Air schreef:Maar je weet zelf dat je zo'n 8 keer hebt herhaald dat een sidepull te vaag zou zijn.
Maar uitleggen waarom iets niet zou kunnen doe je niet. Waarom kan je wel rechtrichten met bit, maar niet bitloos?
dofuzz schreef:voor de duidelijkheid wil ik toch even een paar dingen definiëren om verdere misverstanden te vermijden :
bitloos : werkt op de neus en in het beste geval ook aan de zijkant van de neus
bosal : werkt in mindere mate op de neus maar vooral de zijkant van de neus en de onderkaak (als je hem 'op z'n californisch gebruikt waardoor "fijner werk" mogelijk is)
snaffle : werkt op de mondhoeken, de lagen en de tong
leverage bit : werkt (afhankelijk van het type mondstuk) op de lagen, de tong, het gehemelte, achter de oren en achter de onderlip (chin groove)
signal bit : spanish en spoon spade, barqueno enz is het enige type bit dat werkt op én mondhoek (door de spacer bars), én lagen, én tong, én gehemelte, én achter de oren, én de chingroove. daardoor hoort het gebruikt te worden als signaal bit en niet als een hefboom bit maw aan een signaal bit wordt niet getrokken maar wordt bij heel licht contact een signaal gegeven naar meer/minder verzameling, recht of stelling, richting enz
Ik had het ook al geschreven, maar wat meer samengevat. Een duidelijker uitleg dan deze van dofuzz kun je niet krijgen m.i.
Air schreef:Leuk artikel MidnightPSan!

En ik wil ook een paar stukjes citeren uit het "leuke artikel". Als ik de reclameboodschappen er tussenuit haal, krijg ik het volgende distillaat :
Citaat:
without a bit, and are becoming very
popular in the training arena and for the
experienced trail horse and rider.
lees goed : ...for the experienced TRAIL horse and rider... (ik heb al zo'n stuk of 8 keer geschreven : erg geschikt om buitenritjes mee te maken. Voor alle duidelijkheid : in de USA is trailriding het maken van buitenritten)
Citaat:
The side pull is fast becoming the choice
in early stages of ground driving and teaching
the basics of turning and stopping
ook hier goed lezen : ...voor grondwerk en de BASIS aanleren van halthouden en draaien in het nederlands. Geen woord over meer geavanceerd trainen, ook dit had ik al eerder aangegeven : wij gebruiken het als eerste optoming bij het beleren van de 2.5-jarigen)
Citaat:
is designed for the reins
to connect to the rings on each side of the
horses cheeks allowing the rider to communicate
very clearly left and right…….
lezen : ...to communicate very clearly left and right... (is toch duidelijk niet : links en rechts. Meer niet. Ook dat heb ik al eerder geschreven)
En dan het "boeket" :
Citaat:
Different nosebands are available depending on
how much pressure you want to excerpt on their
nose
nog even lezen aub : ...ON THEIR NOSE... (nl op de neus. Niet : op de lagen, in de kingroeve, op het hoofd, op de tong, op het verhemelte, nee : enkel en alleen OP DE NEUS.) Ook dat heb ik al eerder geschreven. En DAT is voor mij (en dofuzz, en dana, en...en...en...) de reden waarom een sidepull te vaag is in zijn hulpen. Omdat hij alleen werkt OP DE NEUS. (en dan nog een slechte release heeft, ook, maar dat is nog een andere discussie)
Dit artikel zegt net hetzelfde als hetgene wat ik al gedurende 5 pagina's en evenveel dagen aan jou probeer uit te leggen. Als ik het schrijf wordt er niet op gereageerd, of is het mijn tack wat niet past, of mijn rijstijl die bagger is. Als hetzelfde in een artikel staat, wat gebruikt wordt als reclame voor een sidepull, dan is het "een leuk artikel". Ik ben nochtans niet blond, maar dit begrijp ik niet goed.