[WN] boomloos of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:55

Wat leuk Aafke!!
Ik ben erg benieuwd, helaas ga ik niet naar de Equitana maar heb je misschien meer info?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:18

Al we het over tradities hebben dan gaat het om zaken als "het gaat al 100 jaar zo dus waarom zouden we het veranderen".
En zoals Aafke ook al aangeeft veranderd er gelukkig heel veel wat uiteindelijk prima gestoeld kan zijn op oude tradities. Daarnaast betreft de kritiek op tradities niet het zadelmaken maar de westernsport in zijn algemeenheid inclusief de organisaties.
Eigenlijk is het bv. heel vreemd dat wij een sport uitoefenen in een gewone kleding en niet in sportkelding.

Er is niemand die de "waarheid" in pacht heeft en gelukkig maar. Ik ken legio mensen die niet dood op een boomloos gevonden zouden willen worden, nou prima toch Haha!
Je moet vooral je hobby uitvoeren zoals jij denkt dat het het beste bij jou en je paard past en niet op een wijze die je door iemand is aangepraat.
Wat voor de één wel werkt, is voor de ander een groot probleem.
Er zijn genoeg verhalen van paarden die niet onder een boomloos liepen. Het jammere is alleen dat men daarmee boomloos afdoet als "werkt niet". Terwijl als dit paard onder een boomzadel niet liep, er een ander boomzadel opgelegd wordt waar het dan wel prima mee gaat.
Het ene boomloze zadel is namelijk de andere niet.

Maar laat je niet leiden door de verkopende partij van een zadel, ik denk dat je veel meer baadt hebt bij een eerlijke gebruiker en op voorhand research doet voor wat je nu eigenlijk wilt.
Pas als je dat hebt kunnen vaststellen dan kun je een zadelverkoper inschakelen om er voor te zorgen dat jou paard ook het juiste zadel op zijn rug krijgt. En zelfs dan is het nog een kwestie van gaan gebruiken.

Ik kan me de mooiste hardloopschoenen laten aanmeten die helemaal voor mij uitgezocht zijn, ik loop op de loopband bij de winkel om te kijken of het wat is en vervolgens ga ik er echt mee aan de gang.
Dan kan er na verloop van tijd toch echt iets zijn wat mij mateloos irriteert en waardoor ik last van de schoenen krijg.

En zo is het helaas ook zo met zadels, dus "luister" toch altijd naar je paard en heb je het idee dat zijn gedrag niet klopt tijdens het rijden, trek aan de bel en ga het oplossen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:28

[quote="sablou"]
Wij maken ook westernzadels van 12 KG.
[quote]
Pfffff 12 Kilo!! Mijn nieuwe zadel gaat maar 4 kilo wegen! Haha!

@Sablou : Je hebt gelijk dat de schuld van een niet passend zadel teveel wordt afgeschoven op het feit dat het paard zou veranderd zijn. Ik heb ook lange tijd gedacht dat mijn paard met de seizoenen mee veranderde, maar als puntje bij paaltje komt veranderde er juist niets aan die rug! Gelukkig zijn we er nu achter gekomen dat het die spieren vlak achter de schouder zijn die de boosdoener zijn en hebben we ons zadel daar aan aangepast. Ik zeg ook niet dat jij daar geen op maat gemaakt westernzadel voor had kunnen maken maar zovele Geld, geld! heb ik spijtig genoeg niet!
Maar ik blijf er bij dat er wel degelijk paarden bestaan die geregeld zodanig veranderen dat hun zadel niet meer past en daar wijk ik niet van af!!! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:31

Citaat:
Er zijn genoeg verhalen van paarden die niet onder een boomloos liepen. Het jammere is alleen dat men daarmee boomloos afdoet als "werkt niet". Terwijl als dit paard onder een boomzadel niet liep, er een ander boomzadel opgelegd wordt waar het dan wel prima mee gaat.
Het ene boomloze zadel is namelijk de andere niet.
En vergeet ook niet dat als een paard al pijn in zijn rug heeft van een boomzadel (of andere oorzaak), dat boomLOOS ook niet direkt een oplossing zal bieden. Je moet eerst de oorzaak weghalen, voor je je een mening vormt of boomLOOS iets voor je paard is of niet.
En idd hou het niet bij 1 bepaald merk, maar probeer er meer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:23

nou, ik heb inmiddels ook ervaring Go jij! Go jij!

heb de freeform en de torsion van jeddah mogen proberen
geef mij de torsion maar!
daar had ik meer vrijheid in, zoals in mijn westernzadel en dat heb ik echt nodig om lekker te zitten
nu had de torsion ook westernfenders dus dat zat ook veel beter als die engelse riemen
ik moet zeggen dat mijn paarden onder beide zadels heerlijk liepen
jolly, mijn 4 jarige, liep heerlijk ontspannen en ruim te draven onder de freeform en spatter liep prima onder de torsion en dit was gelijk het eerste zadel waarbij ik zonder problemen met mijn onderbenen bij mijn paard kon komen
voor mij was het erg wennen, af en toe was ik wel mijn evenwicht kwijt, leek wel een beginner Tong uitsteken , maar ik voelde me niet onzeker in het zadel
ik ben in ieder geval een hele ervaring rijker!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:36

Hee leuk Spatter! Lekker dat je inderdaad twee zadels naast elkaar kon proberen, dan heb je een beetje vergelijkingsmateriaal Ja
En nu?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:45

ik krijg de barefoot cheyenne nog een week om uit te proberen en ik wil ook nog andere zadels bekijken
morgen heb ik vast tijd te kort op equitana
maar zo als ik het nu bekijk is het voor mij, met meerdere paarden, echt wel een oplossing
hoef ik geen tig zadels te hebben liggen
jolly is heel zuur als er maar iets druk op zijn schoft komt, ik rij normaal dus met een pad met schoftuitsparing, maar hij gaf niets om de freeform
daarna wordt het nog zoeken naar de fijnste westernvariant en de beste hunter die ook mag

