[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:46

@Spicegirl: Wat je aan het hoofd hebt hangen zegt nog niks over welke tak van paardrijden je beoefend.
Zou mooi zijn, ik hang shanks in en ik leg er een westernzadel op en ik rij western.... toch niet hè?

Als je wedstrijden wil doen ja, nogal logisch als het verplicht is :)

Een traditie wordt niet zomaar verbroken.. met bit rijden is toch behoorlijk traditie.
Maar dat heeft nog niks te maken met het rijden.
Kwam gister of eergister het topic tegen over paints, daar las ik dat cowboys paints indianenpaarden vonden, en daarom quarters gebruikten en geen paints. Zal mij niks verbazen als dit hetzelfde geldt voor bitloos.

Dofuzz: Is lezen nou echt zo moeilijk? Ik schrijf gewoon ABN hoor :)
Tja, wat zou ik zeggen? Klinkt mij inderdaad niet best als een 20 jarige wel kan rechtrichten bitloos maar iemand met veel ervaring niet. Dan is er toch ergens een goede ontwikkeling geweest in het rijden.
Hoef je mij niet de schuld te geven, kan er niks aan doen dat ik leer recht te richten en dat dat prima lukt bitloos :+

Leuk artikel MidnightPSan! :)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:47

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:57

Air schreef:
@Spicegirl: Wat je aan het hoofd hebt hangen zegt nog niks over welke tak van paardrijden je beoefend.
Zou mooi zijn, ik hang shanks in en ik leg er een westernzadel op en ik rij western.... toch niet hè?

Als je wedstrijden wil doen ja, nogal logisch als het verplicht is :)

Een traditie wordt niet zomaar verbroken.. met bit rijden is toch behoorlijk traditie.
Maar dat heeft nog niks te maken met het rijden.
Kwam gister of eergister het topic tegen over paints, daar las ik dat cowboys paints indianenpaarden vonden, en daarom quarters gebruikten en geen paints. Zal mij niks verbazen als dit hetzelfde geldt voor bitloos.

Dofuzz: Is lezen nou echt zo moeilijk? Ik schrijf gewoon ABN hoor :)
Tja, wat zou ik zeggen? Klinkt mij inderdaad niet best als een 20 jarige wel kan rechtrichten bitloos maar iemand met veel ervaring niet. Dan is er toch ergens een goede ontwikkeling geweest in het rijden.
Hoef je mij niet de schuld te geven, kan er niks aan doen dat ik leer recht te richten en dat dat prima lukt bitloos :+

ik schrijf ook (min of meer) ABN en jij leest ook niet zo denderend want ik heb het nooit of nergens hier gehad over rechtrichten dus stop met die in quote in mijn mond te schuiven. als je mij wat in de mond legt moet je er wel voor zorgen dat ik het ook gezegd heb.

iemand die een paard niet kan rechtrichten bij wijze van spreken mlet een halstertouw hoort ook niet meer te doen dan een boswandeling

Air

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:59

Heb je het laatste deel van het topic wel gelezen :?

Das lekker, wel tegen mij ingaan maar niet lezen waar ik op reageer....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:52

Moderatoropmerking:
Ondanks waarschuwing wordt er nog steeds gediscussieerd op de man en niet op de bal. Heb respect voor elkaar! Graag niet eindeloos doorgaan zonder nieuwe informatie en ipv met de vinger naar elkaar wijzen nu de bal bewerken ;)

Dus normaals het verzoek het hier prettig te houden!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:20

@air- "Zou mooi zijn, ik hang shanks in en ik leg er een westernzadel op en ik rij western.... toch niet hè?...
nee, en bitloos met een westernzadel word m ook niet hoor. := dat is het verschil tussen western rijden, en rijden met een westernzadel. dat laatste gaat bij mij samen met bitloos.
maar met snaffle/ shanks en een westernzadel heb je al een beginnetje.dan volgt les, goed les.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:26

Zeker nooit van Californio/Vaquero gehoord, dat is pas ècht western rijden spicegirl. Een medebokker heeft daarover een mooi onderschrift: he who knows he knows a little, knows a lot, je hebt de wijsheid niet in pacht.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:16

BlackWych schreef:
Zeker nooit van Californio/Vaquero gehoord, dat is pas ècht western rijden spicegirl. Een medebokker heeft daarover een mooi onderschrift: he who knows he knows a little, knows a lot, je hebt de wijsheid niet in pacht.

