder geworden of ik zie spoken :D :+ Had wel net ervoor mijn andere merrie gereden, ander zadel BM, en hele andere bouw paard. Maar goed maar even voor mijn gemoedsrust na laten kijken.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:04

Wat zijn uitdraaiers? Zodat de beugel een slag draait? Waar koop je zoiets?
En vulling eruit? Kan dat?
Als je denkt dat je hoger zit kan de pommel mogelijk te smal zijn nu? (= paard breder)
Maar als je net op een ander zadel hebt gezeten voelt het ook weer even anders natuurlijk

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:54

Manifesto schreef:
Wat zijn uitdraaiers? Zodat de beugel een slag draait? Waar koop je zoiets?
En vulling eruit? Kan dat?
Als je denkt dat je hoger zit kan de pommel mogelijk te smal zijn nu? (= paard breder)
Maar als je net op een ander zadel hebt gezeten voelt het ook weer even anders natuurlijk

Ja dat zijn hele simpele dingen waarmee je beugel een kwart slag draait. Te vinden oa op Ebay. Ausdreher heten ze daar.

Vulling uit het pad ;) zadel zit geen vulling in :D

Paardlief veranderd nogal eens in de breedte. Ze is al breed met een hoofdletter, maar soms denk ik wel eens dat ze nog breder is geworden. Was ook de reden dat ik van de BM overgestapt ben naar de Freemax. Op de BM kreeg ik gruwelijk last van de knieen en heupen als ik haar reed. En ja zadel wat boven het paard hangt kan te smal zijn, maar moet niet. kan ook andere redenen hebben. Het verschil tussen zadel is niet iets waar ik last van heb. Ik stap ook rustig van een westernzadel op een engels zadel en andersom :D Maar verschil in paard wel. Die ene merrie van me, die ik dus het eerste gereden had, is veel smaller en heeft meer schoft en front. De merrie die de Freemax heeft is nogal downhill gebouwd en wil ook graag diep en laag. Dat verschil voel ik wel. Maar dat gaf nooit het gevoel dat het zadel zover van het paard weg was. En omdat ik dus ook al vulling die extra voorin het pad zat eruit gehaald had, begint het vermoeden wel te komen ja dat er een bredere pommel in moet :D En dan hebben ze echt de hele winter vakantie gehad, en heb ik ze nu nog niet eens echt opgepakt (te druk met andere dingen).

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:02

Kijk dat zijn weer handige tips en nuttige informatie.
Dat is ook weer iets, het kunnen verwisselen van de fork, wat mij dus naar een boomloos westernzadel deed zoeken en zo op de freemax stuitte.
Heb jij dan al wel meerdere forken rina? Op het filmen lijkt het verwisselen niet zo heel erg moeilijk, zal in de praktijk vast wel iets lastiger wezen.
Mag ik vragen wat voor pads jullie onder de freemax hebben liggen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:30

Nee ik heb maar 1 fork op dit moment. Ik heb de Freemax pas sinds okt vorig jaar. En zoals ik al schreef ze hebben de hele winter vakantie gehad :+ Die fork is erin gezet door de dame van Ride with a Smile, toen ze het zadel op mijn merrie aangepast heeft. Ik was op dat moment een ander zadel aan het testen, zat dus op het paard en heb niet gezien hoe dat wisselen ging en of dat enigzins makkelijk was. Kan daar dus niks van zeggen.
Die film heb ik dus ook nog niet gezien, maar is dat wel met het nieuwe model dan?? Want het oude model schijnt dus iets anders te gaan met wisselen.

Ik heb er een grandeur pad onder. Die wordt het meeste geadviseerd. Maar er is in Dld een zadelpasser/verkoper van de Freemax, die hebben zelf een pad ontwikkeld waarover de gebruikers erg tevreden zijn (zo te lezen). Alleen dat pad is ook niet goedkoop.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:04

Nee die pad uit DL is niet goedkoop, daar had ik ook al over gelezen, 300,- meende ik. Wel een mooie pad. Met passen had ik er een kifra onder, die wil ik dus iig gaan bestellen.

Dat filmpje is van het nieuwe fork systeem, staat geloof ik ook op de site van Kitty. Je hebt een boormachine nodig en dan lijkt het een kwestie van schroefjes eruit, fork eruit, andere fork erin, schroefjes er weer in. Oude systeem weet ik niet, zie wel oude modellen voorbij komen met het nieuwe fork systeem.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:01

Het Kirfapad is te kort onder de round. Heb ik al naar gekeken, maar is dus geen optie.
En ja dat pad zat zo rond de 300 ja. Erg duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:02

En een normale westernpad met ruggengraatvrijheid? Is dat geen optie?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:43

Als je geen extra vulling ed nodig bent wel. Maar zodra je extra shims nodig bent werkt dat niet fijn.
Daarbij vinden de meeste verkopers/passers dat een vilten vulling het beste werkt, en die ben ik nog niet echt tegengekomen als normaal westernpad met ruggegraadvrijheid. De meeste hebben foam.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:40

rina schreef:
Het Kirfapad is te kort onder de round. Heb ik al naar gekeken, maar is dus geen optie.
En ja dat pad zat zo rond de 300 ja. Erg duur.

Om die reden zijn de pads tegenwoordig ietsjes langer ;-) Maar nog steeds kort in verhouding tot de gemiddelde westernpad.

Het verwisselen van de fork is niet heel makkelijk. Gelukkig helpt vriendlief mij hierbij, maar in je eentje is dit niet aan te raden. Je moet in een nieuwe fork ook zelf de gaatjes boren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:08

@rina in Duitsland word toch regelmatig het nieuwe model tweedehands aangeboden? Of heb ik zo verkeerd gekeken?