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:00

Ben blij dat ik dit topic gevonden heb!
Ik heb dus wat jullie noemen een "uitzondering" mijn ap veranderd best in omvang in de winter en zomer maanden. Ik heb eigelijk altijd engels gereden en nog niet zo heel veel verstand van het westernrijden en alles wat daarom heen gebeurd. Voor het engels rijden heb ik altijd een Wintec zadel gehad met verwisselbare boom ik had standaard 2 bomen 1 voor de zomer en 1 voor de winter. Lastig dus want dit is het enige zadel waardoor het rijden weer goed ging, terwijl ik echt veel zadels geprobeerd heb om heb.
Nu is het dus zo dat ik western wil rijden en ik nu (ja erg dom) een tweede hands zadel van een onbekend merk heb (nee het is geen zadelmarkt). Het zadel bevalt mij niet maar het ligt wel goed op mijn ap. Nu weet ik dus niet of het zadel de zomer overleefd, gezien zijn verandering in omvang. Ik zit dus nu heel erg te twijfelen of ik dan boomloos moet gaan rijden en of zadel moet zoeken met een flex tree. De reden waarom mij het zadel tegen valt is omdat ik het loodzwaar vind en het zit echt niet lekker.
Sorry dat het een lang verhaal is geworden! Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben!
Alvast bedankt in ieder geval!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:14

Een paard dat in omvang verandert hoeft niet in zadelpasvorm te veranderen. Als je dat zeker wilt weten moet je je paard opmeten met "Flexible curves" het kan best meevallen. En als je paard wél verandert heb je de zekerheid. Het is ook een goeie tool voor bij het trainen.

Een boomloos zal door de flexibiliteit een beetje meebuigen, maar daardoor verdeelt hij het gewicht van de ruiter ook minder goed. Er zijn verschillende factoren die meespelen: hoe láng rijdt je, hoe goed rojdt je? en hoe zwaar ben je.
Vera en DD schrijven hierboven nuttige dingen.

Ik denk ook dat je naar zoveel mogelijk verschillende factoren moet kijken. En naar je paard luisteren.
Een boomloos is noch zaligmakend voor iedereen, noch waardeloos voor iedereen. Het hangt van het paard, en de combinatie met de ruiter af. Makkelijk is het dus niet.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:21

"Flexible curves" kan ik gewoon via internet bestellen toch? Ik zal het eens in de gaten gaan houden. Over de verschillende factoren: ik rij in totaal nu 21 jaar en nu 12 jaar op mijn ap, ik wil niet zeggen dat ik super slecht rijdt maar ook niet supergoed ik rij gemiddeld denk ik, ik weeg volgens laatste keer 58.5 kg en ik ben 1.70m lang. Ik heb hem m paar keer met een Barefoot Cheyenne gereden en op zich reageert hij er goed op, alleen heb ik nogal uitstekende zitbeenknobbels wat me voor hem nogal oncomfortabel lijkt. Terwijl als ik gewoon zonder zadel rij hij er niets om geeft. Ik ben echt bang dat als ik zo'n mooi nieuw duur westernzadel heb gekocht ik m naar een paar maanden al niet meer kan gebruiken. En daar pas ik dan voor, dus vandaar ook mijn twijfel voor boomloos.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:29

Nou, zonder zadel voelt je paard je zitbeen knobbels gegarandeert beter. Daar heeft een paard bij een goede ruiter, die meegaat in de beweging dan minder last van als bij een slechte ruiter die hobbelt. En ook hier: het ene paard is gevoeliger als het andere paard.
Bovendien moet een paard dat geen zadel gewent is, "hard" gemaakt worden: je moet het voorzichtig aan een zadel laten wennen. Denk er maar aan dat je bv in de vakantie drie week met slippers en blote voeten gelopen hebt: dan valt het aardig tegen om weer een hele dag op je ouwe schoenen te lopen waar je nooit last van had. (is mij een keer overkomen)

Je hebt groot gelijk goed na te denken over het kopen van een zadel. Een zadel met boom moet passen. Lees mijn westernsaddle in Europe site of ga naar de Westerngids voor informatie daarover.

Een boomloos zadel moet ook op de beste manier het gewicht van de ruiter verdelen en de ruggegraat vrij houden. En je moet bij welk zadel dan ook zelf ook lekker zitten, want als je zelf niet lekker zit ga je na verloop van tijd slechter rijden, gewoon omdat je pijn krijgt. Dat is weer per ruiter verschillend.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:43

Oh, ja ,en de Flexible Curves kan je bij ons bestellen, en die zijn wel de beste en makkelijkste manier, en het meest foolproof, maar er zijn ook budget-oplossingen, lees het topis "westernzadelkunde" hier ergens op bokt. Geld, geld!

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:43

ik heb een jaar de barefoot gehad. de nevada.
Hij zit ontzettend lekker, en het is fijn dat je elke beweging van je paard kunt voelen, maar ik heb hem toch verkocht,. dit omdat ik erg veel lichtrijd, in verlichte zit rij (rij endurance) en het zadel daar denk ik niet geschikt voor is. paard moet nu in elk geval wel naar de fyshio

overigens wil ik daar niet de barefoot mee onderuit halen. maar ik denk dat boomloos niet perse voor iedere ruiter werkt