Ik heb het voorrecht gehad om 20 jaar geleden met californio vaqueros te rijden, ook mannen waarvan je niet langer verwacht dat ze nog op een paard konden klimmen. stappen kon de man haast niet meer maar 1 keer hij in het zadel geraakte was hij weer een fiere vaquero die nog meer kon met paard en reata dan menig ander.

zij trainden hun paarden traditioneel in de snaffle, gingen dan over naar de 3/4", 5/8" en 1/2" bosal, verder met de dos riendas of 2-rein, om uiteindelijk straight up in de bridle (met full spade of half breed bit) te eindigen.

deze jongens hadden inderdaad trigger-reined horses maar namen daarvoor ook 3 tot 5 jaar training vooraleer zij een finished trigger-reined bridle horse hadden, iets wat vandaag niemand (of toch ik niet) nog wil of kan betalen.

dus die hele discussie van bitloos bij de californios valt best wel mee als het gaat over 6 - 18 maanden in het paardenleven. daarenboven zagen deze paarden nooit een rijbak in hun hele leven en de enige omheining die ze kenden waren hun eigen corral, een paar dagen in de round pen, en verder wanneer ze koeien werkten in shipping pens of feedlots. een totaal andere situatie dus dan degene die wij vandaag in de Benelux kennen.

daarenboven zou geen enkele rechtgeaarde californio vaquero zelfs maar dood gevonden willen worden in de niet eens onmiddelijke nabijheid van een sidepull.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:19

@black witch- jij hebt zeker de wijsheid in pacht. hoe weet jij waar ik van gehoord heb, of niet ? knap hoor, jomanda. ik heb nooit beweerd de wijsheid in pacht te hebben, en iemand zo gauw veroordelen als jij doe ik gelukkig ook niet..
ik heb zeker wel gehoord van vaquero rijden, en ik ben er niet gecharmeerd van.
het uiteindelijke doel is rijden met een spade bit :
Afbeelding
Afbeelding

en dat vind ik het meest paard-onvriendelijke soort bit wat er bestaat..
ik heb respect voor de echte vaqueros waar dofuzz het over heeft, maar dat is wat anders als de wannabees, die het ook eens gaan proberen.
maar dat is ook een heel ander topic.laten we vooral bij bitloos blijven..
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 16-02-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:33

Zet ik hier een heel bericht over het feit dat ik geen wedstrijdruiter ben en waarom ik dan toch al die rare toestanden van nageeflijkheid en verzameling wil en waarom ik dan toch een bit boven bitloos verkies... maar blijkbaar valt dat in dovemans oren. Ik voel mij gekwetst...
Ik ben zeer open-minded naar nieuwe dingen maar dan moet men mij wel bewijzen dat het beter is en dat is nu eens iets dat ik hier niet zie. Ik wil een filmpje zien van een paard dat goed loopt op side-pull (ahja, want daar gaat het over) en dat nog nooit een bit heeft ingehad. Er moeten geen trucjes te zien zijn, gewoon een paard dat met een fijne hulp lekker over de rug gaat lopen en "loslaat" vooraan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:42

@dana- niemand heeft de intentie om jou te kwetsen. maar ook als je geen wedstrijden rijd, is een nageeflijk en verzameld paard fijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:42

@spicegirl je laat nu ook wel de meest heftige spade's zien die er zijn, er zijn heus wel minder heftige en geloof me... die bitten doen niet veel in de mond van een goed getraind paard. Oke dan blijft de vraag waarom zo'n heftig bit... traditie denk ik gedeeltelijk. Maar die paarden reageren al op het bewegen van de reinchains die er aan zo'n bit zitten, de lichtste aanwijzing is al genoeg.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:47

Ik kan je geen filmpje laten zien op het moment... maar mijn paardje is goed aan de hulpen en loopt los over dr rug en laat voor 'los'. Zoals ik eerder schreef, reed ik haar eerst met z'n dually halster en ben nu op zoek naar een ander bitloos hoofdstel wat fijn past. Maar dit heeft wel tijd nodig, veel oefenen. Ik zeg niet dat bitloos per definitie beter is dan met bit, ik denk dat dit verschillend is per paard en per ruiter. Ik heb zelf het idee dat het vaak zo is dat men met bit na geeflijkheid (ik kijk ineens heel raar tegen dit woord aan, excuus als het fout gespeld is) afdwingt en daarmee het paard in de krul trekt. Mijn ervaring met bitloos is dat dat gewoon niet kan/lukt dus moet het puur op been en op de ontspanning van het paard zelf nageven. Ik denk dat je zelf moet kiezen hoe je je paard opleid en waar je jezelf fijn bij voelt. Succes

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:52

Ik rijd momenteel een 3,5 paint bitloos ivm wisselen en ook aan de sidepull is ze nagevelijk, ze moest er even over nadenken maar nu pakt ze het net zo goed op als met de snaffle.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:00

@CC- ik heb geen mildere spades gezien als dit.allemaal met echt veel ijzerwerk in de mond.en me dunkt, dat ze dan reageren op de minste druk, en ik weet dat er een handjevol mannen zijn aan de andere kant van de oceaan, die er mee om kunnen gaan...maar dat is de discussie hier niet ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:01

lievelies schreef:
Ik heb zelf het idee dat het vaak zo is dat men met bit na geeflijkheid (ik kijk ineens heel raar tegen dit woord aan, excuus als het fout gespeld is) afdwingt en daarmee het paard in de krul trekt. Mijn ervaring met bitloos is dat dat gewoon niet kan/lukt dus moet het puur op been en op de ontspanning van het paard zelf nageven.

Komt spuit 11 aan hoor, maar ik heb de discussie vanaf het begin af aan al gevolgd...
Natuurlijk kun je een paard wel degelijk dwingen met bitloos en natuurlijk is het ook niet zo dat iedereen met een bit zijn paard maar in de krul trekt.
De optoming die jij gekozen hebt, heeft een slechte release, wat wil zeggen dat de druk niet direct wegvalt op het moment dat je de teugels loslaat. Dat is een probleem wat veel bitloze optomingen hebben trouwens. Niet allemaal gelukkig.
Want een overeenkomst tussen om het even welke optoming je kiest: je werkt altijd met druk. Alleen een snaffle werkt in op de mond (lagen en tong) een bitloze optoming werkt in op de neus/om het hoofd/achter de oren.
Met een optoming zoals het dually halster met een slechte release, blijft de druk langer aanwezig dan je zou denken. Dus wellicht werk je zelfs met meer druk dan je denkt. En is idd verfijning lastig, want je kunt geen fijne hulpen geven hiermee: het eerste vereiste voor het werken met fijnere hulpen is immers dat de druk ook meteen wegvalt op het moment dat het paard doet wat je vraagt. Een goede release dus.

Ik zit trouwens in dezelfde 'groep' als Dana 82 zo'n beetje: ik rijd geen wedstrijden, maar werk wel aan een nageeflijk paard wat goed aan de hulpen staat en in staat is om verzameld te lopen. Daarvoor les ik bijvoorbeeld iedere week en train ik regelmatig in de bak.

En ja, daarvoor gebruik ik dus een bit (snaffle) en ik sluit zeker niet uit dat die in de toekomst vervangen wordt door shanks.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:20

@Wendy: Het is idd zeker niet zo dat iedereen met bit zijn paard in de krul trekt, dat is ook niet wat ik bedoel. En ik wil mensen ook zeker niet aanvallen die met bit rijden. Hoe hard iets inwerkt hangt af van de ruiterhand. Ik zie in mijn omgeving wel dat dat vaker gebeurd (dat is niet overal zo). Omdat ik merk dat de Dually Halster idd niet altijd even precies werkt, ben ik daarom ben ik opzoek naar een hoofdstel wat beter past en waarmee ik subtielere hulpen kan geven. Dus als je nog een tip hebt, is die altijd welkom.

Ik weet verder niets over western rijden, dus ik weet verder niet hoe het werkt met wat wel of niet wedstrijd legaal is. Of wat traditie is of wat 'hoort'. Dat laat ik bij de mensen die dat wel weten en meer ervaring mee hebben dan ik.

Ik wilde alleen mijn ervaring delen met de TS niets meer niets minder.

Het spijt me als ik mensen per ongelijk heb aangevallen of beledigt, dat was absoluut niet de bedoeling.
Ik vind het jammer dat er gereageerd moet worden op een bericht van mij met Spuit 11, ik snap ook niet goed waarom dat zo is? Nouwja doet er ook niet toe.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:24

voor de duidelijkheid wil ik toch even een paar dingen definiëren om verdere misverstanden te vermijden :

bitloos : werkt op de neus en in het beste geval ook aan de zijkant van de neus

bosal : werkt in mindere mate op de neus maar vooral de zijkant van de neus en de onderkaak (als je hem 'op z'n californisch gebruikt waardoor "fijner werk" mogelijk is)

snaffle : werkt op de mondhoeken, de lagen en de tong

leverage bit : werkt (afhankelijk van het type mondstuk) op de lagen, de tong, het gehemelte, achter de oren en achter de onderlip (chin groove)

signal bit : spanish en spoon spade, barqueno enz is het enige type bit dat werkt op én mondhoek (door de spacer bars), én lagen, én tong, én gehemelte, én achter de oren, én de chingroove. daardoor hoort het gebruikt te worden als signaal bit en niet als een hefboom bit maw aan een signaal bit wordt niet getrokken maar wordt bij heel licht contact een signaal gegeven naar meer/minder verzameling, recht of stelling, richting enz

als ik dit zelf zo nog eens nalees is het wel duidelijk waarom ik al 5 blz zeg dat, ja, soms in de training bitloos aangewezen is (bv de 1e paar weken), maar verder geen toegevoegde waarde heeft in de training van een paard (nogmaals, bosal valt voor mij niet indeze categorie bitloos) omdat het allemaal te onduidelijk is, te verwarrend voor veel paarden als je net dat ietsje meer vraagt, en je het paard nauwelijks of niet kan helpen om zijn lichaam optimaal te gebruiken in de gevraagde oefening wegens niet genoeg comunicatiepunten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:26

lievelies schreef:
Ik vind het jammer dat er gereageerd moet worden op een bericht van mij met Spuit 11, ik snap ook niet goed waarom dat zo is? Nouwja doet er ook niet toe.

Ik vond mezelf spuit 11, omdat ik al wel de hele tijd meelees, maar nog nooit gereageerd had ;)
Was niet rot naar jou toe bedoeld.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:27

@dofuzz ben t zeker met je eens dat je de echte finesses met een bit beter voor elkaar krijgt.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:31

@ Wendy, ik dacht al HUH? Ik snapte er al nix meer van! THX voor je reactie!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:36

spicegirl schreef:
@dana- niemand heeft de intentie om jou te kwetsen. maar ook als je geen wedstrijden rijd, is een nageeflijk en verzameld paard fijn.

't Was dan ook een beetje sarcastisch bedoelt hoor, men moet tegenwoordig meer doen om mij te kwetsen ;) . Ik zei het op die manier omdat er iemand maar steeds weer kwam te zeggen dat we het over wedstrijden rijden hadden. Ik wou dit even weerleggen maar daar kwam dan geen reactie op.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:35

Air schreef:
Maar je weet zelf dat je zo'n 8 keer hebt herhaald dat een sidepull te vaag zou zijn.
Maar uitleggen waarom iets niet zou kunnen doe je niet. Waarom kan je wel rechtrichten met bit, maar niet bitloos?

dofuzz schreef:
voor de duidelijkheid wil ik toch even een paar dingen definiëren om verdere misverstanden te vermijden :

bosal : werkt in mindere mate op de neus maar vooral de zijkant van de neus en de onderkaak (als je hem 'op z'n californisch gebruikt waardoor "fijner werk" mogelijk is)

leverage bit : werkt (afhankelijk van het type mondstuk) op de lagen, de tong, het gehemelte, achter de oren en achter de onderlip (chin groove)

signal bit : spanish en spoon spade, barqueno enz is het enige type bit dat werkt op én mondhoek (door de spacer bars), én lagen, én tong, én gehemelte, én achter de oren, én de chingroove. daardoor hoort het gebruikt te worden als signaal bit en niet als een hefboom bit maw aan een signaal bit wordt niet getrokken maar wordt bij heel licht contact een signaal gegeven naar meer/minder verzameling, recht of stelling, richting enz

Ik had het ook al geschreven, maar wat meer samengevat. Een duidelijker uitleg dan deze van dofuzz kun je niet krijgen m.i.

Air schreef:

En ik wil ook een paar stukjes citeren uit het "leuke artikel". Als ik de reclameboodschappen er tussenuit haal, krijg ik het volgende distillaat :

Citaat:
without a bit, and are becoming very
popular in the training arena and for the
experienced trail horse and rider.

lees goed : ...for the experienced TRAIL horse and rider... (ik heb al zo'n stuk of 8 keer geschreven : erg geschikt om buitenritjes mee te maken. Voor alle duidelijkheid : in de USA is trailriding het maken van buitenritten)

Citaat:
The side pull is fast becoming the choice
in early stages of ground driving and teaching
the basics of turning and stopping

ook hier goed lezen : ...voor grondwerk en de BASIS aanleren van halthouden en draaien in het nederlands. Geen woord over meer geavanceerd trainen, ook dit had ik al eerder aangegeven : wij gebruiken het als eerste optoming bij het beleren van de 2.5-jarigen)

Citaat:
is designed for the reins
to connect to the rings on each side of the
horses cheeks allowing the rider to communicate
very clearly left and right…….

lezen : ...to communicate very clearly left and right... (is toch duidelijk niet : links en rechts. Meer niet. Ook dat heb ik al eerder geschreven)

En dan het "boeket" :

Citaat:
Different nosebands are available depending on
how much pressure you want to excerpt on their
nose

nog even lezen aub : ...ON THEIR NOSE... (nl op de neus. Niet : op de lagen, in de kingroeve, op het hoofd, op de tong, op het verhemelte, nee : enkel en alleen OP DE NEUS.) Ook dat heb ik al eerder geschreven. En DAT is voor mij (en dofuzz, en dana, en...en...en...) de reden waarom een sidepull te vaag is in zijn hulpen. Omdat hij alleen werkt OP DE NEUS. (en dan nog een slechte release heeft, ook, maar dat is nog een andere discussie)

Dit artikel zegt net hetzelfde als hetgene wat ik al gedurende 5 pagina's en evenveel dagen aan jou probeer uit te leggen. Als ik het schrijf wordt er niet op gereageerd, of is het mijn tack wat niet past, of mijn rijstijl die bagger is. Als hetzelfde in een artikel staat, wat gebruikt wordt als reclame voor een sidepull, dan is het "een leuk artikel". Ik ben nochtans niet blond, maar dit begrijp ik niet goed. :?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:38

sevke schreef:
Air schreef:
Maar je weet zelf dat je zo'n 8 keer hebt herhaald dat een sidepull te vaag zou zijn.
Maar uitleggen waarom iets niet zou kunnen doe je niet. Waarom kan je wel rechtrichten met bit, maar niet bitloos?

dofuzz schreef:

Ik had het ook al geschreven, maar wat meer samengevat. Een duidelijker uitleg dan deze van dofuzz kun je niet krijgen m.i.

Air schreef:

En ik wil ook een paar stukjes citeren uit het "leuke artikel". Als ik de reclameboodschappen er tussenuit haal, krijg ik het volgende distillaat :

Citaat:
without a bit, and are becoming very
popular in the training arena and for the
experienced trail horse and rider.

lees goed : ...for the experienced TRAIL horse and rider... (ik heb al zo'n stuk of 8 keer geschreven : erg geschikt om buitenritjes mee te maken. Voor alle duidelijkheid : in de USA is trailriding het maken van buitenritten)

Citaat:
The side pull is fast becoming the choice
in early stages of ground driving and teaching
the basics of turning and stopping

ook hier goed lezen : ...voor grondwerk en de BASIS aanleren van halthouden en draaien in het nederlands. Geen woord over meer geavanceerd trainen, ook dit had ik al eerder aangegeven : wij gebruiken het als eerste optoming bij het beleren van de 2.5-jarigen)

Citaat:
is designed for the reins
to connect to the rings on each side of the
horses cheeks allowing the rider to communicate
very clearly left and right…….

lezen : ...to communicate very clearly left and right... (is toch duidelijk niet : links en rechts. Meer niet. Ook dat heb ik al eerder geschreven)

En dan het "boeket" :

Citaat:
Different nosebands are available depending on
how much pressure you want to excerpt on their
nose

nog even lezen aub : ...ON THEIR NOSE... (nl op de neus. Niet : op de lagen, in de kingroeve, op het hoofd, op de tong, op het verhemelte, nee : enkel en alleen OP DE NEUS.) Ook dat heb ik al eerder geschreven. En DAT is voor mij (en dofuzz, en dana, en...en...en...) de reden waarom een sidepull te vaag is in zijn hulpen. Omdat hij alleen werkt OP DE NEUS. (en dan nog een slechte release heeft, ook, maar dat is nog een andere discussie)

Dit artikel zegt net hetzelfde als hetgene wat ik al gedurende 5 pagina's en evenveel dagen aan jou probeer uit te leggen. Als ik het schrijf wordt er niet op gereageerd, of is het mijn tack wat niet past, of mijn rijstijl die bagger is. Als hetzelfde in een artikel staat, wat gebruikt wordt als reclame voor een sidepull, dan is het "een leuk artikel". Ik ben nochtans niet blond, maar dit begrijp ik niet goed. :?

:j _/-\o_ :9 ;) :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:41

en makkelijker kunnen we het niet maken :D